Elk PHP forum is Hotel California?
Elk PHP forum is Hotel California?
Vanuit mijn wachtwoordbeheerder (1Password) ging ik eens inschrijvingen bij websites stopzetten. Veel websites waar ik een login voor had bestaan niet meer. In oude fora zit vaak geen leven meer. Maar er is iets opvallends:
PHP fora, zoals deze, hebben geen knop om je uit te schrijven. Het wissen en meenemen (downloaden) van al je gegevens kan ook niet. Bij nieuwere sites is dat praktisch standaard.
Het 'gevangen houden' van je account lijkt me in strijd met de EU regelgeving, maar ik ben geen expert. U wel? Hoe zit het?
Extra vraag, graag geen aanval op mijn persoontje. Dat lees ik op dit forum te vaak terug bij veel vragen. U bent natuurlijk véél slimmer dan ik en natuurlijk ben ik heel dom geweest door mij ooit in te schrijven bij dergelijke fora en wat ik hierboven schrijf. Dat hoef ik niet nog eens te lezen, bespaar u de moeite. Dank u.
PHP fora, zoals deze, hebben geen knop om je uit te schrijven. Het wissen en meenemen (downloaden) van al je gegevens kan ook niet. Bij nieuwere sites is dat praktisch standaard.
Het 'gevangen houden' van je account lijkt me in strijd met de EU regelgeving, maar ik ben geen expert. U wel? Hoe zit het?
Extra vraag, graag geen aanval op mijn persoontje. Dat lees ik op dit forum te vaak terug bij veel vragen. U bent natuurlijk véél slimmer dan ik en natuurlijk ben ik heel dom geweest door mij ooit in te schrijven bij dergelijke fora en wat ik hierboven schrijf. Dat hoef ik niet nog eens te lezen, bespaar u de moeite. Dank u.
Re: Elk PHP forum is Hotel California?
Ik zou je niet dom willen noemen, in tegendeel. Jij bent zo slim om je oude accounts te checken en te verwijderen: zo ver ben ik nog niet gekomen. Staat wel op mijn lijstje, omdat ik pas min of meer toevallig in mijn passwordmanager zag hoe ontzettend veel wachtwoorden daar in de loop van de jaren zijn opgeslagen.
Vaak totaal onbelangrijke, waarbij ik mijn spammailadres gebruik, maar inderdaad ook oude fora. Ik lees dus even mee.
Vaak totaal onbelangrijke, waarbij ik mijn spammailadres gebruik, maar inderdaad ook oude fora. Ik lees dus even mee.
bupaul
vindt dit leuk
Via het gebruikerspaneel kunt u het een en ander downloaden:
- Onderaan de voorpagina staan twee knoppen om persoonlijke gegevens en geschreven berichten te downloaden als een Csv-bestand dat geopend kan worden in bv Excel.
- Op de pagina Privéberichten staat onderaan een vergelijkbare mogelijkheid.
Het verwijderen van uw account kunt u inderdaad niet zelf. Dat kunt u aan de moderatie vragen, die een dergelijk verzoek ook altijd uitvoert.
De door Erthanax genoemde opties zijn op de oudere fora helaas niet beschikbaar, dat is juist het probleem 

Dan leg je toch de vraag bij de beheerder neer? Dat ze verwijderen niet toestaan zie je wel meer, vaak kan je dan wel anonimiseren via de beheerder van het forum. Dit wordt vaak gedaan om de integriteit van de forum topics te bewaren zodat er niet continu zaken verdwijnen omdat iemand het account sluit.
Zo zie je ook bijvoorbeeld steeds vaker dat editen van posts nog maar een beperkte tijd kan, zodat mensen niet ineens al hun berichten gaan leeghalen of vullen met onzin.
Zo zie je ook bijvoorbeeld steeds vaker dat editen van posts nog maar een beperkte tijd kan, zodat mensen niet ineens al hun berichten gaan leeghalen of vullen met onzin.
Eens. Op de fora waar ik admin of mod ben, hebben we sowieso het beleid dat we in beginsel nooit de Posts verwijderen, maar wel de gebruikersgegevens (en dan de forumnaam anonimiseren).
Werkt nooit 100%, want in berichten waarin je bent gequote blijft je oude naam gewoon staan. Maar dat is evengoed het geval als wanneer je je account volledig verwijdert.
Werkt nooit 100%, want in berichten waarin je bent gequote blijft je oude naam gewoon staan. Maar dat is evengoed het geval als wanneer je je account volledig verwijdert.
bupaul
vindt dit leuk
ipv een herleidbare naam te gebruiken zoals TS is een verzonnen naam , zoals 16again of Moneyman, natuurlijk handiger.
