Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Sira

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Sira »

Inderdaad, je hebt gelijk. Die worden ook bij AlExpress verkocht.

Dit is Campingaz: https://www.dejongrecreatie.nl/media-re ... az-907.jpg

en dit is een ouderwets petroleumstel: https://images.2dehands.com/api/v1/list ... mp_eps$_84

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nijogeth schreef:
20 nov 2024 20:33
https://www.amazon.nl/HUHUSW-Petroleum- ... B09TGVG8LM

Ik ken dit soort designs.
Die is idd voor op de camping. Mijn oma had deze https://www.michelleszierikzee.nl/produ ... js-gewolkt

Maar Sira heeft het over een 3 pitter, die ken ik ook niet. Gevonden deze dus https://www.michelleszierikzee.nl/produ ... rie-pitter

Sira

Ik heb zelfs een 4-pitter gehad, maar die heb ik weggegeven, die was loeizwaar
https://www.zuiderzeecollectie.nl/media/inline/id/1921

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Wij koken electrisch. Als er dagenlang geen stroom zou zijn kunnen we de gasbarbecue buiten onder het afdak gebruiken of de caravan thuis neerzetten. Drie pitten en de koelkast kan ook op gas.

ZeerPrivé

Sira schreef:
20 nov 2024 20:49
Ik heb zelfs een 4-pitter gehad, maar die heb ik weggegeven, die was loeizwaar
https://www.zuiderzeecollectie.nl/media/inline/id/1921
Dat is idd een leuk item voor in een museum. Of om een plant in te zetten. Maar weegt zo eentje als jij hebt echt 3 kilo?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb er zelfs drie: een eenpitter, een tweepitter en een driepitter. Vooral die eenpitter gebruik ik nog wel eens, om precies te zijn één keer per jaar voor een stoofpotje. Zou ik eigenlijk vaker moeten doen. Er komt inderdaad aardig wat warmte van af.

De tweepitter en driepitter gebruik ik eigenlijk nooit, zou eigenlijk de lonten eens moeten vervangen denk ik. Dat kost ook niet de kop, en wie weet...

ZeerPrivé

witte angora schreef:
20 nov 2024 21:01
Ik heb er zelfs drie: een eenpitter, een tweepitter en een driepitter. Vooral die eenpitter gebruik ik nog wel eens, om precies te zijn één keer per jaar voor een stoofpotje. Zou ik eigenlijk vaker moeten doen. Er komt inderdaad aardig wat warmte van af.

De tweepitter en driepitter gebruik ik eigenlijk nooit, zou eigenlijk de lonten eens moeten vervangen denk ik. Dat kost ook niet de kop, en wie weet...
Wist niet dat je het al had, maar vind het wel bij je passen. Lont https://www.ouderwetsewinkel.nl/touw/katoen.html Zit nu op een paar sites tegelijk, maar hier staan leuke dingen op WA, zit vast wat voor jou (en misschien ook wat voor mij) tussen.

Tijdens het zoeken op een leuke vintage site beland, dus ik ben even zoet.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 20 nov 2024 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Sira

@ZeerPrivé
Ja. de 3-pitter weegt inderdaad zo zwaar. Ik heb ook nog een 1- en 2-pitter, die wegen aanzienlijk minder. Het was vroeger wel zo, dat hoe zwaarder de petroleumstellen hoe veiliger ze waren. Ze hebben allemaal zo'n beetje dezelfde hoogte (afhankelijk van het merk kan dat 1 à 2 cm schelen), maar hoe meer pitten, hoe breder ze worden. Iets wat smal en hoog is, kan eerder omvallen. De 3-pitter die ik heb is van het merk Beccon, die werden in Doetinchem gemaakt. De andere (1- en 2-pitter) zijn van Haller uit Hamburg (evenals de 4-pitter).
Vroeger kookte men er op. Ik heb het uitgeprobeerd in 2022 toen de gas- en elektraprijzen omhoog schoten, ik bracht iets aan de kook op het elektrisch (aardappelen, vlees en groente) en dan op het petroleumstel, dat jaar heb ik aanzienlijk minder stroom verbruikt en nee, ik draag geen geitenwollensokken.

witte angora

Volgens mij ben ik wel eens in die winkel geweest, was tijdens zo'n middeleeuws weekend. Leuke zaak! Die pitten kun je overigens wel op meer adressen kopen. Ook meteen op de juiste lengte.

