Advies gevraagd m.b.t. Thuiszorgondersteuning.

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
yvonne_909

Advies gevraagd m.b.t. Thuiszorgondersteuning.

Ongelezen bericht door yvonne_909 »

Goedeavond,

Ik heb al een aantal jaren een huishoudelijke hulp via een WMO indicatie.

In de 1e periode zijn er heel veel problemen geweest met jongere hulpen die of de handjes niet konden laten wapperen of binnen no time weer verdwenen waren, geen vervanging bij ziekte, ongeoorloofde afwezigheid op de dag van inzet, enz., enz..

De huidige hulp komt inmiddels 2 jaar naar alle tevredenheid bij mij over de vloer.
2 weken terug kwam de hulp echter met het verhaal dat ze vanwege persoonlijke omstandigheden niet meer op de vrijdag bij mij kan komen; ze wil op andere dagen werken en dan de vrijdag vrij hebben. De werkgever heeft haar hier akkoord voor gegeven.
Zij kwam in 1e instantie wel met een event. voorstel maar eigenlijk was er geen andere dag waarop zij bij mij zou kunnen komen.
Voor mij flink balen want zelf het hele huishouden doen lukt mij niet.
Ik zit ook niet te wachten op dezelfde vervelende perikelen als in de beginperiode.

Vorige week kwam ze toch met een mogelijkheid op een andere dag.
Samen besproken wanneer dit in zou gaan.
Eergisteren kwam ze echter met de mededeling dat het niet over 4 weken maar volgende week al in gaat.
Ik heb op de bewuste dagen nog afspraken staan die ik niet kan verplaatsen.

Weet iemand hoe het zit met dit soort wijzigingen van afspraken?
Kan de hulp bepalen wanneer dit ingaat of zijn wij gebonden aan een soort contractuele afspraken?
Hoeveel tijd is daar dan mee gemoeid?

Door familie-omstandigheden ben ik deze week helaas niet in de gelegenheid geweest om hierover tijdens kantooruren contact op te nemen met het WMO kantoor en/of de Thuiszorgorganisatie.

Lowieze

Re: Advies gevraagd m.b.t. Thuiszorgondersteuning.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dit zijn dingen die toch echt besproken moeten worden met de thuiszorgorganisatie.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik begrijp niet wat er besproken moet worden. De thuiszorg medewerker heeft aangegeven dat ze op vrijdag niet meer kan komen. Haar baas is akkoord. Uw ongemak en wensen zijn in principe niet haar probleem

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

U hebt een contract met de thuiszorg organisatie, niet met de huishoudelijke hulp, de thuiszorg organisatie bepaald wie zij u leveren.
Het is fijn een vaste kracht te hebben waar het ook nog eens goed mee klikt maar dat is geen recht deze persoon thuis te krijgen.
Mocht het voor u niet uitkomen om de regel volgende week al in te laten gaan, zal u tot de datum dat het wel in gaat tevreden moeten zijn met de werkkracht die beschikbaar is.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Heb je zwart op wit van de thuiszorgorganisatie dat je altijd op vrijdag hulp krijgt?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

yvonne_909 schreef:
06 mar 2025 19:36
Weet iemand hoe het zit met dit soort wijzigingen van afspraken?
Bij mijn weten gaat dat in onderling overleg. Maar beide kanten moeten natuurlijk wel op bepaalde data kunnen. Kan dat niet, dan moet er voor een andere oplossing worden gekeken. Dat 'die andere oplossing' niet iets is waar je op zit te wachten moge duidelijk zijn.

De enige contractuele afspraak die er zal liggen is het aantal uren dat je is toegekend, vermoed ik zo. Vanuit de betalende instantie (meestal de gemeente) zal niet gespecificeerd zijn op welke dagen die uren ingevuld moeten worden. Maar ook daaruit kan je geen rechten ontlenen. Het contract tussen gemeente en zorgverlener, daar sta je ook buiten. Dat is tussen hen.

Ga gewoon het gesprek aan, en zie eens of je er samen uit kan komen. En bedenk: wat niet kan, dat kan niet.

Nevyn

rwolters schreef:
06 mar 2025 20:54
Heb je zwart op wit van de thuiszorgorganisatie dat je altijd op vrijdag hulp krijgt?
Zwart op wit kan je vaste uren op vaste dagen hebben. Maar dat betekend niet dat er altijd dezelfde medewerker komt.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Oplossing? Zoek hulp buiten de Thuiszorg om. Er zijn er genoeg die particulier werken.

Nevyn

Morgan le Fay schreef:
07 mar 2025 08:54
Oplossing? Zoek hulp buiten de Thuiszorg om. Er zijn er genoeg die particulier werken.
Maar dat kost meer geld

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Maar je kunt ook niemand verplichten om bij jou te komen
Zelf heb ik voor pgb gekozen,dan heb ik zelf wel invloed
Maar ook dan,als iemand niet op de dag kan of wil komen,sta je machteloos
Kun je niet haar even niet laten komen,en die uren later laten inhalen?
Jij stelt je zelf ook niet erg soepel op

De keuze is bij jou,of accepteren,of vragen voor iemand op vrijdag,en dan maar afwachten wie er komt,als er iemand komt,want de meesten willen graag voor het weekend een schoon huis

rwolters

Nevyn schreef:
07 mar 2025 08:15
rwolters schreef:
06 mar 2025 20:54
Zwart op wit kan je vaste uren op vaste dagen hebben. Maar dat betekend niet dat er altijd dezelfde medewerker komt.
Dat snap ik. Maar als zwart op wit staat dat thuiszorg op vrijdag is, dan moet de thuiszorgorganisatie er voor zorgen dat iemand anders op vrijdag komt als degene die altijd kwam op andere gaat werken. Maar als er alleen maar uren in de week zijn afgesproken kunnen ze het compleet anders indelen als het zo uit komt.

rwolters

Nevyn schreef:
07 mar 2025 10:55
Morgan le Fay schreef:
Maar dat kost meer geld
Logisch toch, dat als je meer inspraak en flexibiliteit wilt hebben het duurder wordt?

Nevyn

rwolters schreef:
07 mar 2025 14:55
Nevyn schreef:
Morgan le Fay schreef:
Maar dat kost meer geld
Logisch toch, dat als je meer inspraak en flexibiliteit wilt hebben het duurder wordt?
Mijn vrouw werkt in de huishoudelijke thuiszorg.
Met cliënten wordt een dag en tijd afgesproken.
Maar er wordt geen vaste kracht bij beloofd.
Dus het is mooi als je een vaste kracht hebt, mijn vrouw komt al 16 jaar bij een cliënt, maar dan nog is dat niet gegarandeerd.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Nevyn schreef:
07 mar 2025 20:03
rwolters schreef:
07 mar 2025 14:55
Nevyn schreef:

Maar dat kost meer geld
Mijn vrouw werkt in de huishoudelijke thuiszorg.
Met cliënten wordt een dag en tijd afgesproken.
Maar er wordt geen vaste kracht bij beloofd.
Dus het is mooi als je een vaste kracht hebt, mijn vrouw komt al 16 jaar bij een cliënt, maar dan nog is dat niet gegarandeerd.
Juist maar dan wordt dat ruim van tevoren gecommuniceerd en is de continuiteit ook gegarandeerd. Want dat is zeker bij mensen die afhankelijk zijn van zorg best wel een dingetje.

Plaats reactie