Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Consumenneke

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Ron5300 schreef:
28 mar 2025 14:04
Ik ben echt van mening dat de moderatie van dit forum Dagkoers het voordeel van de twijfel dient te geven...
Bel 'm eens op. Een forum dient niet om de privé problemen van één deelnemer te bespreken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
28 mar 2025 14:12
Juist door dat laatste zijn de problemen van dit forumlid nog groter geworden.
Dat is maar de vraag. De andere kant is in ieder geval wél duidelijk: Dagkoers heeft problemen opgelost of minder groot laten worden door tips en adviezen die hij hier heeft gekregen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
27 mar 2025 22:01
Maak eens concreet waar je het over hebt met “niet-wettelijke taken”? Let wel: we hebben het over de inzet van publieke middelen. Ik ken geen enkele situatie waarin de brandweer een rekening stuurt voor verleende hulp.
Aansluitend op 'genoeg antwoorden online te vinden' hier een eerste link: Gemeente Tholen, brandweerkosten betalen.

Moneyman

Jablan schreef:
28 mar 2025 19:33
Moneyman schreef:
Maak eens concreet waar je het over hebt met “niet-wettelijke taken”? Let wel: we hebben het over de inzet van publieke middelen. Ik ken geen enkele situatie waarin de brandweer een rekening stuurt voor verleende hulp.
Aansluitend op 'genoeg antwoorden online te vinden' hier een eerste link: Gemeente Tholen, brandweerkosten betalen.
En dat zijn dus precies de voorbeelden waarin de brandweer niet acteert in haar publieke taak.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
28 mar 2025 21:54
Jablan schreef:
Moneyman schreef:
En dat zijn dus precies de voorbeelden waarin de brandweer niet acteert in haar publieke taak.
En dan is het ook nog eens niet de brandweer die de rekening stuurt..
Ze voeren gewoon een klus uit die een commerciele partij ( slotenmaker ) ook kan doen.. waarschijnlijk nog veel goedkoper ook.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Als wij nieuwe paarden op stal hebben wil het wel eens gebeuren dat er een een sloot niet snapt, erin loopt en er zelf niet uit kan (uitzonderingen daargelaten) :mrgreen:
Als de brandweer paardlief uit de sloot heeft gehaald wordt er meestal een kratje bier oid geregeld.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Je vroeg toch om een voorbeeld?
Moneyman schreef:
Jablan schreef:
Moneyman schreef:

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Is het nou niet veel makkelijker om gewoon eerlijk toe te geven dat in deze kwestie Moneyman gewoon gelijk heeft?

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Van Consumenneke kun je gewoonweg een discussie niet winnen maar terzijde.

De hulpdiensten waar de brandweer ook deel van uit maakt dienen een publieke taak en brengen voor de hulp geen kosten in rekening.

Het is uiteraard niet de bedoeling om de brandweer bij het vergeten van een huissleutel in te schakelen maar afhankelijk van de situatie breekt de brandweer de deur op verzoek van de buiten gesloten bewoner open.

De gemaakte kosten zijn dan voor rekening van de bewoner maar als er sprake is van noodzaak dan weer niet want als er bijvoorbeeld een klein kind in de woning achtergebleven is dan betreft het een gegronde hulpvraag die uit de algemene middelen van de gemeente vergoedt wordt.

Jablan
Contacteer:

J. Deltoer schreef:
29 mar 2025 11:43
Is het nou niet veel makkelijker om gewoon eerlijk toe te geven dat in deze kwestie Moneyman gewoon gelijk heeft?
Moneyman haalde 'betalen voor inzet hulpdiensten' erbij.

Ik ben iets internationaler en gewend aan betalen voor aanleg/onderhoud infrastructuur.
Bij hulpdiensten draait het weer om. Daar zie je overal in Europa dat er een rekening komt voor extra dienstverlening.

Terug naar de aanleiding. De loodgieter vindt een verstopt riool, waarvoor de straat open moet. Als de veroorzaker bekend is, vind ik het vrij normaal, dat die een rekening krijgt. Wat in Nederland blijkbaar alleen geldt, voor het stuk tot aan het openbare riool.

Ander voorbeeld. Drugsafval lozen in het riool. Politie gaat wel op jacht, maar stel dat de dader wordt gevonden, kan de eigenaar van het riool zich dan in het proces voegen met de kosten?

Moneyman

Consumenneke schreef:
29 mar 2025 10:28
Je vroeg toch om een voorbeeld?
Moneyman schreef:
Jablan schreef:

Beter lezen dan maar, Consumenneke. Ik vroeg naar de kosten van de inzet van publieke middelen, niet naar werkzaamheden die men uitvoert die niets met de publieke taak te maken hebben.

Oftewel: het gevraagde voorbeeld is er dus niet (en zal ook niet komen).
Jablan schreef:
29 mar 2025 17:29
J. Deltoer schreef:
29 mar 2025 11:43
Moneyman haalde 'betalen voor inzet hulpdiensten' erbij.
Nope. Dat was niet waar we begonnen. Jij begin over het doorbelasten van de kosten van de inzet van publieke middelen (en dan maakt het niet uit welke middelen dat zijn).

Mijn punt was: dat gaat (zeer grote uitzonderingen daargelaten) nooit gebeuren. En dat punt staat nog volledig overeind.

Papegaaiduiker

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Goedemorgen allemaal!

