Feedback op het Forum - deel 4

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
alfatrion

Re: Feedback op het Forum - deel 4

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
06 mei 2025 17:33
Radar:
Wil je iets interessants / grappigs delen dat niet direct te maken heeft met consumentenkwesties, maar waarvan je denkt dat andere forumgebruikers het ook interessant, nuttig of grappig zullen vinden? Dat kan hier, in de Huiskamer.

Van leuke video's tot handige tips en van gezellige weekendplannen tot mooie boeken: in dit topic kun je die bespreken.
Ook Radar:
We hebben besloten om dit topic nu te sluiten en binnenkort ook te verwijderen. Dit topic sluit niet aan bij het doel van het forum van Radar. Namelijk consumentenkwesties en zakelijke kwesties voor ZZP'ers en kleine bedrijven bespreken.
Die komt inderdaad vaker terug.
bprosman schreef:
02 jul 2018 10:56
Bericht gemeld aan de moderatie over de inhoud van een bericht waarbij de tip die gegeven werd ronduit frauduleus was. Krijg ik deze reactie , ik val zowat van mn stoel hier :-( .
De uitspraken van een forumgebruiker zijn geheel voor diens eigen rekening. Het aanspreken op dit al dan niet frauduleuze inhoud ervan vinden wij in eerste instantie een 'taak' voor de mede-forumgebruikers.
Moneyman schreef:
02 jul 2018 11:05
:shock: :shock:
En als je dat doet, is het op de man of offtopic en ben je de sjaak...
:shock: :shock:

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Nijogeth schreef:
06 mei 2025 18:31
Ik hoop wel dat ze de moderators hebben om alles in goede banen te leiden. Dat was namelijk de reden voor het ontstaan van de huiskamer.
Zegt u nou dat de huiskamer diende als een soort afblaasplek, omdat er onvoldoende moderators waren om discussies elders in goede banen te leiden?

Of waren er zoveel moderators dat ze maar een huiskamer hebben opgezet om iedereen aan het werk te houden?

Misschien is er iemand met zo'n goede logica dat die dit kan verklaren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit, inderdaad.
Consumenneke schreef:
06 mei 2025 19:05
Zegt u nou dat de huiskamer diende als een soort afblaasplek
Het is om mensen de ruimte te geven op een off-topic plek te kunnen kletsen, zodat de andere topics wat meer on-topic zouden blijven.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nou ja het lijkt me wel duidelijk dat dat laatste niet is gelukt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hoeft alleen maar naar het Thailand-topic te kijken, en je ziet dat deze keus ook niet werkt. In dat topic wordt nu de huiskamer overgedaan…

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Misschien omdat het weer eens een topic is wat gewoon op google te vinden is, en uitsluitend geplaatst om reacties te krijgen?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Beste moderatie, wil het zeggen dat de tijd van reageren om het reageren dan ook voorbij is? Het forum was immers een tweestrijd tussen forumleden die het gebruikte als tijdverdrijf en overal over wilde keuvelen en forumleden die daadwerkelijk op de inhoud wilde reageren.
Als het doel van het forum anders is dan voorheen, dan zou het handig zijn om de vaste forumleden te benaderen en op de hoogte te brengen van de nieuwe verwachtingen. Dat scheelt in de toekomst een hoop discussie. Ook al verwacht ik dat die er sowieso gaan komen als ik zie hoe fanatiek sommigen hier zijn. Lachwekkend (maar ook tenenkrommend) hoe sommige forumleden denken de moderatie de wet te kunnen lezen. Zij bepalen de regels en zij bepalen of ze iets wel of niet op hun forum willen hebben. Ben je het daar niet mee eens is er altijd de keuze om te vertrekken. Er tegenin gaan om de moderatie wel te verplichten iets openbaar te laten staan waar zij niet achterstaan is niet een juiste manier.

Moneyman

Als het doel van het forum zou veranderen (iets waar ik geen enkele grond voor zie), dan moet dat uiteraard gewoon op het forum zelf gecommuniceerd worden.

Consumenneke

Het zou fijn zijn als dit (weer) een forum wordt dat past bij het uitgangspunt van Radar: een platform met de kritische kijk op consumentenzaken, aansluitend bij het TV-programma van dezelfde naam. Dat programma maakt zich hard voor een betere behandeling van consumenten door bedrijven en overheid, en kijkt met een kritische blik naar de service die aan de consument wordt verleend.

Daarbij past een forum dat consumenten (en eventueel kleine ondernemers) warm onthaald, hen helpt bij het vinden van antwoorden op vragen en oplossingen voor problemen in het domein van consumentenkwesties en wellicht kleinzakelijke vragen van zelfstandigen als afnemer van producten en diensten. Kritiek is welkom, maar dan constructief en zeker niet op de man gericht.

Zo'n forum is vooral geen hangplek voor mensen die andere consumenten de les willen lezen, geen praatcafé voor stamgasten die dagelijkse beslommeringen willen delen.

