Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
27 jan 2025 16:39
Mijn beeld van een slowcooker is dat je er überhaupt niet in bakt, toch? Het is toch juist garen op lage temperatuur?

Of bak je sommige ingrediënten eerst voor, voordat ze de slowcooker ingaan?
Klopt. Sommige dingen bak je van tevoren aan. Kan in een braadpan, kan ook in de pan van de slowcooker als die van aluminium is.

Normaalgesproken doe ik het op mijn eigen manier, maar ik heb dat ding nog maar pas. Dus dan kijk je toch even voor recepten. De soep vond ik ook niet zo'n heel groot succes, merkte geen verschil met 'gewone' soep. Maar wel urenlang pruttelen, en bijna 2 kWh stroom kwijt. Op het gasfornuis zou ik dat ongeveer kwijt zijn aan gas. Vond het al zo vreemd, een hoeveelheid verwarmen kost nu eenmaal een hoeveelheid energie, linksom of rechtsom.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
27 jan 2025 16:56
Moneyman schreef:
Mijn beeld van een slowcooker is dat je er überhaupt niet in bakt, toch? Het is toch juist garen op lage temperatuur?

Je bakt het vlees eerst aan in een koekenpan of braadpan en voegt dan de kruiden, specerijen en tomatenpuree toe. Daarna gaat het in de slowcooker.
Of.in het geval van een multicooker, sauteer je het eerst en daarna gaat ie in standje slow.

angel1978

witte angora schreef:
27 jan 2025 17:05
Moneyman schreef:

Klopt. Sommige dingen bak je van tevoren aan. Kan in een braadpan, kan ook in de pan van de slowcooker als die van aluminium is.

Normaalgesproken doe ik het op mijn eigen manier, maar ik heb dat ding nog maar pas. Dus dan kijk je toch even voor recepten. De soep vond ik ook niet zo'n heel groot succes, merkte geen verschil met 'gewone' soep. Maar wel urenlang pruttelen, en bijna 2 kWh stroom kwijt. Op het gasfornuis zou ik dat ongeveer kwijt zijn aan gas. Vond het al zo vreemd, een hoeveelheid verwarmen kost nu eenmaal een hoeveelheid energie, linksom of rechtsom.
Als je soep maakt door het te 'verwarmen' dan heeft dat idd. Weinig nut. Slow cooking heeft geen toegevoegde waarde als je het als verwarming van voedsel gebruikt.

witte angora

Nope. Gaat om het trekken van de bouillon, de mergpijpjes en de groenten die je mee laat trekken. Dat heeft normaal 2 uur nodig, in de slow 4 uur op de hoogste stand.

angel1978

witte angora schreef:
27 jan 2025 17:15
Nope. Gaat om het trekken van de bouillon, de mergpijpjes en de groenten die je mee laat trekken. Dat heeft normaal 2 uur nodig, in de slow 4 uur op de hoogste stand.
Dat zeg ik, dan heeft een slow cooker geen toegevoegde waarde.

witte angora

O zo bedoel je. Klopt, met de soep zal ik dit niet nog een keer doen. Op internet vindt je hele hosanna en halleluja verhalen, maar voor het moment ben ik niet zo geneigd mee te juichen.

Vanavond iets met kip op het menu, Indonesisch recept. Paar weken geleden gemaakt, drie porties ingevroren. Gewoon gestoofd in de pan, ging net zo goed en veel sneller klaar. De rendang van een week eerder en het stoofpotje, beiden drie uur in de pan, smaakten ook prima.

Maar goed, ik zal wel weer de uitzonderlijke gek zijn die het allemaal niet snapt.

Anyway: best wel heel erg moe op het ogenblik, en dan is het best fijn als je enkel rijst hoeft te koken en het vleesje enkel ontdooien en opwarmen. En de komkommer, die was al ingemaakt, past er prima bij denk ik.

angel1978

witte angora schreef:
27 jan 2025 17:27
O zo bedoel je. Klopt, met de soep zal ik dit niet nog een keer doen. Op internet vindt je hele hosanna en halleluja verhalen, maar voor het moment ben ik niet zo geneigd mee te juichen.

Vanavond iets met kip op het menu, Indonesisch recept. Paar weken geleden gemaakt, drie porties ingevroren. Gewoon gestoofd in de pan, ging net zo goed en veel sneller klaar. De rendang van een week eerder en het stoofpotje, beiden drie uur in de pan, smaakten ook prima.