ZeerPrivé

Sira schreef:
20 nov 2024 21:14
@ZeerPrivé
Ja. de 3-pitter weegt inderdaad zo zwaar. Ik heb ook nog een 1- en 2-pitter, die wegen aanzienlijk minder. Het was vroeger wel zo, dat hoe zwaarder de petroleumstellen hoe veiliger ze waren. Ze hebben allemaal zo'n beetje dezelfde hoogte (afhankelijk van het merk kan dat 1 à 2 cm schelen), maar hoe meer pitten, hoe breder ze worden. Iets wat smal en hoog is, kan eerder omvallen. De 3-pitter die ik heb is van het merk Beccon, die werden in Doetinchem gemaakt. De andere (1- en 2-pitter) zijn van Haller uit Hamburg (evenals de 4-pitter).
Vroeger kookte men er op. Ik heb het uitgeprobeerd in 2022 toen de gas- en elektraprijzen omhoog schoten, ik bracht iets aan de kook op het elektrisch (aardappelen, vlees en groente) en dan op het petroleumstel, dat jaar heb ik aanzienlijk minder stroom verbruikt en nee, ik draag geen geitenwollensokken.
Die merken zag ik ook allemaal voorbij komen op mijn link die ik eerder plaatste. Ja, mijn oma gebruikte dat ding ook, ik vermoed voor de stoofpeertjes (brrr) en het vlees (brrr). Geloof je zo dat je minder stroom verbruikt hebt. Geitenwollensokken draag ik ook niet, die kriebelen. 8)

ZeerPrivé

witte angora schreef:
20 nov 2024 21:30
Volgens mij ben ik wel eens in die winkel geweest, was tijdens zo'n middeleeuws weekend. Leuke zaak! Die pitten kun je overigens wel op meer adressen kopen. Ook meteen op de juiste lengte.
Haha, terwijl ik mijn post net gewijzigd had, bedacht ik ineens dat je er wel eens geweest zou kunnen zijn. Zie leuke en nuttige dingen op hun site staan. Van teerzeep bijv. had ik nog nooit gehoord, had ik moeten weten toen mijn kinderen nog klein waren en ze wel eens last hadden van eczeem.

ZeerPrivé

Kan iemand me vertellen wat een kind hiermee kan? Er staat rekenen, maar ik zie daarnaast plaatjes en stokjes en vierkantjes en rondjes. https://www.michelleszierikzee.nl/produ ... -met-blauw

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens was het vandaag ideaal weer om een verlaten parkeerplaats op te zoeken. Dus ben ik net even wat rondjes gaan draaien met de roadster. Met mijn andere auto had dat weinig nut, omdat die voorwielaandrijving heeft, maar die roadster heeft achterwielaandrijving, dus daar heb ik even een half uur plezier mee gehad. Toen ik weer weg wilde gaan kwam de politie aan gereden, raampje ging open en ze vroegen of het een beetje lukte met donuts maken. Gelukkig snapten ze dat je op zo'n lege parkeerplaats in de sneeuw best wat plezier mag maken, als je dan niemand tot last bent. Je zou maar net een agent treffen die een slechte dag heeft, dan ben je zo een flinke boete verder.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
20 nov 2024 17:55
Moneyman schreef:
20 nov 2024 17:37
witte angora schreef:
20 nov 2024 17:20
Het sudderplaatje suddert lekker door... :lol: :lol:
Haha grappig he. Ik kende het overigens ook niet, maar het lijkt me voor mensen die regelmatig iets urenlang op het vuur hebben staat ideaal.
Serieus? Nooit bij je moeder of oma gezien?
Nee, echt nooit. En ik heb toch al zeer veel gasfornuizen gezien in (vooral mijn werkzame) leven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
De tweepitter en driepitter gebruik ik eigenlijk nooit…
Hier kan ik maar één ding op zeggen natuurlijk…:
witte angora schreef:
19 nov 2024 11:15
Wat ik eigenlijk interessanter vindt: waarom heb je een apparaat in huis dat je toch niet gebruikt?
(En het antwoord ligt ook voor de hand) ;-)

