Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?
Re: Wat ga jij betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk wordt?
Degene die meer betalen moeten eerder zorg krijgen? Dat hadden we inderdaad. Met 12 op zaal in het ziekenhuis. Afgesnauwd worden door de nonnen die het ziekenhuis leidden als een militaire organisatie waar je krijgsgevangen bent. Het eten was nog minder dan in militaire dienst. s'Morgens om 8 uur bij de huisarts een nummertje afhalen. De hele morgen in de wachtkamer of voor de deur rondhangen en tegen de middag hopelijk aan de beurt. s'Middags weer datzelfde wachtritme bij de apotheek.
Misschien heb jij in een ander land geleefd. Dit was mijn land met een duidelijke tweedeling in de gezondheidszorg.
Misschien heb jij in een ander land geleefd. Dit was mijn land met een duidelijke tweedeling in de gezondheidszorg.
Erthanax
, witte angora
en Socrates1953
vinden dit leuk
-
Huisarts weet ik niet, oogarts wel, in Amsterdam. Dat ging inderdaad zo. Mijn vader zette me dan rond 7.00 uur af in een volle wachtkamer, mijn moeder kwam ruim een uur later met de drie anderen. Scheelde haar ruim een uur wachten, en we waren nog lang niet aan de beurt.
Fantastische tijd!
Fantastische tijd!
-
Ja en ook nog onnodige reclame met idioten zoals die van "overstappen.nl" wat een stel malloten zijn dat zeg, ik erger mij sowieso al aan reclames, maar dat terzijde.16again schreef: ↑31 dec 2024 10:08Verschil met nu is niet zo groot. De bovenkant betaalt al meer door de inkomensafhankelijke bijdrage, de onderkant minder door de zorgtoeslag.
Kunnen we niet gewoon de verzekeraars er helemaal tussen uit gooien? Een groot ziekenfonds. Scheelt in ieder geval een hoop reclame.
Ik juich het wel toe die inkomensafhankelijke premies maar als de zorgtoeslag daarmee verdwijnt zou dat op zich een goed plan zijn, maar zijn we dan niet op terugweg naar vroeger toen het aloude "ziekenfonds " nog bestond???
Voor veel ouderen oftewel de "Pensionado's" waarvan wordt gedacht dat die heel rijk zijn (NOT) bijna 2/3 van deze groep mesnen zitten al dicht tegen de armoedegrens aan te hikken en de prijzen blijven ook maar stijgen, daardoor wordt er ook minder gezond gegeten door deze groep ouderen, kortom laat het gewoon dan maar bij het oude met zorgtoeslag, afijn laten we eerst maar afwachten wat het allemaal gaat worden, straks in maart zijn er toch weer verkiezingen dus waar maken we ons druk om, toch????
-
Mag toch gaan hopen dat die al die zorgverzekeraars er iets aan doen om fraude te voorkomen en louche bedrijfjes sneller onder de loep leggen, als je ziet wat die allemaal uitvreten en er met miljoenen vandoor gaan naar een land waar ze niets te vrezen hebben.Johan-17 schreef: ↑06 jan 2025 14:41De gehele zorg is een ontoelaatbaar verdienmodel geworden voor heel wat louche bedrijfjes en personen. Dit varieert van zorgmanagers bij zorginstanties tot die figuren die Pgb's van cliënten beheren. Tevens is de verkwisting bij zorgverzekeraars onbegrijpelijk. Zie alleen de eindeloze reclames die eind december altijd in de media verschijnen. En dan krijgen ze het ook nog voor elkaar om bepaalde sporten te sponsoren. Complete waanzin. Daar betalen wij die premies dus voor.
Wat was het toch leuk in die goede ouwe tijd. Voor maar vol blijven houden dat toen alles beter was. Toen was niet alles goed en gelukkig nu ook niet.Thijs124 schreef: ↑07 jan 2025 09:44Degene die meer betalen moeten eerder zorg krijgen? Dat hadden we inderdaad. Met 12 op zaal in het ziekenhuis. Afgesnauwd worden door de nonnen die het ziekenhuis leidden als een militaire organisatie waar je krijgsgevangen bent. Het eten was nog minder dan in militaire dienst. s'Morgens om 8 uur bij de huisarts een nummertje afhalen. De hele morgen in de wachtkamer of voor de deur rondhangen en tegen de middag hopelijk aan de beurt. s'Middags weer datzelfde wachtritme bij de apotheek.
