Gematigd positief als je een horizon van 1 maand hebt. Verder een totaal gebrek aan visie hoe het verder moet. Vrijwel alles “moet nog worden uitgewerkt”. Na bijna een jaar…..Ron5300 schreef: ↑18 sep 2024 18:16De komende begroting en kabinetsplannen zijn gematigd positief te noemen maar het zijn en blijven plannen en zoals wel vaker worden de plannen later nog bijgesteld.
De verwachte stijging van de zorgpremie is bekend maar uiteindelijk bepalen de zorgverzekeraars die kosten stijging die vaak minder dan verwacht is.
Over de zorg die uit het basispakket gehaald wordt is het laatste woord nog niet gesproken dus is het nog niet zeker of long covid ook uit het basispakket gaat verdwijnen of ingeperkt gaat worden.
Ik persoonlijk geef deze regeringscoalitie het voordeel van de twijfel en de tijd gaat krijgen om de pijnpunten aan te gaan pakken.
Zorgpremie 2025 weer omhoog
Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog
Ik heb sowieso niet zo heel veel op met politiek, maar dit kabinet is toch wel het vreemdste bij elkaar geraapte zooitje wat we de afgelopen decennia gehad hebben. zoveel eilandjes met allemaal een eigen agenda. voor de bühne hebben ze dan de handen ineen geslagen, maar hun werkelijke standpunten liggen zover uit elkaar dat ik me niet voor kan stellen dat ze hun termijn vol gaan maken. ze worden nu al openlijk afgevallen door hun eigen partij
@Ron5300: “Over de zorg die uit het basispakket gehaald wordt is het laatste woord nog niet gesproken dus is het nog niet zeker of long covid ook uit het basispakket gaat verdwijnen of ingeperkt gaat worden.”
Dit besluit is niet nu pas genomen, sinds de invoering van dit pakket was al bekend dat dit een tijdelijke vergoeding zou zijn.
Het kan best zo zijn dat er een nieuwe vergoeding in het leven wordt geroepen, hoewel ik overigens vermoed dat dit niet gaat gebeuren, maar het pakket uit 2020 gaat toch echt verdwijnen.
https://www.zorginstituutnederland.nl/a ... post-covid
Dit besluit is niet nu pas genomen, sinds de invoering van dit pakket was al bekend dat dit een tijdelijke vergoeding zou zijn.
Het kan best zo zijn dat er een nieuwe vergoeding in het leven wordt geroepen, hoewel ik overigens vermoed dat dit niet gaat gebeuren, maar het pakket uit 2020 gaat toch echt verdwijnen.
https://www.zorginstituutnederland.nl/a ... post-covid
-
Helaas. Aangezien tegen die tijd arbeidsmigranten niet meer worden toegelaten zullen patiënten noodgedwongen naar India en Taiwan gevlogen moeten worden voor hun behandeling. Wat denk je dat dát gaat kosten?rwolters schreef: ↑19 sep 2024 07:32Interessant gedachtenexperiment: binnen nu en een paar jaar stroomt heel veel zorgpersoneel uit wegens pensionering. Aangezien er niet voldoende jonge mensen zijn om die functies te gaan vervullen zouden de zorgkosten flink omlaag moeten kunnen. Net zoals de geleverde zorg natuurlijk.
Wat dacht je van belgie,ga ik vaak,geen wachtlijsten en ook nog goedkoper
Of misschien is dat dan eindelijk de trigger om mensen van 60+ gewoon dood te laten gaan als ze wat hebben. Kan ook natuurlijk. Alsof ze in India en Taiwan op zorgmigranten zitten te wachten.witte angora schreef: ↑19 sep 2024 08:38Helaas. Aangezien tegen die tijd arbeidsmigranten niet meer worden toegelaten zullen patiënten noodgedwongen naar India en Taiwan gevlogen moeten worden voor hun behandeling. Wat denk je dat dát gaat kosten?rwolters schreef: ↑19 sep 2024 07:32Interessant gedachtenexperiment: binnen nu en een paar jaar stroomt heel veel zorgpersoneel uit wegens pensionering. Aangezien er niet voldoende jonge mensen zijn om die functies te gaan vervullen zouden de zorgkosten flink omlaag moeten kunnen. Net zoals de geleverde zorg natuurlijk.
-
Het leveren van zorg levert, denk ik, meer op dan ultragoedkope kleding, die nu toch ook daar geproduceerd wordt.
Daar speelt vergrijzing net zo goed als hier. En goedkoper lijkt maar zo. Daar wordt meer uit de, veel hogere, belastingen betaald. Dat kan natuurlijk. Gewoon net als daar hier ook vanaf ca. 44.000 euro/jaar 50% belasting gaan heffen.
