Torenhoge jaarrekening waterverbruik

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
16again

Re: Torenhoge jaarrekening waterverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
01 mei 2025 13:51
Tsja, daar ik ik niets aan doen. HomeWizard zit in ieder geval op dezelfde lijn als ik.
Dan snap ik onze verwarring. Al maakt dat de benaming niet juist. Dat homewizard ding meet immers zelf niets

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
01 mei 2025 14:46
Dat homewizard ding meet immers zelf niets
Echt wel.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
01 mei 2025 14:46
Moneyman schreef:
01 mei 2025 13:51
Tsja, daar ik ik niets aan doen. HomeWizard zit in ieder geval op dezelfde lijn als ik.
Dan snap ik onze verwarring. Al maakt dat de benaming niet juist. Dat homewizard ding meet immers zelf niets
Flauwekul natuurlijk.. Als je zegt dat de waterflow en/of het volume door dat apparaat niet gemeten worden, dan heb je gelijk. Maar meten doet het apparaat wel degelijk.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Nee hoor, het is de Radar-benadering. Een nuts-monopolist dwingt een klant om 10 keer zoveel te betalen op grond van juridische argumenten. In Engeland pakt zo'n nuts-monopolist het heel anders aan. Daar geldt dat een lek op eigen erf voor kosten van de klant is, maar dit waterbedrijf spoorde de lek op en herstelde de leiding zonder kosten voor de klant.
.

Ik kan je garanderen dat Vitens precies hetzelfde doet (ook op het erf). In Engeland werkt het precies zo, treedt er een lekkage op tot de watermeter en dus ook op het erf, dan wordt dat keurig opgelost). Na de watermeter (doorgaans in huis, waterputten beginnen zeldzaam te worden) is het verbruik/de lekkage gewoon voor de klant waarbij Vitens (en de andere drinkwaterbedrijven coulance geven als het verbruik door een defecte watermeter wordt veroozaakt.
Veel meer is volgens mij ook niet mogelijk. Ik heb zelf een homewizzard opklik meter en die werk voor relatief weinig geld gewoon perfect)

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Maar dan nog de gedupeerden hadden zo'n uitlees apparaat niet en Vitens heeft geen enkele mogelijkheid om een watermeter op afstand uit te lezen.

Vrij simpel als Vitens de watermeter niet real time uit kan lezen kan Vitens de klant ook niet van een plotseling hoog waterverbruik op de hoogte stellen en dat hadden de gedupeerden wel verwacht.

Vitens kan de waterdruk in de leidingen wel monitoren maar alleen tot aan de watermeter en als in die leidingen een lekkage ontstaat is Vitens er als de kippen bij omdat veel meer huishoudens zonder water komen te zitten.

In dit geval is er 2000 kuub minus eigen gebruik weggelekt en dat moet toch opgevallen zijn want water dat door de leidingen stroomt is op stille momenten hoorbaar en daarbij neemt de waterdruk in de kranen ook navenant af.

Een klein beetje een doem scenario maar toch, de gedupeerden hebben wel een langdurige lekkage in de woning/ tuin gehad en verwijten Vitens er nu van dat ze niet van het gigantische waterverbruik op de hoogte zijn gebracht.

De gedupeerden zijn ook niet van zins om de watermeter op een juiste meting te laten testen want als blijkt dat watermeter wel een juiste meting heeft gedaan dan is die hoeveelheid water na de watermeter weggelekt en voor rekening van de gebruiker.

16again

Ron5300 schreef:
01 mei 2025 15:51
De gedupeerden zijn ook niet van zins om de watermeter op een juiste meting te laten testen want als blijkt dat watermeter wel een juiste meting heeft gedaan dan is die hoeveelheid water na de watermeter weggelekt en voor rekening van de gebruiker.
Zonder controle van de meter blijft het evengoed rekening gebruiker

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Ron5300 schreef:
01 mei 2025 15:51

Een klein beetje een doem scenario maar toch, de gedupeerden hebben wel een langdurige lekkage in de woning/ tuin gehad en verwijten Vitens er nu van dat ze niet van het gigantische waterverbruik op de hoogte zijn gebracht.

Je zult ook wel gezien hebben hoeveel water 2000 m3 is, dan kun je je ook wel voorstellen dat alles in de directe omgeving onderwater moet hebben gestaan bij een lekkage van dergelijke omvang, ook bij de buren.
Ook een kraan 3 weken open laten staan als je op vakantie bent krijg je dat niet voor elkaar.
Waarom de meter niet is gecontroleerd is mij ook niet duidelijk, al kan ik me wel voorstellen dat ze geen vertrouwen in Vitens hebben met een dergelijk starre houding.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Triforce schreef:
02 mei 2025 00:43
Nee, in plaats daarvan stapt men naar het slechtste consumentenprogramma in Nederland (en waarschijnlijk: de wereld), wiens kritiekloze redactie dit natuurlijk maar al te graag oppakt.
Bent u ooit afgewezen voor Minjon? :mrgreen:

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
02 mei 2025 06:19
Bent u ooit afgewezen voor Minjon? :mrgreen:
Ehm…
Consumenneke schreef:
01 mei 2025 13:47
… bullies…
Practise what you preach.

