Keuken en badkamer besteld onder voorbehoud van aankoop woning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Joepie88

Keuken en badkamer besteld onder voorbehoud van aankoop woning

Ongelezen bericht door Joepie88 »

Mijn partner en ik hebben een optie op een nieuwbouwwoning. Aangezien we al op vrij korte termijn de keuken- en badkamer opstellingen moeten doorgeven, hebben we bij een bekende keukenboer een badkamer en keuken aangeschaft. Bij de overeenkomst hebben we op een apart vel -verwijzend naar het ordernummer en ondertekend door mijzelf en de verkoper- de volgende ontbindende voorwaarde laten opnemen:

(Kop)
“Voorbehoud aankoop woning”

(Tekst)
“Koper kan kosteloos de bestelling annuleren als de geplande aankoop van de woning niet doorgaat. Annuleren van de bestelling kan alleen indien de koper binnen twaalf weken na ondertekening van de opdracht een brief stuurt aan …(winkel)… waarin wordt vermeld dat de bestelling wordt geannuleerd met de reden daarvan. Bij de brief moet een schriftelijke verklaring (geen e-mail of kopie) van een makelaar, notaris, gemeente of bankinstelling worden gevoegd dat de (financiering van de) aankoop van de woning niet doorgaat. Indien niet schriftelijk met de juiste bescheiden binnen de termijn wordt geannuleerd dan is de koop onvoorwaardelijk geworden en vervalt het recht op kosteloze annulering.”

Nu vraag ik me af of het voor annulering van de keuken / badkamer voldoende zou zijn om een brief van de makelaar aan de woonwinkel te sturen met de mededeling dat de aankoop van de woning niet doorgaat omdat wij afzien van de aankoop? Ik maak me een beetje zorgen om het stukje “(financiering van de) aankoop van de woning)”.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Moneyman

Re: Keuken en badkamer besteld onder voorbehoud van aankoop woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is een onhandig geformuleerde voorwaarde. Doordat "de financiering van" tussen haakjes staat, kan je beargumenteren dat dat geen harde voorwaarde is. Maar ik kan me net zo goed een tegengesteld argument bedenken.

De grote vraag is natuurlijk: wat hebben jullie daadwerkelijk bedoeld af te spreken? Wat is er mondeling besproken toen deze voorwaarde op papier kwam?

Nog een tip: als je die brief verstuurd, doe dat dan aangetekend of liefst per deurwaardersexploot. Voorkomt een hele vervelende en potentieel dure discussie over de vraag of de brief is aangekomen (en als je voor de deurwaarder kiest, is ook nog eens 100% zeker wát er betekend is).

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De grote vraag is eigenlijk, gaat de optie door? Gaan u en uw partner daadwerkelijk de nieuwbouwwoning kopen?

Over de ontbinding van de keuken & badkamer zou ik me niet zoveel zorgen maken als de woning aankoop niet doorgaat. Binnen 12 weken schriftelijk opzeggen met bevestiging van de makelaar lijkt me meer dan afdoende op basis van de door u verstrekte tekst.

De financiering van de woning gaat sowieso niet door als u van uw aankoop afziet. Dus zelfs als u het zo uit zou willen leggen (wat ik overigens niet doe) dan nog lijkt me door u gestelde opzegging me ruim voldoende.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Overgelegd bewijs moet afkomstig zijn van makelaar, notaris, gemeente of bankinstelling, dat zegt mij dat dit ruimer is dan enkel een financierings voorbehoud.

Joepie88

Ter verduidelijking: onze bedoeling was een voorbehoud van aankoop woning, dus niet voorbehoud financiering. Maar doordat (financiering van) tussen haakjes staat, ben ik bang dat de keukenboer dit wil gebruiken om er onderuit te komen, mochten wij van het beding gebruik maken.

Joepie88

@speedy123: wij willen de woning nog steeds kopen, maar de vraag is of de badkamer zoals de winkel die voor ons heeft ingedeeld mogelijk is in de woning ivm vloerverwarming etc. Neem aan dat we er wel uitkomen en desnoods een andere indeling kunnen maken, maar ik ben een piekeraar en graag op alles voorbereid :) (en ja ik weet dat we niet zo snel hadden moeten tekenen, leermomentje zullen we maar zeggen).

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Juist dat het tussen haakjes staat betekent dat het niet per se onderdeel van de zin hoeft te zijn. De zin zonder het gedeelte tussen haakjes is dan ook leidend, het gedeelte tussen de haakjes slechts een mogelijke toevoeging.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Staat duidelijk tussen haakjes, misschien had het wat beter geformuleerd kunnen worden, maar niks aan de hand verder.

Moneyman

Nijogeth schreef:
21 jan 2025 15:53
Juist dat het tussen haakjes staat betekent dat het niet per se onderdeel van de zin hoeft te zijn. De zin zonder het gedeelte tussen haakjes is dan ook leidend, het gedeelte tussen de haakjes slechts een mogelijke toevoeging.
Dat is de ene uitleg. De andere is dat het deel tussen haakjes ter verduidelijking/ explicitering is toegevoegd. Beide vormen komen in de praktijk voor. Daar schreef ik al dat vooral van belang is wat (door beide partijen!) beoogd was af te spreken. Een gevalletje Haviltex, zeg maar.
De Hoge Raad verwoorde het criterium als volgt:

‘De vraag hoe in een schriftelijk contract de verhouding van partijen is geregeld en of dit contract een leemte laat die moet worden aangevuld, kan niet worden beantwoord op grond van alleen maar een zuiver taalkundige uitleg van de bepalingen van dat contract. Voor de beantwoording van die vraag komt het immers aan op de zin die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan deze bepalingen mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen partijen behoren en welke rechtskennis van zodanige partijen kan worden verwacht.’