In die landen wordt die ultragoedkope kleding al niet meer gemaakt hoor. Daar zijn al goedkopere landen voor gevonden. India en Taiwan zijn 2 landen die ons (na China) ook op technologisch vlak aan het inhalen zijn. Niet alleen in absolute getallen, maar procentueel, studeren daar jaarlijks veel meer ingenieurs af dan hier.witte angora schreef: ↑19 sep 2024 19:30Het leveren van zorg levert, denk ik, meer op dan ultragoedkope kleding, die nu toch ook daar geproduceerd wordt.
Dus dan gaan we voor een herseninfarct of een hartoperatie met een charter Maastricht - New Delhi
Enkele reis?
Enkele reis?
Nou,ik zelf ben even snel in tongeren als in een nederlands ziekenhuis
-
Sja, als je hier geen zorg meer kan krijgen omdat er geen artsen of verplegend personeel meer zijn moet je toch wat, of niet dan?
Enkele reis is helemaal niet zo'n gek idee. Ook als je het overleeft kun je daar blijven. Met je pensioen leef je daar als een vorst. Komen er hier woningen vrij, en het land daar kan extra inkomsten prima gebruiken.
Goh... hoe WA op een forum-viltje de problemen in de wereld oplost...
Thijs124
vindt dit leuk
-
Dit zal elk jaar zo doorgaan. Er is geldontwaarding. (Blame ECB for that) Lonen en materialen worden jaarlijks verhoogd om hiervoor te compenseren. Daarnaast is de Nederlandse bevolking aan het vergrijzen. Ouderen gebruiken vaker zorg. We is innovatie en daardoor komen er nieuwe behandelingen en medicijnen op de markt. Deze zijn de eerste jaren vaak duur.
De hogere zorgpremies worden gedeeltelijk gecompenseerd door hogere zorgtoeslagen. Als je geen recht hebt op zorgtoeslag dan gaat de overheid ervan uit dat je de stijgende zorgpremies goed zelf kan betalen. Als je het risico wilt nemen en een goede financiële buffer hebt dan kun je een budgetpolis met een hoog eigen risico overwegen. Dat heeft wel flinke nadelen: Als je toch naar een behandelaar moet dan moet je veel zelf betalen en het aantal zorgverleners naar wie je toe kan met 100% vergoeding is vaak beperkt.
Voor mensen met een minimuminkomen kan de gemeente vaak nog een gesubsidieerde gemeentepolis aanbieden. Je zit dan wel vast aan één of enkele verzekeraar(s).
Bedank wel dat het Nederlandse zorgstelsel nog altijd veel beter is dan dat van de Verenigde Staten.
De hogere zorgpremies worden gedeeltelijk gecompenseerd door hogere zorgtoeslagen. Als je geen recht hebt op zorgtoeslag dan gaat de overheid ervan uit dat je de stijgende zorgpremies goed zelf kan betalen. Als je het risico wilt nemen en een goede financiële buffer hebt dan kun je een budgetpolis met een hoog eigen risico overwegen. Dat heeft wel flinke nadelen: Als je toch naar een behandelaar moet dan moet je veel zelf betalen en het aantal zorgverleners naar wie je toe kan met 100% vergoeding is vaak beperkt.
Voor mensen met een minimuminkomen kan de gemeente vaak nog een gesubsidieerde gemeentepolis aanbieden. Je zit dan wel vast aan één of enkele verzekeraar(s).
Bedank wel dat het Nederlandse zorgstelsel nog altijd veel beter is dan dat van de Verenigde Staten.
Menzis wil dat de zorgtoeslag rechtstreeks naar de zorgverzekering gaat. Eigenlijk Is dat ook de bedoeling van de zorgtoeslag. Voor ondersteuning om de zorgverzekering te kunnen betalen. Ik ken nog te veel mensen die geen zorgtoeslag aangevraagd hebben omdat ze het niet snappen, of denken dat ze toch nergens recht op hebben. Het wordt de hoogste tijd dat die zorgtoeslag op zijn minst automatisch geregeld wordt.
wikop
vindt dit leuk
Dat betekent dat de (zorg)verzekeraar direct een nauwkeurige inschatting van je inkomen kan maken. Ik weet niet of dat nu zo wenselijk is. Voor de verzekeraars geweldige informatie natuurlijk.Thijs124 schreef: ↑14 nov 2024 21:45Menzis wil dat de zorgtoeslag rechtstreeks naar de zorgverzekering gaat. Eigenlijk Is dat ook de bedoeling van de zorgtoeslag. Voor ondersteuning om de zorgverzekering te kunnen betalen. Ik ken nog te veel mensen die geen zorgtoeslag aangevraagd hebben omdat ze het niet snappen, of denken dat ze toch nergens recht op hebben. Het wordt de hoogste tijd dat die zorgtoeslag op zijn minst automatisch geregeld wordt.
