Extra bijbetalen aan de kassa voor pinnen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lizzy_sedai

Extra bijbetalen aan de kassa voor pinnen

Ongelezen bericht door Lizzy_sedai »

Vandaag moest ik in een winkel €0,15 bijbetalen omdat ik met mijn pinpas wilde betalen. Ik vond dit vreemd (heel ouderwets) en ben gaan googlen. Ik vond toen een artikel van radar uit 2017, waarin Gijs Boudewijn van betaalvereniging Nederland aankondigde dar dit vanaf 18 januari 2018 niet meer aan de kassa mag gebeuren. Ik ben op zoek gegaan naar wetgeving, maar die kon ik niet vinden.

Ik besloot na wat wikken en wegen de politie te bellen (niet met spoed natuurlijk), omdat ik geen idee meer had hoe ik erachter kon komen wat de wet nu precies voorschrijft. En ik heb sterk het idee dat het inderdaad niet meer mag om een klant bij de kassa nog met extra kosten (hoe laag die ook zijn) te confronteren. De medewerker van de politie stond me onvriendelijk te woord, zei dat de politie hier niets mee te maken heeft en dat ze ook niet wist waar ik dan wel terecht kon.

En nu ben ik hier beland. Dus weet iemand misschien hoe dit zit. Mag een winkelier dit nog steeds zelf bepalen, of moeten de pinkosten inbegrepen zijn in de prijs die op het prijskaartje staat?

Link naar het artikel van Radar uit 2017: https://radar.avrotros.nl/artikel/verbo ... ingen-2246

mirtax

Re: Extra bijbetalen aan de kassa voor pinnen

Ongelezen bericht door mirtax »

Of het mag weet ik niet, maar u had er ook voor kunnen kiezen om, te gaan, en uw boodschappen elders te doen. Extra betalen voor pinnen is niet meer van deze tijd.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Het is in principe niet meer van deze tijd, maar ik denk dat een winkelier dit zeker mag vragen, maar dit voor het betalen wel moet aangeven.
Hoelang duurde het tot de politie was bijgekomen van het lachen?

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dat mag zeker niet, maar de politie zal er wel geen procesverbaal voor opmaken. Vraag eens bij je eigen bank.

https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/kosten/

MaaikeVP

Ongelezen bericht door MaaikeVP »

Het mag zo te lezen voor maestro/pin kaarten niet meer.

https://www.pindeal.nl/verbod-toeslag-c ... %20wetboek.

Thijs124

Dus bij ACM melden.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Thijs124 schreef:
29 nov 2024 20:19
Dus bij ACM melden.
En die laten het vervolgens gewoon op de plank liggen. ACM pakt alleen klachten op waarmee ze zich in de kijker kunnen spelen om hun bestaansrecht te verantwoorden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het ACM niks doet kun je natuurlijk altijd naar het Juridisch Loket of je Rechtsbijstandsverzekering, als je die hebt. :wink:

Maar eigenlijk is het al duidelijk: het mag niet. Je kunt de winkelier er even mee om de oren slaan, en vervolgens weglopen en er niet meer terug komen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 62 PSD2
1. De betalingsdienstaanbieder rekent de betalingsdienstgebruiker geen kosten aan voor het vervullen van zijn informatieverplichtingen of de toepassing van corrigerende of preventieve maatregelen uit hoofde van deze titel, tenzij in artikel 79, lid 1, artikel 80, lid 5, of artikel 88, lid 2, anders is bepaald. De aan te rekenen kosten worden overeengekomen tussen de betalingsdienstgebruiker en de betalingsdienstaanbieder; zij zijn passend en in overeenstemming met de kosten die de betalingsdienstaanbieder daadwerkelijk heeft gemaakt.

2. De lidstaten schrijven voor dat voor betalingstransacties die binnen de Unie worden verricht, waarbij de betalingsdienstaanbieders van zowel de betaler als de begunstigde, of de enige bij de betalingstransactie betrokken betalingsdienstaanbieder, zich binnen de Unie bevinden, de begunstigde en de betaler elk voor zich de kosten betalen die hun respectieve betalingsdienstaanbieder in rekening brengt.

3. De betalingsdienstaanbieder belet niet dat de begunstigde aan de betaler een vergoeding vraagt, een korting aanbiedt of er anderszins op aanstuurt dat de betaler een bepaald betaalinstrument gebruikt. De eventueel in rekening gebrachte kosten liggen niet hoger dan de directe kosten die de begunstigde zelf voor het gebruik van het specifieke betaalinstrument maakt.

4. De lidstaten zorgen er in ieder geval voor dat de begunstigde geen vergoeding vraagt voor het gebruik van betaalinstrumenten waarvan de afwikkelingsvergoedingen onder hoofdstuk II van Verordening (EU) 2015/751 vallen, noch voor betalingsdiensten waarop Verordening (EU) nr. 260/2012 van toepassing is.

5. De lidstaten mogen de begunstigde het recht om een vergoeding te vragen ontzeggen of dit recht beperken, rekening houdend met de noodzaak mededinging aan te moedigen en het gebruik van efficiënte betaalinstrumenten te stimuleren.

