Is mijn woning zelfstandig of onzelfstandig?
Is mijn woning zelfstandig of onzelfstandig?
Mijn sociale huurwoning wordt door de woningcorporatie aangemerkt als zelfstandig.
Ik kan niet zelf mijn verwarming bedienen en ben afhankelijk van mijn bovenburen.
Zijn zij niet thuis, dan kan ik niet verwarmen. Zij hebben in hun woning de thermostaat, ik heb daar geen toegang toe.
Is het terecht dat de woningcorporatie mijn woning als zelfstandig aanmerkt?
In het kader van doorstroom is het voor mij van belang dat mijn woning wordt aangemerkt als onzelfstandig.
Ik kan niet zelf mijn verwarming bedienen en ben afhankelijk van mijn bovenburen.
Zijn zij niet thuis, dan kan ik niet verwarmen. Zij hebben in hun woning de thermostaat, ik heb daar geen toegang toe.
In het kader van doorstroom is het voor mij van belang dat mijn woning wordt aangemerkt als onzelfstandig.
Re: Is mijn woning zelfstandig of onzelfstandig?
Zelfstandige huurwoningPAA schreef: ↑17 mar 2025 17:51Mijn sociale huurwoning wordt door de woningcorporatie aangemerkt als zelfstandig.
Er is sprake van een zelfstandige huurwoning als de woning aan alle volgende punten voldoet:
De woning heeft een eigen toegang, eigen keuken, eigen toilet en eigen douche of bad.
De woning wordt bewoond door:
maximaal 2 personen; óf
3 of meer personen die samen een gezin of hechte relatie vormen. Samenwonende studenten vallen hier over het algemeen niet onder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ige-woning
Da’s wel een wat onzorgvuldige omschrijving. Als je dit volgt, zou het in huis nemen van twee volwassenen je woning ineens onzelfstandig maken…
Wat er m.i. had moeten staan is “ bestemd voor bewoning door maximaal 2 personen, enz”.
@TS; je hebt dus een zelfstandige woning met een onzelfstandig bedienbare verwarming.
Wat er m.i. had moeten staan is “ bestemd voor bewoning door maximaal 2 personen, enz”.
@TS; je hebt dus een zelfstandige woning met een onzelfstandig bedienbare verwarming.
-
Heb je hierover al een klacht ingediend bij de wooncorporatie, en zo ja, wat is hun reactie?
kuklos
vindt dit leuk
Dit is wel heel bijzonder, dat je verwarmings thermostaat bij de buren zit. En hoe worden de verwarmingskosten dan verrekend ?
Dit is natuurlijk een zeer onwenselijke situatie.
Dit is natuurlijk een zeer onwenselijke situatie.
Bij puntenberekening van de woning kun je stellen dat je geen verwarming hebt. Wat flink kan schelen.
En dat is verdedigbaar: als de buren er niet zijn, dan zit je in de kou.
En dat is verdedigbaar: als de buren er niet zijn, dan zit je in de kou.
Wellicht is die puntenaftrek al lang toegepast. Zo niet; dan inderdaad alsnog.
Maar het maakt de woning in ieder geval niet ineens onzelfstandig.
Maar het maakt de woning in ieder geval niet ineens onzelfstandig.
Dit zie je wel vaker, vooral bij gesplitste woningen e.d.
Maar hoe verwarm je nu dan? Immers een centrale thermostaat reageert normaliter alleen op warmte vraag in de ruimte waar deze zich bevind. Het lijkt me dan ook niet handig dat de buren in de warmte moeten gaan zitten omdat jij een kamer warmer wil hebben. Daarnaast slaat die dan ook weer af zodra het bij de buren warm genoeg is.
Kan je beter een Tado ofzo kopen en deze installeren met slimme radiatorknoppen zodat je daadwerkelijk per ruimte de warmte vraag kan regelen in plaats van dat je aan de buren moet vragen of ze de thermostaat hoger willen zetten om warmte vraag te creëren.
Maar hoe verwarm je nu dan? Immers een centrale thermostaat reageert normaliter alleen op warmte vraag in de ruimte waar deze zich bevind. Het lijkt me dan ook niet handig dat de buren in de warmte moeten gaan zitten omdat jij een kamer warmer wil hebben. Daarnaast slaat die dan ook weer af zodra het bij de buren warm genoeg is.
Kan je beter een Tado ofzo kopen en deze installeren met slimme radiatorknoppen zodat je daadwerkelijk per ruimte de warmte vraag kan regelen in plaats van dat je aan de buren moet vragen of ze de thermostaat hoger willen zetten om warmte vraag te creëren.
Dat moet de verhuurder regelen. De thermostaat bij de buren moet ook aangepast worden.
En dan nog maar de vraag of het werkt met de app over twee huishoudens.
-
Wat staat er eigenlijk in het huurcontract? Zie link:
https://www.woonbond.nl/faq/moet-er-ver ... ning-zijn/
https://www.woonbond.nl/faq/moet-er-ver ... ning-zijn/
En dan kan je waarschijnlijk wachten tot je een ons weegt. Dit soort zaken kan je vaak, tenminste als je snel een oplossing wil, beter uit praktisch oogpunt zelf pro-actief oppakken (uiteraard met je buren) in plaats van wachten op een verhuurder, ben je vaak maanden verder, en dan is het maar de vraag of het wat oplost.
App zal prima werken, die zal het namelijk niet zien als 2 huishoudens maar als 1 installatie met meerdere individueel te verwarmen ruimtes. Een oplossing die je ook regelmatig gebruikt ziet worden in bijv. een verkamerde studenten woning met thermostaat in de woonkamer. Pak je een tado, maakt een hoofdgebruiker aan, deze kan dan weer andere gebruikers toewijzen die dan toegang krijgen tot de app en dan hun kamer kunnen verwarmen.