Hoogte terugleverboete reëel?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978

Re: Hoogte terugleverboete reëel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

juanjansen schreef:
12 mar 2025 15:08
Nee hoor dat is het niet, alleen ben ik het met NeopDiutchie eens, want ik kom ook tot de conclusie dat uitzetten voordeel oplevert, tov terugleveren.
Dat is pas het geval als je je panelen automatisch softwarematig kan laten afschakelen als er sprake is van teruglevering en dan ook nog deels als dat nodig is en zelfs dan voorlopig alleen nog als je ook nog rekening houdt met je salderingsruimte. Voor nu niet haalbaar en interessant.

Vanaf 1-1-27 is een dynamisch contract veel interessanter, zeker i.c.m. opslag ( batterijen, auto ) en de mogelijkheid om panelen automatisch te laten afschakelen bij negatieve prijzen.

juanjansen

Ongelezen bericht door juanjansen »

Ik hoor alleen 2 verhalen die allebei wat anders beweren (wel/geen voordeel, bij uitzetten)

Ik zeg niet dat het een wel of niet waar is, ik kom alleen ook tot de conclusie dat uitzetten voordeel kan opleveren, en blijkbaar ben ik niet de enige met die mening.

Ik ga kijken of onze vrienden van Budgetenergie een tussentijdse nota kunnen opmaken. Daaruit moet ik misschien kunnen afleiden wat de kosten gaan worden.

Ik ben klant geworden met een termijn bedrag geschat op 45 EUR p/m en een bonus van 280 EUR.
Echter komen ze bijna elke maand met een verdubbeling van het termijn bedrag (terwijl ik met bonus op ongeveer 35 EUR p/m zou uitkomen)

Het advies is van 45 naar 50, naar 75, naar 129, naar 159 p/m gegaan.. het word elke maand zotter bij ze.
Daarom ben ik wat onderzoek gaan plegen met de terugleverboete, omdat ik het idee heb dat die me nekt, dat de kosten uit klauwen lopen.

Dat is heel de reden van deze discussie, dus probeer ik uit vinden wat het goedkoopste is voor mij.
Ik ben geen energie boer, dus ik weet niet wat wel of niet waar is. Alleen wat mijn eigen conclusie is, mening geen feit. :-)

angel1978

juanjansen schreef:
12 mar 2025 15:22
Ik hoor alleen 2 verhalen die allebei wat anders beweren (wel/geen voordeel, bij uitzetten)

Ik zeg niet dat het een wel of niet waar is, ik kom alleen ook tot de conclusie dat uitzetten voordeel kan opleveren, en blijkbaar ben ik niet de enige met die mening.

Ik ga kijken of onze vrienden van Budgetenergie een tussentijdse nota kunnen opmaken. Daaruit moet ik misschien kunnen afleiden wat de kosten gaan worden.

Ik ben klant geworden met een termijn bedrag geschat op 45 EUR p/m en een bonus van 280 EUR.
Echter komen ze bijna elke maand met een verdubbeling van het termijn bedrag (terwijl ik met bonus op ongeveer 35 EUR p/m zou uitkomen)

Het advies is van 45 naar 50, naar 75, naar 129, naar 159 p/m gegaan.. het word elke maand zotter bij ze.
Daarom ben ik wat onderzoek gaan plegen met de terugleverboete, omdat ik het idee heb dat die me nekt, dat de kosten uit klauwen lopen.

Dat is heel de reden van deze discussie, dus probeer ik uit vinden wat het goedkoopste is voor mij.
Ik ben geen energie boer, dus ik weet niet wat wel of niet waar is. Alleen wat mijn eigen conclusie is, mening geen feit. :-)
Die apps kunnen alleen rekenen met 'normale' omstandigheden en gewone gebruikers. Niet met gebruikers met panelen, een warmtepomp, een ev en batterijen.. daar is de software niet op gemaakt.

Je zult dus gewoon zelf moeten rekenen en zo ingewikkeld is het nu ook weer niet.

