Huiskamer
-
- Berichten: 3402
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Huiskamer
Ik feliciteer kuklos, ik condoleer de npo, veel sterkte.
kuklos
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Huiskamer
System
noun
1.
a set of things working together as parts of a mechanism or an interconnecting network; a complex whole.
"the state railway system"
2.
a set of principles or procedures according to which something is done; an organized scheme or method.
"the public school system"
noun
1.
a set of things working together as parts of a mechanism or an interconnecting network; a complex whole.
"the state railway system"
2.
a set of principles or procedures according to which something is done; an organized scheme or method.
"the public school system"
Re: Huiskamer
Grappig. Ik had twee weken geleden nog een hele miscommunicatie met een manager, precies op dit punt. De manager had het over het "performance management systeem". Ik had het daarbij over het systeem als in de systematiek (dus het geheel aan werkwijze, kaders en voorwaarden), terwijl de manager het bij "het systeem" over de applicatie die het moest gaan uitvoeren bleek te hebben.Jablan schreef: ↑06 nov 2024 08:14Vertaalfout. Het 'Systeem' in de Engelse afkorting betekent juist geen 'systeem' in de Nederlandse betekenis. ERTMS geeft specificaties waaraan de feitelijke technische systeem moeten voldoen en die systemen heten GSM-R voor de communicatie en ECTS voor de fysieke beveiliging.
Re: Huiskamer
Van alle treintype van NS heeft alleen de SNG Sprinter een ECTS-module.Jablan schreef: ↑06 nov 2024 08:14Tuurlijk, bewijsvideo's zijn niet genoeg? Pak het Seinreglement erbij en leest goed wat de borden betekenen: 'goederentreinen + aangewezen treinen'.
Tegenwoordig hebben de treinen op deze route allemaal de ECTS-module aan boord. Als ze op ATB zouden rijden, zou je in de video's de snelheidsbeperking bij de seinen zien in de vorm van een verlicht getal (cijfer 8 ).
De machinisten welke rijden op de Hanzelijn hebben veelal helemaal geen opleiding ERTMS gehad. Daar wordt gewoon, zoals bijna overal, op ATB gereden.
Bij de Drontermeertunnel is voor reizigerstreinen geen beperking, gewoon maximaal 140 kmh.
De borden met het tunnelsymbool zijn voor goederen- en door de vervoerder aangewezen treinen.
Seinen met cijfer 8, en wel geel8 en daarna groenknipper8 worden slechts getoond als een trein de wissels tussen tunnel en station Kampen Zuid krom berijdt..........
De video van Machinist Stefan laat alleen zien dat een reizigerstrein iets zachter de tunnel in rijdt om te voorkomen dat deze onderin de tunnel de 140 kmh overschrijdt. Ook wel energiezuinig rijden genoemd.
Re: Huiskamer
Wil iedereen letten op de juiste afkortingen? Het is ERTMS en niet ERMTS. Zelfs de website van ProRail geeft 4 zoekresultaten voor het onjuiste ERMTS, en 303 voor het correcte ERTMS. Evenzo is het ETCS en niet ECTS.
Overigens gaat het mijns inziens niet om een vertaalfout als dit System in het Nederlands een systeem wordt genoemd. Het protocol zal ongetwijfeld een centrale plaats hebben in het ERTMS, maar ook in dit geval is een systeem meer dan (alleen) een protocol, anders had het wel ERTMP geheten. Maar misschien heeft men ook verwarring willen voorkomen met het Enhanced Real-Time Messaging Protocol.
De Programmadirectie ERTMS, die in Nederland verantwoordelijk is voor de invoering, omschrijft op deze pagina ERTMS overigens als een digitaal systeem dat al “op sommige plekken in Nederland ligt”. Protocollen liggen doorgaans niet in het land, hooguit onder in de la.
Overigens is het European Train Control System ETCS een onderdeel van ERTMS, zoals duidelijk blijkt uit de gegeven links. Er lijkt mij dan ook geen enkel bezwaar om in algemene communicatie de overkoepelende term ERTMS te gebruiken, zoals ook de programmadirectie doet.
Nog een linkje erbij? Op deze pagina van de EU staat meer — veel meer dan de meeste mensen willen weten — over van alles en nog wat met ERTMS en ETCS te maken heeft.
Overigens gaat het mijns inziens niet om een vertaalfout als dit System in het Nederlands een systeem wordt genoemd. Het protocol zal ongetwijfeld een centrale plaats hebben in het ERTMS, maar ook in dit geval is een systeem meer dan (alleen) een protocol, anders had het wel ERTMP geheten. Maar misschien heeft men ook verwarring willen voorkomen met het Enhanced Real-Time Messaging Protocol.
De Programmadirectie ERTMS, die in Nederland verantwoordelijk is voor de invoering, omschrijft op deze pagina ERTMS overigens als een digitaal systeem dat al “op sommige plekken in Nederland ligt”. Protocollen liggen doorgaans niet in het land, hooguit onder in de la.
