Salaris partner na mijn overlijden
-
Salaris partner na mijn overlijden
Beste vrijwilligers,
Mijn situatie is vreemd en al zoekende werd die nog vreemder. Zoals het er nu uitziet heb ik nog 10 tot 13 weken te leven. Ik probeer voor mijn partner) ongehuwd maar wel samenlevingscontract) zoveel als mogelijk te regelen.
Vandaag met partner pensioen bezig geweest en toen kwam ik deze tekst tegen.
Bij overlijden van de man kunnen zijn nabestaanden onbelast drie maandsalarissen of pensioenuitkeringen ontvangen. Ook de achterblijvende vrouw kan fiscaal onbelast drie (eigen) maandsalarissen of pensioenuitkeringen ontvangen omdat haar partner is overleden.
Maar hoe dit zou moeten werken kan ik niet vinden.
Mijn situatie is vreemd en al zoekende werd die nog vreemder. Zoals het er nu uitziet heb ik nog 10 tot 13 weken te leven. Ik probeer voor mijn partner) ongehuwd maar wel samenlevingscontract) zoveel als mogelijk te regelen.
Vandaag met partner pensioen bezig geweest en toen kwam ik deze tekst tegen.
Bij overlijden van de man kunnen zijn nabestaanden onbelast drie maandsalarissen of pensioenuitkeringen ontvangen. Ook de achterblijvende vrouw kan fiscaal onbelast drie (eigen) maandsalarissen of pensioenuitkeringen ontvangen omdat haar partner is overleden.
-
Re: Salaris partner na mijn overlijden
Eerst maar even wat medeleven getoond.
U citeert zo te zien van deze site en het betreft een voorziening voor DGA's.

U citeert zo te zien van deze site en het betreft een voorziening voor DGA's.
Lijkt me geen consumentenvraag.UPDATE mei 2024: De Belastingdienst beschouwt overlijdensuitkeringen als fictief onderdeel van de erfenis, waardoor dit wordt belast voor de heffing van erfbelasting. Dit geldt niet voor de ene maand die op grond van het arbeidsrecht moet worden betaald aan de nabestaanden van een overleden werknemer. Maar dus wel voor de tweede en derde maand die extra worden betaald. Bij gepensioneerden geldt het zelfs voor alle drie de maanden.
Directeuren-grootaandeelhouders (dga’s) die in dienst zijn van hun ‘eigen’ bv (of daaruit pensioen ontvangen) kunnen hier ook gebruik van maken. Over het algemeen zullen zij in zichzelf een werkgever treffen die wel wil meewerken.

Dat betekent dat de werkgever na overlijden 3 maandsalarissen onbelast mag uitkeren, of het pensioenfonds dus 3 maanduitkeringen. De vraag is nu dus of die dat ook doet, want het betekent feitelijk een extra uitkering aan iemand die al overleden is.
Allereerst wens ik u veel sterkte toe.
U bedoelt een wettelijke overlijdensuitkering. Van een werkgever krijgen de nabestaanden in principe 1 maandloon met vakantiegeld, tenzij in de CAO of contract meer maanden zijn afgesproken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... overlijden
Heeft u een uitkering, waaronder ook AOW valt, dan kunnen uw nabestaanden recht hebben op een eenmalige overlijdensuitkering. Uw nabestaanden krijgen hier vanzelf bericht van. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k-overlijd
Aan beide uitkeringen zitten natuurlijk wel bepaalde voorwaarden, zeker in het geval van een samenlevingscontract.
https://www.thuisnotaris.nl/kennisbank/ ... -pensioen/
U bedoelt een wettelijke overlijdensuitkering. Van een werkgever krijgen de nabestaanden in principe 1 maandloon met vakantiegeld, tenzij in de CAO of contract meer maanden zijn afgesproken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... overlijden
Heeft u een uitkering, waaronder ook AOW valt, dan kunnen uw nabestaanden recht hebben op een eenmalige overlijdensuitkering. Uw nabestaanden krijgen hier vanzelf bericht van. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k-overlijd
Aan beide uitkeringen zitten natuurlijk wel bepaalde voorwaarden, zeker in het geval van een samenlevingscontract.
