Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Consumenneke

Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Thijs124 schreef:
05 jan 2025 22:40
Ik spaar liever bij de bank, dan krijg ik rente dan gratis een energieleverancier te steunen.
Klinkt heel stoer, maar is geen goed advies.

Argeloze consumenten kunnen beter de eenheidsprijzen vergelijken* (gas in kubieke meters, elektriciteit in Kwh) en op grond daarvan een overeenkomst aangaan, niet op basis van een willekeurig voorschotbedrag dat ze voorgespiegeld krijgen. Dat wordt namelijk misbruikt om een goedkopere indruk te maken.

Hoe werkt dat? De leverancier geeft een voorschotbedrag dat 20 euro lager is en komt aan het einde van het jaar afrekenen over het werkelijk gebruik. Ik spaar daarom wel via mijn energierekening, door met opzet iets meer dan het geschat gebruik te betalen. Gewoon omdat ik een hekel heb aan tegenvallers in de vorm van een hoge rekening achteraf. Dan liever een meevaller.

De rente die de bank betaalt is de moeite niet. :?

* Korting is wel iets om rekening mee te houden, maar dat wordt doorgaans pas aan het einde van de looptijd verrekend.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Consumenneke schreef:
06 jan 2025 17:10
Ik spaar daarom wel via mijn energierekening, door met opzet iets meer dan het geschat gebruik te betalen. Gewoon omdat ik een hekel heb aan tegenvallers in de vorm van een hoge rekening achteraf. Dan liever een meevaller.

Bij grote leveranciers als Vattenfall en Eneco hoef je je geen zorgen te maken dat ze omvallen en kan je veilig meer betalen, maar genoeg kleintjes en cowboys kunnen omvallen en dan ben je je geld kwijt.
Als je minder betaalt, maar bang bent voor een hoge rekening achteraf kan je ook via de bank elke maand een bedrijf opzijzetten.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Er zijn veel meer verschillen tussen de energieleveranciers dan alleen de kWh voor stroom en me voor gas.
Elke leverancier heeft verschillende vaste kosten, verschillende terugleveringskosten, verschillende terugleveropbrengsten, verschillende bonussen.
Juist de vergelijkers zoals gaslicht.com houden hier allemaal rekening mee. Wie bij gaslicht op 1 staat is ook echt de goedkoopste.
De laatste jaren zijn er veel consumenten geweest die duizenden euros verloren hebben bij faillissementen van energieleveranciers. Van mij krijgen ze het laagst mogelijke voorschot. Na de overstap naar de volgende heb ik nog altijd vele honderden euros retour gekregen dankzij de bonussen. Ik heb nog nooit geld moeten nabetalen. Maar om altijd een veel hoger voorschot te gaan betalen omdat je het na een jaar hopelijk terug krijgt vind ik erg dom. Daar is mijn spaarrekening beter geschikt voor. Die is door de Nederlandse Staat gegarandeerd faillissement bestendig en brengt ook nog een beetje rente.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
2,6 procent op een 1 jaars deposito onder het DNB garantie stelsel. Het is maar wat u niet de moeite waard vind.

Thijs124

Rente ontvangen bij een bank of gratis uitlenen zonder enige garantie bij een faillissement van de energieleverancier.

Dat advies geef je dan ook nog onder de naam consumenneke.
Onverstandig en dom.
Daardoor zou zelfs de consumentenbond een twijfelachtige reputatie krijgen.
Er zijn veel consumenten grote sommen geld door verloren. Dat zijn we toch nog niet vergeten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Thijs124 schreef:
06 jan 2025 23:23
Er zijn veel consumenten grote sommen geld door verloren. Dat zijn we toch nog niet vergeten.
Die consumenten verloren dat niet door
Consumenneke schreef:
iets meer dan het geschat gebruik te betalen.
Als je een jaarcontract laat ingaan op 1 april, en 1 december is de leverancier failliet, ga je ondanks een laag voorschot toch flink het schip in.

kuklos

@16again, als je een te hoog voorschot betaalt en de leverancier gaat failliet krijg je ook geen jaarafrekening met geld terug, dus dat geld ben je dan wel degelijk verloren.

16again

Natuurlijk ben je dat geld verloren.
Mijn punt: De kosten voor verwarming worden gelijk over het jaar verdeeld, maar de kachel brandt enkel in de winter.
In zomermaanden betaal je meer dan je in die maanden verbruikt, daardoor kun je ook met een laag voorschot het schip ingaan.
Energieleveranciers gaan "toevalligerwijs" altijd juist aan het begin van de winter failliet.

NB:.....er is ook nog zo iets als storneren , dat is (deels) een reddingsboei gebleken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Allemaal leuk en aardig, maar dat maakt nog steeds niet dat het statement van Thuis24 onjuist is.

