Duurzame vliegtuigbrandstof

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin

Duurzame vliegtuigbrandstof

Ongelezen bericht door Radar »

Koop je een vliegticket dan betaal je automatisch ook een toeslag voor SAF: sustainable aviation fuel. Dat is brandstof die zomaar voor 75% minder CO2-uitstoot zorgt dan gewone kerosine. Luchtvaartmaatschappijen spreken er graag over, maar het aandeel in de tank is nog steeds amper 1%. Is de communicatie over SAF een vorm van greenwashing?

Lees en kijk hier verder: https://radar.avrotros.nl/artikel/vlieg ... laim-61259

16again

Re: Duurzame vliegtuigbrandstof

Ongelezen bericht door 16again »

Ook met die brandstof stoot het vliegtuig evenveel CO2 uit. De CO2 winst zit bij de afvalverwerker, die het frituurvet niet langer verbrand

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

En bij de olieboer/raffinaderij, die nu iets minder fossiele CO2 uit de grond haalt. ...

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik zie meer winst in het invoeren van een zondagsrust voor datacenters. Wat een energie zou je besparen als internet een dag in de week volledig plat zou gaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe zou het zijn als internet een weekje zou gaan staken...

Zit nu even zonder telefoon, kan niet zeggen dat ik het ding mis...

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
27 jan 2025 21:20
Ik zie meer winst in het invoeren van een zondagsrust voor datacenters. Wat een energie zou je besparen als internet een dag in de week volledig plat zou gaan.
Ik stem vóór :!:

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
27 jan 2025 21:39
Hoe zou het zijn als internet een weekje zou gaan staken...

Zit nu even zonder telefoon, kan niet zeggen dat ik het ding mis...
Je kunt het zelf uitzetten en dan gewoon eens kijken.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
27 jan 2025 22:01
J. Deltoer schreef:
Ik stem vóór :!:
Dat is nu zoiets moois dat iedereen in eigen hand heeft. Start een campagne, eens kijken hoeveel mensen meedoen.

Onnoniem

Ongelezen bericht door Onnoniem »

Dan hebben jullie nog niet eens genoemd dat uitstoot op 10 km hoogte circa 2 keer zo veel effect heeft op het klimaat als op de grond.

Met andere woorden: al tank je 100% SAF, dan nog verwoest je het klimaat.

Bron: "Radiative Forcing Associated with Emissions from Air Travel - Literature Review to Inform Selection of a Radiative Forcing Factor" - Stanford
https://sustainable.stanford.edu/sites/ ... public.pdf

Alfred Blokhuizen

Ongelezen bericht door Alfred Blokhuizen »

Ik was eerder te gast, als woordvoerder van de bewonersorganisatie Schipholwatch, bij Tijs van den Brink. Daar ging ik in discussie met een aspirant fabrikant en de commandant der strijdkrachten over SAF.

Conclusie: Het gaat het nooit worden! Dat zegt feitelijk ook de fabrikant SkyNRG. Bekijk het fragment hier: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... t-haalbaar

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

J. Deltoer schreef:
Absoluut. Zou voor een ongekend rustige zondag zorgen. Geen data centers online betekend alle computer systemen plat. Dus geen stroom, water, gas, Internet, mobiele telefonie et cetera.

Dus geen verkeerssystemen die het doen, geen treinen, geen trams, alle snelwegen dicht. Luchthavens dicht, havens dicht, alle industrie plat. Wat een rust!

Geen betalingsverkeer, geen verlichting dus alle winkels dicht. Alle restaurant en afhaaldiensten dicht.

Wel jammer dat de koelkast en vriezer niet meer werken. Zonde om alles weg te gooien dus beter om alles op te eten. Oh nee, toch niet. Er kan niet gekookt worden.

Er zijn wel een paar kleine aandachtspuntjes, ziekenhuizen gaan over op noodstroom uit de aggregaten alleen zou veel personeel het ziekenhuis niet kunnen bereiken want geen openbaar vervoer.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het was te verwachten dat er iemand met de ja maar dooddoener zou komen.
Ik neem aan dat wanneer meneer Putin uw bericht ook leest zijn aandacht naar de datacenters gaat.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik mag toch aannemen dat Putin het bestaan van de datacenters niet uit een bericht van Speedy123 moet halen maar dat hij hiervan al uitvoering op de hoogte is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Toen ik las over de Boom Ouverture die op duurzame brandstof moet gaan vliegen en het eerste supersonische passagiersvliegtuig sinds de Concorde moet worden, toen moest ik even hier aan denken. Vandaag hebben ze de eerste testvlucht volbracht en het doel is dat mensen voor 100 euro vluchten van 4 uur kunnen doen. Aangezien New York dan 3,5 uur vliegen is vanuit Parijs, gaan die vluchten heel interessant worden. Laten we hopen dat het haalbare kaart is.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Voor 100 euro krijgen ze dagelijks 20 vliegtuigen vol. Ik denk dat dat alleen al de luchthaven belasting kost in de US.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

juliomariner schreef:
29 jan 2025 15:46
Ik mag toch aannemen dat Putin het bestaan van de datacenters niet uit een bericht van Speedy123 moet halen maar dat hij hiervan al uitvoering op de hoogte is.
Hij begrijpt het principe, maar stelt zich in gedachten nog steeds een eindeloze reeks Babooshka's voor, die elk stukje eigen data veilig opbergen of een digitale aanval op een vijandig datacenter uitvoeren.

Plaats reactie