De suggestie dat Radar verantwoording moet afleggen aan vaste deelnemers lijkt me misplaatst, al is het uiteraard netjes om deelnemers aan het forum te informeren over veranderingen in het beleid en dagelijks beheer.

witte angora

Consumenneke schreef:
07 mei 2025 03:18
Zo'n forum is vooral geen hangplek voor mensen die andere consumenten de les willen lezen,
:lol: :lol: :lol:

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Consumenneke schreef:

(…)
Zo'n forum is vooral geen hangplek voor mensen die andere consumenten de les willen lezen, geen praatcafé voor stamgasten die dagelijkse beslommeringen willen delen.

(….)
Met het eerste deel van deze zin ben ik het niet eens. In het programma is men vaak kritisch op consumentenzaken en hier op het forum mag men daar op reageren. Waarom zouden consumenten altijd met fluwelen handschoenen moeten worden aangepakt? Alsof de oorzaak van de problemen altijd bij de bedrijven liggen. En ja, de manier waarop hier gereageerd wordt vind ik zeker soms agressief en niet kunnen, maar een forum staat of valt met een goed moderatiebeleid en daar schort het nogal aan.
De dagelijkse beslommeringen van forumleden hier bespreken heb ik ook geen behoefte aan, daar zijn weer andere fora voor. Heeft iemand behoefte om persoonlijke zaken te bespreken dan kan dit altijd nog via een PB.

Moneyman

Lowieze schreef:
07 mei 2025 07:04
Consumenneke schreef:

(…)

(….)
Met het eerste deel van deze zin ben ik het niet eens. In het programma is men vaak kritisch op consumentenzaken en hier op het forum mag men daar op reageren. Waarom zouden consumenten altijd met fluwelen handschoenen moeten worden aangepakt? Alsof de oorzaak van de problemen altijd bij de bedrijven liggen. En ja, de manier waarop hier gereageerd wordt vind ik zeker soms agressief en niet kunnen, maar een forum staat of valt met een goed moderatiebeleid en daar schort het nogal aan.
De dagelijkse beslommeringen van forumleden hier bespreken heb ik ook geen behoefte aan, daar zijn weer andere fora voor. Heeft iemand behoefte om persoonlijke zaken te bespreken dan kan dit altijd nog via een PB.
Voor de volle 100% mee eens. Een verhaal heeft altijd twee kanten, niemand is gediend met een eenzijdige, vooringenomen blik. Ook die arme consument niet. In veel van de topics waarin de TS terugkomt om uitkomsten te delen, blijkt vaak dat de kritisch blik, gecombineerd met hulp en advies, de TS ook daadwerkelijk verder heeft geholpen.

Dat si wat mij betreft hoe het hoort.
Consumenneke schreef:
De suggestie dat Radar verantwoording moet afleggen aan vaste deelnemers lijkt me misplaatst, al is het uiteraard netjes om deelnemers aan het forum te informeren over veranderingen in het beleid en dagelijks beheer.
Dat is niet alleen netjes, dat is simpelweg noodzakelijk. Zonder die kennisgeving heeft dat gewijzigde beleid immers geen werking.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Ik vraag me ook af hoe consumenneke zo'n 'warm onthaal' ziet, zonder een vaste groep forum gebruikers, immers als er niemand actief is behalve eventuele vraagstellers, zal er ook geen onthaal zijn en ook geen beantwoording van de vragen.

Het succes van een internet forum staat of valt over het algemeen met de aanwezigheid van een groep vaste gebruikers die het forum actief houden. Zonder die groep is er niets, en blijven vragen simpelweg onbeantwoord. Maar je moet die groep ook de ruimte geven om actief te blijven, ook wanneer er misschien even geen aanwas is van prangende consumenten kwesties.

Verder zie ik de kritiek van consumenneke ook niet zo, ik heb niet het idee dat mensen de les gelezen wordt op een negatieve manier. Je moet echter wel kritisch zijn richting de vraagstellers, anders krijg je nooit het juiste antwoord. Dus ja, het zal soms scherp zijn, maar daar is in de basis niets mis mee, zolang het maar correct is.

witte angora

Cro schreef:
Vreemde beslissing inderdaad.

Je kan hem zo in een bekend meme format gieten:

Radar:
Wil je iets interessants / grappigs delen dat niet direct te maken heeft met consumentenkwesties, maar waarvan je denkt dat andere forumgebruikers het ook interessant, nuttig of grappig zullen vinden? Dat kan hier, in de Huiskamer.