https://www.thuisnotaris.nl/kennisbank/ ... -pensioen/
Wow, ik probeer me even in te denken hoe dat is... sterkte! Mooi wel dat je nog de tijd hebt om dingen te regelen.Justmeagain schreef: ↑10 mar 2025 01:27Beste vrijwilligers,
Als dit voor jouw partner geldt, dan zou het geregeld moeten zijn in zijn CAO of in zijn arbeidsvoorwaarden. Ik heb deze regeling ook, bij ons is die bepaling opgenomen in ons arbeidsvoorwaardelijk handboek.Justmeagain schreef: ↑10 mar 2025 01:27Vandaag met partner pensioen bezig geweest en toen kwam ik deze tekst tegen.
Het is dus geen regeling die altijd voor iedereen geldt, het geldt alleen als het is overeengekomen.
-
Allen dank voor de reacties,
Het verbaast mezelf niet dat ik de informatie niet goed heb doorgelezen, het blijkt dus niet van toepassing te zijn op mijn situatie. Maar juist in deze situatie hoop je nog iets goeds te kunnen doen voor je partner. Daardoor is mijn beeld dus duidelijk direct vertroebeld tijdens het lezen. Ik lees wat ik hoop te lezen dat blijkt.
Het verbaast mezelf niet dat ik de informatie niet goed heb doorgelezen, het blijkt dus niet van toepassing te zijn op mijn situatie. Maar juist in deze situatie hoop je nog iets goeds te kunnen doen voor je partner. Daardoor is mijn beeld dus duidelijk direct vertroebeld tijdens het lezen. Ik lees wat ik hoop te lezen dat blijkt.
Maar dat weet je toch nog helemaal niet? Of heb je alle arbeidsvoorwaarden al goed doorgelezen? Bel anders even met de salarisadministratie van je partner.
Let wel: de opmerking eerder in dit topic dat het alleen voor DGA's zou zijn is onjuist: deze regeling geldt, als hij er is, gewoon voor alle werknemers.
Let wel: de opmerking eerder in dit topic dat het alleen voor DGA's zou zijn is onjuist: deze regeling geldt, als hij er is, gewoon voor alle werknemers.
Helemaal niet gek dat u op dit moment de informatie niet goed kunt opnemen, uw hoofd is met hele andere dingen bezig.Justmeagain schreef: ↑10 mar 2025 08:39Allen dank voor de reacties,
Is er niet iemand in uw familie- of vriendenkring die goed op de hoogte is van deze zaken en er zich eens even in kan verdiepen? Misschien is er, via een notaris, nog e.e.a. te regelen.
Het gaat niet om de salarisadministratie van de partner, maar om die van TS zelf. TS wil weten wat hij nalaat aan de partner.Moneyman schreef: ↑10 mar 2025 08:44Maar dat weet je toch nog helemaal niet? Of heb je alle arbeidsvoorwaarden al goed doorgelezen? Bel anders even met de salarisadministratie van je partner.
Ah tuurlijk, dat "van de partner" klopt niet. Scherp.
Voor het eerst dat ik dus iets zinnigs kan zeggen als oud werkgever
Deze gegevens vind je in de cao
Bij de meeste cao s staat dat er duidelijk in
Bedenk je of je niet beter alsnog kunt trouwen trouwens,want dat maakt je partner ook sterker,zeker met de rest van je erfenis
En ook die ene maand is niet verplicht zonder samenlevings contract
En ook je pensioen is weg als je niks onderneemt
Wat zwaar voor julie,heel veel sterkte
Deze gegevens vind je in de cao
Bij de meeste cao s staat dat er duidelijk in
Bedenk je of je niet beter alsnog kunt trouwen trouwens,want dat maakt je partner ook sterker,zeker met de rest van je erfenis
En ook die ene maand is niet verplicht zonder samenlevings contract
En ook je pensioen is weg als je niks onderneemt
Wat zwaar voor julie,heel veel sterkte
-
@Lowieze, Moneyman & Wikop.
