Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Consumenneke schreef:
18 dec 2024 09:21
's Ochtends vroeg is een goede tijd voor hengelsport. De vissen bijten meteen...
U gooit de vissen zeker terug want ik zie steeds dezelfde bijten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd vind ik 9.21 niet zo heel erg vroeg.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Lowieze schreef:
18 dec 2024 09:35
U gooit de vissen zeker terug want ik zie steeds dezelfde bijten.
Maf toch. Eén grote alleshapper en een heleboel meezwemmers....

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik heb een vraagje aan jullie,

Er was een meneer die noemde een boetiekje een ander woord.
Helaas kan ik niet vinden op internet hoe je dat schrijft.
Hij had het over een bigiotrie????
dat is een synoniem voor boetiekje.
weten jullie hoe je dat schrijft dat lastige woord?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dagkoers schreef:
18 dec 2024 11:55
boutique

Dagkoers

Mijn collega gaf het antwoord:
bijouterie

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Dagkoers schreef:
18 dec 2024 11:55
kledingwinkel

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bijouterie is voor een sieraden boutique.
Dus in vervolgt eerst je collega's/buren/vage kennissen vragen, daarna oom Google en mocht je er dan nog niet uitkomen zou je het hier kunnen posten. Volgens mij ben je nu een paar stappen vergeten of heb je ze bewust overgeslagen.

Dagkoers

Zal ik doen en bedankt voor de tip!

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Waar Street View al niet goed voor is https://www.ad.nl/buitenland/google-str ... ~a8287f68/

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Die privacy bij Google is helemaal weg.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou inderdaad. Je kan tegenwoordig niet eens meer een lijk verstoppen. :evil:

Consumenneke

Vandaag het openingssalvo in de strafzaak tegen Sywert van Lienden en zijn mondkapjeskornuiten. Eerste vraag: is het stempel oplichting correct?

Consumenten en zelfstandigen gebruiken nog al snel de uitdrukking oplichting als ze zich benadeeld voelen door een leverancier. Oplichting is een strafrechtelijke kwestie, en voordat zo'n label van toepassing is moet de zaak aan enkele eisen voldoen zoals:
  • * valse hoedanigheid,
    * listige kunstgrepen,
    * samenweefsel van verdichtsels
Dat valt niet mee, want ook gewiekste verkopers maken gebruik van listige kunstgrepen en verdichtsels. De politie neemt aangifte van oplichting zelden aan in deze twijfelgevallen (actief afhouden) met als gevolg dat gedupeerden voor de keuze staan: zelf naar de rechter stappen of afwachten of er een deurwaarder langs komt. Dat laatste speelt alleen als er nog betalingen open staan, zoals in de zaak van Fixitfaster.

Dan komen we terecht in het woordenboek van juristen (zie ook mijn eerdere lijstje), waarvan enkelen ook deelnemen aan dit forum. Ik heb weleens een ondernemer bijgestaan die een beroep deed op dwaling/bedrog na het aangaan van een overeenkomst met een online bedrijfsgids waar de verkoper een compleet kulverhaal had verteld, de bekende babbeltrucs en loze beloften. De rechter kwam met vele omwegen tot de conclusie dat de verkoper: mededelingen heeft gedaan die zijn aan te merken als inlichtingen die bij de ondernemer een onjuiste voorstelling van zaken heeft veroorzaakt. De rechter stelde dwaling vast, vernietigde de overeenkomst en wees €50- aan proceskosten toe aan de ondernemer en haar begeleider.

Deze rechter heeft echt moeite gedaan om de kleine ondernemer te helpen tegen de juridische bullebakken van de tegenpartij, dat zie je niet vaak. :o

Met gewone taal kom je als consument of kleine ondernemer doorgaans niet ver, zeker niet als je strafrecht en privaatrecht gaat vermengen. Als je gedagvaard wordt door een deurwaarder en geen geld hebt voor een advocaat kun je je beroepen op dwaling, misleiding of bedrog in een soort oplopende graad van kwaadaardigheid.

Er is vast een jurist hier die het beter kan uitleggen. :wink:

Persoonlijk vind ik dwaling een lelijk eufemisme, dat de schuld legt bij het slachtoffer. Weer een voorbeeld van victim blaming, ingebakken in onze rechtspraak. Weliswaar heeft de verkoper babbeltrucs en loze beloften gebruikt, en zelfs essentiële zaken verzwegen (misleidende omissie) maar de koper is daardoor op het verkeerde been terecht gekomen en heeft al dwalend de overeenkomst getekend.

juliomariner

In welke hoedanigheid hebt u deze ondernemer bijgestaan als ik vragen mag?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik hoor niet bij de zelfbenoemde juristen hier. Sommige zou ik liever zuuristen willen noemen.
Wat mij in ieder geval in deze casus opvalt is het enorme dossier wat aangelegd is. Ik vraag me af of deze kosten niet veel te hoog worden en of een zaak als deze niet te veel druk op de rechtspraak legt daar waar heel veel zaken geseponeerd worden.

Consumenneke

J. Deltoer schreef:
19 dec 2024 18:27
Wat mij in ieder geval in deze casus opvalt...
Welke casus?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Consumenneke schreef:
19 dec 2024 18:51
J. Deltoer schreef:
Wat mij in ieder geval in deze casus opvalt...
Welke casus?

Dat zal deze zijn:
Consumenneke schreef:
19 dec 2024 18:19
Vandaag het openingssalvo in de strafzaak tegen Sywert van Lienden en zijn mondkapjeskornuiten.

Consumenneke

Los van de indruk dat de mondkapkornuiten een boel geld hebben binnengeharkt met iets wat als goed doel gepresenteerd werd, klopt het wel dat vooral Sywert aan de schandpaal wordt genageld door verschillende overheden die hun eigen rol gereduceerd hebben.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
Wat mij in ieder geval in deze casus opvalt is het enorme dossier wat aangelegd is. Ik vraag me af of deze kosten niet veel te hoog worden en of een zaak als deze niet te veel druk op de rechtspraak legt daar waar heel veel zaken geseponeerd worden.
Ik ben het daar in zijn algemeenheid mee eens. Deze zaak is mede door de media-aandacht enorm opgeblazen en daardoor voelt het primair als een principestrijd, als het zoeken naar een kop van jut, als een ego-dingetje. En die kosten altijd (te) veel geld.

juliomariner

@ Consumenneke, misschien zou u mijn oprechte vrasg kunnen beantwoorden?

Plaats reactie