Van leuke video's tot handige tips en van gezellige weekendplannen tot mooie boeken: in dit topic kun je die bespreken.
Eigenlijk had ik de wandelingen van afgelopen weekend willen bespreken, maar ja... wandelingen die zijdelings zeker consumentenonderwerpen zijn. Het zijn geen lesjes hoe je het ene voetje na het andere moet zetten, maar zaken over vervoer, de omgeving, gastvrijheid, enzovoorts. Dingen waar je geen topic over opent, maar die m.i. anderen kan inspireren.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
07 mei 2025 08:32
Eigenlijk had ik de wandelingen van afgelopen weekend willen bespreken, maar ja... wandelingen die zijdelings zeker consumentenonderwerpen zijn. Het zijn geen lesjes hoe je het ene voetje na het andere moet zetten, maar zaken over vervoer, de omgeving, gastvrijheid, enzovoorts. Dingen waar je geen topic over opent, maar die m.i. anderen kan inspireren.
Maar daar zijn toch wandelfora voor?
Als iemand info zoekt over een bepaalde wandelroute, dan zoek je dat toch niet op het Radarforum?

Moneyman

Ik ben op best veel fora actief, maar heel veel leuke informatie heb ik opgedaan op fora die helemaal niet over dat onderwerp gingen.

Om bij het voorbeeld van WA te blijven: ik zou niet snel naar een wandelforum gaan (dan zou ik al een wens/ hulpvraag moeten hebben). Maar dankzij een opmerking of tip van iemand in een huiskamer-achtig topic kan ik wel ineens denken "verrek, dá's een leuke route, laat ik eens kijken of ik die ook kan wandelen".

Of, om een ander gek voorbeeld te geven: ik zou nooit naar een forum over het Songfestival of fictieve teksten gaan. Maar dankzij de hersenspinsels van Jablan heb ik er toch om moeten lachen en heb ik meer van de liedjes gezien dan normaal.

Een ander zal daar niets aan vinden, maar da's prima: iedere heeft zijn eigen interesses en mag zelf beslissen of hij/ zij de huiskamer wel of niet leest.

Als er op een forum geen plek is als de huiskamer, zie je in de praktijk eigen altijd dat het gehalte offtopic in de reguliere topics dan toeneemt. Exact waarom de huiskamer hier ooit was opgericht... :wink:

Kortom: voor mij voelt dit besluit van de moderatie vooral als een ad hoc beslissing zonder gevoel voor de historische context.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Moneyman schreef:
07 mei 2025 08:56

Kortom: voor mij voelt dit besluit van de moderatie vooral als een ad hoc beslissing zonder gevoel voor de historische context.
Daar beb ik het niet mee eens. Ik denk dat dit een grote waarschuwing is aan een deel van de veelreageerders.
Ik denk dat dit groter is. Een stap verder is dat het forum verdwijnt. Het forum van de consumentenbond is op dezelfde wijze ter ziele gegaan.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
07 mei 2025 08:32
Cro schreef:
Vreemde beslissing inderdaad.

Je kan hem zo in een bekend meme format gieten:

Radar:

De informatie over de wandeling rond Kalenberg destijds heeft mij geïnspireerd om daar in de buurt een hotelletje te nemen en de omgeving te bezoeken. Jammer dat dit soort zaken niet meer gedeeld mogen worden. Het zou mooi zijn als de redactie op haar beslissing terugkomt.
En ja, in een huiskamer kan het soms politiek aan toe gaan, evenals in vele andere huiskamers. Zondag met moederdag ben ik bij mijn schoonfamilie waar het percentage d66ers bovengemiddeld hoog is. Dus ik kan mijn borst natmaken.

Consumenneke

xflorisx schreef:
07 mei 2025 10:26
Daar beb ik het niet mee eens. Ik denk dat dit een grote waarschuwing is aan een deel van de veelreageerders.
Ik denk dat dit groter is. Een stap verder is dat het forum verdwijnt. Het forum van de consumentenbond is op dezelfde wijze ter ziele gegaan.
Max heeft zijn forum ook gestaakt. Aan het einde wordt zo'n (amper gemodereerd) forum gedomineerd door stamgasten die niet alleen nieuwkomers de les lezen, maar ook de omroep, het consumentenprogramma en organisaties zoals de Consumentenbond afzeiken.

Ik zal eens een bloemlezing maken van commentaar op het TV-programma Radar. 8)

witte angora

xflorisx schreef:
07 mei 2025 10:26
Moneyman schreef:
07 mei 2025 08:56

Dat zou me inderdaad niks verbazen.

Laten we eerlijk zijn:
- een deel van de topicstarters komt alleen klagen om te klagen
- een deel van de topicstarters heeft zelf flink boter op het hoofd
- een deel van de vaste reageerders met gedegen kennis is voorgoed vertrokken
- er ontstaan steevast de meest zinloze discussies waar niemand, maar dan ook niemand, iets aan heeft.

De vraag is al vaker gesteld: wat is de meerwaarde van dit forum?

Het is dat het geen consumentenonderwerp is, anders zou ik een topic willen openen over zelfreflectie. Het forum wordt immers gedragen door de deelnemers. Denk dat het een lang topic wordt, vooral met verwijten en sneren naar elkaar...

Plaats reactie