Onzin
Het zou respectloos zijn als er geen toelichting op zou volgen waaróm het onzin is. Maar die volgt wel.
Oftewel: het zijn inhoudelijke reacties, overigens in schrille tegenstelling tot jouw bovenstaande bijdrage.
Onzin
Het gaat gewoon naar een gespecialiseerd onderzoeksbureau, waarschijnlijk Kiwa.Speedy123 schreef: ↑05 mei 2025 15:17Het valt me op dat er veel forum leden maar blijven hameren op een meter ijking. Realiseer u wel dat een ijking slechts een moment opname is, men controleert of een gecontroleerde, beperkte doorstroom van water correct geteld wordt. Men stuurt de meter niet naar een gespecialiseerd onderzoeksbureau die alle scenario's van het telwerk gaat testen laat staan dat men de meter in een lab een jaar lang test met het verwerken van een normale verbruik hoeveelheid water.
Kan je nou werkelijk helemaal niks anders dan trollen?
Afspraken zijn alleen mogelijk wanneer beide partijen overleggen en er evenwicht is in de machtsbalans. Een consument kan voor de meeste inkopen shoppen. Bij water kan dat niet. Bij water heeft de consument per regio slechts één leverancier die dus feitelijk monopolist is. Die legt zijn wil op in de vorm van regels.
Het is respectloos om een reactie te beginnen met een sneer en een diskwalificatie van de andere partij.
De hypocrisie druipt er wel vanaf. Wij mogen van jou niet het woord “onzin” gebruiken, terwijl je zelf in dezelfde post andermans posts als “paternalistisch” en “respectloos” mag bestempelen.Consumenneke schreef: ↑05 mei 2025 18:04Afspraken zijn alleen mogelijk wanneer beide partijen overleggen en er evenwicht is in de machtsbalans. Een consument kan voor de meeste inkopen shoppen. Bij water kan dat niet. Bij water heeft de consument per regio slechts één leverancier die dus feitelijk monopolist is. Die legt zijn wil op in de vorm van regels.
Dat zien we in deze case dus ook weer.
Het gebruik van het woord afspraken is paternalistisch en verhult de ondergeschikte positie van de klant.
Het is respectloos om een reactie te beginnen met een sneer en een diskwalificatie van de andere partij.
Het is bovendien hoogmoed.
Probeer dat eens in de supermarkt, in een restaurant, bij uw buurman of uw vader. Vroeger of later leidt dat tot een draai om de oren.
Niet beslagen, integendeel. Als je, tegenover een ander staand, die ander een spiegel voorhoudt, naar welke kant van die spiegel kijk je dan zelf? Juist...
Nee, dat geldt alleen voor anderen... quote van consumenneke uit het feedback topic:Moneyman schreef: ↑05 mei 2025 18:28De hypocrisie druipt er wel vanaf. Wij mogen van jou niet het woord “onzin” gebruiken, terwijl je zelf in dezelfde post andermans posts als “paternalistisch” en “respectloos” mag bestempelen.Consumenneke schreef: ↑05 mei 2025 18:04Het gebruik van het woord afspraken is paternalistisch en verhult de ondergeschikte positie van de klant.
Practise what you preach.
Onzin uwerzijds. De algemene voorwaarden zijn nauwelijks op redelijkheid getoetst omdat er niet of nauwelijks rechtszaken geweest zijn die in verweer kwamen tegen deze algemene voorwaarden.Moneyman schreef: ↑05 mei 2025 16:23Onzin. Het is onderdeel van een overeenkomst en dus afgesproken. Dat de leverancier een monopolist is, maakt dat niet anders. Allereerst omdat alle eventuele concurrenten, als die er wél zouden zijn, exact dezelfde voorwaarden gebruiken, daarnaast omdat de prijs en de voorwaarden onder toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) staan, en tot slot omdat de consument gewoon instrumenten heeft om tegen die voorwaarden op te treden als daar aanleiding toe zou zijn.
