Briefje van 50 euro gevonden.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
J. Deltoer

Re: Briefje van 50 euro gevonden.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Twee weken geleden heb ik een euro gevonden en zomaar in mijn poetemonnaie laten glijden Nu lees ik dit topic en realiseer me dat ik wellicht crimineel bezig was.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:
09 jan 2025 10:33
En dat was uiteraard niet zo moeilijk. Mijn vader is gecontacteerd, heeft een afspraak gemaakt en heeft een rijbewijs om te verifiëren dat hij die persoon is. Hij kon ook alle gegevens die op de pasjes stonden opnoemen. Rekeningnummer, geboortedatum, geboorteplaats, dat soort dingen.
Heeft iemand uw paspoort of identiteitskaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt het paspoort of de identiteitskaart vernietigd en krijgt u deze niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Voor bankpassen geldt het advies vanuit de bankinstellingen om deze bij vinden te vernietigen door deze door te knippen.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

kuklos schreef:
09 jan 2025 08:29
Thijs124 schreef:
08 jan 2025 23:58
Een gevonden ID of paspoort wordt door de overheid inderdaad altijd vernietigd en nooit teruggestuurd naar de eigenaar.
Dit is niet correct. Ik ben ooit mijn portemonnee verloren, met daarin mijn rijbewijs (en dus ID) en ik werd gewoon gebeld dat ik deze kon ophalen bij het politiebureau.
En wat is ooit?

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij hebben ooit een portemonnee gevonden met pasjes en wat stuivers (het papiergeld was gejat, de muntjes waren niet de moeite waard).
Er zat een ID en rijbewijs bij en bankpasjes. We hebben gegoogled en kwamen die persoon tegen op LinkedIn (hij heette geen Jansen). Dus een berichtje gestuurd, hij was heel blij - hij bleek de avond ervoor gerold te zijn bij de Nijmeegse Vierdaagse en net van plan een nieuw ID en rijbewijs aan te vragen. In die tijd moest je nog boete betalen voor zoekgeraakte identiteitspapieren (nu niet meer geloof ik) dus dat scheelde in de kosten.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Dirkie schreef:
09 jan 2025 13:24
kuklos schreef:
09 jan 2025 08:29
Thijs124 schreef:
08 jan 2025 23:58
Een gevonden ID of paspoort wordt door de overheid inderdaad altijd vernietigd en nooit teruggestuurd naar de eigenaar.
Dit is niet correct. Ik ben ooit mijn portemonnee verloren, met daarin mijn rijbewijs (en dus ID) en ik werd gewoon gebeld dat ik deze kon ophalen bij het politiebureau.
En wat is ooit?
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
09 jan 2025 13:10
Nijogeth schreef:
09 jan 2025 10:33
En dat was uiteraard niet zo moeilijk. Mijn vader is gecontacteerd, heeft een afspraak gemaakt en heeft een rijbewijs om te verifiëren dat hij die persoon is. Hij kon ook alle gegevens die op de pasjes stonden opnoemen. Rekeningnummer, geboortedatum, geboorteplaats, dat soort dingen.
Heeft iemand uw paspoort of identiteitskaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt het paspoort of de identiteitskaart vernietigd en krijgt u deze niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Voor bankpassen geldt het advies vanuit de bankinstellingen om deze bij vinden te vernietigen door deze door te knippen.
En wat heeft dit met elkaar te maken?

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Jaren geleden ik was rond de 15 vond ik met een groep vrienden na een grote paardenmarkt in ons dorp een goed gevulde portemonnee met paspoort en rijbewijs (toen nog papier)
In het cafe in het telefoonboek het telefoonnummer van de persoon gezocht en met de telefoon (mobiel bestond nog niet) de eigenaar benaderd.
Deze eigenaar woonde in een dorp verderop.
Eindelijk naar verschillende keren bellen werd er opgenomen, ten eerste was meneer boos dat hij met zijn enorme kater de portemonnee moest ophalen ( de cafe eigenaar wilde hem i.v.m het grote bedrag niet in bewaring nemen) en eenmaal aangekomen werden we niet bedankt en was meneer zo weer weg.
De café-eigenaar gaf ons een biertje en nam de telefoonkosten voor zijn rekening.

Moraal van het verhaal ik lever alles wat ik vind en wat traceerbaar is nog steeds in of zorg dat het op de juiste plaats komt, maar contant geld is van mij.

Justmeagain

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Doe wat goed voelt. Het kan iemands week budget voor levensonderhoud zijn het kan ook geld zijn van iemand die het niet eens mist. Maar omdat u in geen geval kunt weten hoe het zit moet uzelf de beslissing maken.