Kort terug naar de opening:
Als je de zorg-inkomsten eerlijker zou willen verdelen, zou ik gaan voor een supersimpel systeem. Nu is het:
zelf de nominale premie betalen + via de werkgever/uitkeringsinstantie de premie zvw + eigen bijdragen bij gebruik van zorg / pillen + zorgtoeslag. Alsof de inkomsten zelf al aan de dialyse liggen, zoveel geld wordt rondgepompt.
Meest simpele opzet is een inkomensafhankelijke premie voor alle salarissen/uitkeringen tot aan de Balkenendenorm, die de Belastingdienst verdeelt over de verzekeraars, gemeenten (wmo) en wie er ook nu geld mag incasseren op grond van uitzonderingen in de wetgeving.
Elke andere opzet heeft in mijn ogen het nadeel van teveel administratie en daar willen we juist vanaf.
Als ik het goed heb begrepen, dan gaat dit voorbeeld ervan uit, dat de zorgtoeslag blijft bestaan. Eigenlijk is daarmee alles gezegd.Linnepinnie1985 schreef: ↑31 dec 2024 08:21Ik las vanmorgen dit bericht (https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... ijk-wordt/) over de inkomensafhankelijk zorgpremie. 60% van de Nederlanders is voorstander van een volledig inkomensafhankelijke zorgpremie. Als dit doorgaat zullen de premies verschillen van 32 euro tot 671 euro per maand! Gaat dit niet een beetje te ver? Ik heb berekend (https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/#zorgpremie) dat ik met een salaris van 3000 euro dan 117euro zou gaan, dus ik ben voorstander. Maar ik vind dat mensen met een hoog salaris nu wel heel veel moeten gaan betalen. Wat vinden jullie?
Als je de zorg-inkomsten eerlijker zou willen verdelen, zou ik gaan voor een supersimpel systeem. Nu is het:
zelf de nominale premie betalen + via de werkgever/uitkeringsinstantie de premie zvw + eigen bijdragen bij gebruik van zorg / pillen + zorgtoeslag. Alsof de inkomsten zelf al aan de dialyse liggen, zoveel geld wordt rondgepompt.
Meest simpele opzet is een inkomensafhankelijke premie voor alle salarissen/uitkeringen tot aan de Balkenendenorm, die de Belastingdienst verdeelt over de verzekeraars, gemeenten (wmo) en wie er ook nu geld mag incasseren op grond van uitzonderingen in de wetgeving.
Elke andere opzet heeft in mijn ogen het nadeel van teveel administratie en daar willen we juist vanaf.
ja.....alleen niemand krijgt hem toegewezen:Jablan schreef: ↑07 jan 2025 20:25Kort terug naar de opening:Als ik het goed heb begrepen, dan gaat dit voorbeeld ervan uit, dat de zorgtoeslag blijft bestaan.Linnepinnie1985 schreef: ↑31 dec 2024 08:21Ik las vanmorgen dit bericht (https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... ijk-wordt/) over de inkomensafhankelijk zorgpremie. 60% van de Nederlanders is voorstander van een volledig inkomensafhankelijke zorgpremie. Als dit doorgaat zullen de premies verschillen van 32 euro tot 671 euro per maand! Gaat dit niet een beetje te ver? Ik heb berekend (https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/#zorgpremie) dat ik met een salaris van 3000 euro dan 117euro zou gaan, dus ik ben voorstander. Maar ik vind dat mensen met een hoog salaris nu wel heel veel moeten gaan betalen. Wat vinden jullie?
Hoe is deze berekening tot stand gekomen?
......
De zorgtoeslag is dan waarschijnlijk niet meer nodig, omdat iedereen een premie betaalt die past bij zijn inkomen. Dit zou administratieve lasten kunnen verminderen en het systeem vereenvoudigen.