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
20 nov 2024 21:56
Kan iemand me vertellen wat een kind hiermee kan? Er staat rekenen, maar ik zie daarnaast plaatjes en stokjes en vierkantjes en rondjes. https://www.michelleszierikzee.nl/produ ... -met-blauw
Volgens mij is het de bedoeling om met de plaatjes ook rekensommen te maken. Dus 2 aapjes + 3 aapjes = 5 aapjes. De dobbelsteen is om zelf sommen te kunnen maken, geloof ik. En zo kun je met de vierkantjes en rondjes ook sommen maken. Maar het is al lang geleden dat de juffrouw in groep 3 dat liet zien, we gebruikten ze overigens niet zelf.

Sira

Leuke site ZeerPrivé, maar ze zijn niet goedkoop. Ik kocht rollen van 10 mtr. vlakpit bij de groothandel voor € 42,-. Dat was Marius Braber, maar die is overgenomen door https://www.kentie.shop/nl/propaan-kach ... vlakpitten. Ik heb het ook een tijd op Marktplaats verkocht, voor € 5,- per mtr, 2e mtr € 4,-, 3e mtr € 3,-.
Voor de petroleumstellen heb je 68 mm breed nodig. Er in zetten is een handigheid.
Je moet ook eens op AliExpress kijken, die verkopen het ook, maar ik weet niet of ze 68 mm hebben. Zij noemen het platte katoen c.q. lont.
Als jullie op zoek gaan naar kerosine, koop dan niet de 20 ltr. kerosine van Qlima (oranje jerrycan), maar ga op zoek naar die van Firelux (zwarte jerrycan). De geurloze van Qlima ruikt sterker dan de op één na geurloze van Firelux. Ik koop het in Rhenen, onderaan de Grebbeberg (Cuneraweg 24).

ZeerPrivé

@Nijogeth, thanks. En die lange stokjes dan?

witte angora

Sira schreef:
20 nov 2024 22:15
Als jullie op zoek gaan naar kerosine, koop dan niet de 20 ltr. kerosine van Qlima (oranje jerrycan), maar ga op zoek naar die van Firelux (zwarte jerrycan). De geurloze van Qlima ruikt sterker dan de op één na geurloze van Firelux. Ik koop het in Rhenen, onderaan de Grebbeberg (Cuneraweg 24).
Maar is het daar zoveel goedkoper dan, dan elders? Er zijn zoveel plekken waar je Firelux kan kopen.

witte angora

Moneyman schreef:
20 nov 2024 22:09
witte angora schreef:
De tweepitter en driepitter gebruik ik eigenlijk nooit…
Hier kan ik maar één ding op zeggen natuurlijk…:
witte angora schreef:
19 nov 2024 11:15
Wat ik eigenlijk interessanter vindt: waarom heb je een apparaat in huis dat je toch niet gebruikt?
(En het antwoord ligt ook voor de hand) ;-)
Nope, het antwoord is anders dan je denkt. Die dingen staan er voor noodgevallen, als het gas of de elektra uitvalt. Dan kan ik, desnoods op het balkon, nog steeds een pot koffie zetten, om wat te noemen. Want daar kan een mens absoluut niet buiten.

Plaats reactie