Vanuit de AVG gezien heb je een aantal rechten (er van uitgaande dat een forum geen activiteit van een natuurlijk persoon in een persoonlijke/huishoudelijke situatie is).
Allereerst heb je het recht op dataportabiliteit (AVG artikel 20). Op grond daarvan kan je bij een beheerder al je gegevens opvragen. De beperking daarbij is wel dat de beheerder je daar alleen de gegevens hoeft te verstrekken die je zelf hebt ingevoerd, niet de de gegevens die hij van anderen heeft verkregen. (Dus als iemand anders jou geciteerd heeft valt dat er niet onder.)
Vervolkgens heb je recht op gegevenswissing (AVG artikel 17). Afhankelijk van de situatie kan je je meestal wel beroepen op het feit dat verwerking een grondslag vereist, die voor de meeste fora 'toestemming' is en je die toestemming kan intrekken.
Beheerders kunnen daar echter weer omheen werken doordat informnatie die niet (meer) tot een persoon te herleiden is niet onder de AVG valt. Dus het anonimiseren van accounts terwijl de berichten gewoon blijven bestaan is over het algemeen een mogelijkheid. Of een beheerder ook berichen van andere mensen waarin jouw persoonsgegevens staan moet pseudonimiseren/verwijderen zal een belangenafweging vereisen.
Ik zou, tenzij het forum heel groot is, zo snel geen andere Europese regels weten.
Allereerst heb je het recht op dataportabiliteit (AVG artikel 20). Op grond daarvan kan je bij een beheerder al je gegevens opvragen. De beperking daarbij is wel dat de beheerder je daar alleen de gegevens hoeft te verstrekken die je zelf hebt ingevoerd, niet de de gegevens die hij van anderen heeft verkregen. (Dus als iemand anders jou geciteerd heeft valt dat er niet onder.)
Vervolkgens heb je recht op gegevenswissing (AVG artikel 17). Afhankelijk van de situatie kan je je meestal wel beroepen op het feit dat verwerking een grondslag vereist, die voor de meeste fora 'toestemming' is en je die toestemming kan intrekken.
Beheerders kunnen daar echter weer omheen werken doordat informnatie die niet (meer) tot een persoon te herleiden is niet onder de AVG valt. Dus het anonimiseren van accounts terwijl de berichten gewoon blijven bestaan is over het algemeen een mogelijkheid. Of een beheerder ook berichen van andere mensen waarin jouw persoonsgegevens staan moet pseudonimiseren/verwijderen zal een belangenafweging vereisen.
Ik zou, tenzij het forum heel groot is, zo snel geen andere Europese regels weten.
Moneyman
en Bram Bonnewel
vinden dit leuk
Artikel 43 UAVG
1. Deze wet, met uitzondering van de artikelen 1 tot en met 4 en 5, eerste en tweede lid, is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor uitsluitend journalistieke doeleinden en ten behoeve van uitsluitend academische, artistieke of literaire uitdrukkingsvormen.
2. De navolgende hoofdstukken en artikelen van de verordening zijn niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor uitsluitend journalistieke doeleinden en ten behoeve van academische, artistieke of literaire uitdrukkingsvormen:
a. artikel 7, derde lid, en artikel 11, tweede lid:
b. hoofdstuk III (artikelen 12 t/m 23 AVG);
c. hoofdstuk IV (artikel 24 t/m 43 AVG), met uitzondering van de artikelen 24, 25, 28, 29 en 32;
d. hoofdstuk V (artikelen 44 t/m 50 AVG);
e. hoofdstuk VI (artikelen 51 t/m 59 AVG); en
f. hoofdstuk VII (artikelen 60 t/m 76 AVG).
3. De artikelen 9 en 10 van de verordening zijn niet van toepassing voor zover de verwerking van de in die artikelen bedoelde gegevens noodzakelijk is voor het journalistieke doel of de academische, artistieke of literaire uitdrukkingsvorm.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 16 feb 2025 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
In dit bericht heb ik jou naam niet ingetikt , maar hij staat er wel! Doordat je die zelf hebt ingevoerd.jochemd schreef: ↑16 feb 2025 18:23Allereerst heb je het recht op dataportabiliteit (AVG artikel 20). Op grond daarvan kan je bij een beheerder al je gegevens opvragen. De beperking daarbij is wel dat de beheerder je daar alleen de gegevens hoeft te verstrekken die je zelf hebt ingevoerd, niet de de gegevens die hij van anderen heeft verkregen. (Dus als iemand anders jou geciteerd heeft valt dat er niet onder.)