Pinautomaat bij afhaalkluis Apotheek

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Nijogeth

Re: Pinautomaat bij afhaalkluis Apotheek

Ongelezen bericht door Nijogeth »

40% van de mensen woont in de stad, aldus het CBS. Die 74% gaat over stedelijk gebied, daar tellen ze ook dorpen bij. Ieder gebied met 1500 mensen per vierkante km valt daar onder stedelijk gebied.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
14 jul 2025 00:14
40% van de mensen woont in de stad, aldus het CBS. Die 74% gaat over stedelijk gebied, daar tellen ze ook dorpen bij. Ieder gebied met 1500 mensen per vierkante km valt daar onder stedelijk gebied.
Dan wordt het een definitie kwestie. Wat is een stad? Wat is een dorp? Wat is een stedelijk gebied?

1500 mensen op een vierkante kilometer is aardig dicht bevolkt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Vergeleken met New York is dit hele land een dorp. Hou het daar maar op.

Nijogeth

Speedy123 schreef:
14 jul 2025 11:02
Nijogeth schreef:
14 jul 2025 00:14
Dan wordt het een definitie kwestie. Wat is een stad? Wat is een dorp? Wat is een stedelijk gebied?

1500 mensen op een vierkante kilometer is aardig dicht bevolkt.
Nu kijk ik hier even naar de wijken in de dorpen hier in de regio. Een simpele wijk gaat tussen 2000 en 5000 inwoners per vierkante kilometer. En dan is er in dit geval amper hoogbouw. De wijken met 2000 inwoners per vierkante meter, dat zijn alleen maar woonhuizen, geen appartementen.

Speedy123

Zoals ik al aangaf, dan wordt het een definitie kwestie? Wanneer is een woonplaats een dorp en wanneer een stad?

Is Pijnacker een dorp of een stad? Berkel en Rodenrijs?

Dat is niet eenduidig dus spreekt het CBS over stedelijk gebied. Want in holland ligt tegenwoordig bijna alles aan elkaar vast.

Fiets ik 500 meter tussen de huizen door naar het noorden dan sta ik in Benthuizen. Dorp of stad?

Nijogeth

Nee, het CBS spreekt over 40% in de stad. Niet driekwart, zoals jij zei. Dat was een andere bron en die sprak over elk gebied dat 1500 of meer mensen per vierkante kilometer heeft.

Speedy123

CBS:

- zeer sterk stedelijk: gemiddelde oad van 2500 of meer adressen per km2;
- sterk stedelijk: gemiddelde oad van 1500 tot 2500 adressen per km2;
- matig stedelijk: gemiddelde oad van 1000 tot 1500 adressen per km2;
- weinig stedelijk: gemiddelde oad van 500 tot 1000 adressen per km2;
- niet stedelijk: gemiddelde oad van minder dan 500 adressen per km2.

oad betekend omgevings adressen dichtheid.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

En zo worden elke keer de doelpalen een klein beetje verzet om toch maar te kunnen zeggen dat men gelijk heeft...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Die zit... :wink:

Maar het lijkt me niet dat een afhaalkluis van een apotheek gemaakt is om mee te voetballen. Denk ook niet dat het belangrijk is waar het ding staat, om de vraag van TS te beantwoorden. Die weet zelf wel waar ze woont, mag ik aannemen.

Terug naar de OP maar weer?

Speedy123

angel1978 schreef:
15 jul 2025 07:29
En zo worden elke keer de doelpalen een klein beetje verzet om toch maar te kunnen zeggen dat men gelijk heeft...
Speedy123 schreef:
13 jul 2025 20:00
wikop schreef:
13 jul 2025 18:59
Ik zou toch maar eens bij de apotheek gaan werken voor korte tijd
Jij gaat er maar van uit dat de meeste mensen in een grote stad wonen
En het tegendeel is waar
Nope. Meer dan driekwart van de Nederlanders woont in een stedelijk gebied. De randstad is überhaupt aan het veranderen in één groot stedelijke gebied. Met de stedelijke verdikking wordt het aantal stedelijke inwoners in Nederland alleen maar groter.
Ik heb het de hele tijd al over stedelijk gebied. Juist omdat definities als een dorp of een stad niet eenduidig zijn.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Maar toch wat heeft de discussie over de beroepsgroep van apothekers en assistenten als ook de schaarste van medicijnen met het afhalen van de medicijnen in de afhaalkluis van doen want daar gaat het topic over.

