Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
19 jan 2025 11:34
Nee,dat is zeker niet mijn beeld.
Er is natuurlijk wel degelijk een berg ellende aan de hand.
Wat ik bedoel is dat n.m.m.er te veel over oorlog gepraat wordt en te weinig over vrede.
Het omgekeerde werd zo ongeveer letterlijk gezegd door Rutte.
En dat staat mij tegen, om het eens voorzichtig uit te drukken.
Wie staat dat niet tegen?

Momenteel zijn er te veel leiders aan de macht, op wie het woord 'klein' van toepassing is.

Klein van stuk, op leeftijd, vergrote prostaat, verhoogde testosteronwaarde, minderwaardigheidscomplex, geldingsdrang.

Of wel een normaal postuur en functionerend lichaam, maar dan weer klein van geest.

In beide gevallen geldt, dat de eigen doelen belangrijker zijn dan al het andere. Dan is het geen slecht idee om je een klein beetje weerbaar op te stellen.
Moneyman schreef:
19 jan 2025 12:14
In het kader van “ tel je zegeningen”: de vrede lijkt in Israël/ Gaza toch een stukje dichterbij gekomen te zijn.
Meer een bevriezen van de situatie. Wat blijft? Gaza-strook in puin, eerder een groot vluchtelingenkamp dan een gebied met een draaiende economie. Westelijke Jordaanoever wordt verder volgebouwd met illegale steden. Geen basis voor de lange termijn vrede, Israël heeft de voorbije 1,5 jaar vooral de haat een goede voedingsbodem gegeven.
Erthanax schreef:
19 jan 2025 12:12
Oorlog en vrede, je zou er een boek over kunnen schrijven.
Война и Мир is nog steeds actueel. Dat is het mooie aan Russische literatuur: echt tijdloos.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
20 jan 2025 08:30
................ Israël heeft de voorbije 1,5 jaar vooral de haat een goede voedingsbodem gegeven.
Serieus? Israël?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
Moneyman schreef:
19 jan 2025 12:14
In het kader van “ tel je zegeningen”: de vrede lijkt in Israël/ Gaza toch een stukje dichterbij gekomen te zijn.
Meer een bevriezen van de situatie. Wat blijft? Gaza-strook in puin, eerder een groot vluchtelingenkamp dan een gebied met een draaiende economie. Westelijke Jordaanoever wordt verder volgebouwd met illegale steden. Geen basis voor de lange termijn vrede, Israël heeft de voorbije 1,5 jaar vooral de haat een goede voedingsbodem gegeven.
Ik schreef ook niet dat het een vrede voor eeuwig zal zijn. Dat is in het hele Midden-Oosten nog nooit voorgekomen...

Je laatste zin is een nogal eenzijdige weergave, overigens... :roll:

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
................ Israël heeft de voorbije 1,5 jaar vooral de haat een goede voedingsbodem gegeven.
Misschien heb je iets gemist Jablan, laten we vooral de directe en enige aanleiding tot deze oorlog niet vergeten:

"Hamas pleegde op 7 oktober 2023 een terroristische aanval in Israël, waarbij ongeveer 1.200 doden vielen en ongeveer 250 mensen werden gegijzeld. Slachtoffers zijn gemarteld en verkracht."

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

BL2 schreef:
20 jan 2025 10:09
Jablan schreef:
Misschien heb je iets gemist Jablan, laten we vooral de directe en enige aanleiding tot deze oorlog niet vergeten:

"Hamas pleegde op 7 oktober 2023 een terroristische aanval in Israël, waarbij ongeveer 1.200 doden vielen en ongeveer 250 mensen werden gegijzeld. Slachtoffers zijn gemarteld en verkracht."
Dat is niet de aanleiding van de oorlog. De echte start was 1936 toen de Britten alles aan iedereen beloofde. Sindsdien is het daar gewoon oorlog afgewisseld met koude oorlog periodes.

kuklos

Methusalah schreef:
20 jan 2025 10:18
BL2 schreef:
Jablan schreef:

Dat is niet de aanleiding van de oorlog. De echte start was 1936 toen de Britten alles aan iedereen beloofde. Sindsdien is het daar gewoon oorlog afgewisseld met koude oorlog periodes.
Want daarvoor was het natuurlijk één vredige boel daar. Nooit gedonder gehad, zoals met het zwaard de islam verspreiden enzo.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De hamas fans zijn erg goed in het kiezen van hun moment om de geschiedenis te duiden. En altijd in het voordeel van de terroristen. Wat moeten sommigen toch een zelfhaat hebben door deze verschrikkelijke club uit de wind te willen houden.De eersten die na de joden aan de beurt zijn zijn de homoos, daarna de gristenen en daarna alles wat niet moslim is.
Het koninkrijk Israel bestond trouwens al 3000 jaar geleden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

kuklos schreef:
20 jan 2025 10:37
Nooit gedonder gehad, zoals met het zwaard de islam verspreiden enzo.
Terwijl wij het christendom verspreid hebben door pepernoten uit te delen.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

kuklos schreef:
Methusalah schreef:
BL2 schreef:

Want daarvoor was het natuurlijk één vredige boel daar. Nooit gedonder gehad, zoals met het zwaard de islam verspreiden enzo.
En wat te denken van de kruistochten als we toch terug gaan in de tijd?

kuklos

Consumenneke schreef:
20 jan 2025 10:52
kuklos schreef:
Het ging erom dat het volgens Methusalah pas sinds 1936 gedonder was, terwijl ik laat zien dat dat niet klopt.