Zaplinggg

Ongelezen bericht door Zaplinggg »

Alle gevonden voorwerpen kun je registreren op https://www.verlorenofgevonden.nl
Breng je het naar de gemeente, dan doet die de registratie op hetzelfde platform. Erg fijn want zo staat alles op één plek en heeft de eigenaar meer kans het ooit nog terug te krijgen.
Maar bij een ongemerkt briefje van 50 wordt t wel erg moeilijk om te achterhalen wie de rechtmatige eigenaar is. Ik weet niet wat ik in dit geval zou doen, misschien kijken op de site van Verlorenofgevonden, of Facebook, of iemand zich meldt met een zielig/dringend verhaal.

Zaplinggg

Ongelezen bericht door Zaplinggg »

ZeerPrivé schreef:
08 jan 2025 13:24
Gevonden voorwerpen moet je inleveren bij de gemeente. Als je het daar afgeeft, verdwijnt het waarschijnlijk in de zak van een gemeente ambtenaar.
Dat is echt flauwekul, die tijden zijn lang voorbij hoor. De gemeente registreert gevonden voorwerpen op www.verlorenofgevonden.nl. Je kunt dit ook zelf doen en het thuis bewaren voor het geval iemand zich meldt.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

J. Deltoer schreef:
09 jan 2025 12:36
Twee weken geleden heb ik een euro gevonden en zomaar in mijn poetemonnaie laten glijden Nu lees ik dit topic en realiseer me dat ik wellicht crimineel bezig was.
Hier schrik ik wel van!
Gisteren een dubbeltje gevonden en er ook niet over nagedacht.
Misschien ontspring ik de dans omdat het geen wettig betaalmiddel meer is?

Bulkieb

Ongelezen bericht door Bulkieb »

Ik zou zeggen, hou het lekker voor jezelf. Iemand die zoveel geld verliest heeft meer dan genoeg anders was de persoon in kwestie wel zuiniger geweest op zijn/haar geld.

Je leest ook weleens dat iemand een plastic tas met duizenden euro's op het dak van zijn auto legt om het vervolgens te vergeten en kwijt te raken. Als je zo omgaat met zoiets kostbaars ben je ger niet waard.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zaplinggg schreef:
10 jan 2025 09:09
ZeerPrivé schreef:
08 jan 2025 13:24
Gevonden voorwerpen moet je inleveren bij de gemeente. Als je het daar afgeeft, verdwijnt het waarschijnlijk in de zak van een gemeente ambtenaar.
Dat is echt flauwekul, die tijden zijn lang voorbij hoor.
Over flauwekul gesproken... :lol:

Recent onderzoek (medio 2024!) bracht nog aan het licht dat in de helft van de onderzochte gevallen het geld gewoon verdween bij de gemeente.

Gordon Shumway

Ongelezen bericht door Gordon Shumway »

Ooit wat sieraden gevonden.
Netjes gemeld op https://www.verlorenofgevonden.nl/
Dankzij inscripties was het herleidbaar naar de eigenaar.
Maar nooit geclaimd. Na 1 jaar bewaren, kreeg ik een seintje dat het van mij geworden was en heb ik het als oud-goud verkocht.

Omdat een €50 biljet niet herleidbaar is naar de eigenaar (niemand zal het seriernr van zijn/haar verloren biljet hebben genoteerd), zou ik het in mijn zak steken. En als je geweten opspeelt, dan €50 overmaken naar een goed doel.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Gordon Shumway schreef:
10 jan 2025 12:00
En als je geweten opspeelt, dan €50 overmaken naar een goed doel.
Zodat het in de zak van de ceo van zo'n zogenaamd goed doel komt, bijvoorbeeld dat van save the children:
Onze directeur, Pim Kraan, zit met zijn salaris van 156.593 bruto per jaar ruim onder het absolute maximum jaarinkomen dat geldt voor een organisatie als Save the Children.
We beseffen dat veel mensen dit bedrag nog steeds erg hoog vinden. Toch vinden we het salaris zeer goed te verdedigen,
bron: save the children

Ploppetou

Ongelezen bericht door Ploppetou »

Was dit toevallig in Hoensbroek vorig jaar ?
Mijn partner was eentje verloren na het pinnen.

mbloe

Ongelezen bericht door mbloe »

Wij hebben tijdens een ontbijt op een golfresort bijna 900 euro gevonden!!
gewoon, een hele bundel papiergeld... los!! ws van een rijke stinkerd die het dus los in z'n broekzak had!
we hebben goed opgelet of er mensen zoekende waren, dat was niet het geval.
we hebben bij de receptie gemeld dat we geld gevonden hadden en ons telefoonnummer achter gelaten.
niemand had zich gemeld, dus we hadden een goedkope vakantie.

maar afgeven? nee, nooit! dan is het zoals je zelf ook zegt, ineens van iedereen!

Thefloris7

Ongelezen bericht door Thefloris7 »

Lekker gaan eten, komt toch niemand om.

Leon71

Ongelezen bericht door Leon71 »

Ik zou het gewoon houden.
Degene die het verloren heeft zal er waarschijnlijk ook niet achteraan gaan.
Tenminste, als ik 50 euro zou verliezen, zou ik de vermissing niet bij de politie gaan melden.

Plaats reactie