Allereerst Eid Mubarak!

De straat lag gisteren nog steeds open. Ik was even in het huis en het bleek dat het water omhoogkwam en niet wegkon. Ik heb de gemeente met spoed gebeld en zij hebben de opdracht uitgezet naar een rioleringsbedrijf. Het bedrijf is gekomen. De medewerkers zijn er best lang mee bezig geweest om de verstopping weg te halen. Zoveel materieel ingezet etc. En dat voor een machtiging van 225.

Één ding is duidelijk, mocht het zo zijn dat de rekening naar mij komt, zal ik deze doorsturen naar de veroorzakers. Ik wens niet te niet te betalen voor iets waar ik zelf niets aan kan doen. Daarnaast heb ik dit ook doorgegeven in de buurtapp als een soort waarschuwing van wat er kan gebeuren als men te pas en te onpas dingen door de wc spoelen. Ik hoop voor hen dat ze dit nooit meemaken.

Ik zal straks naar de woning gaan om te kijken of het helemaal is opgelost.

Papegaaiduiker.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Papegaaiduiker schreef:
30 mar 2025 08:30
Goedemorgen allemaal!

Allereerst Eid Mubarak!

De straat lag gisteren nog steeds open. Ik was even in het huis en het bleek dat het water omhoogkwam en niet wegkon. Ik heb de gemeente met spoed gebeld en zij hebben de opdracht uitgezet naar een rioleringsbedrijf. Het bedrijf is gekomen. De medewerkers zijn er best lang mee bezig geweest om de verstopping weg te halen. Zoveel materieel ingezet etc. En dat voor een machtiging van 225.

Één ding is duidelijk, mocht het zo zijn dat de rekening naar mij komt, zal ik deze doorsturen naar de veroorzakers. Ik wens niet te niet te betalen voor iets waar ik zelf niets aan kan doen. Daarnaast heb ik dit ook doorgegeven in de buurtapp als een soort waarschuwing van wat er kan gebeuren als men te pas en te onpas dingen door de wc spoelen. Ik hoop voor hen dat ze dit nooit meemaken.

Ik zal straks naar de woning gaan om te kijken of het helemaal is opgelost.

Papegaaiduiker.
Kan het niet door de vorige huurders van uw woning veroorzaakt zijn?

Papegaaiduiker

Dag Lowieze,

Die vraag is ook aan mij gesteld, maar als de loodgieter tijdens zijn werkzaamheden zulke doekjes door het riool ziet spoelen, dan zou ik daar niet van uit kunnen gaan. Hij is wel naar die mensen geweest.

Jablan
Contacteer:

Moneyman schreef:
29 mar 2025 19:17
Nope. Dat was niet waar we begonnen. Jij begin over het doorbelasten van de kosten van de inzet van publieke middelen (en dan maakt het niet uit welke middelen dat zijn).
Mijn punt was: dat gaat (zeer grote uitzonderingen daargelaten) nooit gebeuren. En dat punt staat nog volledig overeind.
Lees terug - hulpdiensten komt van jou, infra van mij. :wink: Maakt niet uit.

Zeg nooit nooit.
Duitse voetbalbond is na jaren procederen nu gedwongen om mee te betalen aan de politie-inzet tijdens voetbalwedstrijden. Deelstaat Bremen heeft zich hier doorgezet.
In Nederland is de politie-inzet tijdens evenementen al beperkter dan vroeger en worden de kosten van de particuliere beveiliging doorbelast aan de bezoekers. (Eén van de redenen waarom concertkaarten fors duurder zijn geworden.)

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Vannacht dan maar opgestaan om die vermaledijde klokken te verzetten.
Het vorige jaar was ik dat s'nachts vergeten. Toch lastig met dat uur verschil. Na een half jaar werd het uiteindelijk door de klokken zelf opgelost. Opvallend! Het kan dus toch.

Lowieze

Papegaaiduiker schreef:
30 mar 2025 09:16
Dag Lowieze,

Die vraag is ook aan mij gesteld, maar als de loodgieter tijdens zijn werkzaamheden zulke doekjes door het riool ziet spoelen, dan zou ik daar niet van uit kunnen gaan. Hij is wel naar die mensen geweest.
Maar dat was al opgelost, dus dan vraag je je af waar de huidige verstopping vandaan komt.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De zomertijd iedereen vindt er wel iets van.

Je hoeft er niet persé om 3 uur in de nacht voor op te staan want de tijd op de klokken aan de zomertijd aanpassen kan voor het slapen gaan ook.

Papegaaiduiker

Lowieze schreef:
30 mar 2025 10:06
Papegaaiduiker schreef:
30 mar 2025 09:16
Dag Lowieze,

Maar dat was al opgelost, dus dan vraag je je af waar de huidige verstopping vandaan komt.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar de Loodgieter zei dat hij het probleem niet in z'n geheel kon verhelpen omdat een deel in de gemeenteriool zit. Het zit er namelijk erg diep, volgens de camerabeelden. Dus het kan zijn dat het nog een deel van die prop daar dieper zit.

Lowieze

Ron5300 schreef:
30 mar 2025 10:16
De zomertijd iedereen vindt er wel iets van.

Je hoeft er niet persé om 3 uur in de nacht voor op te staan want de tijd op de klokken aan de zomertijd aanpassen kan voor het slapen gaan ook.
Echt waar??

Plaats reactie