Maar goed, ik zal wel weer de uitzonderlijke gek zijn die het allemaal niet snapt.

Anyway: best wel heel erg moe op het ogenblik, en dan is het best fijn als je enkel rijst hoeft te koken en het vleesje enkel ontdooien en opwarmen. En de komkommer, die was al ingemaakt, past er prima bij denk ik.
Smaak die je er daarvoor niet in kreeg, ga je op die manier in de slowcooker ook niet krijgen..
Juist die diepe smaak die je in uren ontwikkelt, maar die je niet op gas de hele nacht wil laten staan, daar heb je in een slowcooker extra mogelijkheden voor. Niet voor de snelle maaltijd ( en ja, in een slowcooker is 4 uur al een snelle maaltijd ).
Zonder extra aandacht en aanpassing is een slowcooker geen toegevoegde waarde.. en die juichverhalen zijn precies dat, juichverhalen om aandacht ( en dus advertentieinkomsten ) te trekken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
27 jan 2025 17:27
Nou nee hoor. Het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van experimenteren, en er zo achter komen of deze manier van koken bij je past.

Het is net als de airfryer: het hele internet staat vol juichverhalen, maar ik hoor in de praktijk ook heel veel teleurstellende verhalen.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De Airfryer is hier wel met positief resultaat omgeruild met de friteuse.
Een aantal jaren geleden moest er perse een snelkookpan komen. Zo snel en energiezuinig. Binnen een week kon ik de keramische kookplaat vervangen voor een nieuwe. Het glas was in stukken uit gesprongen.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Slowcooker laatst nog gebruikt voor pulled pork. Anderhalve kilo aangebraden procureur in de pot en acht uur later heb je een botermals stuk vlees . Daar vind ik de slowcooker uitermate geschikt voor.

Net als hachee , en eigenlijk alle stoofvlees gerechten.

De airfryer gebruik ik als friteuse, maar ook als oven. Prima dingetje.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

En de oliebollen zonder olie uit de airfryer!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo is dat! Door het aanbraden treedt de Maillard-reactie op, wat wonderen doet voor de smaak.

Tomatenpuree moet je ook even meebakken, voordat er vocht bij gaat, ander wordt het inderdaad bitter.

Paprikapoeder kun je prima meebakken, maar er moet wel voldoende vocht zijn, van de tomatenpuree of uit het vlees, en de olie of het vet moet natuurlijk niet te heet zijn. Ook niet het paprikapoeder direct in hete olie strooien, maar over het vlees.

De recepten van AH zijn over het algemeen prima en eenvoudig te maken.
Andere goede websites met recepten zijn die van https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/ (het enthousiasme van Ramon is aanstekelijk) en https://www.kokenmetkarin.nl/ (die een hekel heeft aan pakjes en zakjes).

witte angora

riddert schreef:
27 jan 2025 18:05
Slowcooker laatst nog gebruikt voor pulled pork. Anderhalve kilo aangebraden procureur in de pot en acht uur later heb je een botermals stuk vlees . Daar vind ik de slowcooker uitermate geschikt voor.

Net als hachee , en eigenlijk alle stoofvlees gerechten.

De airfryer gebruik ik als friteuse, maar ook als oven. Prima dingetje.
Dat zijn inderdaad de verhalen die ik hoor. Heb eigenlijk nooit stoofpotjes gemaakt, tot een maand of twee, drie geleden. Gewoon draadjesvlees. Smaakte meer dan prima, drie uur sudderen en dat was het. Had niet eens een mes nodig om het vlees te snijden. En voldoende om 3 extra porties in te vriezen. Dus ja, voor een alleenstaande die toch echt niet iedere dag staat te trappelen om te koken is dat perfect.

De lol van het koken, het stoven enzovoorts als ik een goede dag heb geeft een beetje sjeu aan het leven. Wachten tot het klaar is, en ondertussen de kookluchtjes terwijl de boel aan het sudderen is - prima. Maar tot nu toe had ik dus aan een uur of drie genoeg, dan was het vlees botermals.

