Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Cro

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
25 feb 2025 21:59
Wat een gezeik weer... Probeer een rekening te openen bij Santander, een hoop geklungel met de identificatie. Moet je een scan van je kop maken. Vier of vijf keer geprobeerd, niks lukt. Rot op met Santander.

Door naar Trade Republic. En daar: exact hetzelfde. Rot op ermee.

Welke idioot bedenkt nu zo'n systeem?
Dat is gewoon onderdeel van KYC, je kan ook een bank kiezen waar je nog traditioneel langs kan gaan op het kantoor. WIl je dat niet, maar wil je online bezig, wat ook gewoon kan, dan zul je door dat soort hoepels moeten springen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Cro schreef:
26 feb 2025 10:29
Dat is gewoon onderdeel van KYC,
Het probleem is niet eens zozeer dat je je moet identificeren, maar dat het zo moeilijk mogelijk gemaakt moet worden. Hier binnen Nederland wordt 'gewoon' Idin gebruikt. Dan verstrekt de ene bank jouw gegevens aan de andere. Nou kan ik me indenken dat dat in Europa best een beetje lastig is. In die zin dat de eisen tussen landen onderling wat hoger zijn. Tot zover kan ik het nog wel begrijpen.

Maar dat het onmogelijk is om elders een rekening te openen omdat je je kop niet 'goed' op het plaatje krijgt, of dat iemand die je via cam moet spreken geen Nederlands spreekt, dat gaat me eigenlijk een stap te ver.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
25 feb 2025 22:23
Klopt, maar zo heel veel Nederlandse banken zijn er niet.
Dat zou je nog verbazen denk ik: er zijn bijna 70 (!) Nederlandse banken :wink:

Het grappige is dat je van de meeste nog nooit gehoord zult hebben en dat ze ook niet altijd zullen bieden wat je zoekt, maar da’s een ander verhaal :wink:

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Ik denk niet de desbetreffende banken rouwig zijn dat ze witte angora als klant zijn misgelopen. Wederom een hoop gezanik om niks.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
26 feb 2025 10:58

Maar dat het onmogelijk is om elders een rekening te openen omdat je je kop niet 'goed' op het plaatje krijgt, of dat iemand die je via cam moet spreken geen Nederlands spreekt, dat gaat me eigenlijk een stap te ver.
Ik vind dat dan weer niet heel vreemd. Ja, zo'n foto kan soms even oefenen zijn. Maar met een recente laptop / telefoon camera kan dat eigenlijk niet meer fout gaan tenzij er iets mis gaat in de instructie of opvolging. Misschien met een uitzondering voor de absolute budget modellen met matige camera's.

Dat iemand bij een buitenlandse bank geen Nederlands spreekt vind ik nu ook niet echt vreemd. Als ze niemand hebben die bijv. Engels zou spreken al iets meer, al zijn er ook landen waar dat niet altijd heel gewoon is, denk aan Spanje bijvoorbeeld.

Maar als ik bijvoorbeeld bij een Spaanse, Letse, of bank in Litouwen ga aankloppen zou ik in ieder geval niet verwachten dat die mensen Nederlands spreken. Dat zou ik echt alleen verwachten bij een Nederlandse bank of heel misschien bij een luxe private banking bank waar je veel te veel betaald, en dat dus makkelijk uit kan.

witte angora

Cro schreef:
26 feb 2025 11:17
Ik vind dat dan weer niet heel vreemd. Ja, zo'n foto kan soms even oefenen zijn. Maar met een recente laptop / telefoon camera kan dat eigenlijk niet meer fout gaan tenzij er iets mis gaat in de instructie of opvolging.
[...]
Dat iemand bij een buitenlandse bank geen Nederlands spreekt vind ik nu ook niet echt vreemd. Als ze niemand hebben die bijv. Engels zou spreken al iets meer, al zijn er ook landen waar dat niet altijd heel gewoon is, denk aan Spanje bijvoorbeeld.
Net weer een poging gedaan bij Santander. Deze keer is de foto gelukt. Het probleem zit inderdaad in de communicatie/instructie. Daarna verder gegaan, en het werd het weer een heel gedoe. Het enige dingetje nu is: in plaats van het ID nummer hebben ze het BSN ingevuld, dat gaat automatisch. En dat kan je dus niet zelf wijzigen. Ja, nog een keer het proces doorlopen, krijg je exact hetzelfde.

