Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
27 jan 2025 20:52
witte angora schreef:
27 jan 2025 12:55
Toch is het woord deportatie niet verkeerd. Dat het een negatieve associatie heeft gekregen maakt de feitelijke betekenis niet anders.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Deportatie
Als je dit leest wordt je toch onpasselijk,ben halverwege afgehaakt.
Vermoedelijk bij dit zinnetje: 'Alleen ernstig zieken werden vrijgesteld, daar men bang was dat onderweg mensen zouden overlijden, wat tot extra administratieve rompslomp zou kunnen leiden.'

Een veelzeggende zin. Toch bevalt mij die pagina slecht en daarom doorgeklikt naar de Duitse versie. Die is breder en gaat in op het gedwongen verplaatsen van individuen zoals gevangenen en simpelweg ongewenste personen, naar het gedwongen verhuizen van groepen op basis van verdragen tussen staten, vanwege de economie, dwangarbeid, politieke tegenstanders, op basis van religie, tijdens de nazi-tijd, in de oudheid en afsluitend nog de invalshoek woordverklaring: deportatie als politiek begrip en het moderne eufemisme van extreemrechts 'remigratie'. Dat laatste heet in de Nederlandse versie weer 'uitzetten'.

*

Op een dag als vandaag - 80 jaar geleden ontdekten de Russische troepen de kleine 7000 overlevenden van KZ Auschwitz, van wie velen in de dagen erna alsnog stierven - heb ik meer moeite dan anders met sommige reacties in de discussie hier.
*
27 jan 2025 20:46
Gezien mijn leeftijd ben ik ook opgegroeid met het idee dat lhbq enz.(toen ik jong was waren alleen homo`s nog maar eng) tot ik de broer van een goede vriend ontmoette die homo is en gewoon een aardig mens bleek)
Gelukkig heb ik die angst verre van mij geworpen ( hoop ik).
Dat 'enge' is voor veel mensen nog zo. Als mensen ontdekken, dat ik met een kerel ben getrouwd, is de eerste reactie meestal een mix van verbazing en vooroordelen. Op zo'n moment besef ik weer, dat een woord een gezicht krijgt voor wie er verder onbekend mee is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
27 jan 2025 18:15
Paprikapoeder kun je prima meebakken, maar er moet wel voldoende vocht zijn, van de tomatenpuree of uit het vlees, en de olie of het vet moet natuurlijk niet te heet zijn. Ook niet het paprikapoeder direct in hete olie strooien, maar over het vlees.
Het was gisteren al laat, dus nu maar een update.

Hier ging het inderdaad mis. Volgens het recept moest het vlees eerst aangebraden worden, en vervolgens in de slowcooker. Dan de ui en knoflook braden, paprika erbij, en dan een klein blik tomatenpuree en de paprikapoeder. En dat kon natuurlijk niet goed gaan. Het heeft uiteindelijk toch in een licht verbrande smaak geresulteerd.

Normaal doe ik het zo: saus maken, als het kookt van het gas af, en na een paar minuten de paprikapoeder erbij. Juist dan komen de smaken goed los.

Het vlees is inderdaad botermals zonder uit elkaar te vallen. Unieke ervaring. Vanavond het eerste maaltje. Van de 600 gram vlees, blik tomaten, 200 gram bouillon en paprika heb ik precies een kilo goulash overgehouden. Vier porties dus. Drie in de vriezer. Denk dat het dus wel voor herhaling vatbaar is.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
27 jan 2025 22:13
27 jan 2025 20:46
Gezien mijn leeftijd ben ik ook opgegroeid met het idee dat lhbq enz.(toen ik jong was waren alleen homo`s nog maar eng) tot ik de broer van een goede vriend ontmoette die homo is en gewoon een aardig mens bleek)
Gelukkig heb ik die angst verre van mij geworpen ( hoop ik).
Dat 'enge' is voor veel mensen nog zo. Als mensen ontdekken, dat ik met een kerel ben getrouwd, is de eerste reactie meestal een mix van verbazing en vooroordelen. Op zo'n moment besef ik weer, dat een woord een gezicht krijgt voor wie er verder onbekend mee is.
Wat triest eigenlijk, zowel de opmerking van Scharrelschipper dat homo’s vroeger eng werden gevonden en van Jablan over de vooroordelen van tegenwoordig.
Bij mij op de middelbare school zaten natuurlijk ook homoseksuele jongens en meisjes en daar werd werkelijk nooit iets over gezegd of moeilijk over gedaan, terwijl ik toch denk dat ik rond dezelfde leeftijd ben als Scharrelschipper. Wel werd er, toen al, op school op gewezen dat iedereen gelijk was en ook zo behandeld diende te worden.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lowieze schreef:
28 jan 2025 08:37
[quote=Jablan post_id=2995599 time=1738012408 user_id=8231

