Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Valley

Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak

Ongelezen bericht door Valley »

Onze zoon van 8 jaar is tijdens het rijden uit de Babboe bakfiets city-e op zijn hoofd gevallen. Hij heeft hierbij ernstig letsel opgelopen en zit nog in een revalidatietraject.
Terugkijkend vind ik het ontwerp niet geschikt voor het vervoeren van langere kinderen omdat:
* de fiets een hele ondiepe zit heeft: afstand van bakfietsrand tot zitting is +- 14 cm
* Er voor langere kinderen geen veiligheidsgordels beschikbaar zijn en je je kind dus niet kunt vastzetten
* er geen veiligheidsinstructie is meegeleverd waarin iets gezegd wordt over het gevaar en vervoeren van langere kinderen

Ik ben bang dat meer lange kinderen over de lage rand vallen en letsel oplopen.
(Bijvoorbeeld de Urban Arrow kent een veel lagere zit).

Zijn hier meer gebruikers van de Babboe bakfiets die het product onveilig vinden voor langere kindere
en waarvan het kind over de lage rand is gevallen en/of die letsel hebben opgelopen?

Speedy123

Re: Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De Babboe bakfiets e-city heeft toch driepunts gordels die moeten voorkomen dat kinderen uit de bakfiets kunnen vallen?

wikop

Re: Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak

Ongelezen bericht door wikop »

Die wat ik zie hebben driepuntsgordels

Speedy123

wikop schreef:
24 jan 2025 13:14
Die wat ik zie hebben driepuntsgordels
Precies. Die moeten ten alle tijden gebruikt worden. Past een kind niet meer in de gordel omdat ie te groot geworden is, dan kan dat kind niet langer met de bakfiets vervoerd worden.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dus de vraag aan TS, zat uw kind vast in de gordel?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier is het antwoord al denk ik.
Valley schreef:
23 jan 2025 08:33
* Er voor langere kinderen geen veiligheidsgordels beschikbaar zijn en je je kind dus niet kunt vastzetten
* er geen veiligheidsinstructie is meegeleverd waarin iets gezegd wordt over het gevaar en vervoeren van langere kinderen

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

TS heeft dus gewoon een product gekocht wat niet past bij haar behoeften. En dat is (zo voelt het althans) de schuld van Babboe, blijkbaar.

Speedy123

witte angora schreef:
24 jan 2025 13:34
Hier is het antwoord al denk ik.
Valley schreef:
23 jan 2025 08:33
Ik hoop niet dat TS bedoelt dat er geen instructies zijn dat indien een kind te lang is om in de gordels te passen niet met de bakfiets vervoert mag worden en dat daarom het kind zonder gordel is vervoert.

De gordels zorgen ervoor dat een kind niet uit de bak kan kieperen. Er is geen verdere bescherming.

Moneyman

Speedy123 schreef:
24 jan 2025 13:51
Ik hoop niet dat TS bedoelt dat er geen instructies zijn dat indien een kind te lang is om in de gordels te passen niet met de bakfiets vervoert mag worden en dat daarom het kind zonder gordel is vervoert.
Blijkbaar wel, want daar draait dit hele topic om.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Dat klink als net zoiets als dat er niet in de instructie van de magnetron stond dat je de kat er niet in kan drogen.

Kind is uit de bakfiets gegroeid want kan niet meer in de gordels, ouders blijven kind vervoeren in bakfiets, gaat mis, ligt aan de instructie.....

Maar zitten in zo'n bakfiets meestal niet ook enkel de jongste kinderen. als ik hier kijken wat bij de basisschool staat einde dag zijn het op het oog eigenlijk alleen de onderbouw en onderkant van de middenbouw waar de ouders meestal met enkel de bakfiets voor staan, als ze een bakfiets hebben natuurlijk. de hogere klassen qua midden en bovenbouw lijkt veelal zelf te fietsen of te lopen, al dan niet met de ouders er nog bij.

witte angora

Het lijkt me toch wel dat een kind van 8 zelf kan fietsen, of mis ik iets? Ik leerde het al toen ik 6 was, zonder zijwieltjes. Die kenden we toen nog niet (bij mijn weten dan).

