Onlangs gekochte auto komt niet door APK
Onlangs gekochte auto komt niet door APK
Ik heb 3 weken geleden een auto gekocht bij autobedrijf ARN te Schiedam.
Ik heb de auto laten nakijken en is gebleken dat de auto niet door de APK komt.
Wat nu?
Ik heb de auto laten nakijken en is gebleken dat de auto niet door de APK komt.
Wat nu?
Re: Onlangs gekochte auto komt niet door APK
Wat voor auto, wat is de kilometerstand, wat kostte de auto, waarom heeft de verkoper de apk niet meteen gedaan? En bovenal, wat zei de verkoper dat de reden was dat ie m verkocht en waarom komt ie nu niet door de Apk?
Sorry dat ik vraag maar het eerste wat in me opkomt, waarom koop u in hemelsnaam een auto waarvan de APK keuring binnenkort verloopt?
Wat nu is afhankelijk hoe de auto aan u verkocht is. Wat werd er vermeldt bij de advertentie op hun site?
Als ik even bij hun kijk op de site zie ik al meteen een advertentie:
Als ik die auto koop, dan kan ik achteraf niet klagen over het motor probleem.Peugeot Expert - 226S 1.6 BlueHDI 95 Pro * 2017 * Airco * MOTOR START NIET DRAAIT, MAAR SLAAT NIET AAN TRIE
De volgende advertentie luid:
Van die auto zou ik mogen verwachten dat die het gewoon goed doet.Renault Trafic 1.9 dCi L2H1 * 172.025 KM NAP * Navigatie * APK 3-6-2025 * Rijdt en Schakelt Goed
DieselHandgeschakeldBestelWit4/5-deurs
Wat occasions op Marktplaats bekeken, moet zeggen dat ze zo het lijkt vrij eerlijk zijn in hun beschrijvingen..
-
Meer info zou zeker handig zijn!
-
Sorry maar een van de eisen als je een gebruikte auto bij een handelaar koopt is toch dat er minimaal een verse APK wordt gedaan, willen ze dat niet is dat direct een reden om de auto te laten staan.
ligt er helemaal aan wat de prijs is en hoe handig je bent. Heb al meermaals een auto met gebreken gekocht en deze zelf opgelost (kan zeer interessant zijn). Een (oude) auto kopen met een vlot aflopende apk en verwachten dat deze wederom moeiteloos door de apk komt is niet handig (zeker als je geen vooraf keuring hebt laten doen). Overigens is een apk niet zaligmakend en enkel een momentopname (op zijn best).
TS meldt wel de naam van het bedrijf, maar niets over de auto. Doe dat nu eerst eens, dan weten we waar we over praten. Hier kan niemand iets mee.
-
Nee, dat is natuurlijk nonsens. Een auto zonder nieuwe APK (APK die is overigens tegen betaling leverbaar zonder de auto ooit te zien, als het moet) kan een prima koop zijn, MITS je er zelf wat zicht op hebt.juliomariner schreef: ↑15 nov 2024 08:34Sorry maar een van de eisen als je een gebruikte auto bij een handelaar koopt is toch dat er minimaal een verse APK wordt gedaan, willen ze dat niet is dat direct een reden om de auto te laten staan.
-
Dus is het geen nonsens om als gewone particulier een verse APK te vragen. Nu zegt APK natuurlijk niet alles maar als hij daar al niet doorkomt, mooi laten staan,
De auto is in beginsel non-conform dus heb je recht op herstel.
NeoDutchio
en Nevyn
vinden dit leuk
-
Gebaseerd op de wet. Ook de rijdende rechter heeft zich uitgesproken dat de wettelijke regel ook geldt voor tweedehands goederen (auto).
Zelfs de wet geeft aan dat dat afhankelijk van de situatie is. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een auto niet door de apk komt, sommige redenen kunnen zelfs al bij de vorige apk genoemd zijn (te weinig profiel op de banden bijvoorbeeld) en dus bekend zijn bij aankopen auto. We weten daarnaast niets van de afspraken tussen verkoper en koper, we weten de prijs niet en we weten het type auto en de kilometerstand niet. Oftewel, we weten helemaal niets, dus we kunnen niets erover zeggen.
Je kunt wel degelijk iets zeggen, namelijk dat wat Alfatrion terecht schreef. De auto in in beginsel (dus: tot de omstandigheden tot een andere conclusie nopen) nonconform. Dat is het wettelijke uitgangspunt.
-
Waarom is het non-conform?
Je koopt een oude auto met hooguit een paar weken apk. Je weet van tevoren dat er bij een apk-keuring reparatiepunten aan het licht kunnen komen. Dat blijkt dus het geval te zijn. Dan is dat toch conform? Daarbij kun je de meeste apk-punten zelf ook wel controleren. Licht, banden, remmen, het valt allemaal onder de onderzoeksplicht.
Wat voor punten dat zijn noemt TS overigens niet, het zou zomaar iets heel simpels kunnen zijn, iets dat voor een paar tientjes is te repareren. Apk er op, en klaar.
Je koopt een oude auto met hooguit een paar weken apk. Je weet van tevoren dat er bij een apk-keuring reparatiepunten aan het licht kunnen komen. Dat blijkt dus het geval te zijn. Dan is dat toch conform? Daarbij kun je de meeste apk-punten zelf ook wel controleren. Licht, banden, remmen, het valt allemaal onder de onderzoeksplicht.
Wat voor punten dat zijn noemt TS overigens niet, het zou zomaar iets heel simpels kunnen zijn, iets dat voor een paar tientjes is te repareren. Apk er op, en klaar.
@Moneyman
Het is andersom. We weten niets dus de auto is gewoon conform tot bewezen is dat er problemen zijn die de koper van tevoren niet kon weten.
WA was me net voor
Het is andersom. We weten niets dus de auto is gewoon conform tot bewezen is dat er problemen zijn die de koper van tevoren niet kon weten.
WA was me net voor
Conform wil bij een auto zeggen: geschikt om aan het verkeer deel te nemen. Zonder geldige APK kan dat niet. Vandaar: in beginsel (!) non-conform.
Voorlopig zijn er al weer twintig berichten, wordt de naam van het autobedrijf negatief benoemd en is het nog maar de vraag of dat terecht is.
Mijn glazen bol zegt dat het linker remlicht defect is......
Mijn glazen bol zegt dat het linker remlicht defect is......