Methusalah

kuklos schreef:
20 jan 2025 11:00
Consumenneke schreef:
20 jan 2025 10:52
kuklos schreef:
Het ging erom dat het volgens Methusalah pas sinds 1936 gedonder was, terwijl ik laat zien dat dat niet klopt.

Je weet wel wat er is gebeurd in 1936? Want anders is de discussie zinloos. Ja, het is al 2000 jaar gezeik daar maar de politieke situatie is in 1936 gemaakt en is de directe aanleiding voor de huidige situatie.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Methusalah schreef:
Dat is niet de aanleiding van de oorlog. De echte start was 1936 toen de Britten alles aan iedereen beloofde.
We nemen de moorden op joden in de jaren 20 maar gewoon voor lief. Toen rijke Arabieren hun grond verkochten aan Joden en arme Palestijnen dat niet leuk vonden en vele joden vermoord hebben?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

De [vul zelf maar in] fans zijn erg goed in het kiezen van hun moment om de geschiedenis te duiden.
'Vul zelf maar in' omdat de laatste posts duidelijk laten zien dat vanuit alle kanten exact hetzelfde gebeurt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het begon volgens mij allemaal zo'n 6000 jaar geleden toen de derde mens de vierde de hersens in sloeg.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Methusalah schreef:
20 jan 2025 11:19
Ja, het is al 2000 jaar gezeik daar maar de politieke situatie is in 1936 gemaakt en is de directe aanleiding voor de huidige situatie.
Ooit gehoord van de Oude Testament?

Methusalah

Consumenneke schreef:
20 jan 2025 11:53
Methusalah schreef:
20 jan 2025 11:19
Ja, het is al 2000 jaar gezeik daar maar de politieke situatie is in 1936 gemaakt en is de directe aanleiding voor de huidige situatie.
Ooit gehoord van de Oude Testament?
Ja, en ik geloof niet in sprookjes. Er is 0 bewijs dat er ooit een exodus is geweest.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

BL2 schreef:
Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving, die beide kanten direct volgen en gelukkig ook kritisch genoeg zijn om zich niet door propaganda te laten beïnvloeden. Scheelt verwijten over en weer van 'eenzijdige blik'. Over één ding is men het eens: liever vandaag dan morgen een betere regering in Israël.

Feit is, dat sinds 7 oktober 2023 van 50 inwoners van Gaza er één door Israëlisch geweld is omgekomen. Dit is op basis van de officiële cijfers, algemeen wordt het dodental hoger ingeschat.
Een op vijftig. Kijk in je eigen contactenlijst hoeveel mensen jezelf kent en dan begrijp je, dat werkelijk iedereen wel iemand heeft verloren.
Tel hierbij op: door de blokkade tekort aan voedsel - foto's van dit weekend tonen vooral ingevallen gezichten - en in de zorg veel meer amputaties van ledematen omdat reguliere behandelingen onmogelijk zijn geworden. Een amputatie heb je de rest van je leven last van.
Bij elkaar genomen zijn dit de redenen, waarom ik zeg dat Israël vooral haat heeft gezaaid in de voorbije 1,5 jaar en al veel eerder heb opgemerkt, dat vrede eerst in 2048 mogelijk is, als we weer een generatie verder zijn. Misschien ...

Beeld: hier een artikel met luchtfoto's van de schade op Al Jazeera. AP News brengt hetzelfde met satellietfoto's.

kuklos

En wéér geen woord over hamas van Jablan. Integendeel "Israël bad", dat is het enige waar hij mee komt.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er wordt even vergeten dat Egypte voor dat tekort aan voedsel zorgt, doordat men de grens heeft gesloten. Dat Israël dat deed na die daad van de Palestijnen (onder sturend bewind van Hamas) lijkt me nogal logisch. Als ik Israël was zou ik de grens nooit meer openen voor die barbaren. Ik neem nog steeds mijn petje af dat ze het voor elkaar krijgen om gemiddeld 1 Hamas strijder per 2 doden te hebben. Dat is 1 extra mensenleven om een terrorist te kunnen doden, terwijl wereldwijd een veel ruimere limiet (de VS hanteert maximaal 10 burgerdoden om een terrorist te doden) gehanteerd wordt. Het is erg knap dat Israël het aantal doden zo laag heeft weten te houden voor een land dat beticht wordt van genocide (waar uit de cijfers absoluut geen sprake van blijkt te zijn).

Ik ben het met je eens dat Israël vooral haat heeft gezaaid, maar daar wil bij zeggen dat dat andersom ook zo is, maar de Israëliërs goed begrijpen dat je dat richt op hen die daarvoor verantwoordelijk zijn en niet lukraak mensen gaat afschieten, onthoofden of verkrachten. Dat streepje hebben ze dan ook voor.

Er moet nu een willende Palestijnse bevolking zijn, die zoals de grote groep Israëlische Palestijnen (ongeveer 20% van de Israëlische bevolking) mee willen werken aan een land met westerse waarden, waar iedereen welkom is en geloof/afkomst geen rol speelt, anders zijn we over een jaar geen stap verder. Die bevolking moet het opheffen van Hamas eisen.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

7 oktober, zo simpel is het.
Hamas heeft gekozen voor vernietiging en verwoesting, hetzelfde Hamas waar de bewoners van Gaza de straat voor op gingen en feestvierden na 7 oktober. Dan moet je geen medelijden of terughoudendheid verwachten.

Plaats reactie