Ik laat voor alle zekerheid de komende week mijn DHL pakketjes maar ergens anders afleveren.
Huiskamer
Re: Huiskamer
Erthanax
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32271
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Re: Huiskamer
Nee, daar doe ik niet aan.witte angora schreef: ↑10 nov 2024 19:21Toch niet bij de buren mag ik hopen?
Re: Huiskamer
Je informatie is verouderd. De aanpassing naar 160 in de beveiliging is verboden, omdat dit is ingevoerd nadat het bestaande beveiligingssysteem is bevroren (atb mag niet verder worden ontwikkeld). Dat is de 2e reden, waarom op deze routes er een max van 140 geldt. Die zal er pas af gaan, wanneer al het materieel en de betreffende route zijn voorzien van de nieuwe beveiliging (ETCS).BL2 schreef: ↑09 nov 2024 16:48Wat een vreemde conclusies trek je toch telkens Jablan. De snelheid tussen Den Haag Mariahoeve en Leiden is op de middensporen gewoon 160, op de buitensporen 140 kmh. Op Leiden <> Hoofddorp is het gewoon 160 kmh, ook daar geen beperkingen.
160 kmh wordt daar overigens alleen met ATB+ gereden door de Eurostar treinen welke omgeleid worden, er is daar immers geen ERTMS.
ERTMS is er al, de huidige beveiliging ATB geldt als Level 0 ERTMS. Lang leve de spraakverwarring.
witte angora schreef: ↑10 nov 2024 11:04Inderdaad, om de reiziger te treiteren gaan ze bij Nunspeet het hele spoor slopen, voor een dag of vier. Na vier dagen wordt het weer teruggelegd. Puur om te treiteren, dan kán er helemaal geen trein rijden. Dat zal die nare rotreizigers leren, dat ze maar respect moeten hebben en vooral niet moeten klagen!
Dat de aannemer er dan even gauw een tunnel onderdoor kan leggen, dat is dan een mazzeltje voor de aannemer.
Da's deze: https://www.prorail.nl/nieuws/schuiven- ... n-nunspeet
Breaking nieuws: Er worden 340 olifantjes verschoven, daar in Nunspeet.
*
En, hoe ging dat vroegâh?
Nou, dan werd zo'n onderdoorgang in etappes gebouwd. Voor het deel onder de sporen was er de nacht van zaterdag op zondag, omdat op zondagmorgen de eerste treinen later reden.
Die viaducten waren ook anders, eigenlijk waren het aparte constructies. Elk spoor op een eigen brug en de onderdoorgang als betonbak eronder.
Er wordt gezegd, dat de huidige manier van werken goedkoper is?
Dat hebben boekhouders bedacht, maar die kijken alleen naar de directe bouwkosten. De oude manier is langzamer, maar goedkoper, omdat er geen imago- en omzetschade is. Zo als deze meneer zegt: die rotreizigers moeten niet klagen. Reizigers klagen met hun voeten: ze kiezen voor ander vervoer, als dat kan.
Imagoschade?
Ja. De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel meer. Je kunt er niet meer vanuit gaan, dat de trein ook rijdt, wanneer je 'm nodig hebt, zeker in het weekend of tijdens schoolvakanties.
DHL kiest bij ons zelf waar ze het afleveren. De ene keer een automaat, de volgende keer één van de afhaalpunten in een gewone winkel. Maar eigenlijk nooit op het afhaalpunt het meest dichtbij. Ook daarom is het fijn, als je bij je bestelling kunt kiezen welke vervoerder het mag afleveren.
Re: Huiskamer
Mijn laatste pakje kwam met de trein. Het oponthoud om Rusland en later de EU binnen te komen was langer dan de reis op het spoor zelf. Ca 12 dagen rijden op de nieuwe zijderoute en 20 dagen oponthoud, het omladen op treinstellen met andere spoorbreedte plus de douane invoer werkzaamheden. Dus de trein is inderdaad niet zo snel.
Ben ik tenminste in het treinen topic!
Ben ik tenminste in het treinen topic!
Jablan
vindt dit leuk
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18
Re: Huiskamer
rwolters schreef: ↑10 nov 2024 16:03Erthanax schreef: ↑09 nov 2024 16:59Levensgevaarlijk.ZeerPrivé schreef: ↑09 nov 2024 15:40Je zal maar naast zo'n idioot wonen https://www.telegraaf.nl/nieuws/2227445 ... -beverwijk
Edit: Quote toegevoegd voor de duidelijkheid.
