Luistertboek laten maken door Davey Jones Publishing (Clustereffect)

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
John van Straaten

Luistertboek laten maken door Davey Jones Publishing (Clustereffect)

Ongelezen bericht door John van Straaten »

Davey Jones Publishing is al jaren actief mensen telefonisch aan het benaderen om ze aan te bieden een luisterboek te laten maken van hun boek. De aanbieding is gratis, maar zoals zo vaak: gratis is niet gratis. Helaas ben ik er ook in getrapt. De eigenaar van Davey Jones Publishing heeft in het verleden al problemen gehad met de Opta wegens het grootschalig verspreiden van illegale spam mails en heeft nu een uitgeverij waarmee hij opnieuw zwaar in de fout gaat. Hij betaalt zijn stemacteurs bijna niets, en zijn afrekeningen van de verkopen kloppen ook niet en zijn regelmatig veel te laat.
Er hebben zich ruim acht uitgeverijen aangesloten bij Davey Jones Publishing, ook wel Clustereffect genaamd. Na de aanmelding bij gaat het ineens slecht met deze uitgeverijen en gaan ze failliet. Dat is toch wel heel vreemd!? Vervolgens neemt Davey Jones de uitgeverijen over en het eerste wat hij doet is de lopende contracten met auteurs negeren en verscheuren. Als ik mijn rechten terugvraag en het contract wil beëindigen gaat dat niet. Als ik er dan op sta dat mijn schriftelijk getekende contract wat is overgenomen door Davey Jones wordt gerespecteerd wordt ik luidkeels telefonisch geïntimideerd (en dan druk ik het nog beleefd uit).
Verkopen van de luisterboeken worden voorzien van een printje van CB, maar van de verkopen via andere kanalen hoor je nooit iets.
Door zijn telefonische agressieve acquisitie heeft hij al duizenden titels afgepikt van andere uitgeverijen.
Als ik klaag bij CB-Logistics zuchten ze daar diep en wordt je doorverbonden naar de juridische dienst die zegt dat je de zoveelste bent die klaagt over Davey Jones Publishing. Maar zij kunnen je helaas niet helpen.
Trap niet in de val!

Jablan
Contacteer:

Re: Luistertboek laten maken door Davey Jones Publishing (Clustereffect)

Ongelezen bericht door Jablan »

Je waarschuwing zal op https://schrijvenonline.org/ meer potentiële slachtoffers bereiken.

Overigens heb ik van beide uitgeverijen - Davey Jones Publishing en Clustereffect - nooit eerder gehoord. Zonder duidelijk man en paard te noemen (welke uitgever is failliet gegaan na overname?) heb ik mijn twijfels bij je verhaal.

John van Straaten

Een van de uitgeverijen die hij heeft overgenomen is uitgeverij Ellessy. Er worden alleen royalty's betaald als hij er niet meer onderuit kan. Als je je rechten als auteur terug wilt vraagt hij een afkoopsom en gaat daarna vrolijk door met het verkopen van mijn e-boeken.

De redacteur en cover opmaker van Ellessy heeft hij ontslagen omdat hij alles zelf wilde doen.
Nou, nu staan in zijn uitgaven spelfouten die hij er zelf in heeft gezet! Vroeger met de oude redacteur was alles perfect en nu staan en gewoon kromme zinnen in mijn boeken. Daar durf je toch niet meer mee bij een boekhandel aan te komen? Prutswerk!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het verhaal wordt er niet geloofwaardiger op als je als antwoord op deze vraag...:
Jablan schreef:
13 mar 2025 19:55
Overigens heb ik van beide uitgeverijen - Davey Jones Publishing en Clustereffect - nooit eerder gehoord. Zonder duidelijk man en paard te noemen (welke uitgever is failliet gegaan na overname?) heb ik mijn twijfels bij je verhaal.
Komt met dit voorbeeld...:
John van Straaten schreef:
14 mar 2025 12:58
Een van de uitgeverijen die hij heeft overgenomen is uitgeverij Ellessy.
... die dus helemaal niet failliet is gegaan door een overname. Het klinkt dan eerder als...:
Prutswerk!

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
14 mar 2025 13:45
... die dus helemaal niet failliet is gegaan door een overname. Het klinkt dan eerder als...:
Waar leest u dat Van Straaten beweert dat Ellessy failliet is gegaan?

Zullen we niet bij iedere nieuwkomer meteen met modder gaan gooien en 'prutswerk' roepen, maar gewoon proberen te begrijpen wat er gaande is en vervolgens feitelijk en inhoudelijk reageren. Dan wordt de sfeer vanzelf een stuk beter.

