Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Nevyn

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nevyn »

Valt mij altijd op hoe sommigen zich eraan kunnen ergeren en in plaats van het te negeren toch 1 of meerdere keren reageren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Humor: vanmiddag bij een paar nieuwsbrieven/reclamezooi uitgeschreven. Bij één kreeg ik een bedankje en een bon van een twintigtal euro's voor de volgende aankoop... Denk niet dat ik veel mis aan dat soort nieuwsbrieven... :lol: :lol: :mrgreen:

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Opzeggen en dan een bon krijgen? Geweldig!

*

Op zoek naar een andere auto voor zoon. Na de zomer wordt hij 21 en na bijna 4 jaar zonder schade plus twee andere goede ontwikkelingen, vinden we, dat hij wel een andere auto heeft verdiend.
Eerste meevaller was vorig jaar de export van de C3 Picasso. Daar kwam de BPM terug (en snel, Nederlandse Belastingdienst heeft dit goed voor elkaar).
Tweede meevaller is de inruilwaarde, ook in Duitsland verliezen auto's tegenwoordig minder snel hun waarde. Het gaat zelfs op bij een merk als Citroën, dat in Duitsland niet zo geliefd is als in Nederland.
Derde meevaller is zoon zelf. Hij vindt onze actuele auto fijn rijden. Dan is het makkelijk. Het wordt een Opel Astra K of L Kombi, gewoon op benzine of diesel. Bij het online zoeken werd ik vrolijk van de prijzen, duidelijk meer auto voor het geld dan bij de andere Duitse merken.
Enige tegenvaller blijft de verzekering. Die is gewoon duur en dat zal nog wel even zo blijven, ondanks schadevrije jaren.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij een benzine zou ik voor de k kiezen, maar dan wel met een 1.4. De 1.0 en 1.2 staan nu niet echt goed te boek. Wel qua zuinigheid, maar ze slijten gewoonweg hard, dus zijn altijd een risico om tweedehands te kopen. Iets wat je sowieso bij veel kleine motoren ziet tegenwoordig.

Sowieso zie je tegenwoordig heel veel kleine motoren met turbo, die dan aangekocht worden als boodschappenwagentje voor kleine ritjes. Maar juist motoren met turbo zijn daar het minste voor geschikt, die slijten nog harder dan een atmosferische motor als ze nog niet goed warm zijn. Idealiter rijd je bij een turbomotor de eerst 20 minuten alleen laag in de toeren, zodat de turbo nog niet begint te spoolen. Maar met die kleine motoren kan het juist niet anders, anders dan kom je niet met het verkeer mee.

Een nieuwere auto met kleine turbomotor die alleen van een oud vrouwtje is geweest, dat betekent tegenwoordig dat je beter om kunt draaien. Lange ritten moeten er mee gemaakt zijn.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb nu een Renault Kadjar 1.3 turbo 6 versnellingen 140 pk 240 Nm aangeschaft. Eerste eigenaar die er 5 jaar met naar Spanje reed op vakantie. Mijn nieuwe caravan trekker na de Dacia 3 cilinder 0,9 met 5 versnellingen 90 pk 140 Nm. Berg op ging nog wel met veel schakelen, maar vooral wegrijden met de caravan is erg traag. Onder 2000 toeren is er geen fut in. Het blijft dezelfde Renault familie. Het zal vast verschil maken, lage 1e versnelling en groter koppel en 1 cylinder meer.

witte angora

Sja, op drie poten loopt het nu eenmaal niet zo lekker als op vier.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Eigenlijk is een drie of zes cilinder beter verdeeld dan een vier cilinder als je kijkt naar de hoek indeling van de krukas. Ik vond het al onvoorstelbaar wat een 900 cc driecilinder dankzij de turbo presteert . Berg op naar gevoel de dubbele power bij hetzelfde vermogen van een oudere 1250 CC Kia viercilinder zonder turbo. Dat was als vroeger met mijn eerste vrachtwagen dik 50 jaar geleden met 170 PK 40 ton over de Brenner. Daar was ook nog geen turbo. Terug naar de 1e en daarin blijven tot op de top. Zo kwamen we ook in Italië. Tijd genoeg.

