Marktplaats weigert onterecht persoonsgegevens af te staan (HR Lycos/Pessers)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
gebruikersnaampje

Marktplaats weigert onterecht persoonsgegevens af te staan (HR Lycos/Pessers)

Ongelezen bericht door gebruikersnaampje »

Geachte dames en heren,

Jurist hier. Na járen met veel plezier te hebben gekocht en verkocht op Marktplaats, beland ook ik nu in een casus waarin het mis is gegaan. Ik heb iets gekocht op marktplaats, de verkoper stelt het te hebben verzonden, maar het is niet aangekomen. Ik heb (mede gelet op het bedrag) geen gebruik gemaakt van de betaalde extra's zoals "kopersbescherming". De verkoper staat vermeld als particulier (maar is naar de uiterlijke kenmerk prima aan te merken als een zakelijke verkoper).

Om te beginnen heb ik marktplaats via de chat om het e-mailadres van de verkoper gevraagd. Marktplaats roept dan natuurlijk direct "privacy!". Ik heb "Gideon" toen heel kort de strekking van het arrest Lycos/Pessers van de Hoge Raad uitgelegd: Een tussenpersoon (zoals Marktplaats) is verplicht de persoonsgegevens van een gebruiker te verschaffen, indien de andere gebruiker geen andere weg heeft om die te bemachtigen. De toon van de chat sloeg gelijk om, en "Gideon" beëindigde zowaar de chat.

Ik ga marktplaats nog even een paar keer lastig vallen via de chat en telefoon, en zal ondertussen beginnen met het opstellen van een brief aan Marktplaats.

Thijs124

Re: Marktplaats weigert onterecht persoonsgegevens af te staan (HR Lycos/Pessers)

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als je jurist bent weet je beter hoe dat moet dan het gros van de amateur lezers hier.

gebruikersnaampje

Re: Marktplaats weigert onterecht persoonsgegevens af te staan (HR Lycos/Pessers)

Ja dank Thijs. Ik verbaas mij hier op het forum altijd over de reacties van mensen die neigen in de richting "het is je eigen schuld" en/of "je had het anders moeten doen". Ik plaats altijd berichten om mensen te waarschuwen voor bepaalde bedrijven én nota bene ook op mensen op weg te helpen om hun recht te halen.

Ik ga ook even kijken of ik de Autoriteit Consument en Markt zover kan krijgen om Marktplaats hun onrechtmatige policy te laten wijzigen. Wellicht kan de ACM even wat bestuursdwang uitoefenen op Marktplaats.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

gebruikersnaampje schreef:
01 mei 2025 14:53
........Ik heb (mede gelet op het bedrag) geen gebruik gemaakt van de betaalde extra's zoals "kopersbescherming".....
Tsja vervelend na zo veel jaren MP plezier. Eens gaat het een keertje fout, zeggen de gemiddelden.
Maar gelukkig gaat het dus niet om een groot bedrag en heb je bewust koperbescherming niet gekozen.
Wat wil je met het mailadres, de ware identiteit achter halen van een verkoper, welke misschien ter goeder trouw heeft gehandeld ?
En dan, net zo lang lastig vallen tot jullie samen voor de rechter staan.
Bedenk voor je begint, is mijn advies.

gebruikersnaampje

Kijk, daar is de eerste passiverende reactie al. Beste BL2, het gaat (natuurlijk) niet om dit ene incidentje waarmee ook slechts een klein bedrag is gemoeid. Het gaat erom dat Marktplaats als beleid hanteert dat ze gebruikers waarbij een transactie is fout gegaan, onterecht anonimiteit blijven verschaffen. Een onderneming van het formaat van Marktplaats dient gewoon het recht te kennen en toe te passen. Het is overigens ook nog eens winstgevender voor Marktplaats om zich in casu onrechtvaardig te handelen, omdat dat aantrekkelijker is voor verkopers.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Dat arrest is van 2005. Toen was de privacy wetgeving nog niet zo sterk als nu. Welk recht geldt nu als bovenliggend, de privacywetgeving of dat arrest?

gebruikersnaampje

Het arrest is nog steeds geldig, ook onder de AVG van medio 2018:

"De meest in het oog springende wijziging op het gebied van persoonsgegevens is natuurlijk de verordening die in 2018
voor een lucratief jaar voor juristen heeft gezorgd: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De grond-
slagen voor het verwerken van persoonsgegevens zijn in de AVG echter niet veranderd ten opzichte van de Richtlijn
bescherming persoonsgegevens en de daarop gebaseerde Wbp. De grondslag waarop rechthebbenden zich kunnen
beroepen bij een vordering tot afgifte van persoonsgegevens, blijft het gerechtvaardigd belang dat de rechthebbende heeft bij die verwerking. Dit belang moet opwegen tegen het privacybelang van de betrokkene. Die belangenafweging is – aldus de Hoge Raad – al opgenomen in de Lycos/Pessers-criteria."