Je weet wat je saldeert, je weet wat er over blijft ( gebruik of teruglevering ) en je weet wat het kost ( kwh prijs, terugleverkosten ), dan heb je een prima beeld wat er aan het eind afgerekend moet worden en ook weet je wat je betaald hebt aan termijnbedragen..
Dat is allemaal echt geen rocket science.

Daarnaast zul je flink wat aannames moeten doen aangezien je niet weet hoeveel zon je nog gaat krijgen, hoeveel eigen gebruik daar nog vanaf zal gaan en hoeveel ruimte je dus gaat hebben..
Op willekeurige momenten panelen uit gaan zetten omdat je denkt dat dat voordelig is is omdat iemand dat zegt is wel het domste dat je kunt doen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

juanjansen schreef:
12 mar 2025 15:01
Alleen wat dan.. Dynamisch.. en in de zomer 300 eur p/m terugkrijgen, en in de winter 250 EUR p/m betalen?

Enige suggestie?
Dat is heel persoonlijk. Ikzelf kies liever voor zekerheid. Dynamisch is in mijn ogen te onzeker. Ik zet zelf altijd voor een jaar vast.
Zo te lezen hebt u al veel gedaan om veel verbruik uit de panelen te halen, echter zijn het er te veel voor de rustige momenten. Wat ik voor mijzelf al berekend heb is dat als ik tijdens 3 weken zomervakantie 12 panelen uit zet dat al 700 kWh scheelt. Ik heb 2 installaties waarbij de andere 6 daglicht panelen voldoende opwekken voor mijn verbruik als ik niet thuis ben. Ik ben nog bezig met een installateur om te kijken naar een makkelijker systeem om de panelen uit te zetten. Zo kan je ook als je een dagje weg bent de productie verminderen.
Als de teruglevering zo klein mogelijk gehouden word en zo veel mogelijk eigen stroom direct verbruikt word (of via een accu), dan heb je het meeste rendement.
Wat overblijft is de prijzen vergelijken van zowel de variabele leverkosten als de vaste leveringskosten.

angel1978 schreef:
12 mar 2025 15:09
Dit ga je zo nooit voor elkaar krijgen. Je rekent hier met een fictieve ideale situatie die niet strookt met de werkelijkheid.
Ik heb enkel uw eigen rekensommetje gebruikt, maar dan me de prijzen die nu online staan. En panelen uitzetten is echt geen onwerkelijkheid.

NeoDutchio

angel1978 schreef:
12 mar 2025 15:13
Dat is pas het geval als je je panelen automatisch softwarematig kan laten afschakelen als er sprake is van teruglevering en dan ook nog deels als dat nodig is en zelfs dan voorlopig alleen nog als je ook nog rekening houdt met je salderingsruimte. Voor nu niet haalbaar en interessant.
Als je een dagje weg bent en je opbrengst is 40kWh die dag en je verbruik amper 1kWh, dan loont het zeker om de panelen uit te schakelen. Dat hoeft niet softwarematig, dan kan je gewoon zelf doen.
En met simpele apps die je via de P1 meter inplugt zie je exact hoe de stand van zaken is.

Daarnaast zijn er ook al meters te krijgen die je overcapaciteit detecteren en daarop apparaten aansturen. Echter is dat wel een investering, je apparaten moeten daar op aangepast worden.

angel1978

Ik heb enkel uw eigen rekensommetje gebruikt, maar dan me de prijzen die nu online staan. En panelen uitzetten is echt geen onwerkelijkheid.
Je draait aan 1 van de variabelen zonder het effect op de rest mee te rekenen. Dat werkt zo niet helaas.
En panelen uitzetten kan in sommige gevallen prima ( softwarematig ), maar is in veel andere gevallen lang niet zo reeel, met rampzalige gevolgen voor de levensduur van de installatie.

angel1978

NeoDutchio schreef:
12 mar 2025 15:40
angel1978 schreef:
Als je een dagje weg bent en je opbrengst is 40kWh die dag en je verbruik amper 1kWh, dan loont het zeker om de panelen uit te schakelen. Dat hoeft niet softwarematig, dan kan je gewoon zelf doen.
En met simpele apps die je via de P1 meter inplugt zie je exact hoe de stand van zaken is.