Nevyn

Thijs124 schreef:
25 mar 2025 01:25
Eigenlijk is een drie of zes cilinder beter verdeeld dan een vier cilinder als je kijkt naar de hoek indeling van de krukas. Ik vond het al onvoorstelbaar wat een 900 cc driecilinder dankzij de turbo presteert . Berg op naar gevoel de dubbele power bij hetzelfde vermogen van een oudere 1250 CC Kia viercilinder zonder turbo. Dat was als vroeger met mijn eerste vrachtwagen dik 50 jaar geleden met 170 PK 40 ton over de Brenner. Daar was ook nog geen turbo. Terug naar de 1e en daarin blijven tot op de top. Zo kwamen we ook in Italië. Tijd genoeg.
Mijn eerste auto was in 1982 een Peugeot 104 800cc.
2x mee naar Italië geweest.
En kwam ik dan de Brenner op achter een vrachtwagen, kon ik er tot de top achter blijven, kwam er gewoon niet voorbij 😁

Jablan
Contacteer:

Nijogeth schreef:
24 mar 2025 23:35
Bij een benzine zou ik voor de k kiezen, maar dan wel met een 1.4. De 1.0 en 1.2 staan nu niet echt goed te boek. Wel qua zuinigheid, maar ze slijten gewoonweg hard, dus zijn altijd een risico om tweedehands te kopen. Iets wat je sowieso bij veel kleine motoren ziet tegenwoordig.
Je adviseert een ouder bouwjaar - de 1.4 met 4-cilinders is tot in de zomer van 2018 geproduceerd; daarna werd het een cilinder minder met standaard turbo erop. Vanaf zomer 2019 geldt dit voor alle versies, ook de diesels zijn 3 cilinder geworden met turbo.
Vergeten mee te nemen: we halen liever een relatief jonge auto voor de komende 4 jaar.
Nijogeth schreef:
24 mar 2025 23:35
Sowieso zie je tegenwoordig heel veel kleine motoren met turbo, die dan aangekocht worden als boodschappenwagentje voor kleine ritjes. Maar juist motoren met turbo zijn daar het minste voor geschikt, die slijten nog harder dan een atmosferische motor als ze nog niet goed warm zijn. Idealiter rijd je bij een turbomotor de eerst 20 minuten alleen laag in de toeren, zodat de turbo nog niet begint te spoolen. Maar met die kleine motoren kan het juist niet anders, anders dan kom je niet met het verkeer mee.
Wat jij schrijft, klopt met historie van onze wagen, die in januari 2021 is toegelaten. We hebben hem in november 2024 gekocht met een gloednieuwe motor erin.
Opvallend: de schakelmomenten zijn volstrekt anders dan in eerdere varianten, verschillen ook met de buiten- en motortemperatuur. Na ongeveer 10 minuten is de motor warm genoeg om meer te vragen.

Wat mij betreft is een ander merk ook goed, maar dit model biedt genoeg been/zit/bagageruimte met goede stoelen en een vlakke laadvloer. Tot nu toe niets beters gevonden. Onze versie heeft ook alle extra opties, die in 2021 mogelijk waren. Dat rijdt wel prettig comfortabel :)
Nevyn schreef:
25 mar 2025 07:15
En kwam ik dan de Brenner op achter een vrachtwagen, kon ik er tot de top achter blijven, kwam er gewoon niet voorbij 😁
Dat is de laatste jaren standaard geworden door werkzaamheden en zwakke bruggen.

Nijogeth

Jablan schreef:
25 mar 2025 19:34
Na ongeveer 10 minuten is de motor warm genoeg om meer te vragen.
Het zou kunnen bij een klein motorblok dat het wat sneller warm is, maar 10 minuten is heel erg snel. Hoe checken jullie dit overigens? Zit er een olietemperatuursensor in?

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Thijs124 schreef:
25 mar 2025 01:25
Heb niet veel kennis van vrachtwagens maar ik vaar al heel lang met een gemarinieseerde scania v8 met turbo.
1800 rpm max en 274 pk.
in de wagens maken ze meer toeren en leveren meer pk`s.
Ben er heel tevreden mee,simpele motor die levert waar hij voor verkocht wordt.
Iedere 10 jaar een revisie en die Zweed gaat een mensenleven mee.

witte angora

Nijogeth schreef:
25 mar 2025 20:52
Zit er een olietemperatuursensor in?
Zoiets. Bij mij wordt het icoontje van de temperatuurmeter blauw. Dan weet je dat je nog geen gekke dingen moet doen. Kan inderdaad een minuut of 10 duren, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Nijogeth

Maar weer je zeker dat dat olietemperatuur is en niet koelvloeistoftemperatuur? De meeste auto's hebben namelijk geen olietemperatuurmeter, terwijl dat juist de indicatie geeft of de motor op temperatuur (80 graden en hoger) is.

witte angora

O ja, is de koelvloeistoftemperatuur. Moet nog een beetje aan het ding wennen. Maar evenzo goed vermoed ik zo dat als het ding blauw is, je even geen gekke dingen moet doen.

Papegaaiduiker

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Dag medeposters,

Inmiddels is de uitpak-fase van de nieuwe woning gestart. Helaas heb ik sinds gisteren een zeer onaangename verrassing gehad: de inhoud van het riool kwam zowel via het doucheputje als toilet omhoog. Heerlijk...