Overigens is het European Train Control System ETCS een onderdeel van ERTMS, zoals duidelijk blijkt uit de gegeven links. Er lijkt mij dan ook geen enkel bezwaar om in algemene communicatie de overkoepelende term ERTMS te gebruiken, zoals ook de programmadirectie doet.
Nog een linkje erbij? Op deze pagina van de EU staat meer — veel meer dan de meeste mensen willen weten — over van alles en nog wat met ERTMS en ETCS te maken heeft.
BL2
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Ook bij voetbal heb je gewoon een systeem, dat bestaat uit meerdere factoren die samen moeten werken, maar wat niet een daadwerkelijk systeem is. Daar heeft mijn grote voetbal vriend Deltoer de afgelopen week van mogen genieten toen Ajax in een paar dagen tijd de 2 grote concurrenten versloeg.
Jablan
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Toevallig vanmiddag even met de trein. De machinist stond bij de voorkant trein, even gevraagd hoe het nou zit op die Hanzelijn.Jablan schreef: ↑06 nov 2024 08:14
Tegenwoordig hebben de treinen op deze route allemaal de ECTS-module aan boord. Als ze op ATB zouden rijden, zou je in de video's de snelheidsbeperking bij de seinen zien in de vorm van een verlicht getal (cijfer 8 ).
https://www.trouw.nl/nieuws/door-krappe ... ~b579b0e6/
https://www.treinreiziger.nl/snelheid-t ... eertunnel/
Nog meer bewijs nodig? https://openrailwaymap.org/ en kies voor kaartstijl 'Seinen en beveiliging'.
Volgens deze machinist, "met ruim 35 dienstjaren" rijden de treinen tussen Lelystad en Zwolle, dus ook door de Drontermeertunnel, op Het beveiligingssysteem ATB.
Er is wel ERTMS maar dat wordt (nog) niet gebruikt.
Re: Huiskamer
Neem ik zonder meer van je aan. Voor ETCS is opleiding nodig èn ATB kan prima onder ETCS worden getoond. Daarvoor is dat systeem achterwaarts compatibel. Maar goed, hier blijven we een verschillende kijk op hebben. Heb ik je wel kunnen overtuigen, dat die tunnel te krap is ontworpen en daarom langzamer wordt gereden?BL2 schreef: ↑06 nov 2024 20:15Toevallig vanmiddag even met de trein. De machinist stond bij de voorkant trein, even gevraagd hoe het nou zit op die Hanzelijn.
Volgens deze machinist, "met ruim 35 dienstjaren" rijden de treinen tussen Lelystad en Zwolle, dus ook door de Drontermeertunnel, op Het beveiligingssysteem ATB. Er is wel ERTMS maar dat wordt (nog) niet gebruikt.
Hulp nodig. Wie maakt dit artikel zichtbaar? SpoorPro; Eerste testritten van NS op Hanzelijn onder ERTMS een feit
Artikel van 15 oktober 2024.
Excuus. Het zijn overigens vervelende afkortingen om te typen.
Hier vat je de misverstanden netjes mee samen.
Beste vertaling lijkt mij Europese Rail Verkeer Management Standaard. Want dat is het. Een hele waslijst protocollen over hoe de verschillende onderdelen met elkaar communiceren en op basis van die protocollen ontwerpt, bouwt, levert de industrie.
Snel naar Zeeland. De PZC brengt vandaag een achtergrondartikel over vier maanden testen in Zeeland. De test daar komt in de plaats van het oorspronkelijke plan om tussen Lelystad en Zwolle vier maanden te testen, maar na (ook weer een paar maanden) testen tussen Leeuwarden en Harlingen.
En nog steeds is het niet duidelijk, waarom voor die testen alles moet wijken. Helemaal niet met de melding van SpoorPro erbij - op de Hanzelijn wordt getest, terwijl de overige treinen blijven rijden.
Re: Huiskamer
Er wordt onder ATB niet langzamer gereden dan op de rest van de lijn, deze is 140 kmh, in de tunnel is het ook 140 kmh. Dat was bij de opening tunnel zo, en anno 2024 is het ook nog steeds in de NS reizigerdienst zo.
De treinen welke daar in de toekomst gaan rijden, zoals ICNG hebben drukdichte cabines, dan speelt die evt overdruk niet meer, en kan er nog sneller gereden worden, ook in de tunnel.
Re: Huiskamer
Sinds de oplevering is de lijn onderhouden op 140 km/u. Sneller rijden is tegenwoordig onverantwoord. Daarnaast is de reistijd tussen Lelystad en Zwolle vrij kort na ingebruikname met 2 minuten verlengd, zodat langzamer door de tunnel rijden geen vertraging oplevert. De lagere snelheid is uitgelokt door klachten van passagiers en personeel over druk op de oren. Je kunt eindeloos volhouden dat hogere snelheden mogen, maar dat doet niets af aan de realiteit anno nu.
Belangrijkste les voor de toekomst van deze tunnel en de HSL-viaducten: ontwerp en bouw door twee verschillende bedrijven laten doen plus tijdens de bouw alles controleren.
