Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Zippy1970

Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Het is algemeen bekend dat Marktplaats overspoeld wordt met nepproducten en malafide verkopers die goederen aanbieden, maar niets leveren. Hoewel ik doorgaans kritisch onderzoek of iets te mooi is om waar te zijn, ben ook ik via Marktplaats helaas wel eens belazerd.

Onlangs kocht ik via Marktplaats een zogenaamde 2TB SSD. Na ontvangst bleek dit niet meer te zijn dan een omhulsel met daarin twee SD-kaarten van elk 128GB, slim verpakt om op een echte SSD te lijken. Bij nader onderzoek ontdekte ik dat de verkoper meerdere slachtoffers had gemaakt met dezelfde truc.

Ik heb deze verkoper en zijn advertenties meerdere keren bij Marktplaats gemeld, inclusief de specifieke producten die hij verkocht. Toch kreeg ik telkens te horen dat er "niets aan de hand" was. Marktplaats gaf aan dat de advertentie trouw was aan de getoonde foto's: de verpakking vermeldde immers dat het om een 2TB SSD ging. Links naar websites die deze producten ontmaskeren als nepproducten, evenals details van andere slachtoffers, werden genegeerd.

Uit frustratie besloot ik een nieuw account aan te maken met als doel deze oplichters te ontmaskeren. Ik plaatste exact dezelfde advertenties als die van de malafide verkopers, maar vermeldde expliciet in de beschrijving dat het om een nep product ging en waarschuwde kopers om deze producten, zowel bij mij als bij anderen op Marktplaats, niet te kopen. Binnen één dag werd mijn account geblokkeerd door Marktplaats, zonder opgaaf van reden. Ondertussen konden de verkopers van deze nepproducten ongestoord doorgaan.

Dit roept een cruciale vraag op: faciliteert Marktplaats willens en wetens malafide verkopers, terwijl ze juist optreden tegen gebruikers die anderen willen waarschuwen? Naar mijn mening zijn ze hierdoor medeplichtig aan strafbare feiten.

Volgens mij zijn de volgende artikelen uit het Wetboek van Strafrecht hier relevant:

• Artikel 48 Sr (medeplichtigheid) – Marktplaats biedt verkopers gelegenheid en middelen om nepgoederen te verkopen en grijpt niet in, ondanks meldingen.
  • Artikel 140 Sr (deelname aan een criminele organisatie) – Als het platform structureel misbruik faciliteert zonder in te grijpen, kan het deel uitmaken van georganiseerde fraude.
  • Artikel 326 Sr (oplichting) – De verkoop van producten die bewust misleidend worden gepresenteerd valt hier duidelijk onder.
  • Artikel 328ter Sr (het verschaffen van middelen voor misleiding) – Marktplaats biedt verkopers een platform om illegale producten te verhandelen en weigert op te treden.
Mijn vraag aan jullie als juristen is:

• Kan Marktplaats op grond van bovenstaande artikelen strafrechtelijk worden aangepakt en/of civielrechtelijk aansprakelijk worden gesteld voor de schade die gebruikers hebben geleden?
  • Is het denkbaar dat dit via een class action-procedure kan, gezien de omvang van de schade die veroorzaakt wordt door het structureel faciliteren van malafide verkopers?
Ik hoor graag jullie inzichten en ervaringen!

Methusalah

Re: Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het is heel simpel.

Markplaats heeft bewijs dat jij je niet aan de regels houd met je advertentie want je mag geen waarschuwingsadvertenties plaatsen. Dus sluiten ze je account.

Marktplaats heeft geen bewijs van oplichting behalve jouw woord.

Ik hoop dat je zelf nu begrijpt waar het aan ligt?

Je moet bij de politie wezen, niet Marktplaats. Vergeet ook niet dat marktplaats adverteerders elkaar ook onterecht beschuldigen van oplichting om zo hun concurrenten dwars te zitten.

Het is allemaal niet zo simpel op het internet.

