Ik ben op best veel fora actief, maar heel veel leuke informatie heb ik opgedaan op fora die helemaal niet over dat onderwerp gingen.
Om bij het voorbeeld van WA te blijven: ik zou niet snel naar een wandelforum gaan (dan zou ik al een wens/ hulpvraag moeten hebben). Maar dankzij een opmerking of tip van iemand in een huiskamer-achtig topic kan ik wel ineens denken "verrek, dá's een leuke route, laat ik eens kijken of ik die ook kan wandelen".
Of, om een ander gek voorbeeld te geven: ik zou nooit naar een forum over het Songfestival of fictieve teksten gaan. Maar dankzij de hersenspinsels van Jablan heb ik er toch om moeten lachen en heb ik meer van de liedjes gezien dan normaal.
Een ander zal daar niets aan vinden, maar da's prima: iedere heeft zijn eigen interesses en mag zelf beslissen of hij/ zij de huiskamer wel of niet leest.
Als er op een forum geen plek is als de huiskamer, zie je in de praktijk eigen altijd dat het gehalte offtopic in de reguliere topics dan toeneemt. Exact waarom de huiskamer hier ooit was opgericht...
Kortom: voor mij voelt dit besluit van de moderatie vooral als een ad hoc beslissing zonder gevoel voor de historische context.