Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding
Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding
Beste allemaal,
Ik wil graag mijn ervaring delen over mijn recente contact met Ziggo, zodat anderen niet in dezelfde situatie belanden. Ziggo heeft mij telefonisch een abonnement verkocht onder de belofte dat er glasvezel tot in huis zou worden geleverd. Achteraf blijkt dat dit niet het geval is en dat de glasvezelkabel slechts tot de straat of meterkast loopt, waarna het signaal via coax wordt doorgegeven. Dit is in strijd met wat mij telefonisch is verteld. Helaas heb ik hiervan geen schriftelijk bewijs, waardoor Ziggo elke verantwoordelijkheid ontloopt.
1. Interpretatie van “tot aan de meterkast”
In de meeste huizen bevindt de meterkast zich binnen de woning. Als consument mocht ik er redelijkerwijs van uitgaan dat “tot aan de meterkast” betekent dat de glasvezelkabel daadwerkelijk tot in huis zou worden geleverd. Ziggo heeft echter een andere interpretatie, wat voelt als misleiding.
2. Redelijke verwachtingen op basis van communicatie
Als niet-technische consument vertrouw je op de informatie die een aanbieder verstrekt. De indruk werd gewekt dat ik een volledige glasvezelaansluiting zou krijgen, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Dit is een duidelijke vorm van misleiding en dwaling, en het voelt alsof ik onder valse voorwendselen een abonnement ben aangegaan.
3. Klachtenprocedures en geschillencommissie
Ondanks meerdere pogingen om Ziggo hierop aan te spreken en een verzoek om compensatie, krijg ik nul op het rekest. Ik overweeg daarom verdere stappen, zoals het indienen van een klacht bij de Geschillencommissie Telecommunicatie of het inschakelen van consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond en ACM.
Ik deel dit verhaal om anderen te waarschuwen: wees voorzichtig met mondelinge toezeggingen en zorg dat je altijd alles zwart op wit krijgt voordat je een abonnement afsluit.
Zijn er anderen die soortgelijke ervaringen hebben met Ziggo of andere providers? Alle tips zijn welkom!
#Ziggo #klacht #glasvezel #misleiding #consumentenrecht #ervaring
Ik wil graag mijn ervaring delen over mijn recente contact met Ziggo, zodat anderen niet in dezelfde situatie belanden. Ziggo heeft mij telefonisch een abonnement verkocht onder de belofte dat er glasvezel tot in huis zou worden geleverd. Achteraf blijkt dat dit niet het geval is en dat de glasvezelkabel slechts tot de straat of meterkast loopt, waarna het signaal via coax wordt doorgegeven. Dit is in strijd met wat mij telefonisch is verteld. Helaas heb ik hiervan geen schriftelijk bewijs, waardoor Ziggo elke verantwoordelijkheid ontloopt.
1. Interpretatie van “tot aan de meterkast”
In de meeste huizen bevindt de meterkast zich binnen de woning. Als consument mocht ik er redelijkerwijs van uitgaan dat “tot aan de meterkast” betekent dat de glasvezelkabel daadwerkelijk tot in huis zou worden geleverd. Ziggo heeft echter een andere interpretatie, wat voelt als misleiding.
2. Redelijke verwachtingen op basis van communicatie
Als niet-technische consument vertrouw je op de informatie die een aanbieder verstrekt. De indruk werd gewekt dat ik een volledige glasvezelaansluiting zou krijgen, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Dit is een duidelijke vorm van misleiding en dwaling, en het voelt alsof ik onder valse voorwendselen een abonnement ben aangegaan.
3. Klachtenprocedures en geschillencommissie
Ondanks meerdere pogingen om Ziggo hierop aan te spreken en een verzoek om compensatie, krijg ik nul op het rekest. Ik overweeg daarom verdere stappen, zoals het indienen van een klacht bij de Geschillencommissie Telecommunicatie of het inschakelen van consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond en ACM.
Ik deel dit verhaal om anderen te waarschuwen: wees voorzichtig met mondelinge toezeggingen en zorg dat je altijd alles zwart op wit krijgt voordat je een abonnement afsluit.
Zijn er anderen die soortgelijke ervaringen hebben met Ziggo of andere providers? Alle tips zijn welkom!
#Ziggo #klacht #glasvezel #misleiding #consumentenrecht #ervaring
-
Re: Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding
Glasvezel alleen zegt niet zoveel. Wat van belang is is wat Ziggo aanbied voor snelheid en wat ze daadwerkelijk leveren. Ziggo zelf heeft zelf geen glasvezel.
Als u gebeld bent door een callcenter namens Ziggo, dan mocht dat enkel als u zelf toestemming gegeven hebt om gebeld te willen worden of indien u eerder klant bent geweest. Zo niet kunt u een klacht indienen bij de ACM. Uit praktijk weet ik welke leugens ze vertellen om abonnementen te verkopen. Opletten bij ongevraagde verkopers is altijd verstandig.