16again

Polvo176 schreef:
02 mei 2025 00:06
Je zult ook wel gezien hebben hoeveel water 2000 m3 is, dan kun je je ook wel voorstellen dat alles in de directe omgeving onderwater moet hebben gestaan bij een lekkage van dergelijke omvang, ook bij de buren.
Ligt eraan hoe lang het duurt , om die waterplas los te laten
Polvo176 schreef:
02 mei 2025 00:06
Ook een kraan 3 weken open laten staan als je op vakantie bent krijg je dat niet voor elkaar.
In 3 maanden wel. En dan heeft het water veel tijd om weg te lopen

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Waarom de meter niet is gecontroleerd is mij ook niet duidelijk, al kan ik me wel voorstellen dat ze geen vertrouwen in Vitens hebben met een dergelijk starre houding.
Dat hoeft helemaal niet, een riool is prima in staat om zo'n hoeveelheid moeiteloos te verwerken en een lekkende klep in je cv is moeiteloos in staat om zoveel water vrijwel geruisloos we te sluizen via een overstort (en hetzelfde geld voor illegaal aftappen via een buitenkraan die permanent beschikbaar is).
Eigenlijk zeggen de klanten dat zij weigeren mee te werken een aan metercontrole (vreemd aangezien de meter helemaal niet van hun is) en dat zij hun probleem graag dat van Vitens maken.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Veldt01 schreef:
02 mei 2025 09:24
Eigenlijk zeggen de klanten dat zij weigeren mee te werken een aan metercontrole (vreemd aangezien de meter helemaal niet van hun is) en dat zij hun probleem graag dat van Vitens maken.
Eigenlijk zeggen ze iets anders.

Uitgangspunt van Vitens is dat de klant betaalt voor de meter-ijking en dat deze vergoeding niet betaald hoeft te worden als blijkt dat die meter (van Vitens) niet goed werkt.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het vreemde is dat de familie zegt dat het verbruik nu weer normaal is en de meter nu dus blijkbaar weer goed werkt. Dat zou kunnen betekenen dat het water inderdaad door de familie verbruikt is.
Dat is een reden waarom zij niet willen dat Vitens de meter komt nakijken.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Veldt01 schreef:
Dat hoeft helemaal niet, een riool is prima in staat om zo'n hoeveelheid moeiteloos te verwerken en een lekkende klep in je cv is moeiteloos in staat om zoveel water vrijwel geruisloos we te sluizen via een overstort (en hetzelfde geld voor illegaal aftappen via een buitenkraan die permanent beschikbaar is).
Kom op zeg, een defecte CV repareert zichzelf niet. Dan zou er nu nog altijd een groot probleem moeten zijn. En illegaal aftappen van 2.000.000 liter water via een buitenkraan? Onmogelijk zonder dat dit opgemerkt wordt.

Zoals Consumenneke al terecht opmerkt, metercontrole komt wel met behoorlijke kosten voor de klant als er geen defect gevonden wordt.

angel1978

Speedy123 schreef:
02 mei 2025 11:20
Veldt01 schreef:
Kom op zeg, een defecte CV repareert zichzelf niet. Dan zou er nu nog altijd een groot probleem moeten zijn. En illegaal aftappen van 2.000.000 liter water via een buitenkraan? Onmogelijk zonder dat dit opgemerkt wordt.

Zoals Consumenneke al terecht opmerkt, metercontrole komt wel met behoorlijke kosten voor de klant als er geen defect gevonden wordt.
Maar een defecte analoge meter repareert zichzelf ook niet. Als de meter dus nu goed functioneert, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat die tijdelijk niet goed gemeten zou hebben.
Het risico van geen defect vinden en de daarbij behorende kosten liggen dus terecht bij de klant.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maarja, als de meter klopt, dan is het water er ook doorheen gegaan. En dan is het dus niet aan Vitens en altijd aan de klant. Is de meter niet goed, dan is het aan Vitens. In het eerste geval is het toch niet verkeerd dat de aangevraagde ijking door de klant wordt betaald.

Speedy123

angel1978 schreef:
02 mei 2025 11:27
Maar een defecte analoge meter repareert zichzelf ook niet. Als de meter dus nu goed functioneert, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat die tijdelijk niet goed gemeten zou hebben.
Het risico van geen defect vinden en de daarbij behorende kosten liggen dus terecht bij de klant.
Dat weten we niet. Als het defect erin zit dat het telwerk bij de hogere nummertjes de buurman mee lift wanneer hij verspringt, dan treed het defect niet zo vaak op. Maar treed het op, dan kan de stand ineens vertienvoudigd zijn.

Pas op langere termijn zou je kunnen bepalen of de meter correct telt of niet. Of gewoon controleren. In deze uitzonderlijke situatie zou de waterleverancier ervoor kunnen kiezen het op eigen rekening te doen.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 02 mei 2025 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

We praten hier niet over een verdubbeling.. maar hier kom je heel snel acher en dat is door te ijken.. Dan valt die meter er zo tussenuit.. Maar ja, dat moet je dan wel even laten doen..

Ik kan me hier ook echt niets bij voorstellen waarom je dit niet zou doen.. Je hebt alles nagekeken waarbij je zelf de oorzaak zou kunnen zijn en je bent het echt niet en het is DUS de meter.. Nou ijken dan maar!
Laatst gewijzigd door angel1978 op 02 mei 2025 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

angel1978 schreef:
02 mei 2025 11:37
We praten hier niet over een verdubbeling.. maar hier kom je heel snel acher en dat is door te ijken.. Dan valt die meter er zo tussenuit.. Maar ja, dat moet je dan wel even laten doen..
Het is zelfs een factor tien in de slechtste gevallen en ja, ijking is nodig. De meter moet gecontroleerd worden.

Dan is de vraag, zijn er kosten voor de klant als de meter in dit geval toch correct blijkt te zijn en er een andere oorzaak gezocht moet worden voor het extreme waterverbruik?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat antwoord is simpel: Ja natuurlijk.

Gesloten