Class action kan helemaal niet en verantwoordelijk stellen ook niet want het is niet dat MP niet heel duidelijk waarschuwt voor oplichting. Zij voldoen aan hun taak en jij hebt veel te hoge verwachtingen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Zippy1970 schreef:
15 nov 2024 11:41
Uit frustratie besloot ik een nieuw account aan te maken met als doel deze oplichters te ontmaskeren. Ik plaatste exact dezelfde advertenties als die van de malafide verkopers, maar vermeldde expliciet in de beschrijving dat het om een nep product ging en waarschuwde kopers om deze producten, zowel bij mij als bij anderen op Marktplaats, niet te kopen. Binnen één dag werd mijn account geblokkeerd door Marktplaats, zonder opgaaf van reden. Ondertussen konden de verkopers van deze nepproducten ongestoord doorgaan.

Dit roept een cruciale vraag op: faciliteert Marktplaats willens en wetens malafide verkopers, terwijl ze juist optreden tegen gebruikers die anderen willen waarschuwen? Naar mijn mening zijn ze hierdoor medeplichtig aan strafbare feiten.
Wat denk je zelf? Je zet in de advertentie dat je nepproducten verkoopt, en staat vervolgens raar te kijken dat je account wordt geblokkeerd. En vervolgens klagen dat er niet wordt opgetreden tegen malafide verkopers...

De enige die m.i. strafbare feiten heeft begaan ben jezelf...

Zippy1970

Volgens mij missen jullie het punt volledig. Maar goed.

witte angora

We missen het punt niet, we zijn het niet eens met de manier waarop je het aanpakt.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als ik in het lokale sufferdje een advertentie plaats, is het lokale sufferdje ook niet verantwoordelijk als ik een oplichter (b)lijk te zijn.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Het is wel jammer dat MP niks met de informatie doet van Zippy1970.

Zippy1970

Natuurlijk mis je het punt volledig. Jullie richten je volledig op mijn persoonlijke aanpak, terwijl dat niet relevant is voor de kern van mijn vraag. Laat ik helder zijn: het feit dat mijn account is geblokkeerd, verbaast me niet en was zelfs te verwachten. Dat is echter niet het punt dat ik wilde bespreken.

De essentie van mijn vraag ligt bij de rol van Marktplaats in het faciliteren van malafide verkopers en hun mogelijke aansprakelijkheid daarvoor. Mijn acties – buiten het melden van aantoonbare nepproducten en malafide verkopers – zijn irrelevant voor de juridische vraag die ik heb gesteld. Het feit dat jullie je daarop fixeren en daarmee de rest van de discussie als ongeldig beschouwen, zegt meer over jullie interpretatie dan over mijn vraagstelling.

Ik hoop dat we de discussie nu kunnen richten op de daadwerkelijke juridische kwestie die ik heb aangekaart: de verantwoordelijkheid van Marktplaats in deze situatie en de mogelijke juridische consequenties daarvan.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Op marktplaats worden wel meer zaken aangeboden wat beslist niet is toegestaan. In dit geval gaat het on nep geheugen kaarten, maar er worden ook zaken aangeboden die streng verboden zijn zoals Illegale zend apparatuur voor de FM of de Middengolf band. Dat soort zenders zijn de oorzaak dat piloten gestuurd worden met hun communicatie met de verkeerstoren en of dat de portofoons van de politie en brandweer worden verstoord met alle mogelijke gevolgen van dien. Zoek op marktplaats maar een op "FM zender" of op "middengolf zender" en U ziet meer dan 100 advertenties van dergelijke stoor apparaten. Gemeld aam Marktplaats, die doen daar niets aan. Gemeld bij de RDI, (voormalig agentschap telecom) en ook die doen daar niets aan. En steeds maar weer horen op net nieuws dat het politie communicatie verkeer wordt verstoord. Tja......

witte angora

Zippy1970 schreef:
15 nov 2024 12:23
Natuurlijk mis je het punt volledig. Jullie richten je volledig op mijn persoonlijke aanpak, terwijl dat niet relevant is voor de kern van mijn vraag. Laat ik helder zijn: het feit dat mijn account is geblokkeerd, verbaast me niet en was zelfs te verwachten.
Nou, wat zeur je dan? Marktplaats faciliteert niks. Zo gauw er een melding binnen komt pakken ze het aan, dat zie je. Verder is het toch echt een kwestie van je ogen openhouden. Het is niet voor niets dat ik niet aan verzenden doe, en spullen enkel op wil halen. Dan weet je waar je aan toe bent. Willen mensen dat niet? Dan weet je ook waar je aan toe bent. Zo moeilijk is dat toch niet?

