Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Consumenneke

Re: Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

16again schreef:
31 dec 2024 10:08
Kunnen we niet gewoon de verzekeraars er helemaal tussen uit gooien? Een groot ziekenfonds. Scheelt in ieder geval een hoop reclame.
Kijk dan wel kritisch naar de NHS in Engeland, want daar gaat ook niet alles goed. 8)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
31 dec 2024 13:42
witte angora schreef:
31 dec 2024 10:24
.......Even gecheckt, ik zou nu, met de huidige verzekeraar, zo'n 15 euro per maand betalen. Heb ik wel een van de goedkoopste. Maar ook met een duurdere zou het hooguit zo'n 25-30 euro kosten. Dus die 33 euro, daar ben ik voorstander van.
O, wat erg........
:?: :?:

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Geen goed plan want hoe wordt het percentage zorgpremie bepaald en hoe gaat het dan met de zorgtoeslag voor de lagere inkomens.
Even hypothetisch 10% van het netto inkomen bepaald de zorgpremie dan betaald iemand met een netto inkomen van 1800 euro 180 premie en iemand met een netto in komen van 6000 euro 600 euro het worden dan een grandioos inkomensverschil.

Degene met een inkomen van 1800 euro houdt netto 1520 euro te besteden over en de gene met een inkomen van 6000 euro 5400 euro.

Het zorgtoeslag model gaat dan op de schop want bij de hogere inkomens gaan voor de lagere inkomens de zorgtoeslag betalen en dat is op zich wel eerlijk maar dan ontstaat er toch wat wrevel in de samenleving.
Want en dat kwam op BNN/VARA al voorbij dat iemand met een hoger inkomen niet wil opdraaien voor de zorgkosten vanwege een ongezonde levensstijl van iemand die een laag inkomen heeft.

Mijn mening, niets veranderen en de zorg voor iedereen betaalbaar houden en als iemand met een hoger inkomen zich geroepen voelt om voor de gemoedsrust iets extra's te doen zijn er in de omgeving ook zorgcentra te vinden die met een donatie door kunnen gaan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
31 dec 2024 16:05
Geen goed plan want hoe wordt het percentage zorgpremie bepaald en hoe gaat het dan met de zorgtoeslag voor de lagere inkomens.
Toeslag is niet meer nodig,
Ron5300 schreef:
31 dec 2024 16:05
Mijn mening, niets veranderen en de zorg voor iedereen betaalbaar houden en als iemand met een hoger inkomen zich geroepen voelt om voor de gemoedsrust iets extra's te doen zijn er in de omgeving ook zorgcentra te vinden die met een donatie door kunnen gaan.
We geven jaarlijks meer dan 100 miljard uit aan zorg, een substantieel deel daarvan met donaties ophalen is een kansloze missie

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
31 dec 2024 15:03
BL2 schreef:
31 dec 2024 13:42
witte angora schreef:
31 dec 2024 10:24
.......Even gecheckt, ik zou nu, met de huidige verzekeraar, zo'n 15 euro per maand betalen.
O, wat erg........
:?: :?:
@Witte Angora, iemand schreef alhier dit: "Als ik dit beantwoord leg ik mijn financiën hier bloot. Dat moeten we niet willen"

En dat leek mij een heel slimme opmerking......

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Als je meer verdient betaal je al veel meer mee aan de zorgkosten. Ca. 80% (of misschien wel meer) wordt betaald uit de algemene middelen en die worden gevuld uit de belastinginkomsten. De verzekeringspremies incl. Inkomensafhankelijk deel zijn slechts een klein deel van het totaal.

Dit lijkt me typisch weer zo'n onderzoek waar de vraag wordt gesteld zonder alle details er bij te vermelden. Net zoals iedereen het er mee eens is dat "de rijken meer moeten gaan betalen" zibder daarbij te zeggen vanaf welk inkomen je "rijk" bent. De SPnheeft een paar jaar geleden zoiets geroepen zonder daarbij te zeggen dat hun berekening uit ging van dat alles vanaf een modaal inkomen als rijk werd gezien.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Laat ik het zo zeggen, liever niet.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Ik snap die hele discussie niet, door de zorgtoeslag is het allang inkomens afhankelijk.
Iemand met een uitkering betaalt netto nu ook al erg weinig, maar zijn vaak wel grootverbruikers in de zorg.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
31 dec 2024 10:11
Eigenlijk kan je de zorgfinanciering alleen maar herzien als je het hele systeem in een keer herziet. Dus niet alleen de zorgpremie, maar ook de toeslagen, de rol van de verzekeraars en ziekenhuizen, noem maar op. Zo lang je het niet integraal doet, zal iedere wijziging hele rare bijeffecten gaan creeeren.
Al was het maar omdat ik absoluut niet mijn inkomensgegevens met een verzekeraar wil delen. En ik neem aan dat niemand dat soort gegevens wil delen met een bedrijf dat ook nog andere dingen aan je probeert te verkopen.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

rwolters schreef:
01 jan 2025 18:34
Moneyman schreef:
31 dec 2024 10:11
Eigenlijk kan je de zorgfinanciering alleen maar herzien als je het hele systeem in een keer herziet. Dus niet alleen de zorgpremie, maar ook de toeslagen, de rol van de verzekeraars en ziekenhuizen, noem maar op. Zo lang je het niet integraal doet, zal iedere wijziging hele rare bijeffecten gaan creeeren.
Al was het maar omdat ik absoluut niet mijn inkomensgegevens met een verzekeraar wil delen. En ik neem aan dat niemand dat soort gegevens wil delen met een bedrijf dat ook nog andere dingen aan je probeert te verkopen.
Al proberen ze me niks te verkopen, ik moet er niet aan denken mijn inkomen aan die gasten door te geven.