Als eerste veel dank voor de moeite van het reageren
Ik heb nu heel veel aan mijn hoofd en tijdens het uitzoeken en regelen van alle zaken lees je soms iets wat te mooi lijkt om waar te zijn.
Ik werd natuurlijk getriggerd door die 3 benoemde maanden.
Ik ben vanwege mijn ziekte 100% afgekeurd en heb al die tijd een Iva uitkering. Mijn partner heeft een fulltime dienstverband in een groot ziekenhuis.
Zij heeft net met personeelszaken gebeld en die man wist direct te vertellen wat er mogelijk is. Het zou gaan om het UWV wat mijn partner 1 maand doorbetaald en als ik het juist begreep is dat 1 maand bruto netto uitgekeerd.
Het zou ook te mooi zijn als zij 3 maanden zou krijgen maar ja ijdele hoop mijnerzijds.
Verder is er reeds een nieuw testament opgesteld en zijn alle zaken zoals de auto, energie, internet, woning al allemaal volledig op haar naam gezet. Ik denk dat ik echt alles wel heb geregeld, zelfs mijn digitale nalatenschap en alle zaken die ze kan/moet opzeggen na mijn overlijden.
Als eerste veel dank voor de moeite van het reageren
Ik heb nu heel veel aan mijn hoofd en tijdens het uitzoeken en regelen van alle zaken lees je soms iets wat te mooi lijkt om waar te zijn.
Ik werd natuurlijk getriggerd door die 3 benoemde maanden.
Ik ben vanwege mijn ziekte 100% afgekeurd en heb al die tijd een Iva uitkering. Mijn partner heeft een fulltime dienstverband in een groot ziekenhuis.
Zij heeft net met personeelszaken gebeld en die man wist direct te vertellen wat er mogelijk is. Het zou gaan om het UWV wat mijn partner 1 maand doorbetaald en als ik het juist begreep is dat 1 maand bruto netto uitgekeerd.
Het zou ook te mooi zijn als zij 3 maanden zou krijgen maar ja ijdele hoop mijnerzijds.
Verder is er reeds een nieuw testament opgesteld en zijn alle zaken zoals de auto, energie, internet, woning al allemaal volledig op haar naam gezet. Ik denk dat ik echt alles wel heb geregeld, zelfs mijn digitale nalatenschap en alle zaken die ze kan/moet opzeggen na mijn overlijden.
wikop
vindt dit leuk
Wat een afschuwelijk bericht. U zult terechtgekomen zijn in een maalstroom van emoties en zaken die u nog wilt regelen.Justmeagain schreef: ↑10 mar 2025 01:27Beste vrijwilligers,
Vandaag met partner pensioen bezig geweest (…)
Heeft u gecontroleerd of uw partner ook daadwerkelijk met naam en toenaam bij uw pensioenfonds staat geregistreerd? Als er geen sprake is van een wettelijk huwelijk, stellen pensioenfondsen soms strenge voorwaarden, ook voor de inschrijvingsduur van de partner.
Ik wens u, uw partner en al uw naasten veel sterkte.
Heel erg veel sterkte in die laatste periode. Probeer nog zoveel mogelijk goede herinneringen te maken, zoveel als het kan. Sterkte!
-
Goed gezien. Het citaat bleek afkomstig van een site waar deze voorziening werd toegespitst op DGA's die zichzelf in dienst nemen en dus hun eigen voorwaarden mee kunnen bepalen. Dan is het verlengen van één naar drie maanden een stuk makkelijker. Eén maand moet, drie maanden mag - als ik het goed lees.
Geldt dit overigens ook als de vrouw van een M/V of V/V echtpaar overlijdt?
Natuurlijk, als zij een werkgever heeft of een uitkering in ieder geval.Consumenneke schreef: ↑10 mar 2025 11:11
Goed gezien. Het citaat bleek afkomstig van een site waar deze voorziening werd toegespitst op DGA's die zichzelf in dienst nemen en dus hun eigen voorwaarden mee kunnen bepalen. Dan is het verlengen van één naar drie maanden een stuk makkelijker. Eén maand moet, drie maanden mag - als ik het goed lees.