Artikel 6:230k lid 1 BW
De vergoeding die de handelaar aan de consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor de handelaar.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Lizzy_sedai schreef:
29 nov 2024 10:46
Vandaag moest ik in een winkel €0,15 bijbetalen omdat ik met mijn pinpas wilde betalen. Ik vond dit vreemd (heel ouderwets) en ben gaan googlen. Ik vond toen een artikel van radar uit 2017, waarin Gijs Boudewijn van betaalvereniging Nederland aankondigde dar dit vanaf 18 januari 2018 niet meer aan de kassa mag gebeuren. Ik ben op zoek gegaan naar wetgeving, maar die kon ik niet vinden.

Ik besloot na wat wikken en wegen de politie te bellen (niet met spoed natuurlijk), omdat ik geen idee meer had hoe ik erachter kon komen wat de wet nu precies voorschrijft. En ik heb sterk het idee dat het inderdaad niet meer mag om een klant bij de kassa nog met extra kosten (hoe laag die ook zijn) te confronteren. De medewerker van de politie stond me onvriendelijk te woord, zei dat de politie hier niets mee te maken heeft en dat ze ook niet wist waar ik dan wel terecht kon.

En nu ben ik hier beland. Dus weet iemand misschien hoe dit zit. Mag een winkelier dit nog steeds zelf bepalen, of moeten de pinkosten inbegrepen zijn in de prijs die op het prijskaartje staat?

Link naar het artikel van Radar uit 2017: https://radar.avrotros.nl/artikel/verbo ... ingen-2246
Een winkelier moet voor pin transacties gewoon kosten betalen. En waarom zouden die niet doorberekend mogen worden aan de klanten? Als een winkelier de prijs van alle artikelen zou verhogen dan zou dat ook niet eerlijk zijn want dan bestaat de kans dat iedereen een ander bedrag per pin actie moet betalen. Overigens zitten er aan cash betalingen ook kosten verbonden. Grote ketens dragen deze kosten zelf maar kleine winkeliers met 1 winkel kunnen er blijkbaar voor kiezen om iets te vragen per transactie. Net zoals voor een plastic zak. Ook daarvoor moeten kosten berekend worden. En het vreemde is dat winkeliers het bedrag daarvan zelf mogen bepalen en zij hoeven dat verder niet af te dragen. Maar daar hoor je niemand meer over.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dirkie schreef:
29 nov 2024 23:35
Een winkelier moet voor pin transacties gewoon kosten betalen. En waarom zouden die niet doorberekend mogen worden aan de klanten?
Het antwoord is vanwege wetgeving of omdat de wetgever daartoe heeft besloten.

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Welke winkel was het?

Thijs124

Die winkelier mag zijn kosten voor pinnen vanuit zijn winstmarge als onkosten in rekening brengen, net zoals de kosten van contant geld afhalen, laten afhalen of inleveren.
Ze mogen in ieder geval niet apart in rekening worden gebracht bij de klant.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Daar is een heel eenvoudige oplossing voor. Doe daar gewoon uw boodschappen, liefst als het erg druk is en betaal met muntjes die U heel uitgebreid daar gaat staan te tellen. Heeft er iemand achter U commentaar op hetgeen wat U daar staat te doen. Geef die persoon netjes antwoord en zeg vervolgens tegen die kassa bediende: Ik werd gestoord met tellen door die persoon achter mij en nu weet ik niet meer waar ik waar ik was gebleven met tellen en dus moet nu helaas dus weer opnieuw beginnen met tellen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een winkelier en andere klanten treiteren, om vijftien cent. Je moet er maar op komen.

Laat de winkelier weten dat die pin-kosten apart berekenen niet mag, meldt het bij de ACM en koop niet(s) meer in die winkel.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
30 nov 2024 10:57
Een winkelier en andere klanten treiteren, om vijftien cent. Je moet er maar op komen.
En dat dan ook nog als “ oplossing” beschouwen… :roll:

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Voor 15ct de politie bellen? sorry maar bent u niet goed wijs?

lordi

Ongelezen bericht door lordi »

juliomariner schreef:
30 nov 2024 12:59
Ik snap wel dat de medewerker van de politie TS onvriendelijk te woord staat. Het moet toch echt niet gekker worden dat je daar de politie voor gaat bellen!?

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

lordi schreef:
30 nov 2024 13:06
juliomariner schreef:
30 nov 2024 12:59
Ik snap wel dat de medewerker van de politie TS onvriendelijk te woord staat. Het moet toch echt niet gekker worden dat je daar de politie voor gaat bellen!?
Dan zult u het ook absurd vinden dat een winkelier de politie belt als ik iets van 15 cent uit de winkel steel. Of is dan de wet ineens anders?
Mag ik dan weten waar de grens ligt om de politie te bellen voor diefstal, want dat is het in feite? Is dat 1 euro, 10 euro, 100 euro, 1.000 euro en waar in de wet is dat bedrag vastgelegd? De wet hanteert de norm wederrechtelijk toe eigenen en heeft daar geen bedrag aan gekoppeld.
Menigeen zou het erbij laten zitten maar dat maakt de actie van TS nog niet verkeerd.

Plaats reactie