Blijvende irritatie Valys
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 28 aug 2021 01:43
Blijvende irritatie Valys
Iedereen die met Valys reist kent de problemen zoals de boekingscentrale nagenoeg onbereikbaar vooral in de avonduren na 21.00u, de Centrale Vervoersleiding nagenoeg onbereikbaar de gehele dag waardoor je in het geval van een veel te laat komende taxi waardoor je bijvoorbeeld een trein mist.
Valys moet net zoals in de regio Arnhem - Nijmegen (hoe het in de andere regio's heet weet ik,niet) en de regie centrale van NS voor mindervalide die hulp nodig hebben om in/uit de trein te komen veel meer mensen inzetten om zij die afhankelijk zijn van vervoer op maat met een gerust hart kunnen reizen van huis naar naar recreatie of dergelijke.
Ik denk - en dat is volgens mij het allergrootste probleem van vraagafhankelijkvervoer en in het specifieke geval Valys dat taxibedrijven weinig verdienen aan een Valys rit (alleen de heenreis, de terugreis van de chauffeur komt voor rekening van het taxibedrijf) dat ze liever 2e liever 5 normale ritten met een rolstoelbus rijden (want dat zit in de prijs in begrepen en dan maakt het niet uit of het een particuliere rit of een ziekfondsrit is) en als ze dan daarmee klaar zijn dan komen ze in actie voor Valys en daarmee duperen ze men met een handicap en dat mag niet in Europa aangezien Nederland mede zijn handtekening heeft gezet onder het verdrag "Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap" uit 2016 heeft geratificeerd en daarmee zou het Ministerie van VWS waar Valys en alle regiotaxi organisaties onder vallen niet ieder jaar de duimschroeven aandraaien maar eindelijk eens over de brug komen met een zak met geld zodat het beroep van taxichauffeur weer aantrekkelijk wordt en taxibedrijven gaan investeren in goed materiaal zodat mensen die gebruik maken van vraagafhankelijkvervoer weer vertrouwen hebben.
Valys moet net zoals in de regio Arnhem - Nijmegen (hoe het in de andere regio's heet weet ik,niet) en de regie centrale van NS voor mindervalide die hulp nodig hebben om in/uit de trein te komen veel meer mensen inzetten om zij die afhankelijk zijn van vervoer op maat met een gerust hart kunnen reizen van huis naar naar recreatie of dergelijke.
Ik denk - en dat is volgens mij het allergrootste probleem van vraagafhankelijkvervoer en in het specifieke geval Valys dat taxibedrijven weinig verdienen aan een Valys rit (alleen de heenreis, de terugreis van de chauffeur komt voor rekening van het taxibedrijf) dat ze liever 2e liever 5 normale ritten met een rolstoelbus rijden (want dat zit in de prijs in begrepen en dan maakt het niet uit of het een particuliere rit of een ziekfondsrit is) en als ze dan daarmee klaar zijn dan komen ze in actie voor Valys en daarmee duperen ze men met een handicap en dat mag niet in Europa aangezien Nederland mede zijn handtekening heeft gezet onder het verdrag "Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap" uit 2016 heeft geratificeerd en daarmee zou het Ministerie van VWS waar Valys en alle regiotaxi organisaties onder vallen niet ieder jaar de duimschroeven aandraaien maar eindelijk eens over de brug komen met een zak met geld zodat het beroep van taxichauffeur weer aantrekkelijk wordt en taxibedrijven gaan investeren in goed materiaal zodat mensen die gebruik maken van vraagafhankelijkvervoer weer vertrouwen hebben.
Re: Blijvende irritatie Valys
Zo, die laatste zin moest ik even drie keer lezen
Ben wel benieuwd wat je bedoelt met een "particuliere rit of een ziekenfonds rit", want dat is 20 jaar geleden al opgeheven.
Het probleem is herkenbaar en welbekend, en ook niet zo makkelijk op te lossen. Want het probleem is niet alleen "te weinig geld", maar ook dat een betrouwbare en tijdige planning steeds moeilijker te realiseren is in een land wat steeds voller en drukker wordt en waarbij ook de verkeersintensiteit nog steeds toeneemt. En ja, dat is heel zuur, zeker voor mensen die ervan afhankelijk zijn.

Ben wel benieuwd wat je bedoelt met een "particuliere rit of een ziekenfonds rit", want dat is 20 jaar geleden al opgeheven.
Het probleem is herkenbaar en welbekend, en ook niet zo makkelijk op te lossen. Want het probleem is niet alleen "te weinig geld", maar ook dat een betrouwbare en tijdige planning steeds moeilijker te realiseren is in een land wat steeds voller en drukker wordt en waarbij ook de verkeersintensiteit nog steeds toeneemt. En ja, dat is heel zuur, zeker voor mensen die ervan afhankelijk zijn.