Loodgieter gebeld (een erkende gelukkig!) en die is met het riool aan de slag gegaan. De beste man heeft de oorzaak gevonden nadat er zelfs een camera aan te pas moest komen. Wat blijkt? De bovenburen hebben babydoekjes/schoonmaakdoekjes door de plee gespoeld. Hij is zelfs naar boven gegaan om dit aan te geven, omdat dit weer gebeurde tijdens zijn aanwezigheid. Er komt een stevige brief aan en ik ga ook een melding maken bij de wbv over deze situatie.

Er is letterlijk 10 kilo aan dit soort doekjes uit het riool gevist en een groot gat op straat gegraven voor de gemeente om dit op te ruimen.

Wat bezielt men om zulke dingen door de het riool te spoelen? Zulke waarschuwingen zijn ook vermeld op de verpakkingen, zijn we echt zo eigenwijs om die waarschuwingen te negeren?

witte angora

Papegaaiduiker schreef:
25 mar 2025 22:16
zijn we echt zo eigenwijs om die waarschuwingen te negeren?
Niet eigenwijs, maar achterlijk.

Hier hebben we al een brief gehad dat er luiers in de struiken liggen aan de achterkant van de flat. We weten precies waar dat vandaan komt: incontinente oma. De ondergrondse container staat voor de deur, maar waarom zou je het makkelijk doen als het ook zo kan?

Mevrouw presteerde het vorige week om verschillende dozen met oud-papier open te trekken. Geen idee wat ze wilde. Wel dat het een zooitje was.

En zo heb je wel meer van dat volk rondlopen.

Nevyn

witte angora schreef:
26 mar 2025 00:42
Papegaaiduiker schreef:
Niet eigenwijs, maar achterlijk.

Hier hebben we al een brief gehad dat er luiers in de struiken liggen aan de achterkant van de flat. We weten precies waar dat vandaan komt: incontinente oma. De ondergrondse container staat voor de deur, maar waarom zou je het makkelijk doen als het ook zo kan?

Mevrouw presteerde het vorige week om verschillende dozen met oud-papier open te trekken. Geen idee wat ze wilde. Wel dat het een zooitje was.

En zo heb je wel meer van dat volk rondlopen.
Misschien indicatie voor een onderzoek dementie?

Papegaaiduiker

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

witte angora schreef:
26 mar 2025 00:42
Papegaaiduiker schreef:
De ondergrondse container staat voor de deur, maar waarom zou je het makkelijk doen als het ook zo kan?
Dat is ook wel idioot om dat zo te doen inderdaad. Bij een oudere snap ik dat er tekenen van dementie kan verschijnen, bij mij is het een echtpaar die de seniorenleeftijd nog niet heeft bereikt. Ik wist niet dat mensen zo'n niveau van stomheid kunnen bereiken, zelfs met een instructie...

Jablan
Contacteer:

Nijogeth schreef:
Hoe checken jullie dit overigens? Zit er een olietemperatuursensor in?
Ja. Snelste weergave is hier: https://www.youtube.com/watch?v=841Gsl_lxOI en dan gelijk door naar 5'05'' (minuut 5 en 5 seconden). Je kunt het aanpassen. Wij hebben de olietemperatuur links en waar rechts de accuspanning wordt getoond, hebben wij hem op resterende kilometers staan.
Papegaaiduiker schreef:
Er is letterlijk 10 kilo aan dit soort doekjes uit het riool gevist en een groot gat op straat gegraven voor de gemeente om dit op te ruimen.

Wat bezielt men om zulke dingen door de het riool te spoelen? Zulke waarschuwingen zijn ook vermeld op de verpakkingen, zijn we echt zo eigenwijs om die waarschuwingen te negeren?
Iets vies vinden (geur/kleur) en dan er zo makkelijk mogelijk vanaf willen.
Wij hebben dit met gasten uit Zuid-Duitsland. Blijkbaar grossiert dat volk in hemorroïden en gebruikt daarom vochtig toiletpapier, wat net zo erg is als babydoekjes. Hogedrukreiniger is een noodzakelijke accessoire bij de verhuur. ;-)

Maar ... als de gemeente is gaan graven, krijgen je bovenburen geen rekening daarvoor?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
26 mar 2025 08:40
Nijogeth schreef:
Hoe checken jullie dit overigens? Zit er een olietemperatuursensor in?
Ja. Snelste weergave is hier: https://www.youtube.com/watch?v=841Gsl_lxOI en dan gelijk door naar 5'05'' (minuut 5 en 5 seconden). Je kunt het aanpassen. Wij hebben de olietemperatuur links en waar rechts de accuspanning wordt getoond, hebben wij hem op resterende kilometers staan.
De vraag is altijd wel of er daadwerkelijk een fysieke olietemperatuursensor zit, of dat er een indicatieve temperatuur wordt getoond op basis van een combinatie van overige factoren (rijtijd, koelwatertemperatuur enz.).

Plaats reactie