Moneyman

Consumenneke schreef:
14 mar 2025 15:09
Moneyman schreef:
Net zoals jij dat kan lezen, lees ik in de OP dat de bedrijven na samenwerking met Davey Jones failliet gaan en daarna door hem overgenomen worden. Een zware beschuldiging, waarvoor ieder bewijs ontbreekt. Als er om voorbeelden wordt gevraagd, komt Ellesy om de hoek kijken.

Maar goed, dat weet je allemaal al lang. Je vraagt dus duidelijk naar de bekende weg.
Consumenneke schreef:
Zullen we niet bij iedere nieuwkomer meteen met modder gaan gooien en 'prutswerk' roepen, maar gewoon proberen te begrijpen wat er gaande is en vervolgens feitelijk en inhoudelijk reageren. Dan wordt de sfeer vanzelf een stuk beter.
Dat moeten we zéker niet doen. Ik doe het in ieder geval niet.

En als jij nou je eigen advies om "optopic" te blijven eens zelf ter harte zou nemen... dan komen we misschien nog ergens.

Jablan
Contacteer:

Nou, nu staan in zijn uitgaven spelfouten die hij er zelf in heeft gezet! Vroeger met de oude redacteur was alles perfect en nu staan en gewoon kromme zinnen in mijn boeken. Daar durf je toch niet meer mee bij een boekhandel aan te komen? Prutswerk!
Geen prutswerk, maar opzet, want nu kan jij niet meer 100% overtuigend aantonen, dat het jouw boek is. Is het ISBN veranderd?
Consumenneke schreef:
13 mar 2025 20:27
Zaak voor de Auteursbond lijkt me...
De auteursbond richt zich op professionals en die hebben allemaal hun eigen contacten met de bekende uitgeverijen.

De site met Publishing in de naam richt zich juist op mensen, die schrijven als hobby hebben en gegeven de ervaring van John van Straaten, probeert de eigenaar ze intellectueel eigendom afhandig te maken.

Toch hou ik mijn twijfels. Of John van Straaten publiceert zonder ISBN of onder een andere naam, waardoor ik geen enkel actueel boek van 'John van Straaten' kan vinden. Jammer.

Als je zonder uitgeverij iets wilt publiceren, vind je op schrijvenonline.org alle informatie over uitgeven in eigen beheer. Er zijn meerdere drukkerijen en online uitgeverijen, die wel goed zijn en royalty's keurig volgens de eigen voorwaarden regelmatig uitbetalen. Zowel papieren boeken als digitale versies.

Luisterboeken worden de komende jaren veel goedkoper om zelf uit te geven, omdat KI/AI zich zo snel ontwikkelt, dat je over één of twee jaar al complete teksten automatisch met geloofwaardige stemmen kunt genereren.

John van Straaten

https://www.facebook.com/groups/527130333987820

Hier staan nog twee auteurs met dezelfde ervaring. Helaas heeft een van hen haar commentaar verwijderd maar je kunt vragen wat haar ervaringen zijn.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

14 mar 2025 21:29
https://www.facebook.com/groups/527130333987820

Hier staan nog twee auteurs met dezelfde ervaring. Helaas heeft een van hen haar commentaar verwijderd maar je kunt vragen wat haar ervaringen zijn.
Misschien niet naar facebook linken of andere halve beschrijvingen geven.

Maar geef nu eens duidelijk aan wat er nu daadwerkelijk aan de hand zou zijn. Want de openingspost, maar ook je opvolgende posts blinken nu niet echt uit in duidelijkheid. Een boel claims maar weinig inhoud en onderbouwing zeg maar.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
Moneyman schreef:

Maar Radar is toch een consumenten forum? Hier gaat het over professionele schrijvers die een contract hebben met een uitgeverij. De eigenaar van de uitgeverij ging met pensioen en verkocht zijn toko drie jaar geleden aan een ander bedrijf. Sommige schrijvers zijn daar kennelijk niet zo blij mee, vroeger gingen de zaken hun inziens stukken beter maar ja, ze zitten vast aan hun contracten.

Het is allemaal leuk en aardig maar toch niet geschikt voor een consumenten forum?

Consumenneke

Jablan schreef:
14 mar 2025 20:13
De auteursbond richt zich op professionals en die hebben allemaal hun eigen contacten met de bekende uitgeverijen.
Niet zo stellig Jablan.

Het is weliswaar een beroepsorganisatie, maar je staat verbaasd als je beseft hoeveel (bekende) auteurs hun eerste inkomen elders verdienen. Je bent al een auteur als je schrijft en publiceert - of gepubliceerd wordt. Dat is een stuk makkelijker dankzij de digitale drukpers en het internet.