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik proef een beetje dat er wat voorwerk wordt gedaan om Babboe aansprakelijk te gaan stellen voor het op zich natuurlijk zeer trieste en vreselijke ongeluk wat zoon heeft getroffen.
Maar als zoon 8 is, is hij mijn inziens ruim te groot voor zo'n peuterbakfiets, meer iets voor kinderen van 2 tot 6 jaar maximaal.
Ok al staat het niet in de gebruiksaanwijzing, ik vervoer mijn schoonmoeder er ook niet in, en die is bijna net zo lang/kort als jongeman van 8.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Het product is niet onveilig. Maar het wordt verkeerd gebruikt.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
24 jan 2025 14:36
Het lijkt me toch wel dat een kind van 8 zelf kan fietsen, of mis ik iets? Ik leerde het al toen ik 6 was, zonder zijwieltjes. Die kenden we toen nog niet (bij mijn weten dan).
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een kind niet kan fietsen. Daar gaat dit onderwerp niet over (en is ook niet aan ons om een oordeel over te geven).

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

vervelend voor het kind, maar ieder product wat verkeerd gebruikt wordt is onveilig.
Als ouders zijnde zou je een boete moeten krijgen omdat je je kind onveilig vervoerd, onverantwoord en schandalig.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rwolters schreef:
24 jan 2025 17:03
witte angora schreef:
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een kind niet kan fietsen. Daar gaat dit onderwerp niet over (en is ook niet aan ons om een oordeel over te geven).
Als er redenen zijn, dan zijn er ook passende opties om een ouder kind veilig op de fiets te vervoeren.

Er zijn voor Babboe fietsen geen maximumleeftijd voor de bak. Ze waarschuwen wel voor het maximum gewicht wat er in vervoerd kan worden.
Dan kom je uit bij de logica waarvoor je een bakfiets gebruikt. Er zijn meerdere zitplaatsen met gordels. Twee kinderen van 8 jaar passen er nooit in. Dit terwijl een 2 wieler toch gewoon 2 gordels heeft. Het moet dus passen.
Kinderen van 8 fietsen doorgaans zelf. Ook hebben ze op die leeftijd door dat ze al rijdend niet over de rand moeten gaan hangen. Ouders hebben hierin ook een verantwoordelijkheid, in de auto laat je kinderen ook niet zonder gordel meerijden. Past de gordel van de bakfiets niet, dan is het niet veilig om daarmee een kind te vervoeren.
Op het moment dat er een medische reden is dat het kind niet zelfstandig kan fietsen en ook geen controle heeft over zichzelf, dan is een bakfiets niet bepaald een veilige manier om daarmee te vervoeren.
De kans op een geslaagde claim naar Babboe schat ik zeer laag in.

witte angora

rwolters schreef:
24 jan 2025 17:03
witte angora schreef:
Het gaat om een juist gebruik van die bakfiets. Kan best dat een enkel kind om wat voor reden dan ook niet kan fietsen. Maar dan ligt het voor de hand om voor een andere oplossing te kijken. Met een elektrische bakfiets over de weg sjezen met een kind van 8 los in de bak en een rand van 14 centimeter (denk ook aan het zwaartepunt, dat ligt een stuk hoger dan bij 2 kleuters) is gewoon vragen om problemen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
24 jan 2025 13:47
TS heeft dus gewoon een product gekocht wat niet past bij haar behoeften.
Die bakfiets zal veel eerder zijn gekocht, maar is niet meegegroeid.
witte angora schreef:
Het lijkt me toch wel dat een kind van 8 zelf kan fietsen, of mis ik iets? Ik leerde het al toen ik 6 was, zonder zijwieltjes.
Grootste verschil: Het verkeer is nu veel drukker, dan toen ik 8 was.

Moneyman

16again schreef:
24 jan 2025 19:45
Moneyman schreef:
24 jan 2025 13:47
TS heeft dus gewoon een product gekocht wat niet past bij haar behoeften.
Die bakfiets zal veel eerder zijn gekocht, maar is niet meegegroeid.
Aanname. Maar hoe dan ook past het product dus niet bij de behoeften - en daar gaat het om.

Plaats reactie