Je mag ook niets meer tegenwoordig van al die woke gekkies. Vroeger zeurde daar niemand over.
Hoe zou hij die cobra's te eten geven?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_cobra%27s
-
- Berichten: 32271
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Dat heb ik gisteravond de NS maar weer eens duidelijk gemaakt. Zowel de NS-app als 9292 geven nogal wonderlijke uitkomsten hoe ik weer naar huis moest. Was op zich niet zo erg, maar in Leiden zou ik een overstap hebben van 5 minuten, om van perron 9a naar perron 1 te komen. Doorgaans is dat op perron 9a nogal een eind lopen, en dan bedoel ik ook echt een eind. Gisteren viel het mee, de trein eindigde veel dichter bij de trappen dan in het verleden.
Helaas had de trein in Hillegom al bijna 2 minuten vertraging, dus ja... Meerderen hebben moeten rennen om op tijd bij spoor 1 te komen. Maar dit is uiteraard compleet belachelijk. En geloof me: dit is niet de enige verbinding waarbij de overstap een ramp is. Volgende keer pak ik gewoon weer de auto, op een doordeweekse dag. Veel sneller, en geen moeilijk gedoe. Ook geen hoestende, proestende en niezende mede passagiers. Want de verkoudheid komt weer opzetten. Bedankt allemaal!
Jablan
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Jammer en zeer verwarrend dat je maar foute info blijft plaatsen over dit soort zaken Jablan, niet alleen wat betreft de snelheden op de Hanzelijn en in de Drontermeertunnel, maar nu ook over de spoorlijn Den Haag Mariahoeve naar Hoofddorp.Jablan schreef: ↑11 nov 2024 09:51.....Je informatie is verouderd. De aanpassing naar 160 in de beveiliging is verboden, omdat dit is ingevoerd nadat het bestaande beveiligingssysteem is bevroren (atb mag niet verder worden ontwikkeld). Dat is de 2e reden, waarom op deze routes er een max van 140 geldt. Die zal er pas af gaan, wanneer al het materieel en de betreffende route zijn voorzien van de nieuwe beveiliging (ETCS).
......
Over de laatste spoorlijn geeft ProRail op 10-11-2024 (dus redelijk actueel) het volgende op:
Traject Gvm <>Ledn:
km 45.5 spoor 507a - 160 km/h.
km 46.4 spoor LF - 130 km/h.
km 46.6 sporen MF, NF - 130 km/h.
km 46.9 sporen LF, MF - 140 km/h.
km 46.9 sporen KF, NF - 160 km/h.
En om het compleet te maken, op 10-11-2024 geeft ProRail voor de spoorlijn Lelystad<>Zwolle de volgende snelheden op:
140 km/h. (ATB EG).
200 km/h. ( ERTMS Level 2).
Re: Huiskamer
https://nos.nl/artikel/2544123-geld-ter ... eopsporing
Kan iemand mij uitleggen waarom fraudeurs beloond worden voor het frauderen? Schijnbaar werkte de manier van DUO goed, want er zijn nogal wat mensen gepakt die fraudeerden. En die mensen worden nu alsnog beloond met geld waar ze geen recht op hadden.
Als men vindt dat de werkwijze van DUO niet goed was, had men ook gewoon DUO kunnen bestraffen. Maar het belonen van mensen die bewust gefraudeerd hebben, dat gaat mij veel te ver.
Kan iemand mij uitleggen waarom fraudeurs beloond worden voor het frauderen? Schijnbaar werkte de manier van DUO goed, want er zijn nogal wat mensen gepakt die fraudeerden. En die mensen worden nu alsnog beloond met geld waar ze geen recht op hadden.
Als men vindt dat de werkwijze van DUO niet goed was, had men ook gewoon DUO kunnen bestraffen. Maar het belonen van mensen die bewust gefraudeerd hebben, dat gaat mij veel te ver.
-
- Berichten: 5188
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Huiskamer
Helemaal mee eens. Sterker nog als uit een steekproef een bepaalde groep vaker als fraudeur naar voren komt mogen ze van mij die hele groep gaan controleren. Maar blijkbaar mag dat niet vanwege anti- discriminatiewetgeving.