Ts had zowel vergoede als zelf betaalde medicijnen besteld die gezamenlijk in een afhaalkluis zijn gedaan en kreeg de wel vergoede medicijnen pas na betaling mee.

De tip om de medicijnen niet gelijktijdig te bestellen is meen ik al gegeven en wat de factuur betreft die wordt met de medicijnen meegeleverd of kan na betaling als pin bon uitgeprint worden.

Speedy123

Ron5300 schreef:
15 jul 2025 11:46
Maar toch wat heeft de discussie over de beroepsgroep van apothekers en assistenten als ook de schaarste van medicijnen met het afhalen van de medicijnen in de afhaalkluis van doen want daar gaat het topic over.

Ts had zowel vergoede als zelf betaalde medicijnen besteld die gezamenlijk in een afhaalkluis zijn gedaan en kreeg de wel vergoede medicijnen pas na betaling mee.

De tip om de medicijnen niet gelijktijdig te bestellen is meen ik al gegeven en wat de factuur betreft die wordt met de medicijnen meegeleverd of kan na betaling als pin bon uitgeprint worden.
Niets, het was een discussie over het verschil tussen een lokale apotheek in een dorpje die nog uitstekende service levert en de apotheek in een stedelijk gebied die de patiënten druk nog nauwelijks aankunnen en in de zomer zelfs hun openingstijden reduceren. Waar de patiënt maar weinig service van kan verwachten.

Voor TS zijn er allang uitstekende antwoorden gegeven en TS heeft nimmer meer van zich laten horen. Het welbekende slotje kan er allang op.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Of we veranderen de titel van het topic in Huiskamer 2.0

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

En het bezorgsysteem heeft weer problemen hier,de bezorgers moeten allemaal overuren gaan maken
Er zijn er binnen 24 uur 4 vertrokken,
En dat moet toch opgevangen worden
Speedy,het boeit me totaal niet hoe jij over apotheken denkt
Want jij zit gewoon vast in je eigen idee
Ik zie hardwerkende vrouwen,want ja,in de apotheek werken het meeste vrouwn
Ik zie een huisarts en een apotheek die hun uiterste best doen,die uitgmolken en uitgeperst worden door zorgverkeraars,want die beslissen welke medicijnen wij krijgen,en niet huisarts en of apotheek

Ik zie een lijst met medicijnen die net leverbar zijn,omdat van elke soort medicijnen maar een geleverd mag worden door de apothee,die lijst is trouwens landelijk,en niet gebonden aan benu of een andere keten

Ik zie apotheken de elke dag een personeelslid kwijt zijn aan bellen met alle andere apotheken en ketens om het toch proberen op te lossen

Op het moment dat het ene merk niet leverbaar is,zitten wij in de problemen,want die andere merken zijn niet op voorraad,dankzij het nederlandse beleid

Ik zie,want ik woon in de grensstreek,dat die medicijnen in belgie en duitsland vaak wel leverbaar zijn,want daar word voor de medicijnen meer betald,vaak maar een paar dubbeltjes voor een doosje

Dus als er tekorten dreigen,levert men liever aan die landen,en ik zie jou,iemand die verbitterd is naar de verkeerde mensen toe

Boos moet je niet op de apothekers zijn,en niet op de artsen

Maar op de overheid en de verzekeringen

Vorig jaar moest ik een operatie krijgen
En die kon alleen doorgaan als ik een bepaalde pijnstiller en antibiotica kon krijgen
Was helemaal niet meer te krijgen in nederland,dan kan ik wel gaan zitten mokken,of ik onderneem aktie
De pijnstiller was er wel in belgie nog,en de ab in duitsland,dan bel ik dus de huisarts,en ga het dar halen

We leven in een tijd dat we niet kunnen achter over hangen,maar zelf aktie moeten ondernemen

Mijn apotheek heeft geprobeerd ze zlf in te voeren,maar dat mocht niet,want er moest een nederlandse handleiding bij zijn

Voor je het vraagt,het was een prive kliniek,en ik had ook kunnen kiezen om te wachten

Maar dat was weer 5 maanden wachten,ook dat is al krom,die wachtlijsten,maar we kunnen wel blijven zeuren

We schiten er niks mee op,ik heb bij mijn verzekering voor 5 of 6 euro per maand een buitenlanddekking afgesloten,dus als het te gek word ga ik de grens over

Persoonlijk zie ik geen problemen maar oplossingen

Speedy123

wikop schreef:
15 jul 2025 11:59
....