Afijn, vanavond rond 23.00 uur is de goulash wel klaar denk ik. Ben benieuwd of de bitterheid dan nog wat weggetrokken is. Het ruikt in ieder geval nu wel intens, na drie uurtjes pruttelen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je kunt natuurlijk heel makkelijk 1 pans gerechten maken met een slowcooker, maar dan vooral als het gerechten zijn met flink wat saus, zoals lasagne of andere pasta, stoofpotjes en babi pangang.

Maar je kunt de slowcooker ook gebruiken voor het langzaam garen van vlees en het voordeel is dat je vaak meer effect hebt van de kruiden die je dan gebruikt. Jamaicaanse jerk chicken is geweldig lekker uit een slowcooker.

witte angora

Erthanax schreef:
27 jan 2025 18:15
Andere goede websites met recepten zijn die van https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/ (het enthousiasme van Ramon is aanstekelijk) en https://www.kokenmetkarin.nl/ (die een hekel heeft aan pakjes en zakjes).
Die twee kende ik niet, ziet er goed uit. Bedankt!

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

slow cooken doe ik met de dutch oven. Kan in de oven maar leuker buiten in de tuin met boven en onderop houtskoolbriketten.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

In mijn ogen is in beide gevallen sprake van zwart-wit-denken. Eigenlijk verwacht ik nog van deze groep een overtuigend bewijs dat de aarde plat is.

Maar mooi dat het verder uitstekend met je gaat. :wink:
[/quote]

Ik heb het overtuigend bewijd dat de aarde niet plat is!
Als ik van hier naar Frankrijk vaar ga ik eerst naar boven en dan weer naar beneden,en dat een paar keer.
Ben ook een paar keer in Aussieland geweest,en daar lopen ze dus echt ondersteboven,nog meer bewijs.
Maar alle gekheid op een stokje;heb in mijn familie allerlei "soorten" mensen, van anders dan de "gangbare" geaardheid tot andere kleuren en ik heb daar geen enkele moeite mee,want het is mijn familie,punt.
Gezien mijn leeftijd ben ik ook opgegroeid met het idee dat lhbq enz.(toen ik jong was waren alleen homo`s nog maar eng) tot ik de broer van een goede vriend ontmoette die homo is en gewoon een aardig mens bleek)
Gelukkig heb ik die angst verre van mij geworpen ( hoop ik).
Wat betreft Israel en de oorlog daar:van beide kanten agressie en oorlogsmisdaden,dat lijkt me duidelijk.
Heb me trouwens altijd verwonderd over de term oorlogsmisdaden,oorlog is n.m.m.per definitie misdadig.
Spelregels zijn er voor b.v.sportwedstijden,maar voor oorlogvoering?
Ja,ik weet het, conventie van Geneve, Neurenberg,dat nooit meer enz.
Maar het is toch van de gekke dat we als klein onbeduidend landje partij moeten kiezen in de diverse gaande oorlogen?
Laat staan dat het ook maar enige invloed heeft.
En,zoals we weten gaan oorlogen over gebiedswinning of over geloof.
Gebiedswinning gaat om grondstoffen,en dat begrijp ik nog enigzins,niet goed te praten natuurlijk ,maar als het om geloofs (religieuze) zaken gaat ,denk ik wel eens,mensen die een geloof zo fanatiek aahangen sporen niet en zouden heropgevoed moeten worden maar dat is dan weer zo Chinees, en dat deugd ook niet.
Nouja,ik ben mijn ei weer kwijt,en ik wens een ieder een goede avond.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
27 jan 2025 12:55
Toch is het woord deportatie niet verkeerd. Dat het een negatieve associatie heeft gekregen maakt de feitelijke betekenis niet anders.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Deportatie
Als je dit leest wordt je toch onpasselijk,ben halfverwege afgehaakt.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Overtuigend bewijs dat de aarde niet plat is? Vorig jaar werd The Final Experiment georganiseerd op Antarctica. De ware gelovigen worden zelfs niet overtuigd door de zon die niet ondergaat 😁 Op de projectpagina staan links naar diverse filmpjes.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
27 jan 2025 21:09
Overtuigend bewijs dat de aarde niet plat is? Vorig jaar werd The Final Experiment georganiseerd op Antarctica. De ware gelovigen worden zelfs niet overtuigd door de zon die niet ondergaat 😁 Op de projectpagina staan links naar diverse filmpjes.
In de categorie “als je weinig snapt, is veel een complot”.

Plaats reactie