BL2

ZeerPrivé schreef:
01 jan 2025 18:46
.......ik moet er niet aan denken mijn inkomen aan die gasten door te geven.
Dat doet me denken aan het feit dat je tandarts kan zien hoe je verzekerd bent.
Heb je je vergoedingen nog niet opgemaakt in een jaar, dan wordt er gauw even een flinke gebitsreiniging ingepland.........

ZeerPrivé

BL2 schreef:
02 jan 2025 00:28
ZeerPrivé schreef:
01 jan 2025 18:46
.......ik moet er niet aan denken mijn inkomen aan die gasten door te geven.
Dat doet me denken aan het feit dat je tandarts kan zien hoe je verzekerd bent.
Heb je je vergoedingen nog niet opgemaakt in een jaar, dan wordt er gauw even een flinke gebitsreiniging ingepland.........
Gelukkig heb ik geen tandartsverzekering, fysio enz. Misschien komt er nog eens een tijd dat de fysio verzekerden gaat bellen om je er aan te herinneren dat je nog 9 behandelingen tegoed hebt. :mrgreen:

BL2

Een tandartsverzekering is alleen interresant als je zeker weet dat je het maximale te vergoeden bedrag gaat opmaken, immers de forse premiebetaling is eigenlijk altijd al de helft van de totale vergoeding welke je maximaal kan krijgen

ZeerPrivé

BL2 schreef:
02 jan 2025 00:38
Een tandartsverzekering is alleen interresant als je zeker weet dat je het maximale te vergoeden bedrag gaat opmaken, immers de forse premiebetaling is eigenlijk altijd al de helft van de totale vergoeding welke je maximaal kan krijgen
Meer dan de helft zelfs. Ik keek even bij OHRA, jaarpremie komt op € 420,-, vergoeding € 500,-.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
02 jan 2025 00:42
BL2 schreef:
02 jan 2025 00:38
Meer dan de helft zelfs. Ik keek even bij OHRA, jaarpremie komt op € 420,-, vergoeding € 500,-.
Dan is de verhouding bij mijn verzekering een stuk beter. Zoals ik pas in een ander topic al schreef:
Moneyman schreef:
20 nov 2024 13:31
Voor € 23,00 per maand (= € 276,00 per jaar) krijg ik tot € 500,00 per jaar vergoeding. Zodra ik meer dan € 368,00 tandartskosten per jaar heb, maak ik dus al winst.
Dat is dus inderdaad de al door BL2 genoemde “ ongeveer de helft”.

BL2

Klopt, bij bijvoorbeeld CZ ook.
Zo'n verzekering bij de OHRA heeft natuurlijk amper nut, dat is meer een vorm van gespreide betaling met financieel risico voor de verzekerde........

ZeerPrivé

BL2 schreef:
02 jan 2025 10:56
Klopt, bij bijvoorbeeld CZ ook.
Zo'n verzekering bij de OHRA heeft natuurlijk amper nut, dat is meer een vorm van gespreide betaling met financieel risico voor de verzekerde........
OHRA valt onder CZ. :wink:
Als ik even op CZ kijk, gaat het daar om een vergoeding van 75%, bij de OHRA 100%. Ook dat moet je dan even verrekenen.
Verder zijn er ook nog tandartsverzekeringen waar je bijv. een vergoeding van € 500,- alleen kunt afsluiten als je een duurdere basisverzekering afsluit.

Naar mijn mening komt het zo'n beetje bij iedere tandartsverzekering tegenwoordig neer op gespreid betalen. Alleen als je 100% zeker weet dat je aan de maximale vergoeding komt, levert het zo'n 100 euro per jaar op.
Kortom voor mij totaal niet interessant. Het onverzekerd zijn heeft mij de voorbije jaren al heel wat meer opgeleverd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
02 jan 2025 11:09
Naar mijn mening komt het zo'n beetje bij iedere tandartsverzekering tegenwoordig neer op gespreid betalen. Alleen als je 100% zeker weet dat je aan de maximale vergoeding komt, levert het zo'n 100 euro per jaar op.
Niet correct dus: het is dan € 224,00 bij mij.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BNR: Eigenlijk betalen we allang een inkomensafhankelijke premie
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1056 ... jke-premie

De reden van het huidige systeem zou zijn dat de burgers moeten weten dat de zorg veel geld kost. In Australia laten ze aan het jaar zien hoe je geld is besteed. Dat zou daar een goed alternatief voor kunnen zijn.

BL2

alfatrion schreef:
02 jan 2025 12:50
.... In Australia laten ze aan het einde jaar zien hoe je geld is besteed. Dat zou daar een goed alternatief voor kunnen zijn.
Een goede zaak zou het zijn om te laten zien hoeveel er niet aan zorg is uitgegeven, maar aan reklame, vergaderkosten met medische instellingen en administratie kosten.

Die hele "kermis" aan het einde van elk jaar moet een vermogen kosten.

Plaats reactie