Inflatie bestond al eeuwen voordat de ECB bestond. En in andere delen van de wereld is de inflatie nog veel hoger. De grootste reden waarom de zorgverzekering duurder wordt zijn de gestegen loonkosten en zoals je al aangeeft de vergrijzing. Die zorgt er uiteindelijk weer voor dat de zorgkosten lager worden: over een paar jaar kan domweg niet alle zorg meer worden geleverd omdat er te weinig zorgpersoneel is. En in plaats van dat daarvoor naar oplossing wordt gezocht maakt onze regering liever ruzie over een relatief kleine groep asielzoekers en BTW op cultuur en sport. Maar goed, dat is de wil van het volk....TheQuickFox schreef: ↑14 nov 2024 21:12Dit zal elk jaar zo doorgaan. Er is geldontwaarding. (Blame ECB for that) Lonen en materialen worden jaarlijks verhoogd om hiervoor te compenseren. Daarnaast is de Nederlandse bevolking aan het vergrijzen. Ouderen gebruiken vaker zorg. We is innovatie en daardoor komen er nieuwe behandelingen en medicijnen op de markt. Deze zijn de eerste jaren vaak duur.
Ook al zou de zorgtoeslag rechtstreeks naar de zorgverzekeraar overgemaakt worden, dan nog moeten mensen die zorgtoeslag zelf aanvragen. Dus in dat opzicht is dit geen oplossing.Thijs124 schreef: ↑14 nov 2024 21:45Menzis wil dat de zorgtoeslag rechtstreeks naar de zorgverzekering gaat. Eigenlijk Is dat ook de bedoeling van de zorgtoeslag. Voor ondersteuning om de zorgverzekering te kunnen betalen. Ik ken nog te veel mensen die geen zorgtoeslag aangevraagd hebben omdat ze het niet snappen, of denken dat ze toch nergens recht op hebben. Het wordt de hoogste tijd dat die zorgtoeslag op zijn minst automatisch geregeld wordt.
Er zitten nog wel meer haken en ogen aan dit voorstel:
https://www.tubantia.nl/enschede/zorgve ... &auth_rd=1
ZeerPrivé
vindt dit leuk
Waarom help jij die mensen dan niet met het aanvragen van de zorgtoeslag?Thijs124 schreef: ↑14 nov 2024 21:45Menzis wil dat de zorgtoeslag rechtstreeks naar de zorgverzekering gaat. Eigenlijk Is dat ook de bedoeling van de zorgtoeslag. Voor ondersteuning om de zorgverzekering te kunnen betalen. Ik ken nog te veel mensen die geen zorgtoeslag aangevraagd hebben omdat ze het niet snappen, of denken dat ze toch nergens recht op hebben. Het wordt de hoogste tijd dat die zorgtoeslag op zijn minst automatisch geregeld wordt.
Plan van Menzis slaat nergens op, dat gaat gewoon niet werken om redenen die in het artikel staan. Bovendien is het betutteling van de bovenste plank. Mensen weten waar die zorgtoeslag voor bestemd is, dat hoor je dan niet te gebruiken voor een kratje bier of een dagje Efteling.
En huurtoeslag dan maar ook rechtstreeks naar de verhuurder?
Mensen die niet kunnen budgetteren, kun je beter een cursus budgetteren aanbieden. Daar help je de mensen veel meer mee.
Ja, ik zie dat ook wel, die betutteling. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen zich bewust worden van de uitgaven en inkomsten. Maar laat in ieder geval de Belastingdienst automatisch de zorgtoeslag overmaken. Ze weten toch alle inkomsten, dus het is eventjes aan de knopjes draaien. Gaat huurtoeslag niet meer automatisch naar de verhuurder? Toen ik nog huurde wel, ca 40 jaar geleden. Toen ging je een keer per jaar naar de wbv met je inkomsten en zij regelden dat verder. Daarna kreeg je bericht hoeveel je moest betalen.
Erthanax
vindt dit leuk
En u weet ook de reden waarom men daar op een gegeven moment mee gestopt is?Thijs124 schreef: ↑14 nov 2024 23:29Ja, ik zie dat ook wel, die betutteling. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen zich bewust worden van de uitgaven en inkomsten. Maar laat in ieder geval de Belastingdienst automatisch de zorgtoeslag overmaken. Ze weten toch alle inkomsten, dus het is eventjes aan de knopjes draaien. Gaat huurtoeslag niet meer automatisch naar de verhuurder? Toen ik nog huurde wel, ca 40 jaar geleden. Toen ging je een keer per jaar naar de wbv met je inkomsten en zij regelden dat verder. Daarna kreeg je bericht hoeveel je moest betalen.
De wooncorporaties hadden er genoeg van om steeds bij de BD aan te kloppen om hun geld te krijgen bij wijzigingen in inkomen. Dat duurde en duurde maar.
Bovendien werd toen gezegd door de overheid dat elke belanghebbende een goed beeld van de werkelijkheid diende te hebben en zelf verantwoordelijkheid moest nemen en dragen.