Probleem of surprise?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
luna01

Probleem of surprise?

Ongelezen bericht door luna01 »

Beste forummers,

Stel je hebt een uitkering, zorgwet of zoiets. Betroffene heeft meedere malen gevraagt wat dat nu eigenlijk betekent, maar nooit een duidelijk "dit of dat" antwoord gehad. Zoals b.v. WIA, of niets niet.

Opeens is betroffende geheel onverwachts vermogend.

Wat moet diegene daarmee aan? Heeft nog niet ondertekend, ziet alleen problemen. Nog een persoon, zet die gene onder druk. Betroffen persoon zit er over te denken om afstand te doen. Is dat wel verstandig?

witte angora
Beste antwoord
Gekozen door luna01

Re: Probleem of surprise?

door witte angora » 08 dec 2024 18:57

Het is niet zo moeilijk... mijn broer heeft het bij mij ook geprobeerd onder het motto: 'je moet het anders eerst opeten, en dan krijg je weer je uitkering'. De WAO, en ook de WIA, hebben geen vermogenstoets. Dus zijn verhaal was larie.

Maar ook al zou het een uitkering zijn mét een vermogenstoets, bijstand bijvoorbeeld: dan is een nalatenschap een 'voorliggende voorziening'. Die moet je eerst opmaken tot een bepaald bedrag, daarna wordt de uitkering hervat. En dat opmaken, daar zijn ook grenzen aan gebonden. Als je de nalatenschap verwerpt heb je dus waarschijnlijk een serieus probleem...

De persoon in kwestie moet zich niet onder druk laten zetten, maar eerst goed advies inwinnen. Bijvoorbeeld bij de uitkeringsinstantie. Die kunnen het precies vertellen.
Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hier kan niemand een zinnig advies op geven. Alle relevante details ontbreken. Probeer de casus en het verhaal duidelijk neer te zetten, misschien valt er dan iets te zeggen.

luna01

Moneyman schreef:
08 dec 2024 18:38
Hier kan niemand een zinnig advies op geven. Alle relevante details ontbreken. Probeer de casus en het verhaal duidelijk neer te zetten, misschien valt er dan iets te zeggen.
Mag ik een pb sturen? Wat is dan relevant? Best moeilijk voor betroffene..

Alvast bedankt voor de snelle reactie..

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is niet zo moeilijk... mijn broer heeft het bij mij ook geprobeerd onder het motto: 'je moet het anders eerst opeten, en dan krijg je weer je uitkering'. De WAO, en ook de WIA, hebben geen vermogenstoets. Dus zijn verhaal was larie.

Maar ook al zou het een uitkering zijn mét een vermogenstoets, bijstand bijvoorbeeld: dan is een nalatenschap een 'voorliggende voorziening'. Die moet je eerst opmaken tot een bepaald bedrag, daarna wordt de uitkering hervat. En dat opmaken, daar zijn ook grenzen aan gebonden. Als je de nalatenschap verwerpt heb je dus waarschijnlijk een serieus probleem...

De persoon in kwestie moet zich niet onder druk laten zetten, maar eerst goed advies inwinnen. Bijvoorbeeld bij de uitkeringsinstantie. Die kunnen het precies vertellen.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Inderdaad, afstand doen zeker niet doen en als het gaan om een erfenis ook niet verwerpen tot je goed onderzoek hebt gedaan. Zoiets kan je duur komen te staan later.

Sowieso snap ik nooit echt die redenatie om geld maar uit te geven, niet aan te nemen of weg te geven om maar recht te blijven houden op een uitkering of toeslagen e.d.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

luna01 schreef:
08 dec 2024 18:36
Beste forummers,

Stel je hebt een uitkering, zorgwet of zoiets. Betroffene heeft meedere malen gevraagt wat dat nu eigenlijk betekent, maar nooit een duidelijk "dit of dat" antwoord gehad. Zoals b.v. WIA, of niets niet.

Opeens is betroffende geheel onverwachts vermogend.