Van de week een collega kwaad, heel verhaal, bleek dus dat ze voor een hoop geld kleding bij een dropshipper had gekocht. Heb haar toch maar het advies gegeven wat ik zelf al die jaren al praktiseer. Het feit is er: zolang mensen er in trappen blijven mensen opgelicht worden. De maatschappij is niet zo 'maakbaar' als iedereen maar wil, en ook niet zoals jij het wil. Pas je er gewoon op aan.

Zippy1970

witte angora schreef:
15 nov 2024 12:40
Nou, wat zeur je dan?
En wederom gaat het punt volledig aan je voorbij.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zippy1970 schreef:
U bent nu op een consumentenforum. Als u een advies of antwoord van een jurist wil hebben, dan kunt u beter naar een juridisch forum gaan of rechtstreeks een jurist benaderen.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Marktplaats doet ze goed als niets tegen fraude en heling kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Wij zijn dealer van een specifiek product die alleen dealers via de importeur kunnen kopen. Parallelimport is niet mogelijk aangezien de importeur exclusief verdeler is voor heel Europa.
Dit specifieke product is gelieft bij het dieven gilde. De dealers worden dan ook regelmatig bezocht door deze dieven waarbij dit specifieke product wordt gestolen.
Een paar dagen na de diefstal staat dit product op Marktplaats ver onder de verkoopprijs zelfs ver onder de dealerprijs.
Dit gebeurd al jaren. Deze verkoopster zegt ook gewoon dat ze geen dealer is en dat eventuele garantie volgens de importeur moet. Aangezien meestal het serienummer van de gestolen producten bij de importeur bekend is wil deze die garantie helemaal niet verlenen.

Ik heb bovenstaand meerdere keren bij Marktplaats gemeld maar er wordt gewoon niets mee gedaan ondanks dat bewezen is dat de producten die deze mevrouw verkoopt van diefstal afkomstig zijn.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zippy1970 schreef:
Volgens mij zijn de volgende artikelen uit het Wetboek van Strafrecht hier relevant:

• Artikel 48 Sr (medeplichtigheid) – Marktplaats biedt verkopers gelegenheid en middelen om nepgoederen te verkopen en grijpt niet in, ondanks meldingen.
  • Artikel 140 Sr (deelname aan een criminele organisatie) – Als het platform structureel misbruik faciliteert zonder in te grijpen, kan het deel uitmaken van georganiseerde fraude.
  • Artikel 326 Sr (oplichting) – De verkoop van producten die bewust misleidend worden gepresenteerd valt hier duidelijk onder.
  • Artikel 328ter Sr (het verschaffen van middelen voor misleiding) – Marktplaats biedt verkopers een platform om illegale producten te verhandelen en weigert op te treden.

• Kan Marktplaats op grond van bovenstaande artikelen strafrechtelijk worden aangepakt en/of civielrechtelijk aansprakelijk worden gesteld voor de schade die gebruikers hebben geleden?
  • Is het denkbaar dat dit via een class action-procedure kan, gezien de omvang van de schade die veroorzaakt wordt door het structureel faciliteren van malafide verkopers?
Ik hoor graag jullie inzichten en ervaringen!
Voordat wij jouw huiswerk gaan doen: het roepen van een paar wetsartikelen is nogal makkelijk. Soevereinen als Youri Plate doen niets anders. Onderzoeken wat per punt de onderliggende juridische eisen zijn en beargumenteren waarom Marktplaats daaraan schuldig zou zijn, is een heel stuk lastiger. Vooral omdat je hier te maken hebt met een afgeleide verantwoordelijkheid: Marktplaats is immers platformbeheerder/ facilitator, en niet de adverteerder. Werk dat eerst eens uit, dan wil ik er wel op schieten.

