Gerechtsdeurwaarder sommeert

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Speedy123

Re: Gerechtsdeurwaarder sommeert

Bericht door Speedy123 »

Snoetteke maakt af en toe wat kleine foutjes in de data.
snoetteke72 schreef:
15 jul 2025 20:55
2015 Hoofdsom 23262 inclusief rente tot en met uitspraak

Daarna 2008 tm 2022 per jaar 2300 erbij
Vanaf 2023 komt er 1739 ongeveer.bij.

2008 tm 2025 is....

Er is een klein deel rente vervallen.. van 2008tm 2010 dankzij MM dat was 4647 euro.

Na aandringen in 2022 hebben ze de hoofdsom iets verlaagd . Dat is nundus 17586.dit jaar bijna rente vrij... klein deel komt er weer op volgend jaar.. en dan de hoofdsom naar beneden!
Het te betalen bedrag was op 2008 na de uitspraak 23.262 euro inclusief de tot dan toe verschuldigde rente conform de krediet overeenkomst.

Na 2008 is de kredietovereenkomst niet meer relevant, nu heeft de veroordeelde alleen nog maar te maken met de uitspraak van de rechter.

Omdat er in de zeven jaar na 2008 niets afgelost wordt, blijft de hoofdsom staan. Elk jaar komt er een kostenpost bij van 9,8 % rente over de hoofdsom. Dat betekent dat er in 2015 een bedrag van 16.000 euro extra bijgekomen is naast de hoofdsom.

Dus in 2015 zou het totale bedrag opgelopen zijn richting de 40.000 euro zijn, extra kosten buiten beschouwing gelaten.

In 2015 weet de deurwaarder de veroordeelde op te sporen. Het vonnis wordt betekend en de incasso wordt opgestart om het vonnis van de rechter ten uitvoer te brengen. Vanaf dat moment beginnen de aflossingen van 400 euro per maand en daalt het totaal openstaande bedrag maandelijks.

Ook weet Snoetekke na adviezen van Moneyman een deel van de te betalen rente van tafel te krijgen en een verlaging van de hoofdsom te krijgen. Zowel de hoofdsom als het extra bijgekomen bedrag worden verlaagd.

Er is dus nimmer sprake van een bedrag van 57.000 euro.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
16 jul 2025 12:48
Dus in 2015 zou het totale bedrag opgelopen zijn richting de 40.000 euro zijn, extra kosten buiten beschouwing gelaten.

In 2015 weet de deurwaarder de veroordeelde op te sporen. Het vonnis wordt betekend en de incasso wordt opgestart om het vonnis van de rechter ten uitvoer te brengen. Vanaf dat moment beginnen de aflossingen van 400 euro per maand en daalt het totaal openstaande bedrag maandelijks.
We zijn er bijna uit. U noemt nu een bedrag dat vergelijkbaar is met wat ik in mijn tweede rekenvoorbeeld noemde, dus nadat jaarlijks een slordige 10% rente over de oorspronkelijke schuld was bijgeteld, maar geen rente over die rente. Ik las echter dat de afbetalingen pas in 2017 zijn begonnen, waardoor de schuld dus nog even is doorgegroeid.

Dan zou het restbedrag nu ergens tussen de 20 en 25.000 moeten hangen.

Als Snoetteke (of haar man, waar blijft die eigenlijk) dat geld elders leent tegen een lagere rente, dan is ze in één klap van dit gedoe af.

snoetteke72

Bericht door snoetteke72 »

https://imgur.com/a/wT5hMRH
Afbeelding

Dit was het bedrag op 9 juni 2015
Daar zijn we mee begonnen.