Wat moet diegene daarmee aan? Heeft nog niet ondertekend, ziet alleen problemen. Nog een persoon, zet die gene onder druk. Betroffen persoon zit er over te denken om afstand te doen. Is dat wel verstandig?
Je maakt er wel een puzzel van.

Wie een uitkering heeft, weet doorgaans wel wat voor soort uitkering dat is. Is in jouw vraag de uitkeringstrekker dezelfde persoon als de betroffene/betroffende?

Als die onverwachts ineens vermogend is, is dat goed nieuws. Dan ben je immers niet meer afhankelijk van die uitkering. Als hij/zij het niet snapt, praat dan eens met een deskundige. Ga daar desnoods naartoe met een familielid dat je vertrouwt.

Ik ken iemand die de laatste nazaat/erfgenaam is van een familievermogen van meer dan 100 miljoen. Hij heeft een verstandelijke beperking (krijgt een WAJONG uitkering) en wordt nu intensief begeleid door de rentmeester, fiscalist en andere lokale notabelen die likkebaardend van het vermogen meegenieten. De familie van de koude kant wordt weggehouden.

Je gunt zo iemand een kring van familie en bekenden die echt helpen en niet uit zijn om te profiteren van het fortuin.

witte angora

luna01 schreef:
08 dec 2024 18:36
Een beetje googelen levert toch wel een resultaat op. Gaat het toevallig om een inkomen uit een pgb-budget, omdat er hulp wordt verleend? Dan kom je dus hier op uit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-te-maken

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Vele welke een uitkering krijgen, vaak hun hele leven lang, zien dit als de ultieme vaste aanstelling. Het is geen groot bedrag, maar het geld stoomt elke maand binnen. Een stabiele manier om op andermans kosten je geld te krijgen.
Daar moet natuurlijk niet iets verstorens tussen komen als bv eigen geld uit een erfenis, wat dan opgemaakt moet worden voor levensonderhoud. Dat begint gewoon op een vorm werken te lijken.
Laatst gewijzigd door BL2 op 09 dec 2024 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

luna01 schreef:
08 dec 2024 18:47
Wat is dan relevant? Best moeilijk voor betroffene..
Zo moeilijk is het niet.
Begin eerst eens met welke uitkering het betreft.
Daarna met hoeveel geld het betreft. En ook met hoe dat geld bij je terechtkomt. Is dat een erfenis?

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Voor uitkeringen waar zelf aan mee is betaald denk dan aan WW, WIA en AOW uitkering telt het eigen vermogen niet mee.
Het eigen vermogen heeft wel invloed op toeslagen en eigen bijdragen bij WLZ gerelateerde zorg.
Kan het niet zo zijn dat de betrokkene onder druk gezet wordt om afstand te doen dan zeker niet toegeven.
Zelfs al zou de betrokkene een bijstandsuitkering hebben kan afstand doen grote consequenties hebben omdat de betrokkene met dat verwachte vermogen in de eigen levensbehoefte kan voldoen.

Consumenneke

BL2 schreef:
09 dec 2024 10:28
Vele welke een uitkering krijgen, vaak hun hele leven lang, zien dit als de ultieme vaste aanstelling.
Vele welke te vroeg van school gaan moeten hun hele leven hard werk en met lede ogen aanzien hoe vele hun hand op houden. Ik stel voor dat we elkaar niet gaan bestempelen met valse aannames en proberen de vraagsteller aan een antwoord te helpen op een ietwat onduidelijke vraag.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Consumenneke schreef:
09 dec 2024 14:03
BL2 schreef:
09 dec 2024 10:28
Vele welke een uitkering krijgen, vaak hun hele leven lang, zien dit als de ultieme vaste aanstelling.
Vele welke te vroeg van school gaan moeten hun hele leven hard werk en met lede ogen aanzien hoe vele hun hand op houden. Ik stel voor dat we elkaar niet gaan bestempelen met valse aannames en proberen de vraagsteller aan een antwoord te helpen op een ietwat onduidelijke vraag.
Wie zijn dat dan die hun hand ophouden? Voor zover ik weet gaan de meeste mensen juist naar school om meer geld te verdienen en/of een leuker beroep te beoefenen dan ze zouden kunnen hebben wanneer ze niet naar school gingen. Die gaan dus werken en niet de hand ophouden, dat zou zonde van de tijd en hun geld zijn.

luna01

Erg fijn zoveel reacties te lezen. Mijn hartelijke dank, vooral namens betroffene. Het is een hersenletsel, niet zichtbaar, maar ik had zelf het idee dat hier flink misbruik van wordt gemaakt.

