Persoonsalarmering Focuscura
Persoonsalarmering Focuscura
Goedemiddag,
Sinds 2025 gelden er nieuwe regels voor de persoonsalarmering.
Deze zijn enorm aangescherpt en zorgt voor problemen, en ik denk dat dit herkent word door veel andere mensen.
De zorggroep geeft aan dat je zonder zorgindicatie geen recht meer hebt op persoonsalarmering die via hun loopt, dat is te begrijpen. Wil je er wel voor in aanmerking komen moet je dus een zorgindicatie hebben. Zodra je een zorgindicatie hebt moet je aan nog 4 extra randvoorwaarden voldoen: (gebaseerd op het integraal zorgakkoord)
- Chronische aandoening waarbij valrisico hoog is (denk aan Parkinson/Parkinsonisme, MS, ALS, Niet aangeboren Hersenletsel.
- Iemand moet alleenwonend zijn.
- Iemand mag geen netwerk hebben.
- Iemand moet niet in staat zijn om zelfstandig een telefoon te bedienen.
Het is dus erg lastig om nog in aanmerking te komen voor professionele alarmering.
De situatie is nu als volgt..
Mevrouw is alleen wonend en heeft geen sociaal vangnet. Er is geen contact met familie of buren, vrienden zijn er al helemaal niet.
Ze woont alleen en is erg slecht ter been en afhankelijk van haar rollator.
Ze is geregeld een keer duizelig wat resulteert in een val, reden van de duizelingen is onbekend.
Voorheen kwam de zorggroep dan naar haar thuis om haar weer overeind te helpen.
Dit is nu dus gestopt.
Mevrouw is nu aangemeld bij (in dit geval) Focuscura, hun voorzien in de apparatuur van persoonsalarmering en de alarmcentrale waar de melding van een val binnen komt.
We hebben één telefoonnummer wat gebeld kan worden in geval van een val. Deze persoon kan eigenlijk enkel zelf de politie inschakelen om naar de woning te gaan om te gaan kijken (sleutelkastje buiten beschikbaar)
Focuscura wil echter niet met de alarmering doorgaan omdat er geen tweede contactpersoon geleverd kan worden om te bellen. Ze zijn van mening dat 1 persoon te kwetsbaar is.
Dit probleem is dus bij meerdere van deze leveranciers.
Alarmering word nu dus stopgezet, want helaas kan er geen tweede telefoon nummer geleverd worden..
Mevrouw heeft geen alarmering meer en komt ten val..........
Wie merkt dit nu nog op? Is dit de bewindvoerder die merkt dat er niet meer om extra geld gevraagd word? Of zullen het toch uiteindelijk de buren zijn die gaan klagen over een vreemde stinkende lucht?
Het kan toch niet waar zijn dat mensen zo in de steek gelaten worden door het zorgsysteem hier in Nederland?
Sinds 2025 gelden er nieuwe regels voor de persoonsalarmering.
Deze zijn enorm aangescherpt en zorgt voor problemen, en ik denk dat dit herkent word door veel andere mensen.
De zorggroep geeft aan dat je zonder zorgindicatie geen recht meer hebt op persoonsalarmering die via hun loopt, dat is te begrijpen. Wil je er wel voor in aanmerking komen moet je dus een zorgindicatie hebben. Zodra je een zorgindicatie hebt moet je aan nog 4 extra randvoorwaarden voldoen: (gebaseerd op het integraal zorgakkoord)
- Chronische aandoening waarbij valrisico hoog is (denk aan Parkinson/Parkinsonisme, MS, ALS, Niet aangeboren Hersenletsel.
- Iemand moet alleenwonend zijn.
- Iemand mag geen netwerk hebben.
- Iemand moet niet in staat zijn om zelfstandig een telefoon te bedienen.
Het is dus erg lastig om nog in aanmerking te komen voor professionele alarmering.
De situatie is nu als volgt..
Mevrouw is alleen wonend en heeft geen sociaal vangnet. Er is geen contact met familie of buren, vrienden zijn er al helemaal niet.
Ze woont alleen en is erg slecht ter been en afhankelijk van haar rollator.
Ze is geregeld een keer duizelig wat resulteert in een val, reden van de duizelingen is onbekend.
Voorheen kwam de zorggroep dan naar haar thuis om haar weer overeind te helpen.
Dit is nu dus gestopt.
Mevrouw is nu aangemeld bij (in dit geval) Focuscura, hun voorzien in de apparatuur van persoonsalarmering en de alarmcentrale waar de melding van een val binnen komt.
We hebben één telefoonnummer wat gebeld kan worden in geval van een val. Deze persoon kan eigenlijk enkel zelf de politie inschakelen om naar de woning te gaan om te gaan kijken (sleutelkastje buiten beschikbaar)
Focuscura wil echter niet met de alarmering doorgaan omdat er geen tweede contactpersoon geleverd kan worden om te bellen. Ze zijn van mening dat 1 persoon te kwetsbaar is.