Wat triest eigenlijk, zowel de opmerking van Scharrelschipper dat homo’s vroeger eng werden gevonden en van Jablan over de vooroordelen van tegenwoordig.
Bij mij op de middelbare school zaten natuurlijk ook homoseksuele jongens en meisjes en daar werd werkelijk nooit iets over gezegd of moeilijk over gedaan, terwijl ik toch denk dat ik rond dezelfde leeftijd ben als Scharrelschipper. Wel werd er, toen al, op school op gewezen dat iedereen gelijk was en ook zo behandeld diende te worden.
In mijn schooltijd (tot mijn 13e) wist ik helemaal niet wat homo of lesbisch was.
Van een lesbische nicht werd gezegd dat ze van de verkeerde kant was,pas later begreep ik wat men daar mee bedoelde.
Het is van oudsher bekend dat minderheden vaak gediscrimiseerd worden,ook wij als schippers merkten dat wel.
Termen als "drijvende zigeuner"hoorde je nog al eens.
Wat ik dan wel weer een soort eer vond.
Beroemd geval op de scheepvaart is het volgende;in de groentewinkel roept de verkoper naar zijn baas "er staat een schipper in de zaak,wat kost de bloemkool?"

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

28 jan 2025 11:25
Lowieze schreef:
28 jan 2025 08:37
[quote=Jablan post_id=2995599 time=1738012408 user_id=8231

In mijn schooltijd (tot mijn 13e) wist ik helemaal niet wat homo of lesbisch was.
Waarmee hetgeen J.Deltoer bedoelt wel bewezen wordt. Kinderen hadden vroeger geen idee wat het was, hielden ze zich ook niet mee bezig. Nu zijn 13 jarigen op school bezig met genderneutrale toiletten, maar als je ze vraagt hoeveel leerlingen dit dan betreft en waarom het nodig is dat die er moeten komen kunnen ze geen antwoord geven.

We zijn doorgeslagen de andere kant op. Van het is fout, naar iedereen moet er mee bezig zijn. Gelukkig hebben we nog niet de situatie in de VS bereikt waar kinderen op de lagere school moeten vertellen wat hun pronouns zijn.
Laatst gewijzigd door kuklos op 28 jan 2025 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze

“Kinderen hadden vroeger geen idee wat het was, hielden ze zich ook niet mee bezig. “

Pardon?? Alleen omdat Scharrelschipper hier niks vanaf wist?

Als je zoiets schrijft moet je toch eens uit je bubbel komen hoor.

kuklos

Lowieze schreef:
28 jan 2025 12:17
“Kinderen hadden vroeger geen idee wat het was, hielden ze zich ook niet mee bezig. “

Want ik ben een alien die pas net op aarde is? En heb dus ook geen verleden op aarde en dus ook geen vroeger meegemaakt?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lowieze schreef:
28 jan 2025 12:17

Nee, hoor, het is gewoon zo. Ik had op de lagere school ook echt geen idee. Op de mavo leerden we over Sodom en Gomorra. Totaal bedorven steden waar mannen het met elkaar deden en zelfs met dieren. Dat vond ik zo ongeloofelijk en meneer pastoor gaf toen aan dat het verhalen waren uit het oude testament en dus alleen verhalen.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik denk dat de Heeroom wel beter wist.

Lowieze

Er zijn natuurlijk ook mensen die vroeger niet werden opgevoed met de bijbel en ook op scholen zaten die niet werden gedomineerd door onderwijzers met de bijbel in de hand.
Deze mensen kennen een andere vroeger waar wel werd gepraat over homoseksuele mensen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In mijn schooltijd, dus in de jaren 90 en 00, wisten we wel gewoon van het bestaan af, werd ons ook duidelijk gemaakt dat er niets mis mee was. Er is ook niets mis mee, het gaat uiteindelijk om jezelf. Het probleem tegenwoordig is dat men niet alleen een andere geaardheid meer heeft, maar ook het eigen geslacht verandert of zelfs zegt een dier of ding te zijn. Alles is prima, zolang het jouw ding is, maar zodra je van anderen gaat verlangen dat zij veranderen en jouw wereldbeeld accepteren, dan gaat er iets mis.