Als u gebeld bent door een callcenter namens Ziggo, dan mocht dat enkel als u zelf toestemming gegeven hebt om gebeld te willen worden of indien u eerder klant bent geweest. Zo niet kunt u een klacht indienen bij de ACM. Uit praktijk weet ik welke leugens ze vertellen om abonnementen te verkopen. Opletten bij ongevraagde verkopers is altijd verstandig.
In onze straat is glasvezel van KPN aangelegd, bij iedereen tot aan de meterkast, wat iets anders is dan tot in de meterkast. Bij mensen die daadwerkelijk glasvezel wilden van KPN zijn ze later teruggekomen om het tot in de meterkast aan te leggen.
Kleine correctie: de grote verbindingen bij Ziggo zijn inmiddels allemaal glasvezel. Tussen wijkcentrale en huis ligt coax-kabel, een erfenis uit de tijd dat er alleen radio- en tv-signalen werden getransporteerd en erg duur om door glasvezel te vervangen.NeoDutchio schreef: ↑27 jan 2025 16:43Glasvezel alleen zegt niet zoveel. Wat van belang is is wat Ziggo aanbied voor snelheid en wat ze daadwerkelijk leveren. Ziggo zelf heeft zelf geen glasvezel.
bupaul
vindt dit leuk
-
En ondanks dat er verouderde bekabeling nog tot in huis ligt durft Ziggo wel hoge snelheden aan te bieden. Het gaat er dus niet om wat voor naam het beestje heeft, maar of er daadwerkelijk binnenkomt wat op contract staat.Jablan schreef: ↑27 jan 2025 17:16Kleine correctie: de grote verbindingen bij Ziggo zijn inmiddels allemaal glasvezel. Tussen wijkcentrale en huis ligt coax-kabel, een erfenis uit de tijd dat er alleen radio- en tv-signalen werden getransporteerd en erg duur om door glasvezel te vervangen.NeoDutchio schreef: ↑27 jan 2025 16:43Glasvezel alleen zegt niet zoveel. Wat van belang is is wat Ziggo aanbied voor snelheid en wat ze daadwerkelijk leveren. Ziggo zelf heeft zelf geen glasvezel.
-Verschil coax en glas is evident.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2174802
-De meterkast is natuurlijk bij de consument thuis. In de wijk kast, waar glas wordt omgezet in koper wordt niets gemeten.
Zonder opname van de mondelinge toezegging kun je niet zo veel.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2174802
-De meterkast is natuurlijk bij de consument thuis. In de wijk kast, waar glas wordt omgezet in koper wordt niets gemeten.
Zonder opname van de mondelinge toezegging kun je niet zo veel.
Klopt, en die snelheden worden ook gewoon gehaald. De vraag is dus of TS daadwerkelijk een probleem heeft. Wat zou het veronderstelde nadeel zijn van dat stukje COAX? Dat laat TS helemaal open.NeoDutchio schreef: ↑27 jan 2025 17:41En ondanks dat er verouderde bekabeling nog tot in huis ligt durft Ziggo wel hoge snelheden aan te bieden. Het gaat er dus niet om wat voor naam het beestje heeft, maar of er daadwerkelijk binnenkomt wat op contract staat.
Maar goed, wellicht gaat het helemaal niet over het al dan niet halen van de snelheid, maar is het gewoon een meer principiële discussie (voer voor de RCC, zeg maar).
bupaul
vindt dit leuk
Upload laat te wensen over, in vergelijking met echt glasvezel met symmetrische up/download snelheid.
1e gevonden linkje:
https://www.vodafoneziggo.nl/nieuws/for ... o-klanten/
Ik zit bij een provider die niets garandeert maar spreekt over tot 100 Mbit/s down en 30 Mbit/s up.
Adsl dat dan wel via Odido.
Ik test nu met speed test 95 up en 32 down op de tablet via de wifi terwijl ik dit schrijf op een handy en er nog 2 andere Handy's, 3 aircos, een printer , 2 tv en een zuigrobot online zijn.
Adsl dat dan wel via Odido.
Ik test nu met speed test 95 up en 32 down op de tablet via de wifi terwijl ik dit schrijf op een handy en er nog 2 andere Handy's, 3 aircos, een printer , 2 tv en een zuigrobot online zijn.
De praktijk leert echter dat de lagere uploadsnelheid snel genoeg is thuisgebruik. Pas als je een eigen streamingservice hebt draaien met flink wat gebruikers dan loop je misschien vast. Maar daar is een consumentenaansluiting sowieso al niet voor bedoeld. Een normale thuisgebruiker gebruikt uploads om documenten te synchroniseren met een cloudopslag (maar dat draait op de achtergrond en is voor zelfs grote documenten snel genoeg) en om af en toe eens een fotoalbum te bestellen (en vergelijkbare producten).16again schreef: ↑27 jan 2025 22:23Upload laat te wensen over, in vergelijking met echt glasvezel met symmetrische up/download snelheid.
