Vermoedelijk bij dit zinnetje: 'Alleen ernstig zieken werden vrijgesteld, daar men bang was dat onderweg mensen zouden overlijden, wat tot extra administratieve rompslomp zou kunnen leiden.'scharrelschipper schreef: ↑27 jan 2025 20:52Als je dit leest wordt je toch onpasselijk,ben halverwege afgehaakt.witte angora schreef: ↑27 jan 2025 12:55Toch is het woord deportatie niet verkeerd. Dat het een negatieve associatie heeft gekregen maakt de feitelijke betekenis niet anders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deportatie
Een veelzeggende zin. Toch bevalt mij die pagina slecht en daarom doorgeklikt naar de Duitse versie. Die is breder en gaat in op het gedwongen verplaatsen van individuen zoals gevangenen en simpelweg ongewenste personen, naar het gedwongen verhuizen van groepen op basis van verdragen tussen staten, vanwege de economie, dwangarbeid, politieke tegenstanders, op basis van religie, tijdens de nazi-tijd, in de oudheid en afsluitend nog de invalshoek woordverklaring: deportatie als politiek begrip en het moderne eufemisme van extreemrechts 'remigratie'. Dat laatste heet in de Nederlandse versie weer 'uitzetten'.
*
Op een dag als vandaag - 80 jaar geleden ontdekten de Russische troepen de kleine 7000 overlevenden van KZ Auschwitz, van wie velen in de dagen erna alsnog stierven - heb ik meer moeite dan anders met sommige reacties in de discussie hier.
*
Dat 'enge' is voor veel mensen nog zo. Als mensen ontdekken, dat ik met een kerel ben getrouwd, is de eerste reactie meestal een mix van verbazing en vooroordelen. Op zo'n moment besef ik weer, dat een woord een gezicht krijgt voor wie er verder onbekend mee is.scharrelschipper schreef: ↑27 jan 2025 20:46Gezien mijn leeftijd ben ik ook opgegroeid met het idee dat lhbq enz.(toen ik jong was waren alleen homo`s nog maar eng) tot ik de broer van een goede vriend ontmoette die homo is en gewoon een aardig mens bleek)
Gelukkig heb ik die angst verre van mij geworpen ( hoop ik).