Zie ook Hof van Justitie EU 17 juni 2021, C-597/19, ECLI:EU:C:2021:492, Auteursrecht 2021-4, m.nt. P. Teunissen (Mircom/Telenet).

"De verwerkingen moeten daarnaast noodzakelijk zijn. Aan die voorwaarde is voldaan als de rechthebbende geen andere mogelijkheid heeft om achter de identiteit van de houder van het IP-adres te komen."

Dat ging om de identiteit achter een IP-adres, maar dat is zeer goed op een lijn te trekken met de identiteit achter een Marktplaats-account.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Tegenvraag, had u zich ook zo druk gemaakt als een ander zoiets overkomen was.

U verdenkt de verkoper van heel veel, die zou geen particulier maar volgens u zakelijk bezig zijn maar bewijzen kunt u dat dan weer niet en bovenal van liegen want die geeft aan het gekochte verzonden te hebben.

Dat u het gekochte niet ontvangen heeft wil nog niet zeggen dat de verkoper het gekochte niet verzonden heeft maar u gelooft de verkoper niet en mede daarom wil u de naam en adresgegevens van de verkoper ontvangen.

Vrij logisch dat Marktplaats dat niet toestaat want Marktplaats is gehouden aan zowel koper als verkoper bescherming en deelt geen privacy gevoelige informatie en dat is maar goed ook want u zou zeker geen boze verkoper aan de deur willen hebben die via Marktplaats aan uw adres gekomen is.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ervan uitgaande dat TS in zijn recht staat om die gegevens op te vragen, lijkt een chat medewerker mij niet het juiste kanaal.

gebruikersnaampje

@ron5300
1. Ja hoor, het is mijn werk.

2. Ik kan prima bewijzen dat de verkoper zakelijk handelt gelet op
- de naam die hij hanteert
- de circa 2500 ervaringen die hij in enkele jaren heeft opgebouwd
- het aantal pagina's aan advertenties die hij doorgaans online heeft staan

3. Het is helemaal niet relevant of de verkoper het daadwerkelijk verzonden heeft. Het gaat erom dat de koper (ik) niks heeft ontvangen.

4. Hahaha, u bent zeker verkoper op Marktplaats...

gebruikersnaampje

@16again
De chat is voor particuliere kopers op Marktplaats (helaas) de enige weg die op de dag zelf nog resultaat had kunnen opleveren. Zoals ik al aangaf zal het wel neerkomen op een brief. Dank overigens voor exact zo'n jammerlijke reactie die ik in mijn 2e bericht al aan zag komen hier "U had het anders moeten doen". Als u weer 16 wilt zijn, kan u een poging tot reincarnatie aanraden.
Laatst gewijzigd door gebruikersnaampje op 01 mei 2025 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

01 mei 2025 15:17
Ik plaats altijd berichten om mensen te waarschuwen voor bepaalde bedrijven én nota bene ook op mensen op weg te helpen om hun recht te halen.
Wellicht kan je dan ook nog even reageren op de reacties die je in je vorige topic hebt gekregen... da's wel zo netjes.
01 mei 2025 15:43
Het gaat erom dat Marktplaats als beleid hanteert dat ze gebruikers waarbij een transactie is fout gegaan, onterecht anonimiteit blijven verschaffen. Een onderneming van het formaat van Marktplaats dient gewoon het recht te kennen en toe te passen.
Eens met je laatste zin. De vraag is natuurlijk wel: hoe ga je dat doen dan, en hoe helpt het losweken van de bewuste persoonsgegevens je daarbij?
01 mei 2025 16:51
@16again
De chat is voor particuliere kopers op Marktplaats (helaas) de enige weg die op de dag zelf nog resultaat had kunnen opleveren. Zoals ik al aangaf zal het wel neerkomen op een brief. Dank overigens voor exact zo'n jammerlijke reactie die ik in mijn 2e bericht al aan zag komen hier "U had het anders moeten doen". Als u weer 16 wilt zijn, kan u een poging tot reincarnatie aanraden.
16again kaart gewoon een terecht punt aan. Met deze zure reacties kom je niet zo ver...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens is dit niks nieuws voor de meesten onder ons. Hier zijn al meerdere discussies over geweeest.
01 mei 2025 16:48
3. Het is helemaal niet relevant of de verkoper het daadwerkelijk verzonden heeft. Het gaat erom dat de koper (ik) niks heeft ontvangen.
Waar het nu om lijkt te gaan is hoe je je recht gaat halen. Wel... het kan, en dat is al aangegeven, ook bij de postdienst fout zijn gegaan. Dat is het probleem van de verzender. Maar als het inderdaad een particulier is, wat wil je dan met het mailadres? Er zijn andere wegen om je doel te bereiken.

