Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
ZeerPrivé

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

WA, uitleg staat ook in mijn link hoor. :wink: Tip: stap over op inductie, ideaal.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
20 nov 2024 17:20
Het sudderplaatje suddert lekker door... :lol: :lol:
Haha grappig he. Ik kende het overigens ook niet, maar het lijkt me voor mensen die regelmatig iets urenlang op het vuur hebben staat ideaal.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

2,5 uur vind ik erg kort. Bij mij staat de bouillon een kleine 2 dagen te sudderen. Grote pan, litertje of 5, en dan soepvlees en voldoende mergpijpjes erin. Resultaat is uitstekend.
Maar je moet wel gas (foei) hebben zoals ik.

ZeerPrivé

Moneyman schreef:
20 nov 2024 17:37
witte angora schreef:
Het sudderplaatje suddert lekker door... :lol: :lol:
Haha grappig he. Ik kende het overigens ook niet, maar het lijkt me voor mensen die regelmatig iets urenlang op het vuur hebben staat ideaal.
Serieus? Nooit bij je moeder of oma gezien?

ZeerPrivé

J. Deltoer schreef:
20 nov 2024 17:40
2,5 uur vind ik erg kort. Bij mij staat de bouillon een kleine 2 dagen te sudderen. Grote pan, litertje of 5, en dan soepvlees en voldoende mergpijpjes erin. Resultaat is uitstekend.
Maar je moet wel gas (foei) hebben zoals ik.
Hoezo foei? Van mij mag je hoor. :mrgreen: Krengen om goed schoon te houden en rondom je pan wordt alles heet en stukken veiliger voor ouderen die nogal eens hun pannetje op het vuur vergeten.

ZeerPrivé

Volgens mij gaat @Nijogeth voor de rest van zijn leven nooit meer vergeten wat een sudderplaatje is. :lol: Mocht het eens een onderwerp van gesprek in je vriendenkring worden, kan jij er tenminste over mee praten. :lol: :mrgreen:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ga het inderdaad niet vergeten en toch ziet het er gewoon uit alsof zo'n ding op alle pitten van het gasfornuis van mijn moeder zitten. Wil je direct vuur dan moet je die er namelijk afhalen. Echter heeft mijn moeder bijna alleen maar brede pannen, dus is dat ideaal omdat het het vuur verdeelt.

Misschien dat ik daarom denk dat het er standaard op zit. De meeste mensen waar ik kom, inclusief mezelf, hebben overigens inductie. Bij mijn oma heb ik er nooit op gelet als ze weer eens met de braadpan in de weer was, maar die is tegenwoordig helemaal over en vindt inductie geweldig.

Edit: oh wacht, ik zie nu dat ze nog stukken groter zijn dan die bij mijn moeder op het fornuis.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 20 nov 2024 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
20 nov 2024 18:34
Volgens mij gaat @Nijogeth voor de rest van zijn leven nooit meer vergeten wat een sudderplaatje is. :lol: Mocht het eens een onderwerp van gesprek in je vriendenkring worden, kan jij er tenminste over mee praten. :lol: :mrgreen:
Dat zeg ik, dat sudderplaatje suddert maar door... :wink: :lol: :lol:

Inductie zit er hier niet in, want: sociale huur, en de woningbouw is niet van plan ook maar een stuiver teveel te investeren in het woningbestand. Met uiteraard gevolgen, dat hebben we een aantal maanden lang duidelijk kunnen waarnemen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 20 nov 2024 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
......het mergpijpje .......
Voordat men het weer niet weet en er vragen komen :lol:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mergpijpje

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
20 nov 2024 18:44
witte angora schreef:
......het mergpijpje .......
Voordat men het weer niet weet en er vragen komen :lol:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mergpijpje
Ja jij weet het... :mrgreen: Zal lekker zoete soep worden - als je ervan houdt tenminste. :roll:

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Mijn moeder gebruikte eenzelfde sudderplaatje al in de jaren '60.
Ik kook elektrisch, maar suddervlees, stoofpeertjes, rijstebrij, alle soepen, tajine met visschotel, appeltjes om appelsap te maken, etc., gaan allemaal bij mij al jaren op de petroleumstelletjes (met geurloze kerosine). En als de elektriciteit in de omgeving is uitgevallen, kook ik er water op voor thee èn de 3-pitter geeft ook nog voldoende omgevingswarmte af.
Hoeveel kabels de Russen ook willen saboteren, ik kan gewoon koken :lol:

ZeerPrivé

Dat zou dan best kunnen dat je moeder ze op alle pitten heeft staan. Volgend bezoekje eens even onder de pannen kijken?

ZeerPrivé

Sira schreef:
20 nov 2024 18:46
Mijn moeder gebruikte eenzelfde sudderplaatje al in de jaren '60.
Ik kook elektrisch, maar suddervlees, stoofpeertjes, rijstebrij, alle soepen, tajine met visschotel, appeltjes om appelsap te maken, etc., gaan allemaal bij mij al jaren op de petroleumstelletjes (met geurloze kerosine). En als de elektriciteit in de omgeving is uitgevallen, kook ik er water op voor thee èn de 3-pitter geeft ook nog voldoende omgevingswarmte af.
Hoeveel kabels de Russen ook willen saboteren, ik kan gewoon koken :lol:
Wauw, een petroleumstelletje. Dat ken ik nog van oma. Graag @nijogeth even uitleggen wat een petroleumstelletje is. :mrgreen:

Dit 'suddervlees, stoofpeertjes, rijstebrij, alle soepen, tajine met visschotel, appeltjes om appelsap te maken' ken ik ook nog uit oma's tijd. Alles wat jij op somt, lust ik niet. Correctie: soep en stoofpeertjes ken ik natuurlijk ook uit moeders' tijd, maar ook dat lust ik niet, zeker niet als er mergpijpjes en vlees in de soep hebben gezeten/zitten.

Over de Russen maak ik me niet zo druk. Wie dan leeft enz.

Sira

Ik maak mij ook niet druk om de Russen. Bovendien is mijn dorpje voor de Russen te onbelangrijk.

Nijogeth

Een petroleumstelletje ken ik dan weer wel. Ben ook wel eens op een camping geweest.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
20 nov 2024 19:36
Een petroleumstelletje ken ik dan weer wel. Ben ook wel eens op een camping geweest.
Lijkt me sterk dat men op de camping een petroleumstelletje gebruikt.
Zal eerder zo`n ding zijn wat je op druk moet pompen.
Weet ff de naam niet meer.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een petroleumstel met twee kilo aan gietijzer en plaatstaal in de rugzak 😂. Wel goed rechtop lopen!
Benzinebranders voor outdoor-toepassing zijn meestal vergassers die je eerst op moet pompen.

Sira

Op de camping gebruikt men doorgaans butaangas kooktoestellen en/of lampen (de bekende blauwe ronde statiegeldflessen van Campingaz).

Een petroleumstel in je rugzak is inderdaad erg zwaar, mijn 3-pitter weegt ruim 3 kg, maar het vervelendste is, je wordt zo nat van de klotsende petroleum.

Nijogeth

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Meestal propaan op de camping. Butaan brandt beneden 0 graad niet meer. 60 jaar geleden hadden we grote flessen butaan thuis voor te koken. Dat was goedkoper dan propaan. Die werd in de winter buiten in een bak met warm water gezet. De groene eigendom fles met propaan heb ik voor de barbecue en de caravan.

Plaats reactie