Daarnaast zijn er ook al meters te krijgen die je overcapaciteit detecteren en daarop apparaten aansturen. Echter is dat wel een investering, je apparaten moeten daar op aangepast worden.

Als je serieus denkt met een warmtepomp, ev en batterijen zo uit te komen is het misschien tijd eens wakker te worden uit de droom...

angel1978

juanjansen schreef:
12 mar 2025 15:22

Ik manage het termijnbedrag al een paar jaar zelf ( met een warmtepomp en panelen ). Ze zitten er in die apps stelselmatig naast en hebben geen idee. Kwestie van zelf verhogen / verlagen al naar gelang je zelf weet hoe het moet zijn. Met enige variatie weet je wat je verbruik (ongeveer) zal zijn en wat je panelen ( met marge ) zullen opleveren, wat je kunt salderen en waar je dan op uit komt.. Als ik dan het totaalbedrag aan het eind over de maanden verdeel, dan weet ik wat er nodig is om ongeveer uit te komen. Tel er voor het gemak enige marge bij op en je komt prima uit.

Met dynamische prijzen is het natuurlijk iets ingewikkelder rekenen, maar daar kunnen p1 meters ( zoals bijvoorbeeld die van homewizard ) prima bij helpen. Die stel je een keer in en die rekent dan gewoon continu door wat die dag/week/maand je gekost heeft of heeft opgeleverd en wat je dus kan verwachten. Daarnaast zijn er ook aanbieders die gewoon met een vast bedrag per maand werken ( net als bij een vast contract ) en rekenen aan het einde af. Je zult dan wel wat meer moeten sturen op je verbruik, maar met batterijen, warmtepomp en een ev kun je dat echt prima doen zonder dat dit impact op je huishouden hoeft te hebben ( sturen op wasmachinegebruik valt dan echt in het niet ).
Laatst gewijzigd door angel1978 op 12 mar 2025 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio

angel1978 schreef:
12 mar 2025 15:44
NeoDutchio schreef:
angel1978 schreef:

Als je serieus denkt met een warmtepomp, ev en batterijen zo uit te komen is het misschien tijd eens wakker te worden uit de droom...
Wat bedoeld u met “zo uit te komen”?

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Je krijgt geen geld terug door dynamisch terug te leveren. De stroomprijs wordt nooit negatief omdat alleen de netto stroom negatief kan worden. Daar komt de energiebelasting overheen die altijd veel hoger is dan de stroom kosten plus de btw. Mooie rekensommetjes om panelen en accu's te verkopen. Het komt nooit uit.

angel1978

NeoDutchio schreef:
12 mar 2025 16:09
angel1978 schreef:
12 mar 2025 15:44
NeoDutchio schreef:

Wat bedoeld u met “zo uit te komen”?
De stroomvraag van TS zal echt niet op 1 Kwh uit komen over een dag. Niet eens in de buurt.

angel1978

Thijs124 schreef:
12 mar 2025 16:11
Je krijgt geen geld terug door dynamisch terug te leveren. De stroomprijs wordt nooit negatief omdat alleen de netto stroom negatief kan worden. Daar komt de energiebelasting overheen die altijd veel hoger is dan de stroom kosten plus de btw. Mooie rekensommetjes om panelen en accu's te verkopen. Het komt nooit uit.
Er zijn wel degelijk momenten dat de stroomprijs all-in negatief is, dus zeggen dat het nooit voor komt is onzin!
Als je denkt dat dit echter gebruikt wordt om panelen te verkopen, dan heb je echt geen idee hoe het nu precies zit. En Accu's leveren vooral wat op op de onbalansmarkt en dat heeft al helemaal niets te maken met negatieve dynamische prijzen. Het enige dat eigenlijk klopt aan je verhaal is dat het op dit moment ( met salderen ) niet uit kan.. Maar dat is het dan ook wel.