Het moment dat mensen biologie niet meer accepteren en vinden dat een man die zich laat ombouwen tot vrouw een echte vrouw is, dan gaat het mij te ver. Ik accepteer de persoon zoals ze zijn, zal ze gewoon met meisjesnaam aanspreken, maar ze nooit erkennen als echte vrouw. Voor mij is dat hetzelfde als een Toyota ombouwen zodat het aan de buitenkant op een Ferrari lijkt. Het zal nooit een Ferrari zijn.

kuklos

Lowieze schreef:
28 jan 2025 12:49
Er zijn natuurlijk ook mensen die vroeger niet werden opgevoed met de bijbel en ook op scholen zaten die niet werden gedomineerd door onderwijzers met de bijbel in de hand.
Deze mensen kennen een andere vroeger waar wel werd gepraat over homoseksuele mensen.
Ik ben niet opgevoed met een Bijbel en zat op een Openbare Lagere School, niks Christelijks aan. Maar met homoseksualiteit hielden we ons niet bezig. Het was noch positief, noch negatief. Totaal niet iets waar de leerlingen zich mee bezig hielden en de school ook niet.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
28 jan 2025 13:21
In mijn schooltijd, dus in de jaren 90 en 00, wisten we wel gewoon van het bestaan af, werd ons ook duidelijk gemaakt dat er niets mis mee was. Er is ook niets mis mee, het gaat uiteindelijk om jezelf.
Lijkt me een mooie start
Het probleem tegenwoordig is dat men niet alleen een andere geaardheid meer heeft, maar ook het eigen geslacht verandert of zelfs zegt een dier of ding te zijn.
In welke zin zorgt dit concreet voor jou voor een probleem? Waarin is nu ineens de situatie anders dan hiervoor?
Alles is prima, zolang het jouw ding is, maar zodra je van anderen gaat verlangen dat zij veranderen en jouw wereldbeeld accepteren, dan gaat er iets mis.
Waarin dwingt een geslachtsverandering jou in het accepteren van een ander wereldbeeld? Doe je nu niet precies datgene wat jij van een ander niet wil?
Het moment dat mensen biologie niet meer accepteren en vinden dat een man die zich laat ombouwen tot vrouw een echte vrouw is, dan gaat het mij te ver.
Dus jouw beeld is die ene perfecte en een ander moet zich daarin voegen?
Ik accepteer de persoon zoals ze zijn, zal ze gewoon met meisjesnaam aanspreken, maar ze nooit erkennen als echte vrouw. Voor mij is dat hetzelfde als een Toyota ombouwen zodat het aan de buitenkant op een Ferrari lijkt. Het zal nooit een Ferrari zijn.
Dus JOUW wereldbeeld en die van de werkelijkheid is datgene wat telt en jij wilt jouw wereldbeeld opdringen aan een ander?

angel1978

kuklos schreef:
28 jan 2025 13:45
Lowieze schreef:
Ik ben niet opgevoed met een Bijbel en zat op een Openbare Lagere School, niks Christelijks aan. Maar met homoseksualiteit hielden we ons niet bezig. Het was noch positief, noch negatief. Totaal niet iets waar de leerlingen zich mee bezig hielden en de school ook niet.
En dus zijn kinderen in zijn algemeenheid hier verder niet van op de hoogte natuurlijk :roll:

kuklos

angel1978 schreef:
28 jan 2025 13:52
kuklos schreef:
Lowieze schreef:
En dus zijn kinderen in zijn algemeenheid hier verder niet van op de hoogte natuurlijk :roll:
Ga vooral even verdraaien wat ik zeg en dan denken dat je de moraalridder uithangt.

angel1978

kuklos schreef:
28 jan 2025 13:54
angel1978 schreef:
kuklos schreef:

Ga vooral even verdraaien wat ik zeg en dan denken dat je de moraalridder uithangt.
Het is wat je HIER letterlijk opschrijft:
En idd. kinderen zet je hier in zijn algemeenheid neer en beperk je niet tot jezelf.
Maar vooral blijven ontkennen en anderen wegzetten, sterk!

kuklos

angel1978 schreef:
28 jan 2025 14:01
kuklos schreef:
angel1978 schreef:

En idd. kinderen zet je hier in zijn algemeenheid neer en beperk je niet tot jezelf.
Je quote wel heel selectief, zodat je er precies dat uitpakt wat je kan gebruiken om de moraalridder uit te hangen. In plaats van het volledige bericht te nemen.

angel1978

kuklos schreef:
28 jan 2025 14:31
angel1978 schreef:
28 jan 2025 14:01
kuklos schreef:

Je quote wel heel selectief, zodat je er precies dat uitpakt wat je kan gebruiken om de moraalridder uit te hangen. In plaats van het volledige bericht te nemen.