Geldt dit overigens ook als de vrouw van een M/V of V/V echtpaar overlijdt?
Consumenneke
vindt dit leuk
Fijn dat je alles op tijd hebt geregeld,ik weet niet of je kinderen of broers en zussen heb
Bedank wel dat als je niet alles echt ruim op tijd geregeld hebt,de mensen die anders je erfgenamen zouden zijn een deel kunnen terug draaien,ook als je alles op haar naam hebt gezet
Dat heeft de wetgever gedaan om te zorgen dat er niet onterecht geld en dingen in de laatste levensfase kunnen worden opgemaakt of geschonken
Plus dat een huwelijkspartner een flinke vrijstelling heeft,van tonnen,nu,zonder iets,komt de erfbelasting om de hoek kijken
Bedank wel dat als je niet alles echt ruim op tijd geregeld hebt,de mensen die anders je erfgenamen zouden zijn een deel kunnen terug draaien,ook als je alles op haar naam hebt gezet
Dat heeft de wetgever gedaan om te zorgen dat er niet onterecht geld en dingen in de laatste levensfase kunnen worden opgemaakt of geschonken
Plus dat een huwelijkspartner een flinke vrijstelling heeft,van tonnen,nu,zonder iets,komt de erfbelasting om de hoek kijken
-
Dag Justmeagain, inhoudelijk kan ik je weinig vertellen, heb er niet zo heel veel verstand van. Enkel de zaken waar ik de komende tijd zelf mee aan de gang moet, maar dat ligt, hoewel er raakvlakken zijn, allemaal net een slagje anders. Zal er, om onnodige ruis te voorkomen, dan ook zelf niets over zeggen.
Eigenlijk is dit topic dus tegelijk een soort afscheid van dit forum? Knap dat je dat kunt, in mijn herinnering ben je de eerste. Doorgaans 'verdwijnt' iemand en horen we niks meer. Ik wil je daarom sterkte wensen, en voor de tijd die je nog hebt: ik hoop dat je nog wat mooie dagen tegemoet kan zien, dagen waarvan je kunt zeggen: 'het was fijn'.
Eigenlijk is dit topic dus tegelijk een soort afscheid van dit forum? Knap dat je dat kunt, in mijn herinnering ben je de eerste. Doorgaans 'verdwijnt' iemand en horen we niks meer. Ik wil je daarom sterkte wensen, en voor de tijd die je nog hebt: ik hoop dat je nog wat mooie dagen tegemoet kan zien, dagen waarvan je kunt zeggen: 'het was fijn'.
-
Justmeagain.
Regel ook goed dat je partner na je overlijden ook het recht op PP heeft indien van toepassing.
Het Pensioenfonds heeft daar regels voor.
Heb ooit mee gemaakt (als uitvoerder) dat een deelnemer zich niet aan de regels hield en zijn parter na overlijden geen PartnerPensioen ontving omdat er geen samenlevingsovereenkomst was aangeleverd(alleen een testament).
Weet verder even niets meer te schrijven dan heel veel wijsheid en nog kwaliteit de aankomende tijd.
Regel ook goed dat je partner na je overlijden ook het recht op PP heeft indien van toepassing.
Het Pensioenfonds heeft daar regels voor.
Heb ooit mee gemaakt (als uitvoerder) dat een deelnemer zich niet aan de regels hield en zijn parter na overlijden geen PartnerPensioen ontving omdat er geen samenlevingsovereenkomst was aangeleverd(alleen een testament).
Weet verder even niets meer te schrijven dan heel veel wijsheid en nog kwaliteit de aankomende tijd.
wikop
vindt dit leuk
Ik heb inhoudelijk niets toe te voegen aan dit item.
Maar, ik wil jou en je nabestaanden heel veel sterkte wensen.
Wel prachtig dat je zo je best doet om zoveel te regelen voor je partner, respect!
Maar, ik wil jou en je nabestaanden heel veel sterkte wensen.
Wel prachtig dat je zo je best doet om zoveel te regelen voor je partner, respect!
wikop
vindt dit leuk