Ik snap heus wel dat er nu eenmaal bepaalde procedures zijn en dat er processen moeten worden doorlopen, en ik snap heus wel dat het niet alleen om de eigen veiligheid gaat, maar dat het allemaal veel breder is. Maar man man man, het wordt er allemaal niet makkelijker op. Die verhalen van 'een paar muisklikken', daar ben ik het niet zo helemaal mee eens.

Maar goed, ik ben natuurlijk de zeikstraal die uit een heel andere tijd komt.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

witte angora schreef:
26 feb 2025 11:37

Plus een groot gebrek aan zelfredzaamheid.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Goh u kent WA persoonlijk?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
26 feb 2025 11:37
Nope, je hebt groot gelijk.

Ik heb ook een aantal spaarrekeningen bij internetbanken en inderdaad, makkelijk is het niet. Foto van paspoort ging regelmatig mis, toegang tot rekeningen wil nogal eens lastig zijn, noem maar op.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nou, als ik de reviews lees van Santander Bank en ik denk aan eerdere ervaringen van WA met internet, smartphone, ov-chipkaart etc. dan zou ik deze bank zeker niet aanraden.
https://nl.trustpilot.com/review/santanderbank.com

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het geld weer terug krijgen na een blokkade is nog pijnlijker dan het aanmelden bij die buitenlandse banken.

witte angora

Geen idee, Thijs. Het gaat om geld dat ik missen kan, dus terug zien te krijgen zal geen haast hebben.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

witte angora schreef:
26 feb 2025 13:33
Geen idee, Thijs. Het gaat om geld dat ik missen kan, dus terug zien te krijgen zal geen haast hebben.
Ik wil je wel helpen, zal je een Tikkie sturen, dan parkeren we jouw spaartegoed even op mijn rekening bij Revolut.

Lowieze

witte angora schreef:
26 feb 2025 13:33
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Thijs124

Als het geld toch gemist kan worden maakt het ook niet uit of het nog ooit terug komt.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Maar toch, als het niet lukt om een spaarrekening te openen kun je er ook geen geld op zetten dat moge duidelijk zijn.

De rente bij buitenlandse banken kan aantrekkelijk zijn maar de rente wordt pas echt aantrekkelijk als het geld voor langere tijd vast gezet wordt als zijnde groei geld je hebt het wel maar je kunt er voor langere tijd niet over beschikken.

Thijs124

WA heeft het niet nodig dus kunnen de erfgenamen dat later door de notaris uit laten zoeken.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

DPD is vandaag al voor de derde middag op rij langs gereden met mijn bureaustoel. Nog steeds geen briefje met nummer dat ik kan gebruiken om neerzettoestemming of een andere optie te gebruiken. Als ze dit volhouden, dan hebben ze zaterdagmiddag een kans dat ik thuis ben.

witte angora

Ron5300 schreef:
26 feb 2025 16:23
Maar toch, als het niet lukt om een spaarrekening te openen kun je er ook geen geld op zetten dat moge duidelijk zijn.

De rente bij buitenlandse banken kan aantrekkelijk zijn maar de rente wordt pas echt aantrekkelijk als het geld voor langere tijd vast gezet wordt als zijnde groei geld je hebt het wel maar je kunt er voor langere tijd niet over beschikken.
Klopt. Intussen is het bij Santander gelukt. Ben nu bezig met over en weer een klein bedragje over te maken om te zien hoe snel of dat gaat. Heen viel me nog mee, terug valt nog te bezien. Ik vermoed dat er enkel tijdens kantooruren wat gebeurt. Is niet erg, als je het maar weet.

Centraal Beheer daarentegen, puur Nederlands, is pas echt een drama met inloggen en je producten bekijken. Wat een sof, dat Achmea.

Overigens blijkt uit diverse berichten op het WWW dat meer mensen moeite hebben met dat pasfoto-geklungel. Net als meer mensen moeite hebben met dat geklungel bij Centraal Beheer. Ik ben dus niet de enige.

En dat geld, dat blijft inderdaad meerdere jaren daar staan. Minimaal een jaar of vier, volgens de huidige planning. En dan maakt dat ene procent verschil toch wel wat uit. Deposito's daarentegen zijn vaak niet zo aantrekkelijk qua rente. Dat valt nog wel tegen, op het ogenblik.

Lowieze

Ik begrijp ineens hoe het kan dat sommige personen wel in 7 sloten tegelijk kunnen lopen.

Plaats reactie