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
21 jan 2025 10:25
Dat is een onhandig geformuleerde voorwaarde. Doordat "de financiering van" tussen haakjes staat, kan je beargumenteren dat dat geen harde voorwaarde is. Maar ik kan me net zo goed een tegengesteld argument bedenken.

De grote vraag is natuurlijk: wat hebben jullie daadwerkelijk bedoeld af te spreken? Wat is er mondeling besproken toen deze voorwaarde op papier kwam?

Nog een tip: als je die brief verstuurd, doe dat dan aangetekend of liefst per deurwaardersexploot. Voorkomt een hele vervelende en potentieel dure discussie over de vraag of de brief is aangekomen (en als je voor de deurwaarder kiest, is ook nog eens 100% zeker wát er betekend is).
Het is inderdaad slecht geformuleerd. Je kan immers aannemelijk maken dat als de koop niet doorgaat ook de financiering niet doorgaat. Er wordt nergens geëist dat de financiering niet doorgaat omdat een geldverstrekker de financiering afwijst. Ik neem aan dat dat beoogd wordt, maar gevraagd wordt het niet.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar had u de keuken en badkamer opstellingen niet kunnen laten maken zonder een koopcontract voor keuken en badkamer te ondertekenen.

oparoel

Ongelezen bericht door oparoel »

Is dit niet wat omslachtig, je gaat eerst de volgens mij(zo hebben wij dat ook gedaan), als eerste, ga een koopcontract tekenen dan de financiering, als alles oké is dan ga je vervolgens de keuken en badkamer uitzoeken bij een door u uitgezochte keukenwinkel, en stel daar ontbindende voorwaarde bij op. Als u de woning definitief gekocht hebt, heeft u ook inzage wbt de indeling, ook handig voor de keuken opstelling.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

oparoel schreef:
22 jan 2025 10:32
Is dit niet wat omslachtig, je gaat eerst de volgens mij(zo hebben wij dat ook gedaan), als eerste, ga een koopcontract tekenen dan de financiering, als alles oké is dan ga je vervolgens de keuken en badkamer uitzoeken bij een door u uitgezochte keukenwinkel, en stel daar ontbindende voorwaarde bij op. Als u de woning definitief gekocht hebt, heeft u ook inzage wbt de indeling, ook handig voor de keuken opstelling.
Dat merkte ik ook op maar is verder niet relevant voor de vraag van TS.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Joepie88 schreef:
21 jan 2025 15:42
@speedy123: wij willen de woning nog steeds kopen, maar de vraag is of de badkamer zoals de winkel die voor ons heeft ingedeeld mogelijk is in de woning ivm vloerverwarming etc. Neem aan dat we er wel uitkomen en desnoods een andere indeling kunnen maken, maar ik ben een piekeraar en graag op alles voorbereid :) (en ja ik weet dat we niet zo snel hadden moeten tekenen, leermomentje zullen we maar zeggen).
Maar als het niet mogelijk is dan is dat toch geen geldige reden om te ontbinden?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Mk schreef:
22 jan 2025 23:58
Maar als het niet mogelijk is dan is dat toch geen geldige reden om te ontbinden?
Met het voorbehoud is elke reden geldig. Zolang de koop maar aantoonbaar niet door gaat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Joepie88 schreef:
21 jan 2025 15:42
@speedy123: wij willen de woning nog steeds kopen, maar de vraag is of de badkamer zoals de winkel die voor ons heeft ingedeeld mogelijk is in de woning ivm vloerverwarming etc.
Dus als de badkamer niet past gaat de aankoop van de woning niet door zodat je de koop van de badkamer en keuken kan annuleren. Is dat het idee?

Moneyman

16again schreef:
23 jan 2025 06:55
Mk schreef:
22 jan 2025 23:58
Met het voorbehoud is elke reden geldig. Zolang de koop maar aantoonbaar niet door gaat.
Te stellig, want dat hangt er nog vanaf welke uitleg er aan de gebruikte formulering wordt gegeven.
witte angora schreef:
23 jan 2025 07:52
Dus als de badkamer niet past gaat de aankoop van de woning niet door zodat je de koop van de badkamer en keuken kan annuleren. Is dat het idee?
Blijkbaar... er is nu de situatie gecreëerd dat, als men het huis wél wil, maar de badkamer niet past, men ook het huis moet annuleren... bizar.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad bizar.
TS heeft volgens mij even de dingen op de verkeerde volgorde geregeld. Het meest logisch is volgens mij dat je eerst een huis koopt en dan de inrichting van de vertrekken en niet andersom.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het moet toch wel een super aanbieding zijn geweest. Alleen vandaag 80% korting. Bij elke keuken die ik gekocht heb kwam er iemand van het keuken bedrijf alles opmeten voordat de bestelling definitief was. Als je nog geen woning hebt kan dat natuurlijk ook niet. Ook al het behang en de gordijnen gekocht?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de al dan niet gekochte badkamer niet kan, is het dan mogelijk die zodanig in te delen dat hij wel past “ivm vloerverwarming etc”?
Ik vermoed dat de badkamerverkoper gewoon een badkamer wil verkopen, welke precies vind hij waarschijnlijk minder interessant. Ik verwacht dat er in dit prille stadium nog geen materialen besteld zijn of specifieker werkzaamheden zijn verricht (afgezien van ontwerp en offerte). Een goede winkel zal toch de klant helpen door het ontwerp aan te passen?

Plaats reactie