Hoi, ik huur een kamer in de randstad voor een paar honderd euro per maand. Volgens het puntenstelsel zou de huur hiervan onder de 200 euro uit moeten komen. Per 1 juli geldt echter een hogere huur, die meer dan 2x zoveel is omdat nu de WOZ-waarde wordt meegeteld.
Kan ik hier eventueel nog wat aan doen, omdat het nu nog binnen 6 maanden van 1 juli is? Kan ik nog huurverlaging binnen het oude systeem aanvragen?
Daarnaast hoor ik hier niets over. Als dit inderdaad klopt, betekent dit alleen maar dat de 'woekerhuren' van meer dan honderden euro's per maand die in de randstad worden gevraagd, met deze nieuwe wet alleen maar worden gelegaliseerd. En het geeft de verhuurder het recht deze huren elk jaar weer met zoveel procent te verhogen, waardoor ze de pan uit stijgen.
Gevolgen wet betaalbare huur
-
Re: Gevolgen wet betaalbare huur
Huurcommissie inschakelen. Maar je moet een lange adem hebben, geen probleem hebben met een verstoorde houding met je verhuurder en het kan niet met terugwerkende kracht.
Ik spreek uit ervaring helaas. En zelfs als je de commissie aan je kant krijgt dan moet je het nog steeds afdwingen bij je huurbaas.
Ik had het geluk dat ik ip dat moment naar een andere woning kon.
Ik spreek uit ervaring helaas. En zelfs als je de commissie aan je kant krijgt dan moet je het nog steeds afdwingen bij je huurbaas.
De huurcommissie maakt gewoon gebruik van het puntensysteem en daarin telt de WOZ waarde behoorlijk mee.Methusalah schreef: ↑19 dec 2024 12:43Huurcommissie inschakelen. Maar je moet een lange adem hebben, geen probleem hebben met een verstoorde houding met je verhuurder en het kan niet met terugwerkende kracht.
Als de huur na verhoging nog altijd klopt volgens het punten systeem, dan mag de verhuurder de huur met de maximaal toegestane verhoging doorvoeren.
wikop
vindt dit leuk
Dat de WOZ waarde wordt meegenomen is best wel logisch eigenlijk. Het zegt immers iets over de kwaliteit en de ligging van een woning. Als je alleen maar naar de technische specificaties zou kijken zou een kamer in een mooie, rustige wijk niet duurder zijn dan een vergelijkbare kamer in een probleemwijk. Of andersom: de kamer in een probleemwijk zou dan net zo duur zijn als een mooie kamer in een mooie wijk.
Speedy123
vindt dit leuk
-
https://www.woonbond.nl/thema/huren-recht/
Lees ook wat de Woonbond schrijft over huren en wat mag of juist niet mag.
Binnen die limiet van 6 maanden reageren zou ik zeker doen, anders helpt het niet ook al heb je gelijk.
En hier staat info over de manier waarop de WOZ (maximaal) meetelt in de puntenwaardering, ook voor niet-zelfstandige woonruimte:
https://www.waarderingskamer.nl/woz-wij ... ngsstelsel
Lees ook wat de Woonbond schrijft over huren en wat mag of juist niet mag.
Binnen die limiet van 6 maanden reageren zou ik zeker doen, anders helpt het niet ook al heb je gelijk.
En hier staat info over de manier waarop de WOZ (maximaal) meetelt in de puntenwaardering, ook voor niet-zelfstandige woonruimte:
https://www.waarderingskamer.nl/woz-wij ... ngsstelsel