Re: Blijvende irritatie Valys
Valys heet zo door het hele land. Dat wordt door taxibedrijven uit de regio geregeld over het algemeen. Meestal wordt er een aanbesteding gedaan, de goedkoopste wint. Achteraf blijkt altijd dat het amper iets oplevert, dus gaan ze de keer erna hoger zitten in de prijs en vinden ze het niet erg dat kwijt te raken. Daarom dat ze er ook niet heel hard hun best voor doen. Je kunt je namelijk voorstellen dat een taxibedrijf uit Venlo die iemand naar Rotterdam moet brengen een vrijwel lege terugreis gaat hebben.
Wat mij betreft moet er zo een landelijk systeem komen, zodat niet het taxibedrijf uit Venlo iemand naar Rotterdam brengt en leeg terug gaat, terwijl iemand uit de regio Rotterdam met een taxibedrijf uit Rotterdam onderweg is naar Venlo. Dat je zulke ritten kunt combineren.
@Moneyman, een particuliere rit is gewoon iemand die belt naar de taxicentrale voor een rit. Dat andere zal wel een rit vanuit de zorgverzekering zijn. Iemand die bijvoorbeeld met een gebroken been zit en naar een checkup in het ziekenhuis moet.
Wat mij betreft moet er zo een landelijk systeem komen, zodat niet het taxibedrijf uit Venlo iemand naar Rotterdam brengt en leeg terug gaat, terwijl iemand uit de regio Rotterdam met een taxibedrijf uit Rotterdam onderweg is naar Venlo. Dat je zulke ritten kunt combineren.
@Moneyman, een particuliere rit is gewoon iemand die belt naar de taxicentrale voor een rit. Dat andere zal wel een rit vanuit de zorgverzekering zijn. Iemand die bijvoorbeeld met een gebroken been zit en naar een checkup in het ziekenhuis moet.
Re: Blijvende irritatie Valys
Het grote probleem is dat Nederland zoveel verdragen ondertekent heeft. Daardoor heeft werkelijke bijna iedereen recht op van alles.marcvhulst schreef: ↑04 jul 2025 15:45...
daarmee duperen ze men met een handicap en dat mag niet in Europa aangezien Nederland mede zijn handtekening heeft gezet onder het verdrag "Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap" uit 2016 heeft geratificeerd ...
Zo stelt het Europees Sociaal Handvest dat iedereen recht heeft op huisvesting. Leg dat maar eens uit aan iemand die al langer dan tien jaar op een sociale woning wacht.
De realiteit is dat Nederland een behoorlijk geld gebrek heeft, de centjes op zijn en dat in alle sectoren keuzes gemaakt moeten worden hoe het geld besteed wordt en waar op bezuinigd kan worden. Heel veel rechten kunnen allang niet of nauwelijks meer waargemaakt worden. Dus maakt de politiek keuzes, wat doen we wel en wat doen we minder of niet.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 28 aug 2021 01:43
Re: Blijvende irritatie Valys
Ziekenfonds ritten bestaan nog steeds.Moneyman schreef: ↑04 jul 2025 16:26Zo, die laatste zin moest ik even drie keer lezen![]()
Ben wel benieuwd wat je bedoelt met een "particuliere rit of een ziekenfonds rit", want dat is 20 jaar geleden al opgeheven.
Het probleem is herkenbaar en welbekend, en ook niet zo makkelijk op te lossen. Want het probleem is niet alleen "te weinig geld", maar ook dat een betrouwbare en tijdige planning steeds moeilijker te realiseren is in een land wat steeds voller en drukker wordt en waarbij ook de verkeersintensiteit nog steeds toeneemt. En ja, dat is heel zuur, zeker voor mensen die ervan afhankelijk zijn.
Deze term in de taxiwereld wordt gebruikt voor hen die meerdere dagen in de week naar bijvoorbeeld het ziekenhuis moeten (denk aan dialyse) of andere zorginstellingen moeten zijn.
De mogelijkheid voor het krijgen van een ziekenfondsrit krijg je niet zomaar want je moet eerst jou eigen zorgverzekering bellen of op internet een formulier downloaden en invullen, meenemen naar je eerste zorg afspraak (deze moet men zelf betalen of ze gebruiken Regiotaxi) en laten dat formulier onderteken door de zorgmedewerker die bij die brief een behandelplan en een klein deel van je medische dossier bijvoorbeeld waarin staat waarin staat wat je precies "mankeert" en dit stuur je per post of mail naar je zorgverzekering en bij goedkeuring moet je zelf contact opnemen met een gecontracteerd taxibedrijf waarmee je afspraken maakt.
Vanaf dag 1 dat je gebruik maakt van de zorgtaxi moet zowel de taxichauffeur alsmede de zorgaanbieder een handtekening zetten op het formulier dat of getoond moet worden bij een steekproef en anders jaarlijks door jouw contactpersoon.