Je vergelijking met je eigen verwijderde advertentie is natuurlijk onzinnig: jij voldeed evident niet aan de eisen, dus wordt je advertentie -net als andere waarbij dat duidelijk het geval is- verwijderd.

Je verwacht van Marktplaats dat ze uitgebreid inhoudelijk toetsen, terwijl dat in werkelijkheid niets meer dan een marginale toetsing is. De vraag is of jouw verwachtingen niet gewoon veel te hoog gespannen zijn.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Hij heeft wel gelijk dat marktplaats weinig tot niets doet. Zeker adverteerders die betalen blijven maar in beeld. Op het camperforum waren ze adverteerders aan het melden (Meer mensen melden dus de gevonden advertentie) die campers te koop zetten die ze niet eens in het bezit hadden. Vaak werd zo'n advertentie wel weggehaald maar de adverteerder kon hem gewoon opnieuw plaatsen.
Van marktplaats kunnen ze ook actief zulke adverteerders weren maar dan doen ze niet omdat ze betalen voor de advertentie. Het zijn inkomsten voor marktplaats en dat er mensen opgelicht worden interesseert ze geen bal.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ze daar direct op zouden acteren, zou je ook heel makkelijk advertenties "weg kunnen pesten".

Zippy1970

Het verbaast me niets dat het wederom, zoals haast gewoonte op online fora, is: "shoot the messenger, ignore the message".

I groet u allen. ik ben wel weer klaar hier.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

peter17111962 schreef:
15 nov 2024 12:27
Op marktplaats worden wel meer zaken aangeboden wat beslist niet is toegestaan. In dit geval gaat het on nep geheugen kaarten, maar er worden ook zaken aangeboden die streng verboden zijn zoals Illegale zend apparatuur voor de FM of de Middengolf band. Dat soort zenders zijn de oorzaak dat piloten gestuurd worden met hun communicatie met de verkeerstoren en of dat de portofoons van de politie en brandweer worden verstoord met alle mogelijke gevolgen van dien. Zoek op marktplaats maar een op "FM zender" of op "middengolf zender" en U ziet meer dan 100 advertenties van dergelijke stoor apparaten. Gemeld aam Marktplaats, die doen daar niets aan. Gemeld bij de RDI, (voormalig agentschap telecom) en ook die doen daar niets aan. En steeds maar weer horen op net nieuws dat het politie communicatie verkeer wordt verstoord. Tja......
Dat klopt natuurlijk van geen kant. De apparatuur die je nodig hebt om verder dan 50 meter verderop de fm frequenties weg duwen of die van de politie (de 180 of de 380-420 band) kost tonnen. Ja, je kunt de buurman storen, de overbuurman, maar niet op een dusdanige manier dat het overlast veroorzaakt. Overigens mag je de apparatuur gewoon bezitten en gebruiken, je mag er alleen niet mee storen. Pas dan grijpt de RDi in. Ik werk zelf met zulke apparatuur, maar voor zoveel V/m op zulke afstanden, zeker met de mogelijkheid om een frequentie te kiezen, is gewoon gigantisch duur.

Het kan natuurlijk voorkomen dat een producent van iets per ongeluk op een bepaalde frequentie staat te zenden, zoals die geurdiffusers van de Action, maar die kwamen ook helemaal niet ver.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zippy, eigenlijk had je graag een reactie van een advocaat gehad die hier voor jou gratis een rechtszaak gaat voorbereiden. Probeer het op een juridisch forum.

Jouu tekst begint met:
Het is algemeen bekend dat Marktplaats overspoeld wordt met nepproducten en malafide verkopers die goederen aanbieden,

Geldt dat niet voor de hele samenleving, Facebook, X, email, whatsapp, telefoon, krantenreclames, folders, parkeerplaatsen, winkelcentra, parken, de deurbel, familie, kennissen. Ze willen je allemaal bedonderen.

Plaats reactie