Mensen zijn óók geld verloren door onnodig hoge voorschotten te betalen. Feit blijft dat het in zijn algemeenheid dus een ronduit slecht advies is om bij de energieleverancier te gaan sparen in plaats van bij de bank.

En al helemaal in het geval van Dagkoers, waar dit topic over gaat.

kuklos

16again schreef:
07 jan 2025 09:12
Natuurlijk ben je dat geld verloren.
Dan is de discussie dus klaar. Je bent het geld verloren. Punt.
16again schreef:
Energieleveranciers gaan "toevalligerwijs" altijd juist aan het begin van de winter failliet.
Hier heb je ongetwijfeld onderbouwing voor.
16again schreef:
NB:.....er is ook nog zo iets als storneren , dat is (deels) een reddingsboei gebleken.
Elke vezel in mijn lichaam schreeuwt nee als ik dit lees. Slecht advies. gewoon niet een te hoog voorschot. Punt. Klaar. Veiligste wat je kan doen. Niet, ja, maar ......

Thijs124

En dan nog bijna verward worden met iemand van de consumentenbond.

16again

Moneyman schreef:
07 jan 2025 09:15
Mensen zijn óók geld verloren door onnodig hoge voorschotten te betalen. Feit blijft dat het in zijn algemeenheid dus een ronduit slecht advies is om bij de energieleverancier te gaan sparen in plaats van bij de bank.
Tuurlijk. Maar dit lees ik niet als sparen:
Consumenneke schreef:
...door met opzet iets meer dan het geschat gebruik te betalen.
Hoe vaak sta je bij iemand aan de deur, waar de ellende klein begon, bijvoorbeeld een tegenvallende energierekening? Dat is de doelgroep voor zijn "advies."

Moneyman

16again schreef:
07 jan 2025 10:51
Moneyman schreef:
07 jan 2025 09:15
Tuurlijk. Maar dit lees ik niet als sparen:
Consumenneke schreef:
...door met opzet iets meer dan het geschat gebruik te betalen.
Hoe vaak sta je bij iemand aan de deur, waar de ellende klein begon, bijvoorbeeld een tegenvallende energierekening? Dat is de doelgroep voor zijn "advies."
Nee, als je lekker selectief precies het stukje wat letterlijk over sparen en over de lage rente van de bank weglaat, nee, dan leest het niet als als sparen... :roll:

Ik kom ook bij mensen aan de deur die juist bakken met geld kwijtgeraakt zijn dankzij de situatie die Thijs24 omschrijft.

16again

kuklos schreef:
07 jan 2025 09:29
16again schreef:
Dat ligt voor de hand , die periode is financieel het moeilijkst voor de leverancier.
Hier staan wat data...
https://www.gaslicht.com/energie-inform ... an%20komen.

16again

Moneyman schreef:
07 jan 2025 11:03
Nee, als je lekker selectief precies het stukje wat letterlijk over sparen en over de lage rente van de bank weglaat, nee, dan leest het niet als als sparen... :roll:
Ligt eraan hoe groot "iets" is.
50% is overduidelijk sparen, is je voorschot 5% te hoog dan kun je na een koude winter nog bij moeten betalen.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

16again schreef:
07 jan 2025 12:36
is je voorschot 5% te hoog dan kun je na een koude winter nog bij moeten betalen.
Als je op het eind toch moet bijbetalen was je voorschot niet 5% te hoog maar duidelijk te laag.

Moneyman

16again schreef:
07 jan 2025 12:32
kuklos schreef:
07 jan 2025 09:29
16again schreef:
Dat ligt voor de hand , die periode is financieel het moeilijkst voor de leverancier.
Hier staan wat data...
Dan slaat je suggestieve “toevalligerwijs” dus nergens op.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Beste Radar/Moderator, er mag een slotje op.
Ik ben goed geholpen door o.a. Zeerprive, Kuklos, Witte Angora, Thijs en Moneyman.

16again

Moneyman schreef:
07 jan 2025 18:12
16again schreef:
07 jan 2025 12:32
Hier staan wat data...
Dan slaat je suggestieve “toevalligerwijs” dus nergens op.
En daarom staan er quotes bij ! :D
10 vergunningen ingetrokken in de periode oktober-februari.
Maart-september 0.
Dat lijkt niet op random verdeling.

16again

PGros schreef:
07 jan 2025 13:46
16again schreef:
07 jan 2025 12:36
is je voorschot 5% te hoog dan kun je na een koude winter nog bij moeten betalen.
Als je op het eind toch moet bijbetalen was je voorschot niet 5% te hoog maar duidelijk te laag.
En de reden in dat voorbeeld is al genoemd: Een koude winter , dat kan wel 25% schelen in het gasverbruik.
Pas als je een betrouwbare weersverwachting voor 365 dagen hebt, dan kun je het juiste voorschot berekenen.
Anders is je voorschot "duidelijk te laag" of "ben je aan het sparen." Althans, volgens het gros hier......

Gesloten