Ja het betreft een erfenis en zo gek veel meer weet ik niet, alleen wel dat deze persoon vreselijk onder druk wordt gezet. Die gene wilde het afslaan, wil absoluut geen problemen erbij.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat zal dus inhouden dat de betreffende persoon een bepaalde uitkering heeft. Als dit een WIA uitkering is, dan maakt vermogen en dus erfenis niets uit, dat geldt voor IVA (volledig arbeidsongeschikt) en WGA (gedeeltelijk arbeidsongeschikt). Als het een WAJONG uitkering is dan heeft het vermogen en dus de erfenis daar ook geen negatief effect op.

Eigenlijk altijd als het een uitkering is vanwege ziekte, handicap of arbeidsongeschiktheid, dan heeft een erfenis geen invloed op de uitkering. Dat geldt ook als het een uitkering is vanuit een verzekering.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

luna01 schreef:
09 dec 2024 20:34
Het is een hersenletsel, ......
Dat is een aandoening, maar zegt niets over de uitkering die deze persoon ontvangt.

Consumenneke

luna01 schreef:
Ja het betreft een erfenis en zo gek veel meer weet ik niet, alleen wel dat deze persoon vreselijk onder druk wordt gezet. Die gene wilde het afslaan, wil absoluut geen problemen erbij.
Dat is ronduit schandalig. je hoopt dat er ook mensen in de omgeving zijn die hem/haar steunen.

witte angora

luna01 schreef:
Erg fijn zoveel reacties te lezen. Mijn hartelijke dank, vooral namens betroffene. Het is een hersenletsel, niet zichtbaar, maar ik had zelf het idee dat hier flink misbruik van wordt gemaakt.

Wat de betrokkene kan doen is voorstellen alles via een notaris of een familierechtadvocaat te regelen. Dan wordt er onafhankelijk en objectief naar gekeken, en wordt de boel fatsoenlijk verdeeld. Dan moet ik er wel bij zeggen dat notarissen ook niet altijd even vlot zijn, maar er zijn er dus meer die de vinger aan de pols kunnen houden.

Als het over spullen gaat zou ik zeggen: laat gaan, voor zover mogelijk. Gewoon de boel leeg laten halen en klaar. Als dát via de notaris moet, dat kost een vermogen, vaak voor spullen die weinig tot niks waard zijn.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou de betrokkene adviseren eens contact op te nemen met het Juridisch Loket, ik denk dat deze persoon best wat juridische hulp kan gebruiken.
https://www.juridischloket.nl/contact/

luna01

Cro schreef:
08 dec 2024 19:47
Inderdaad, afstand doen zeker niet doen en als het gaan om een erfenis ook niet verwerpen tot je goed onderzoek hebt gedaan. Zoiets kan je duur komen te staan later.

Sowieso snap ik nooit echt die redenatie om geld maar uit te geven, niet aan te nemen of weg te geven om maar recht te blijven houden op een uitkering of toeslagen e.d.
Diegene wil het verwerpen om de drukte, rust, bestaansveiligheid. Daar gaat de hele vraag over. Mijn persoonlijke mening is, om dit juist open bespreken met de uitkerende instantie.

luna01

Consumenneke schreef:
09 dec 2024 22:18
luna01 schreef:
Dat is ronduit schandalig. je hoopt dat er ook mensen in de omgeving zijn die hem/haar steunen.
Helemaal mee eens..

Plaats reactie