Dit probleem is dus bij meerdere van deze leveranciers.
Alarmering word nu dus stopgezet, want helaas kan er geen tweede telefoon nummer geleverd worden..
Mevrouw heeft geen alarmering meer en komt ten val..........
Wie merkt dit nu nog op? Is dit de bewindvoerder die merkt dat er niet meer om extra geld gevraagd word? Of zullen het toch uiteindelijk de buren zijn die gaan klagen over een vreemde stinkende lucht?
Het kan toch niet waar zijn dat mensen zo in de steek gelaten worden door het zorgsysteem hier in Nederland?
Re: Persoonsalarmering Focuscura
Lees dit topic eens door, gaat over hetzelfde issue.
gezondheidszorg-instellingen-f46/opvolg ... 02117.html
-
Ik heb te maken met een zelfde geval.
Alleenstaande dove dame, ergens in de '90. Slecht ter been, valrisico is groot aanwezig. maakt gebruik van rollator in huis. Indirecte familie op meer dan een uur rijden.
Na lang gehannes met HA heeft Zorgpartners alszijnde degene die gemachtigd is om professionele opvolging uit te voeren hun telefoonnummer aan de alarmering doorgegeven.
Gaat het alarm af dan wordt medewerker van dienst benaderd voor controle op locatie en benaderen daarna de familie met het hoe en wat.
Het kan dus dat een Thuiszorg organisatie de opvolging uitvoerd.
Alleenstaande dove dame, ergens in de '90. Slecht ter been, valrisico is groot aanwezig. maakt gebruik van rollator in huis. Indirecte familie op meer dan een uur rijden.
Na lang gehannes met HA heeft Zorgpartners alszijnde degene die gemachtigd is om professionele opvolging uit te voeren hun telefoonnummer aan de alarmering doorgegeven.
Gaat het alarm af dan wordt medewerker van dienst benaderd voor controle op locatie en benaderen daarna de familie met het hoe en wat.
Deze had ik al gezien een doorgelezen.. maar is niet hetzelfde.. in het andere bericht gaat het erover dat mevr niet wil dat haar familie gebeld word..Moneyman schreef: ↑24 jan 2025 15:11Lees dit topic eens door, gaat over hetzelfde issue.
In dit geval wil mevr wel graag dat er opvolging is maar de bedrijven die de alarmcentrales voor de alarmknoppen en dergelijke beheren willen geen alarm slaan als het nodig is. Die bedrijven houden vast aan 2 of meer verplichte contactpersonen. Bij slechts 1 contactpersoon word er geen persoonsalarm gegeven omdat het risico aanwezig is dat die ene persoon op dat moment niet bereikbaar is.
Met het gevolg dat er geen alarmering is en de volgende val gewoon simpelweg betekend dat niemand het opmerkt met alle gevolgen van dien
Maar hier is dus nog wel sprake van professionele opvolging door de zorgverlener omdat daar een indicatie voor is.Morgan le Fay schreef: ↑24 jan 2025 15:39Ik heb te maken met een zelfde geval.
In mijn geval is er geen zorgindicatie, dus zorggroep en/of thuiszorg begint er niet meer aan, dat zijn blijkbaar de nieuwe regeltjes voor 2025
Als ik zo lees wat mevrouw allemaal mankeert, is het dan niet mogelijk om via de huisarts een indicatie aan te vragen en thuiszorg te starten ?
Ik werk zelf in de zorg, ook een tijdje thuiszorg gedaan, maar er nog nooit van gehoord naar cliënten te moeten die niet bij ons in zorg waren.
Deze alarm opvolging gaat dus echt via familie of kennissen, die na controle en indien nodig , de meer deskundige hulp kunnen inschakelen.
Ik werk zelf in de zorg, ook een tijdje thuiszorg gedaan, maar er nog nooit van gehoord naar cliënten te moeten die niet bij ons in zorg waren.
Deze alarm opvolging gaat dus echt via familie of kennissen, die na controle en indien nodig , de meer deskundige hulp kunnen inschakelen.
Misschien een idee om een tweede kamerlid aan te schrijven in de hoop dat die het in het vragenuurtje aan de minister voorlegt? Misschien de vraag dan iets algemener maken, want het parlement is natuurlijk niet bedoeld voor individuele zaken, maar zoals ik het lees is de manier van werken het probleem en niet de specifieke situatie.
Misschien iets voor een particulier beveiligingsbedrijf om in dit gat te springen.
-
Of je neemt een tweede telefoon met een ander nummer?
marnix
vindt dit leuk
Maar alarm opvolging bij een particulier, wat normaal de kinderen of familie op zich nemen is geen zorg.
Mijn moeder van 86 woont ook nog zelfstandig, als zij alarmeert word ik of mijn zus gebeld en gaan kijken wat er aan de hand is.
Als er geen familie is, kan de eerste opvolging prima door een beveiliging bedrijf worden gedaan. Ze hebben EHBO en kunnen indien nodig hulp inschakelen.