Onjuist. Je miskent dat het toezicht op de prijs en leveringsvoorwaarden van water en elektriciteit (anders dan bij telefoonabonnementen) expliciet wettelijk geregeld is (zoals ik al schreef). Deze leveringsvoorwaarden zijn dus wel degelijk getoetst.Speedy123 schreef: ↑05 mei 2025 19:13Onzin uwerzijds. De algemene voorwaarden zijn nauwelijks op redelijkheid getoetst omdat er niet of nauwelijks rechtszaken geweest zijn die in verweer kwamen tegen deze algemene voorwaarden.Moneyman schreef: ↑05 mei 2025 16:23Onzin. Het is onderdeel van een overeenkomst en dus afgesproken. Dat de leverancier een monopolist is, maakt dat niet anders. Allereerst omdat alle eventuele concurrenten, als die er wél zouden zijn, exact dezelfde voorwaarden gebruiken, daarnaast omdat de prijs en de voorwaarden onder toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) staan, en tot slot omdat de consument gewoon instrumenten heeft om tegen die voorwaarden op te treden als daar aanleiding toe zou zijn.
De telefoonbranche heeft jarenlang telefoons op krediet geleverd zonder krediet overeenkomst. Was een klant in gebreke dan vorderde ze het hele krediet op op basis van de algemene voorwaarden. Geen toezichthouder trok ooit aan de bel totdat de rechter oordeelde dat het ontbreken van de krediet overeenkomst toch echt een heel groot probleem was.
Dat er toezichthouders zijn zegt niets over de rechtmatigheid van de algemene voorwaarden.
In dit geschil tussen de consument en de ondernemer draait het om een vermeend excessief waterverbruik. Het standpunt van de consument is dat het gemeten verbruik niet realistisch is, zonder lekkage, en wijst op mogelijk onjuiste werking van de watermeter. De ondernemer stelt dat de meter correct functioneert en verwijst naar een technisch onderzoek waarbij geen gebreken zijn gevonden. De commissie overweegt dat de watermetergegevens bindend zijn, tenzij de meter onjuist functioneert of er fouten zijn gemaakt bij het opnemen of verwerken van de stand.
Na grondige overweging concludeert de commissie dat het eenmalig excessief hoge verbruik verklaard kan worden door een te vroeg verspringen van het duizendtal op de meter, iets wat niet ondenkbaar is. Het technisch onderzoek van de watermeter geeft echter geen expliciet bewijs voor deze mogelijke oorzaak. Daarom oordeelt de commissie dat de consument niet verantwoordelijk is voor het in rekening gebrachte verbruik van 1.066m3.
De klacht wordt gegrond verklaard, en de consument is niet verplicht het bedrag van de jaarrekening over de betwiste periode te betalen.
Kan nog altijd.
De meter wordt eruit gehaald en vervangen door een nieuwe meter en de oude wordt opgestuurd naar Kiwa of een ander ijkingsinstituut als dat wenselijk is. Het is geen testje op locatie.witte angora schreef: ↑06 mei 2025 08:15Bij mijn weten, maar dan moet ik diep in mijn herinnering terug graven, wordt het hele telwerk uit elkaar gehaald. De meter wordt dan onbruikbaar, en moet sowieso vervangen worden door een nieuwe.
Voor 300,- weet je dan iig zeker, dat je volgend jaar niet weer dit probleem heb.witte angora schreef: ↑06 mei 2025 08:15Bij mijn weten, maar dan moet ik diep in mijn herinnering terug graven, wordt het hele telwerk uit elkaar gehaald. De meter wordt dan onbruikbaar, en moet sowieso vervangen worden door een nieuwe.
Uit de uitspraak van de geschillencommissie blijkt dat de meter volledig gedemonteerd wordt en op juiste werking, slijtage, vervuiling en dergelijke wordt getest.
Maar opvallend is vooral dat zelfs hoewel er geen manco gevonden werd, de commissie wel tot de uitspraak kwam dat de teller zich kon verslikken op een duizendtal (of twee) en dus het onwaarschijnlijk hoog gemeten verbruik niet als basis nam voor de te betalen vergoeding maar 1000 kuub minder.