Ik quote de zin die Lowieze ook (alleen) gequote had en heeft.. en toen had je er minder moeite mee.. Enigzins selectief verontwaardigd?
Maar begrijp ik nu dat verdraaien dus hetgene is wat ik niet deed?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
28 jan 2025 13:50
Nijogeth schreef:
28 jan 2025 13:21
In mijn schooltijd, dus in de jaren 90 en 00, wisten we wel gewoon van het bestaan af, werd ons ook duidelijk gemaakt dat er niets mis mee was. Er is ook niets mis mee, het gaat uiteindelijk om jezelf.
Lijkt me een mooie start
Het probleem tegenwoordig is dat men niet alleen een andere geaardheid meer heeft, maar ook het eigen geslacht verandert of zelfs zegt een dier of ding te zijn.
In welke zin zorgt dit concreet voor jou voor een probleem? Waarin is nu ineens de situatie anders dan hiervoor?
Alles is prima, zolang het jouw ding is, maar zodra je van anderen gaat verlangen dat zij veranderen en jouw wereldbeeld accepteren, dan gaat er iets mis.
Waarin dwingt een geslachtsverandering jou in het accepteren van een ander wereldbeeld? Doe je nu niet precies datgene wat jij van een ander niet wil?
Het moment dat mensen biologie niet meer accepteren en vinden dat een man die zich laat ombouwen tot vrouw een echte vrouw is, dan gaat het mij te ver.
Dus jouw beeld is die ene perfecte en een ander moet zich daarin voegen?
Ik accepteer de persoon zoals ze zijn, zal ze gewoon met meisjesnaam aanspreken, maar ze nooit erkennen als echte vrouw. Voor mij is dat hetzelfde als een Toyota ombouwen zodat het aan de buitenkant op een Ferrari lijkt. Het zal nooit een Ferrari zijn.
Dus JOUW wereldbeeld en die van de werkelijkheid is datgene wat telt en jij wilt jouw wereldbeeld opdringen aan een ander?
1. Het is niet mijn probleem. Het is een probleem voor homoseksuelen, die in de huidige tijd in hetzelfde schuitje worden genoemd als Piet die zichzelf een leopard tank vindt. Doordat zij erg extreme standpunten hebben, is er meer haat richting de gehele LHBTI gemeenschap. In 10 jaar tijd is de tolerantie in Nederland flink afgenomen.

2. Nergens zeg ik dat ik mijn wereldbeeld opdring, in normaal contact komt zoiets namelijk niet ter sprake. Ik heb echter een hele goede vriendin (voorheen vriend) die exact weet hoe ik er over denk. En ergens is ze het er wel mee eens dat ze nooit een echte vrouw zal zijn. Biologie is gewoon een exacte wetenschap. Ze kan er mee leven dat ik er zo tegenaan kijk, omdat ik haar gewoon normaal behandel zoals ieder ander.

Soms moet je gewoon niet zoveel achter dingen zoeken. Maar zodra de politiek mee gaat in iedere hersenkronkel van een kleine groep, moeten we wel gaan oppassen. Dus wat mij betreft, als je als man geboren bent, kan er nooit vrouw op het paspoort staan.

Overigens, tot aan de middelbare school hield niemand bij ons zich bezig met geaardheid. Pas rond die tijd (eind basisschool, begin middelbare school) kwam pas echt dat de seksuele ontwikkeling zich ging uiten. Bij ons ontstonden de eerste relaties in groep 8, toen begonnen we met zaken als flesje draaien, schuifelmuziek en dat soort dingen.

Lowieze

kuklos schreef:
angel1978 schreef:
kuklos schreef:

Wat een rare reactie Kuklos. Ik heb uw zin er tussenuit gehaald omdat ik het daar niet mee eens was. Dat is mijn mening tegen uw mening. Daar reageert Angel1978 weer op. Ik lees hier helemaal geen verdraaien van hetgeen u zegt.

Plaats reactie