Bij akkoord krijg je een nieuw formulier voor het volgende jaar.
Helaas zit er wel een addertje onder het gras; stel je bent klaar met je behandeling en je bent uitgenodigd om bij je naaste familie even op adem te komen en daarna een hapje mee te eten om daarna weer terug te gaan naar huis krijgt een reprimande en het maakt voor de zorgverzekeraar niet hoe zwaar je behandeling is ziekenvervoer is er niet voor privé ritjes.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 28 aug 2021 01:43
Re: Blijvende irritatie Valys
Het klopt helemaal wat je schrijft over dat het beter zou wanneer een taxibedrijf een passagier in Venlo oppikt en naar Rotterdam moet dan zou het gewoon zo moeten zijn dat het ook gewoon een passagier die naar of Venlo of een andere plaats op de route maar dat staat het taxibedrijf dat in Rotterdam voor Valys de concessie heeft gekregen niet toegestaan.Nijogeth schreef: ↑04 jul 2025 16:28Valys heet zo door het hele land. Dat wordt door taxibedrijven uit de regio geregeld over het algemeen. Meestal wordt er een aanbesteding gedaan, de goedkoopste wint. Achteraf blijkt altijd dat het amper iets oplevert, dus gaan ze de keer erna hoger zitten in de prijs en vinden ze het niet erg dat kwijt te raken. Daarom dat ze er ook niet heel hard hun best voor doen. Je kunt je namelijk voorstellen dat een taxibedrijf uit Venlo die iemand naar Rotterdam moet brengen een vrijwel lege terugreis gaat hebben.
Wat mij betreft moet er zo een landelijk systeem komen, zodat niet het taxibedrijf uit Venlo iemand naar Rotterdam brengt en leeg terug gaat, terwijl iemand uit de regio Rotterdam met een taxibedrijf uit Rotterdam onderweg is naar Venlo. Dat je zulke ritten kunt combineren.
@Moneyman, een particuliere rit is gewoon iemand die belt naar de taxicentrale voor een rit. Dat andere zal wel een rit vanuit de zorgverzekering zijn. Iemand die bijvoorbeeld met een gebroken been zit en naar een checkup in het ziekenhuis moet.
Hierdoor is er tussen de taxibedrijven een ruzie ontstaan want het draait alleen maar om geld.......ze zijn namelijk oh zo bang om geld te verliezen. Vandaar dat ze nu al jaren (ik meen inmiddels al 25 jaar....heb het zelf mee gemaakt in 2009.....mijn moeder kwam mij ophalen uit ziekenhuis en ondanks dat het maar enkele minuten duurde dat we naar huis konden mocht de taxi niet blijven staan en reed vol onbegrip leeg terug naar de standplaats in haar woonplaats.
Valys en het Ministerie van VWS zeiden toen al "we kunnen hier niets aan doen"
Het is eigenlijk te triest voor woorden!
ria3
vindt dit leuk
Re: Blijvende irritatie Valys
Er is nogal een verschil tussen de winstgevendheid van taxibedrijven. In steden is het een winstgevende bezigheid, maar in minder dichtbevolkte gebieden is het veel moeilijker om daadwerkelijk winstgevend te zijn. Er gaan veel kleine bedrijven over de kop en eigenlijk blijven alleen de grote taxibedrijven vaak over.
Re: Blijvende irritatie Valys
Klinkt als: het bestaat al lang niet meer, maar de term wordt door oudgedienden nog gebruikt.marcvhulst schreef: ↑06 jul 2025 12:36Ziekenfonds ritten bestaan nog steeds.
Deze term in de taxiwereld wordt gebruikt voor hen die meerdere dagen in de week naar bijvoorbeeld het ziekenhuis moeten (denk aan dialyse) of andere zorginstellingen moeten zijn.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 28 aug 2021 01:43
Re: Blijvende irritatie Valys
Eigenlijk niet. Bel je eigen zorgverzekering maar eens op en vraag er meer eens naar.Moneyman schreef: ↑06 jul 2025 14:29Klinkt als: het bestaat al lang niet meer, maar de term wordt door oudgedienden nog gebruikt.marcvhulst schreef: ↑06 jul 2025 12:36Ziekenfonds ritten bestaan nog steeds.
Deze term in de taxiwereld wordt gebruikt voor hen die meerdere dagen in de week naar bijvoorbeeld het ziekenhuis moeten (denk aan dialyse) of andere zorginstellingen moeten zijn.
Re: Blijvende irritatie Valys
De officiële term is ziekenvervoer, zo stond het in elk geval in de systemen van de taxibedrijven waar ik wel eens bij geklust heb. Zoals Moneyman al zegt, de term ziekenfondsritten is blijven hangen.