Belangrijkste les voor de toekomst van deze tunnel en de HSL-viaducten: ontwerp en bouw door twee verschillende bedrijven laten doen plus tijdens de bouw alles controleren.
Re: Huiskamer
Een samenvatting. De VS krijgen een zwaar nacrcistische, in principe criminele president met een net zo onder persoonlijke frustraties lijdende satellieten-sidekick; de president van Frankrijk is een lamme eend, Duitsland houdt zes maanden politieke pauze, de EU is nauwelijks te leiden, de Hongaarse president doet wat hij wil, voor de Ukraine en Georgië kun je alleen nog bidden, Rusland en China proberen onder de oppervlakte overal tentakels te laten groeien, in Groot-Brittannië durft niemand te zeggen, dat de Brexit een enorme vergissing was. In Nederland, Oostenrijk en Italië is de wereldvreemdheid aan de macht. En overal blijft de economie achter, omdat de situatie te onzeker is. Kortom: De toekomst is fantastisch!
Die toekomst lacht onze jongen toe. Studie Medizin bevalt hem en dat merken wij weer aan opmerkingen als 'Ik zou graag zo'n man door een scanner halen om te zien welke eiwitten de hersenfuncties blokkeren'. Zoiets komt meestal na een hoorcollege over zo'n onderwerp.
Gelukkig hebben we onze Miauwende Meervoudige Muizen Moordenaar, die deze week zijn wonden likt na een verloren gevecht met een concurrent en daarom zo veel mogelijk op schoot wil liggen of op het dekbed. Zo is het leven voor hem goed.
Die toekomst lacht onze jongen toe. Studie Medizin bevalt hem en dat merken wij weer aan opmerkingen als 'Ik zou graag zo'n man door een scanner halen om te zien welke eiwitten de hersenfuncties blokkeren'. Zoiets komt meestal na een hoorcollege over zo'n onderwerp.
Gelukkig hebben we onze Miauwende Meervoudige Muizen Moordenaar, die deze week zijn wonden likt na een verloren gevecht met een concurrent en daarom zo veel mogelijk op schoot wil liggen of op het dekbed. Zo is het leven voor hem goed.
Re: Huiskamer
En ook dat is onjuist, onder ERTMS mag er 160 kmh gereden worden op de Hanzelijn......
Geef nou eens aan waaraan je kan zien dat treinen niet met 140 kmh door de Drontermeertunnel mogen ?
Je zou je issue ook kunnen voorleggen aan een machinist, die zou het toch moeten kunnen uitleggen ? Er zijn er verschillende actief op forums, bv op www.spoorforum.nl en/of bij ProRail, de beheerder van de spoorinfra.
Re: Huiskamer
Misschien wordt het tijd voor een treinen topic?
Het is nu zo lastig zoeken naar alle delen ervan.
Het is nu zo lastig zoeken naar alle delen ervan.
BL2
, Erthanax
, witte angora
, Lowieze
en Jablan
vinden dit leuk
Re: Huiskamer
Ook daarop is het antwoord eenvoudig. Op de Hanzelijn wordt ERTMS getest op de vrije baan, dat kan gewoon tussen de andere treinen door welke onder ATB rijden. Dit kan overigens ook op Utrecht <> Amsterdam, daar rijden de NS treinen onder ATB, de ICE onder ERTMS.
Op de Zeeuwse lijn wordt het rijden naar en op emplacementen getest. De emplacementen Goes en Vlissingen zijn daar zeer geschikt voor, ook omdat de laatste een kopstation is. Ter info, in Nederland is er nog geen emplacement met ERTMS. Op seinen en met ATB rangeren is immers compleet anders dan onder ERTMS.
Re: Huiskamer
Er zijn diverse gespecialiseerde forums op het gebied van treinen en openbaar vervoer. Heel leuk om te volgen of aan deel te nemen, ook voor iedereen die er hier achter komt dat zij/hij er meer van wil weten.
Re: Huiskamer
Noodpakketen horen volgens de moderatie in de huiskamer. Dat zal dan ook wel voor treinen gelden.
Dus we kunnen los over de Noodpakketen.
Dus we kunnen los over de Noodpakketen.
Re: Huiskamer
Ik vind het gevaarlijk als die noodpakketten in de ontsnappingsroute van de huiskamer worden geplaatst. Je breekt er je nek over.
Erthanax
, ClaimConcept
en Moneyman
vinden dit leuk
-
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Huiskamer
Ach als je op internet militaire rantsoen koopt neemt dat weinig ruimte is.
Als je googled op MRE (meal ready to eat) vind je honderden verschillende uit diverse landen te koop.
Deze zijn vaak jaren houdbaar en schijnen best te eten te zijn. (honger maakt rauwe bonen zoet)
Als je googled op MRE (meal ready to eat) vind je honderden verschillende uit diverse landen te koop.
Deze zijn vaak jaren houdbaar en schijnen best te eten te zijn. (honger maakt rauwe bonen zoet)