-
- Berichten: 32271
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Ze worden niet beloond voor het frauderen, maar er is sprake van onrechtmatig verkregen bewijs. En dat betekent dat een en ander hersteld moet worden.
Dat er ergens geen fluit van klopt snapt Jan met de Pet best wel, maar juridisch is het nu eenmaal niet anders.
Dat er ergens geen fluit van klopt snapt Jan met de Pet best wel, maar juridisch is het nu eenmaal niet anders.
Re: Huiskamer
Het is natuurlijk gewoon onzin om ze dan alsnog geld te geven waar ze geen recht op hadden.
Alsof je een moordenaar vrij laat rondlopen, omdat alleen gezocht is naar een blanke dader en dat racistisch is.
Alsof je een moordenaar vrij laat rondlopen, omdat alleen gezocht is naar een blanke dader en dat racistisch is.
Re: Huiskamer
Dat mensen worden vrijgesproken of dat de straf gematigd wordt omdat het bewijs niet rechtmatig verkregen is of omdat er andere fouten gemaakt zijn is natuurlijk niet vreemd.
De vraag is dan of het Duo bijvoorbeeld de fraude nog steeds kan bewijzen ook zonder dit bewijs.
Re: Huiskamer
Ook een moordenaar wordt inderdaad vrijgesproken als er alleen maar onrechtmatig verkregen bewijs is.
Re: Huiskamer
Even verder doorgeklikt en zowel de onderzoeksmethode als de manier waarop het aanvullend bewijs werd verzameld, komen op mij amateuristisch over.
Op basis van het NOS-op-3 verhaal:
In 10 jaar tijd 10.000 beschuldigingen van fraude. Dat zijn er 1000 per jaar.
Niet vreselijk veel, als in het studiejaar 2022-2023 240.000 mbo'ers een basisbeurs kregen.
Er zijn 6.000 in bezwaar gegaan en 20% kreeg gelijk. Dat zijn er al 1.200 minder. Blijven er 8.800 over.
Verder zijn er 1.500 rechtszaken gevoerd en 25% kreeg gelijk van de rechter. Dat zijn er 375. Blijven er 8.425 over.
Dat zijn nog geen 850 studenten per jaar en daarvoor tuig je een heel controlesysteem op?
Zoals WA al heeft opgemerkt, het gaat hier om onrechtmatig verkregen bewijs (denk even aan tandenborstels en bijstand, dat heeft vergelijkbare rechtszaken opgeleverd) en dan gelden de normale compensatiebedragen voor geleden schade.
Beetje foute vergelijking. Het zijn de laatste jaren vooral mensen-met-huidskleur, die onterecht vast blijken te zitten.
Het lijkt misschien veel, die 61 miljoen, maar het is per student per maand 150 euro en dan ga ik uit van 4 jaar basisbeurs. Per 3 maanden maar liefst 50 euro meer dan de kinderbijslag voor 17 jaar op dit moment.
Re: Huiskamer
Onrechtmatig verkregen bewijs, omdat ze eruit werden gepikt, niet omdat het geen goed bewijs was. Het ging om hele hordes mensen die gingen studeren en vervolgens ingeschreven werden bij een familielid die soms zelfs maar 2 straten van hun ouders vandaan woonden.
Het probleem was dat 6 op de 7 uitgekozen mensen voor een onderzoek een migratieachtergrond had. Duo maakte namelijk gebruik van risicoprofielen. Daarbij selecteerde men sneller mensen die dichtbij het ouderlijk adres wonen en/of mensen waarvan het adres verder weg van school is dan dat van zijn ouders. Ook werd sneller gekeken als meerdere mensen op zo'n adres woonden. Daarna ging men eventueel kijken en in gesprek, daarna werd een verklaring opgesteld na gesprekken met medebewoners, buren en de student.
Het is dus niet alsof ze zomaar een doosje hagelslag open hebben getrokken, de chocoladehagel eruit hebben gehaald en deze eens flink aan de tand hebben gevoeld. Ze voldeden gewoon aan het risicoprofiel en dat bleek heel erg vaak te kloppen.