1e gevonden linkje:
Het blijft een beetje raar dat de drager als product wordt aangeboden en daardoor ook als zodanig wordt gezien. Uiteindelijk is het product wat je "koopt" internetconnectiviteit met een bepaalde snelheid. En of dat nu of glas, coax, of 1 of ander magisch medium binnenkomt is niet relevant. Zolang het maar aan de specs voldoet (snelheid, eventueel latency) op basis waarvan het is besteld.NeoDutchio schreef: ↑27 jan 2025 16:43Glasvezel alleen zegt niet zoveel. Wat van belang is is wat Ziggo aanbied voor snelheid en wat ze daadwerkelijk leveren. Ziggo zelf heeft zelf geen glasvezel.
Maar blijkbaar was de geboden snelheid goed genoeg, want anders had TS wel iets anders besteld. Oftewel: dat mag het probleem niet zijn.16again schreef: ↑27 jan 2025 22:23Upload laat te wensen over, in vergelijking met echt glasvezel met symmetrische up/download snelheid.
1e gevonden linkje:
Bij Independer zie ik een overzicht met goedkope, goede en beste abonnementen of aanbiedingen. Daar doet Ziggo met zijn “glasvezel-kabel netwerk” gewoon goed mee. Kennelijk is 100, 200, 400, 500 of 1000 Mb/s voor veel gebruikers aantrekkelijk. Wat boeit het dan hoe die de meterkast binnenkomen? Glasvezel is geen doel, het is een middel. Een middel dat veel gebruikers niet per se (zonder streepje!) nodig hebben.
Ik heb ook royaal genoeg aan mijn 100/30 via Adsl. Totdat kpn besluit om het telefoondraadje te kappen welke dan weer door Odido wordt gehuurd.
Daarna zal het wel glas via Delta moeten worden. Dat blijft een slag goedkoper dan Ziggo.
Daarna zal het wel glas via Delta moeten worden. Dat blijft een slag goedkoper dan Ziggo.
-
Ziggo besteed de telefonische verkoop uit aan diverse vage callcenters (third party intermediairies) die de aanleg van glasvezel in de buurt als standaard babbeltruc gebruiken. Die bellen half Nederland af, ook naar mensen (en zelfstandige ondernemers) die geen bestaande klantrelatie met Ziggo hebben. Dat is tegen de wet.
-
Heb al 4 klachten ingediend bij de ACM en ook menig conversatie met Ziggo gehad. Helaas blijven ze hier mee doorgaan.Consumenneke schreef: ↑28 jan 2025 03:56Ziggo besteed de telefonische verkoop uit aan diverse vage callcenters (third party intermediairies) die de aanleg van glasvezel in de buurt als standaard babbeltruc gebruiken. Die bellen half Nederland af, ook naar mensen (en zelfstandige ondernemers) die geen bestaande klantrelatie met Ziggo hebben. Dat is tegen de wet.
Consumenneke
vindt dit leuk
Waar blijkt dat uit? Misschien is enkel de download snelheid telefonisch genoemd. Glasvezel snelheden zijn immers symmetrisch....
-
Ik zit tot volle tevredenheid bij Ziggo en het interesseert mij alleen maar of internet stabiel is en alle TV zenders werken. Hoe dat signaal hier binnenkomt maakt mij niet uit. Ik Ben zeer tevreden met die Coax aansluiting. Die heeft alleen maar voordelen. Zoals extra Humax kastjes uit de kringloop voor E 5,- voor gebruik bij de tweede TV of als radio tuner. Of die QE317 voor radio te luisteren naar de via de kabel aangeboden radio zenders zonder de TV aan te hoeven te zetten. Een dergelijk kastje bestaat helaas niet voor glasvezel. Internet radio is geen optie, want een losse internet radio tuner kost al gauw het 4 of 5 voudige van een QE 317 en voor die radio boven zeker nog een tweede exemplaar kopen, en dan nog loop je nog grote kans dat het ding niet meer werkt als die internet radio service provider er mee stopt, En de naam zegt het al. Het is een internet radio tuner, dus die maakt niet eens gebruik van de via de kabel aangeboden radio zenders
TS bestelt een product/ dienst, dus die heeft voor de bijbehorende snelheden gekozen. Als TS op dat punt misleid zou zijn, zou dát wel de klacht zijn, denk je niet?
Het lijkt me weinig zinvol om er zaken bij te verzinnen waar TS helemaal niet over spreekt.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 28 jan 2025 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als Ziggo een glasvezelaansluiting beloofd heeft, dan maken de snelheden waar TS mee akkoord ging niet uit. Dan zal er een glasvezelaansluiting moeten komen of het contract ontbonden worden. Alles valt of staat met wat er daadwerkelijk is afgesproken. Dat gezanik over glasvezel naar de verdeelkast is onzin, dat is al heel erg lang zo.
Consumenneke
vindt dit leuk