NeoDutchio

angel1978 schreef:
De stroomvraag van TS zal echt niet op 1 Kwh uit komen over een dag. Niet eens in de buurt.
Als ik het kan, waarom zou een ander het ook niet kunnen? Als u op zomervakantie gaat, welke stroomverbruikers blijven er thuis aan? En wat verbruiken die?

angel1978

NeoDutchio schreef:
12 mar 2025 16:19
angel1978 schreef:
Als ik het kan, waarom zou een ander het ook niet kunnen? Als u op zomervakantie gaat, welke stroomverbruikers blijven er thuis aan? En wat verbruiken die?
In mijn geval ( maar het gaat niet om mij maar om TS ) is dat in ieder geval het verbruik van 2 vriezers, 2 koelkasten, de warmtepomp en automatische veiligheidselementen. Een gemiddeld gebruik van 8 tot 10kwh minimaal is het absoluut minimum. En dat is ook nog met de aanname dat ik op zomervakantie ga.

Heb ik niet eens een vijver of aquarium.
Wel heb ik dan een enorm salderingsbuffer die in de zomervakantie echt nog niet opgebruikt is. Zonde dus om die niet te benutten nog.

NeoDutchio

angel1978 schreef:
12 mar 2025 16:27
In mijn geval ( maar het gaat niet om mij maar om TS ) is dat in ieder geval het verbruik van 2 vriezers, 2 koelkasten, de warmtepomp en automatische veiligheidselementen. Een gemiddeld gebruik van 8 tot 10kwh minimaal is het absoluut minimum. En dat is ook nog met de aanname dat ik op zomervakantie ga.

Heb ik niet eens een vijver of aquarium.
Wel heb ik dan een enorm salderingsbuffer die in de zomervakantie echt nog niet opgebruikt is. Zonde dus om die niet te benutten nog.
Dus omdat u een hoog gebruik heeft zal dat bij TS ook zo zijn?
Waar het om gaat is het verlagen van de opbrengst. En zo lang je nog mag salderen maar er wel terugleverkosten zijn moet je dus zo efficiënt mogelijk opwekken. De kans dat niemand de deur uit gaat in deze situatie is erg klein. Er zijn dagen zat dat er weinig verbruik is. Daar kan je dus gebruik van maken. In de zomer als je een paar dagen weg bent hoeft er geen warmtepomp aan. Als je langere tijd weg gaat kan je een vriezer leegeten en uitzetten. Ik trek zelfs de stekkers van de wekkers er uit. Zelfs als je thuis zit en je auto en accu zijn volgeladen en de wasmachine is klaar zou je de panelen al uit kunnen zetten. Helemaal als er een tweede installatie van panelen is. Dan kan je nog makkelijker switchen.

angel1978

Met een warmtepomp, een ev ( die de maximale opbrengst van de zonnepanelen overtreft aangezien TS aangeeft de laadpaal niet te kunnen cappen ) en batterijen...
Mwoah, denk dat de situatie van TS iets meer lijkt op die van mij dan de jouwe...
Waarom heb je het idee dat jouw lage verbruik ook zo zal zijn bij TS?
Waar het om gaat is het verlagen van de opbrengst.
Nee, daar gaat het JOU om.. TS wil overduidelijk zo min mogelijk betalen en de weg daar naar toe kan op meerdere manieren.
. In de zomer als je een paar dagen weg bent hoeft er geen warmtepomp aan.
Niet mee eens.. ervaring leert dat deze beter niet uitgezet kan worden. Dat levert alleen maar meer verbruik op.
Als je langere tijd weg gaat kan je een vriezer leegeten en uitzetten. Ik trek zelfs de stekkers van de wekkers er uit.
:roll:

Dat moet jij weten, maar dat slaat voor veel mensen nergens op.
Zelfs als je thuis zit en je auto en accu zijn volgeladen en de wasmachine is klaar zou je de panelen al uit kunnen zetten. Helemaal als er een tweede installatie van panelen is. Dan kan je nog makkelijker switchen.
Zeer onverstandig advies als je niet weet wat je aan het doen bent..
Alsjeblieft mensen, neem zo'n advies niet zomaar over en vraag op z'n minst aan je leverancier of installateur of en zo ja hoe je dat het beste kan doen..