Het probleem was dat 6 op de 7 uitgekozen mensen voor een onderzoek een migratieachtergrond had. Duo maakte namelijk gebruik van risicoprofielen. Daarbij selecteerde men sneller mensen die dichtbij het ouderlijk adres wonen en/of mensen waarvan het adres verder weg van school is dan dat van zijn ouders. Ook werd sneller gekeken als meerdere mensen op zo'n adres woonden. Daarna ging men eventueel kijken en in gesprek, daarna werd een verklaring opgesteld na gesprekken met medebewoners, buren en de student.
Het is dus niet alsof ze zomaar een doosje hagelslag open hebben getrokken, de chocoladehagel eruit hebben gehaald en deze eens flink aan de tand hebben gevoeld. Ze voldeden gewoon aan het risicoprofiel en dat bleek heel erg vaak te kloppen.
Re: Huiskamer
@Nijogeth: het gaat om de groep, die gecontroleerd werd. Migratieachtergrond. Had DUO dat weggelaten en gewoon direct gecheckt op de afstand tussen onderwijsgebouw, opgegeven adres en adres van de ouders, zouden er dan niet veel meer gevallen boven water zijn gekomen?
Het is het systeem, dat uitnodigt om op deze manier de inkomsten op te krikken.
Omgekeerd, wie studeert in het buitenland wordt door DUO veel scherper gecontroleerd dan studenten binnen Nederland. Op zich is het goed, dat er een controle is, maar ook hier mag je vraagtekens bij plaatsen. Laat DUO maar van elke uitwonende student het huurcontract opvragen, dan wordt er geen onderscheid gemaakt.
Bewijs van 25 april 2024: Den Haag - Leiden. Max 140 op de borden langs de rails (vierkant bord met cijfer 14) en in Leiden terug naar 80.
Bewijs van november 2022: Hoofddorp - Leiden Max 160 op een bord na Hoofddorp, de machinist zet er de beperking van de beveiliging bij in beeld: max 140. En niet harder.
In het geval van Hoofddorp - Den Haag is er een derde reden: er zitten 2 beweegbare bruggen in die route en tegenwoordig hanteert ProRail een maximum snelheid van 140 km/u voor dat soort bruggen.
Het is het systeem, dat uitnodigt om op deze manier de inkomsten op te krikken.
Omgekeerd, wie studeert in het buitenland wordt door DUO veel scherper gecontroleerd dan studenten binnen Nederland. Op zich is het goed, dat er een controle is, maar ook hier mag je vraagtekens bij plaatsen. Laat DUO maar van elke uitwonende student het huurcontract opvragen, dan wordt er geen onderscheid gemaakt.
Beste BL2, wat ProRail op de eigen website neerzet, wil wel eens niet kloppen. Theorie versus praktijk, ken je dat?
Bewijs van 25 april 2024: Den Haag - Leiden. Max 140 op de borden langs de rails (vierkant bord met cijfer 14) en in Leiden terug naar 80.
Bewijs van november 2022: Hoofddorp - Leiden Max 160 op een bord na Hoofddorp, de machinist zet er de beperking van de beveiliging bij in beeld: max 140. En niet harder.
In het geval van Hoofddorp - Den Haag is er een derde reden: er zitten 2 beweegbare bruggen in die route en tegenwoordig hanteert ProRail een maximum snelheid van 140 km/u voor dat soort bruggen.
Mooi artikel, goede vondst.
Re: Huiskamer
Dat is exact hoe het sinds 1977 zit. Het toen baanbrekende “ hollende kleurling-arrest” heeft voor deze doctrine de basis gelegd.witte angora schreef: ↑11 nov 2024 18:53Ze worden niet beloond voor het frauderen, maar er is sprake van onrechtmatig verkregen bewijs. En dat betekent dat een en ander hersteld moet worden.
Dat er ergens geen fluit van klopt snapt Jan met de Pet best wel, maar juridisch is het nu eenmaal niet anders.
Re: Huiskamer
Beter kan je je ongelijk niet aantonen Jablan......Jablan schreef: ↑11 nov 2024 23:03Beste BL2, wat ProRail op de eigen website neerzet, wil wel eens niet kloppen. Theorie versus praktijk, ken je dat?
Bewijs van 25 april 2024: Den Haag - Leiden. Max 140 op de borden langs de rails (vierkant bord met cijfer 14) en in Leiden terug naar 80.
Als Je nou even kijkt in dat filmpje Den Haag naar Leiden, dan zie je toch na Mariahoeve het groene bord 16 (= 160 kmh) staan op de binnensporen, bij minuut 6.50.