Boos moet je niet op de apothekers zijn,en niet op de artsen

Maar op de overheid en de verzekeringen

....

Persoonlijk zie ik geen problemen maar oplossingen
Maar ik ben helemaal niet boos. Niet op de apothekers, niet op de overheid en niet op de verzekeraars.

Ik zie ook de oplossing gewoon. Stoppen met het huidige arbeidsintensieve distributie systeem met veel kleine detailwinkeltjes in elke wijk waarbij schaarse apothekers assistenten een belangrijke rol vervullen. Overgaan op automatisering, zoals we in alle andere detail handel allang gezien hebben.

En die oplossing gaat er op termijn ook gewoon komen hoor. A.I. gaat beroepen als apothekers assistent e.d. overbodig maken en uitfaseren. We gaan dezelfde centralisatie zien zoals we zien bij de bezorg supermarkten en elektronica / witgoed ketens die allang van buiten de stad vanuit distributie centra op industrie terreinen iedereen bedienen. Gewoon een kwestie van tijd.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Ik bid en duim van niet,echt niet

Speedy123

wikop schreef:
15 jul 2025 12:43
Ik bid en duim van niet,echt niet
Te laat, de ontwikkeling is allang in gang gezet en bezig. In IT land begon het al 30 jaar geleden met de opkomst van Internet en goedkope data verbindingen.

Waar vroeger programmeurs in Nederland bij bedrijven in dienst kwamen om daar op lokatie de systemen te ontwikkelen die daar op kantoor in de eigen computer ruimte draaide, is alles tegenwoordig ge-outsourced. Programmeurs in India doen het programmeerwerk, systemen draaien nu in de Cloud bij een grote Cloud aanbieders zoals Amazon (AWS) Microsoft (Azure) of Google.

En dat is niet erg. Was voor mij ook niet erg. Waar ik vroeger nog zelf programmeerde ben ik nu eindverantwoordelijk voor diverse systemen die onderhouden worden vanuit India en gehost worden in de Cloud. Werk verdwijnt niet, de functie inhoud veranderd.

En dat zal voor apothekers assistenten niet anders zijn. De functie verdwijnt maar met hun kennis van medicatie kunnen ze bijvoorbeeld omgeschoold worden naar verpleegkundige. Dus gewoon werkzaam in de zorg blijven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
15 jul 2025 12:21
En die oplossing gaat er op termijn ook gewoon komen hoor. A.I. gaat beroepen als apothekers assistent e.d. overbodig maken en uitfaseren. We gaan dezelfde centralisatie zien zoals we zien bij de bezorg supermarkten en elektronica / witgoed ketens die allang van buiten de stad vanuit distributie centra op industrie terreinen iedereen bedienen. Gewoon een kwestie van tijd.
Ach, dat riep iedereen ook toen Blockchain hot was. Niets van gemerkt...

... maar goed, da's misschien meer voor een ander topic ;-)

Speedy123

Moneyman schreef:
15 jul 2025 13:05
Speedy123 schreef:
15 jul 2025 12:21
Ach, dat riep iedereen ook toen Blockchain hot was. Niets van gemerkt...

... maar goed, da's misschien meer voor een ander topic ;-)
De A.I. ontwikkeling is iets anders dan blockchain. De ontwikkelingen gaan heel snel en in IT land zijn ze al doorgebroken. Programmeurs maken steeds meer gebruik van code assistenten die hele blokken code simpelweg genereren. Ze hoeven nu alleen nog te controleren en te testen en eventuele fouten eruit halen. Hun productiviteit neemt heel rap toe.

Uw beroepsgroep is binnenkort ook aan de beurt. A.I. systemen beginnen de wet goed te begrijpen, gaan geweldig om met actuele jurisprudentie en zullen steeds vaker advocaten maar ook deurwaarders gaan bijstaan. Maar ook de gewone burger die nu weinig van de wet begrijpt. Ook zij kunnen straks uitstekende argumentaties indienen bij de rechter die gewoon gegenereerd zijn op basis van vragen van de A.I. aan die burger.

A.I. heeft een enorme impact op de wereld en zal veel beroepen echt drastisch gaan veranderen. Geen ontkomen meer aan.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je haalt hier sowieso al AI en LMM door elkaar. Ik deel je inschattingen maar zeer beperkt. Maar dit topic gaat over een afhaalkluis, al is het inmiddels bijna jouw persoonlijke huiskamer geworden :wink:

Gesloten