De exexutiekosten zijn inmiddels zo'n 600 euro

En er is 4700 van de rente afgehaald ivm verjaring

Consumenneke

Kunnen we even overnieuw beginnen, want nu zijn we Snoetteke's adminstratie aan het overdoen.
snoetteke72 schreef:
14 jul 2025 12:38
vandaag krijg ik een email dat alles ineens gesommeert wordt.
Hoeveel werd er gesommeerd?
En staat er bij waarom?

snoetteke72

Ik kopieer het maar van de brief zelf

"In bovengenoemd dossier bent u de gemaakte afspraken niet
nagekomen.
Opzeggen betalingsregeling
De afgesproken betalingsregeling zeggen wij hierbij op. Wij vragen u nog
éénmaal om het totaalverschuldigde volgens onderstaande opgave binnen vijf
dagen aan ons te betalen."

Hoofdsom € 23.262,95
Rente berekend tot en met 14-07-2025 € 32.772,07
Nog te verschijnen rente P.M.*
Proceskosten € 1.190,80
Betekeningskosten € 159,76
Executiekosten € 599,81
--------------------- +
subtotaal € 57.985,39 + P.M.*
Ontvangen bij ons € 36.061,60
--------------------- -/-
Saldo € 21.923,79 + P.M.*
============
*P.M. = Mogelijk te verwachten, maar nog niet inzichtelijke kosten.

Dit dus.

Geen idee hoe ze eraan komen zoals ik al zei, altijd netjes betaald

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
16 jul 2025 13:15
Dat is niet correct. Dankzij Moneyman's advies heeft er een verlaging van de rente en verlaging van de hoofdsom plaatsgevonden. Snoetekke is duidelijk, er staat nu in totaal iets meer dan 18.000 open.
Consumenneke schreef:
Als Snoetteke (of haar man, waar blijft die eigenlijk) dat geld elders leent tegen een lagere rente, dan is ze in één klap van dit gedoe af.
Als het goed is heeft Snoetteke's partner minimaal een A.1 codering bij de BKR, kan zelfs een A.2 zijn. Geld lenen bij een normale kredietverstrekker is dan niet mogelijk. Ook andere partijen dan de BKR houden dit soort zaken in registers bij. Kredietverstrekkers maken gebruik van die registers tijdens de acceptatie procedure van een aanvraag.

Of Snoetteke geld kan lenen is afhankelijk van haar juridisch status t.o.v. haar partner en haar eigen inkomsten. Wel geldt hier dat Snoetekke goed op moet letten want als zij de schuld afkoopt, krijgt haar partner een schuld aan haar.

Mocht de relatie in de toekomst fout open en haar partner verdwijnt richting de camping of het buitenland, dan mag zij nog vele jaren alleen aflossen op het door haar aangegane krediet.

snoetteke72

We hebben daar gekeken bij de bkr, maar daar staat niets 😳

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

snoetteke72 schreef:
16 jul 2025 14:16
We hebben daar gekeken bij de bkr, maar daar staat niets 😳
Soms is het een wonderlijke wereld. Er bestaan uiteraard meer registers dan het BKR, maar niet geschoten is altijd mis. Dus als uw partner elders kan lenen tegen een lagere rente dan 9,8 procent, dan kan dat op termijn aardig wat centjes schelen. Maar goed Moneyman gaf dat advies al jaren geleden.

Wat nog onduidelijk is, waarom wordt nu de gehele som opgeëist? Is men van mening dat er een termijnbetaling gemist is of iets dergelijks?

snoetteke72

Lenen dat gaat niet.. en zeker zon hoog bedrag niet.. een bruto maandinkomen van 2600 daar kom je niet ver mee.

En mocht je er al aankomen dan is het maandelijke bedrag hoger dan wat we nu betalen.

De rente in dit dossier. Het grootste gross is bijna afbetaald en dan is het ieder jaar aflossen van de hoofdsom..

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

snoetteke72 schreef:
16 jul 2025 14:43
Lenen dat gaat niet.. en zeker zon hoog bedrag niet.. een bruto maandinkomen van 2600 daar kom je niet ver mee.

En mocht je er al aankomen dan is het maandelijke bedrag hoger dan wat we nu betalen.

De rente in dit dossier. Het grootste gross is bijna afbetaald en dan is het ieder jaar aflossen van de hoofdsom..
Dat is duidelijk en daarmee klaar.