Gevolg is ook dat het auteursrecht van toepassing is voor een veel grotere groep. Een uitgever of redacteur ontneemt een auteur niet zijn recht door enkele zinnen aan te passen.

Je hebt wel gelijk als je beweert dat Van Straaten niet in aanmerking komt voor ledenservice bij de Auteursbond. :wink:

Consumenneke

Speedy123 schreef:
15 mar 2025 00:32
Het is allemaal leuk en aardig maar toch niet geschikt voor een consumenten forum?
Eens.

Kun je melden.

Maar is dat een excuus om nieuwkomers met modder te overladen?

Ik meen van niet.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

.......Nou, nu staan in zijn uitgaven spelfouten die hij er zelf in heeft gezet! Vroeger met de oude redacteur was alles perfect en nu staan en gewoon kromme zinnen in mijn boeken. Daar durf je toch niet meer mee bij een boekhandel aan te komen? Prutswerk!
Inderdaad, kromme zin en schrijffout......

Moneyman

Consumenneke schreef:
15 mar 2025 03:11
…nieuwkomers…
Iemand die al 5 jaar lid is als nieuwkomer bestempelen is ook weinig respectvol.
Consumenneke schreef:
15 mar 2025 03:11
… met modder te overladen?
Modder gooien is inderdaad niet chique. Daarom staat er ook in de forumregels dat beschuldigingen onderbouwd moeten worden.

Als iemand dat desondanks niet doet, en na daarop bevraagd te zijn door iemand die op dit onderwerp kennis van zaken heeft een ontwijkend antwoord geeft, dan weet ik wel genoeg. En dat is het spiegelen van de eigen kwalificatie (“prutswerk”) gewoon terecht.

Consumenneke

Moneyman schreef:
15 mar 2025 11:05
..... Daarom staat er ook in de forumregels dat beschuldigingen onderbouwd moeten worden. Als iemand dat desondanks niet doet, en na daarop bevraagd te zijn door iemand die op dit onderwerp kennis van zaken heeft een ontwijkend antwoord geeft, dan weet ik wel genoeg. En dat is het spiegelen van de eigen kwalificatie (“prutswerk”) gewoon terecht.
Wie heeft op dit onderwerp kennis van zaken? Wat is een ontwijkend antwoord? Wie is er aan het spiegelen?

U maakt er een woordspel van en bedenkt excuses om vraagstellers agressief te benaderen.

Dat is nergens voor nodig en sfeerbedervend.

Jablan
Contacteer:

Consumenneke schreef:
15 mar 2025 03:08
Je bent al een auteur als je schrijft en publiceert - of gepubliceerd wordt.
Eh ... ik schrijf zelf en sommige verhalen van mij kun je niet gratis lezen, maar zitten achter een betaalmuur via een uitgeverij. Denk je nu echt, dat ik niet weet waar ik het over heb? :D

Moneyman

Consumenneke schreef:
15 mar 2025 16:06
Moneyman schreef:
15 mar 2025 11:05
..... Daarom staat er ook in de forumregels dat beschuldigingen onderbouwd moeten worden. Als iemand dat desondanks niet doet, en na daarop bevraagd te zijn door iemand die op dit onderwerp kennis van zaken heeft een ontwijkend antwoord geeft, dan weet ik wel genoeg. En dat is het spiegelen van de eigen kwalificatie (“prutswerk”) gewoon terecht.
Wie heeft op dit onderwerp kennis van zaken? Wat is een ontwijkend antwoord? Wie is er aan het spiegelen?

U maakt er een woordspel van en bedenkt excuses om vraagstellers agressief te benaderen.

Laat je projectie eens los en houdt je aan je eigen dogma's. Wordt het hier veel gezelliger van.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Consumenneke schreef:
15 mar 2025 16:06

Misschien dan zelf eerst een stoppen met steeds als eerste anderen te beschuldigen, dat is immers ook nergens voor nodig en nog meer sfeerbedervend dan je posts die je meent aan te moeten halen. Je doet zelf hetgeen je anderen van beticht dat ze aan het doen zijn.

Consumenneke

Jablan schreef:
15 mar 2025 16:23
Denk je nu echt, dat ik niet weet waar ik het over heb? :D
Je hebt vast expertise, daar twijfel ik niet aan. Ik zie zelfs dat je onder de naam Jablan publiceert. Anderen zijn wellicht anoniem actief op dit forum, niet met hun nom de plume.

Maar waarom zou je auteursrecht twijfelachtig worden als een uitgever of redacteur een paar zinnen aanpast en daar fouten in maakt? Met het origine manuscript kan makkelijk aangetoond worden dat Van Straaten de oorspronkelijke auteur was.

Plaats reactie