Laten we het zo stellen. Iedereen betaalt 10% van het bruto inkomen en de zorgtoeslag valt weg. Dan gaan er een hoop arme mensen op achteruit. We hebben nu een prima systeem als het op het betalen van de zorgkosten, waarbij de brede schouders ook de zwaarste lasten opvangen (het grootste deel van de premie is afhankelijk van inkomen, alleen de eigen zorgpremie zien we als burgers). Ik denk dat we beter kunnen kijken naar manieren om de zorg te ontlasten, efficiënter te maken en mogelijk ook goedkoper. Als je op al die terreinen weet te winnen, dan kan mogelijk de hele eigen zorgverzekering er tussenuit vallen en kunnen we alleen op het deel dat alleen in het salaris valt draaien. Of we halen dat deel extra er vanaf en dan worden de bruto en netto salarissen ook minder. Heeft uiteraard niemand meer problemen om de zorgverzekering te betalen.
Nog een kleine aanvulling: alleen mensen in loondienst zien de inkomensafhankelijke bijdrage niet. Zelfstandigen en gepensioneerden wel. Misschien goed dat het nog eens wordt uitgelegd bij bijvoorbeeld Radar op TV zodat mensen doorkrijgen dat inkomensafhankelijkheid al lang bestaat. Ik denk dat er veel mensen zijn die dit niet weten of beseffen. En dan kunnen ze meteen vertellen dat het grootste deel van de zorgkosten gewoon door de overheid uit inkomensafhankelijke belasting wordt betaald. Maar dat had ik volgens mij al ergens geschreven.Nijogeth schreef: ↑09 jan 2025 10:39Laten we het zo stellen. Iedereen betaalt 10% van het bruto inkomen en de zorgtoeslag valt weg. Dan gaan er een hoop arme mensen op achteruit. We hebben nu een prima systeem als het op het betalen van de zorgkosten, waarbij de brede schouders ook de zwaarste lasten opvangen (het grootste deel van de premie is afhankelijk van inkomen, alleen de eigen zorgpremie zien we als burgers). Ik denk dat we beter kunnen kijken naar manieren om de zorg te ontlasten, efficiënter te maken en mogelijk ook goedkoper. Als je op al die terreinen weet te winnen, dan kan mogelijk de hele eigen zorgverzekering er tussenuit vallen en kunnen we alleen op het deel dat alleen in het salaris valt draaien. Of we halen dat deel extra er vanaf en dan worden de bruto en netto salarissen ook minder. Heeft uiteraard niemand meer problemen om de zorgverzekering te betalen.
Thijs124 schreef: ↑07 jan 2025 09:44Degene die meer betalen moeten eerder zorg krijgen? Dat hadden we inderdaad. Met 12 op zaal in het ziekenhuis. Afgesnauwd worden door de nonnen die het ziekenhuis leidden als een militaire organisatie waar je krijgsgevangen bent. Het eten was nog minder dan in militaire dienst. s'Morgens om 8 uur bij de huisarts een nummertje afhalen. De hele morgen in de wachtkamer of voor de deur rondhangen en tegen de middag hopelijk aan de beurt. s'Middags weer datzelfde wachtritme bij de apotheek.
Wij hoorden gelukkig bij de elite die particulier verzekerd waren. Wij hoefden ook nooit te wachten in de wachtkamer, zelfs de huisarts die wij hadden zat op ons te wachten ipv andersom.
Vwb die huisarts: ik was ooit een keer hard gevallen als kind, ouders waren nog als ziekenfonds ingeschreven bij de huisarts maar waren net particulier verzekerd. Omdat hij dacht dat we ziekenfonds waren was zijn eerste reactie "kom morgen maar terug op het spreekuur". Toen duidelijk werd dat we particulier waren konden we direct komen.
De goede oude tijd.....
Maar in de VK is je ziekenfonds betaald vanuit je salaris dus geen maandelijks stress. Ook een plus!!
-
Ik lees deze post nu pas.rwolters schreef: ↑09 jan 2025 14:04Thijs124 schreef: ↑07 jan 2025 09:44Degene die meer betalen moeten eerder zorg krijgen? Dat hadden we inderdaad. Met 12 op zaal in het ziekenhuis. Afgesnauwd worden door de nonnen die het ziekenhuis leidden als een militaire organisatie waar je krijgsgevangen bent. Het eten was nog minder dan in militaire dienst. s'Morgens om 8 uur bij de huisarts een nummertje afhalen. De hele morgen in de wachtkamer of voor de deur rondhangen en tegen de middag hopelijk aan de beurt. s'Middags weer datzelfde wachtritme bij de apotheek.