16again

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
12 mar 2025 17:14
Niet mee eens.. ervaring leert dat deze beter niet uitgezet kan worden. Dat levert alleen maar meer verbruik op.
Doet die warmtepomp uberhaubt iets zomers?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Thijs124 schreef:
12 mar 2025 14:38
We weten tenslotte al enkele jaren dat het straks afgelopen is. Mijn zoon wil nu zelfs een windmolen in zijn tuin zetten. Want er is s'nachts ook wind. Ook een zinloze exercitie. Ruzie met de buren over geluidsoverlast en slagschaduw voorgeprogrammeerd. Nog afgezien van vergunningsplicht.
Voor particulier gebruik zijn er kleine modellen windmolens, die geen/weinig geluid maken en vergunningvrij zijn.

NeoDutchio

angel1978 schreef:
Waarom heb je het idee dat jouw lage verbruik ook zo zal zijn bij TS?
Dit waren uw woorden:
angel1978 schreef:
En dat kwam voort uit mijn reactie als je niet thuis bent. Schijnbaar kent u TS en weer dus ook wat die verbruikt. Ook al snap ik niet waarom je in de zomer een warmtepomp aan zou zetten en je auto zou gaan laden als je daar mee op pad bent.
angel1978 schreef:
Waar het om gaat is het verlagen van de opbrengst.
Nee, daar gaat het JOU om.. TS wil overduidelijk zo min mogelijk betalen en de weg daar naar toe kan op meerdere manieren.
TS was benieuwd naar ervaringen. Gaandeweg is dat veranderd in hulp en tips. Als tip heb ik inderdaad aangegeven dat op de rustige momenten de panelen uitzetten snel resultaat geeft. Helemaal met uw berekening waar ik de juiste cijfers in gezet heb. Als er andere manieren zijn mag dat best gedeeld worden. Als u ideeën heeft mag u dat beste delen, wie weet hebben anderen er ook iets aan.
angel1978 schreef:
Als de warmtepomp moet gaan verwarmen klopt uw stelling helemaal. Niemand heeft het liever koud. Maar in de zomer zal de warmtepomp hooguit koelen. Daar helpt een open deur of raam in de avond ook aan mee.
angel1978 schreef:
Als je langere tijd weg gaat kan je een vriezer leegeten en uitzetten. Ik trek zelfs de stekkers van de wekkers er uit.
Dat moet jij weten, maar dat slaat voor veel mensen nergens op.
Tja, het is maar een tip om het verbruik op dagen dat je niet thuis bent omlaag te krijgen zodat er panelen uit kunnen. Ik spreek niet voor anderen, dat het voor veel mensen nergens op slaat is een aanname van u.
angel1978 schreef:
Zelfs als je thuis zit en je auto en accu zijn volgeladen en de wasmachine is klaar zou je de panelen al uit kunnen zetten. Helemaal als er een tweede installatie van panelen is. Dan kan je nog makkelijker switchen.
Zeer onverstandig advies als je niet weet wat je aan het doen bent..
Alsjeblieft mensen, neem zo'n advies niet zomaar over en vraag op z'n minst aan je leverancier of installateur of en zo ja hoe je dat het beste kan doen..
Het is geen rocketscience. Bij nieuwe systemen kan het gewoon via de app van de omvormer of is er een schakelaar bij de omvormer geplaatst.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
12 mar 2025 16:19
Er zijn wel degelijk momenten dat de stroomprijs all-in negatief is
Even offtopic, maar wel uit interesse, wat doen ze dan met de btw? Stel de prijs exclusief btw is -5 cent. Dan is 21% btw in mijn ogen -1 cent. Dan kom je dus op een totaalprijs van -6 uit. Maar wordt dat ook zo geregeld? Geen idee of je dat weet, maar ik vond dat best een interessante vraag die direct bij me opkwam.

Plaats reactie