En als je van mening bent dat het een zakelijke verkoper is, waarom heb je dan niet van tevoren onderzocht wat de adresgegevens en dergelijke zijn? Je bent toch jurist? Dan zou je toch moeten weten dat - geen kvk, geen adres, geen telefoonnummer, niet bereikbaar - dit geen zuivere koffie is? Dan bestel je er toch niet? En waarom heb je niet gekozen voor ophalen? Dat is de enige manier om zeker te weten dat je datgene wat je koopt ook krijgt... O ja, je tweede bericht...

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

01 mei 2025 16:51
......Dank overigens voor exact zo'n jammerlijke reactie die ik in mijn 2e bericht al aan zag komen hier "U had het anders moeten doen". Als u weer 16 wilt zijn, kan u een poging tot reincarnatie aanraden.
Kijk, de toonhoogte wordt nu al vervelend, jammer en onprofessioneel om zo te reageren tegen forumleden.
Als je het forum zo goed denkt te kennen, waarom open je dan een topic als "jurist".
Ik wens je sterkte met de strijd, waarbij hopelijk de (particuliere) verkoper welke je nu zo (openbaar) beschuldigd wordt ook van alle blaam gezuiverd wordt, als zijn/haar onschuld vast staat.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is het niet verstandiger geweest om eerst alles te regelen en daarna pas een topic te openen? Waarschuwen voor Marktplaats heeft weinig nut. Ze zijn de grootste, ze hebben duidelijke regels, waarschuwen gebeurd al jaren en toch houden mensen (u ook) er niet aan. Dan kunt u wel gaan rondtoeteren wat er al jaren geroepen word, of u gaat het gevecht aan en verteld daarna wat er aan de hand is. Nu beschuldigd u iemand ergens van en dan is het maar afwachten tot er ooit een reactie komt dat u juist zat of Marktplaats.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

01 mei 2025 14:53
Geachte dames en heren,

Jurist hier. Na járen met veel plezier te hebben gekocht en verkocht op Marktplaats, beland ook ik nu in een casus waarin het mis is gegaan. Ik heb iets gekocht op marktplaats, de verkoper stelt het te hebben verzonden, maar het is niet aangekomen. Ik heb (mede gelet op het bedrag) geen gebruik gemaakt van de betaalde extra's zoals "kopersbescherming". De verkoper staat vermeld als particulier (maar is naar de uiterlijke kenmerk prima aan te merken als een zakelijke verkoper).
Volgens mij maakt het niets uit of een verkoper veel of weinig verkoopt op Marktplaats. Als hij niet ingeschreven is bij de Kvk dan is hij volgens mij gewoon een particuliere verkoper.
Hoe is het verzonden. Is het met gewoon met postzegels, met track en trace code en/of aangetekend en/of verzekerd verstuurd.
In het eerste geval is het gewoon jammer, want U kunt dan niet aantonen dat de verkoper het niet verzonden heeft.
Als het met track en trace code is, dan kan de verzender een onderzoek laten instellen en dat zal als uitkomst hebben data het kwijt is. En aangezien de verkoper een particulier is houdt het dan op. Alle voor zakelijke klanten geldt dat et verkoper verantwoordelijk is tot de ontvanger het ontvangen heeft.
Als het aangetekend is geldt hetzelfde alleen moet de ontvanger dan tekenen voor ontvangst.
Alleen bij verzekerd zou het nog iets kunnen opleveren.
Maar ik lees dat U niet gekozen heeft voor betaalde extra's, dus heeft U aan het email adres eigenlijk niets denk ik.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als ik op Marktplaats iets zoek, dan zal ik (voorlopig) niet reageren op advertenties van "Gideon". Interessante kwestie, of iemand die zich profileert als "particulier" dat per definitie ook is. Was het niet zo dat het platform moet doorgeven aan de belastingdienst als iemand meer dan een bepaald bedrag verhandeld ? In dat geval "weet" Marktplaats welke verkopers veel omzetten, waaronder Gideon.
Dan kan het zo zijn dat wat betreft de belastingdienst sprake is van "neveninkomsten" van een particulier verkoper ...... op basis waarvan wordt iemand dan een "zakelijk verkoper"?

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Ik ben geen jurist,maar of je iets opschiet met een mailadres?
Dan heb je nog geen adres

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik denk dat deze zaak voor iedereen die wel eens iets koopt op MP interessant is, ik was me er namelijk helemaal niet bewust van dat dit arrest er was. Al zullen de verkopers die slechte bedoelingen hebben, ook wel geen traceerbaar email adres hebben

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als er altijd stromen van gegevens die uitkomen bij de verkoper. Te denken valt aan een betaling, als die gedaan is, en ook IP gegevens, die gekoppeld kunnen worden aan de verkoper.

Plaats reactie