Wij hoorden gelukkig bij de elite die particulier verzekerd waren. Wij hoefden ook nooit te wachten in de wachtkamer, zelfs de huisarts die wij hadden zat op ons te wachten ipv andersom.
Vwb die huisarts: ik was ooit een keer hard gevallen als kind, ouders waren nog als ziekenfonds ingeschreven bij de huisarts maar waren net particulier verzekerd. Omdat hij dacht dat we ziekenfonds waren was zijn eerste reactie "kom morgen maar terug op het spreekuur". Toen duidelijk werd dat we particulier waren konden we direct komen.
De goede oude tijd.....
MIjn pa was Rijksambtenaar, dus niet rijk of elitair maar wel particulier verzekerd. Herken dus dat huisartsen verhaal.
-
Misschien zit daar wel het probleem van de stijgende zorgkosten en wachtlijsten. Als iedereen tegenwoordig als particulier behandeld wil worden kom je er nooit mee uit natuurlijk.
Die wachtlijsten en in de gezondheidszorg als derderangs behandeld te worden was tussen 25 tot 60 jaar geleden nog veel erger. Die zalen met 25 hadden we in militaire dienst en in de ziekenhuizen.
een goede ontwikkeling noem ik dat, er wordt hier al jaren gesproken dat we zogenaamd samen de kosten betalen, maar het wordt tijd dat we dat op een eerlijke manier doen namelijk inkomensafhankelijk, en dat moeten ze wat mij betreft ook met de verkeersboetes doen, zodat het voor iedereen evenveel financieel pijn doet.
Ook moeten ze stoppen met het hele hoge eigen risico en superlage premie, leuk voor jezelf natuurlijk maar dat is niet hoe ze het bedacht hadden als samen de kosten dekken, alsof het altijd een keuze is dat je medische hulp nodig hebt en kosten maakt
Ook moeten ze stoppen met het hele hoge eigen risico en superlage premie, leuk voor jezelf natuurlijk maar dat is niet hoe ze het bedacht hadden als samen de kosten dekken, alsof het altijd een keuze is dat je medische hulp nodig hebt en kosten maakt
Het is allang inkomens afhankelijk, mensen met een laag inkomen of met een uitkering betalen dankzij de zorgtoeslag maar een habbekrats.
Het gaat voor hun niet goedkoper worden, maar voor de modaal en hoger wel duurder.
Veel mee opschieten doen we er niet mee.
Het gaat voor hun niet goedkoper worden, maar voor de modaal en hoger wel duurder.
Veel mee opschieten doen we er niet mee.
De zorgkosten zijn al inkomensafhankelijk. Over het brutoloon draagt de werkgever al 6,5% af. Iemand dus 2000 euro bruto per maand verdient, die betaalt dus 130 + 140 (heb ik even als gangbaar bedrag voor de zorgverzekering genomen), dus 270 euro, terwijl iemand die 4000 euro bruto per maand verdient (260+140) 400 per maand afdraagt aan de zorg.
En wat betreft verkeersboetes, daar ben ik het ook niet mee eens. Voor gelijke overtredingen horen gelijke straffen, net als voor gelijke misdaden. We gaan ook niet een arme sloeber 1 jaar cel geven voor een driedubbele moord en een rijke man daar dan levenslang voor geven. Dat moet wat mij betreft gelijk zijn, ongeacht situatie.
En ja, de ene zal het harder voelen dan de andere. Misschien zit iemand die dakloos is wel graag in de cel, omdat ie dan meer tot zijn beschikking heeft, moeten we die dan een celstraf met dwangarbeid geven, omdat ie niet zo hard geraakt wordt door een gevangenisstraf, maar misschien wel door dwangarbeid erbij?
-
O maar een cel is best wel comfortabel. Een bed, tv, 2 x per dag een uurtje er uit, je hebt te eten en te drinken, gezelschap... vele malen beter dan op straat bivakkeren. Zeker als het koud is, of in de regenperiode.
Het heeft alleen niet zoveel te maken met de inkomensafhankelijke zorgpremie.
Het heeft alleen niet zoveel te maken met de inkomensafhankelijke zorgpremie.

Dat geldt dan weer niet voor lage inkomens. Die hebben recht op de zorgtoeslag. Dus op die manier toch ook weer meer inkomensafhankelijk.