Ista meters op radiator

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Myraaa

Ista meters op radiator

Ongelezen bericht door Myraaa »

Hoi ik heb een vraag over de meters van ista die op de radiator zitten. Nu zijn er van die ventilators op de markt dat je stookkosten verbruik omlaag kunt brengen en de ruimte warmer aanvoelt als je die ventilators gebruikt. Nu vraag ik mij af heeft dit invloed op die meters? Ten goede? Of gaan die meters meer meten?

peter17111962

Re: Ista meters op radiator

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Zoek eens op "zo werkt de radiator meter" en U ziet meerdere goede uitleg pagina's

simonswald

Ongelezen bericht door simonswald »

Myraaa schreef:
25 nov 2024 01:07
Hoi ik heb een vraag over de meters van ista die op de radiator zitten. Nu zijn er van die ventilators op de markt dat je stookkosten verbruik omlaag kunt brengen en de ruimte warmer aanvoelt als je die ventilators gebruikt. Nu vraag ik mij af heeft dit invloed op die meters? Ten goede? Of gaan die meters meer meten?
Dat heeft geen invloed, de voeler zit op de plaat.
Die oude verdampingsmeters waren nog wel enigszins te beïnvloeden, bijvoorbeeld door er een natte handdoek overheen te hangen.
Als die ventilatoren de warmte inderdaad in gunstige zin verspreiden, dan kun je de radiator misschien wat lager zetten en op die manier iets besparen.
Die ventilatoren kosten ook geld en ik betwijfel of je die terugverdient.
Persoonlijk zet ik de radiator op maximaal en draai de radiator weer uit als de gewenste temperatuur ruimschoots bereikt is.
Dan blijft het nog lang aangenaam en op die manier ben je volgens mij goedkoper uit,dan de hele tijd de radiator aan op de gewenste temperatuur.
Dus flink opstoken en dan helemaal uit.
Dit is althans mijn 30 jarige ervaring.
Overigens is blokverwarming een erg dure vorm van verwarmen, door de bijkomende kosten.
De netbeheerder rekent 4000 euro per jaar voor de gasaansluiting.
Dit zelfde bedrag rekent Ista voor het ,op afstand, uitlezen van de meters en het eens per jaar versturen van de afrekening voor 84 bewoners.
De werkelijke kosten zijn maar een fractie hiervan, nu er geen meteropnemer meer hoeft langs te komen.
1 Druk op de knop en de afrekening rolt uit de computer en printer.
Als bijna monopolist kan Ista vragen wat ze willen.
Daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.
Mooi item voor Radar.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

simonswald schreef:
25 nov 2024 12:08
Myraaa schreef:
25 nov 2024 01:07
Dat heeft geen invloed, de voeler zit op de plaat.
Door betere warmte afdracht, hoeft die plaat minder warm te worden, of minder lang warm te zijn.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik heb die ventilatoren beneden op radiator en convector aangebracht. Die dingen waren vorig jaar tezamen met de Laphroaig 10y cask strength batch 15 mijn beste aankoop.

Myraaa

Ongelezen bericht door Myraaa »

Ja is ook het zuinigs stoken als de kamer op gewenste temp is de kachel lager te zetten maar dan wordt in rap tempo weer koud in de woonkamer. Zijn oude flats niet goed geisoleerd en woon op de hoek. Dus buitenmuur woonkamer

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

simonswald schreef:
25 nov 2024 12:08
Overigens is blokverwarming een erg dure vorm van verwarmen, door de bijkomende kosten.
Dat is ook mijn ervaring. Overigens was ik in het verleden nog meer kwijt met stadsverwarming, dat is echt de duurste manier van je huis verwarmen in mijn ervaring.

Ik heb nu mijn eigen CV ketel en ben van die drie opties nu het goedkoopste uit. Waarbij ik wel moet aanmerken dat het huis met blokverwarming een veel lager energie prestatie label had. Maar het huur appartement met stadsverwarming was, net als mijn huidige koop appartement, EP label A en minimaal twee maal zo duur terwijl dat voor de grote pasprijs stijging was. En dat zat hem voornamelijk in de hoge vaste kosten.

Plaats reactie