Maar wat nog onduidelijk is, waarom wordt nu de gehele som opgeëist? Is men van mening dat er een termijnbetaling gemist is of iets dergelijks?

Francesco26

Bericht door Francesco26 »

Op basis van je laatste bericht zou ik schuldsanering aanvragen. Met zo'n laag inkomen en geen hulp van anderen krijg je je schuld nooit afbetaald vermoed ik.

Zo vraag je schuldsanering aan: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... ering-wsnp

Consumenneke

snoetteke72 schreef:
16 jul 2025 13:50
Geen idee hoe ze eraan komen zoals ik al zei, altijd netjes betaald
Om te beginnen brengen ze elk jaar bijna 10% over die 23 duizend, ofwel 2300 in rekening. Tussen 2008 en 2015 is dat dus zeven jaar en in 2025 spreken we al over zeventien jaar. Dat is ruim 39 duizend euro. Onderweg heb je daar wat van af weten te knabbelen, vandaar dat er een lager bedrag staat.

Had je elders geld geleend om de hele schuld in een keer te betalen, dan had je veel minder rente betaald.

Zolang je dat niet doet, komt er elk jaar 2300 euro aan rente bij. Jullie betalen 4800, dus reken maar na hoe lang dat gaat duren.
Speedy123 schreef:
16 jul 2025 14:11
Consumenneke schreef:
Dat is niet correct. Dankzij Moneyman's advies heeft er een verlaging van de rente en verlaging van de hoofdsom plaatsgevonden. Snoetekke is duidelijk, er staat nu in totaal iets meer dan 18.000 open.
Ik zie toch echt een resterend saldo van bijna 22.000.

Hoezo is dat niet correct?

Consumenneke

Speedy123 schreef:
16 jul 2025 14:11
Dankzij Moneyman's advies heeft er een verlaging van de rente en verlaging van de hoofdsom plaatsgevonden. Snoetekke is duidelijk, er staat nu in totaal iets meer dan 18.000 open.
Je zou gelijk kunnen hebben, maar dan hebben ze de toegezegde aanpassingen niet goed uitgevoerd. Dat zou te zien zijn in een goede herberekening.

Valt de resterende schuld niet te herfinancieren met hulp van bv de Kredietbank of crowdfunding zoals deze, deze, deze of hier?

Goh, lijkt best een interessant thema voor Radar!

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

Mijn advies om hulp bij de gemeente te vragen lijkt me de enige manier om tot een oplossing te komen.

Een WSNP traject ingaan is nu nog niet aan de orde maar schuldbemiddeling door de gemeente biedt wel perspectieven waar schuldeisers gevoelig voor zijn.

U bevindt zich nu in een uitzichtloze situatie want al zou de betalingsregeling hervat worden, de kosten en de rente lopen ook weer op.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
16 jul 2025 14:54
Ik zie toch echt een resterend saldo van bijna 22.000.

Hoezo is dat niet correct?
Snoetekke liet weten:
snoetteke72 schreef:
15 jul 2025 16:24
De rente is bijna afbetaald.. dan wordt de 17586 ook weer wat lager en iets minder rente weer.
Dus Snoetekke dacht dat de rente bijna afbetaald was, nu lijkt er ineens nog 4.500 euro aan rente en kosten verschuldigd te zijn? Dan zou ze nog bijna twee jaar bezig met het aflossen van de achterstallige rente en kosten voordat ze gaat inlossen op de hoofdsom.

Wellicht zit hier de discrepantie tussen wat Snoettekke denkt dat er betaald is en wat de deurwaarder meent dat er tot op heden afbetaald is?

Ergens klopt er hier iets niet. Snoetteke moet dus alle gedane betalingen controleren en de deurwaarder verzoeken om aan te geven waarom deze denkt dat de regeling niet nagekomen is.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
16 jul 2025 15:24
[Ergens klopt er hier iets niet.
In de sommatie zien we Hoofdsom € 23.262,95 terwijl er ook sprake is van een verlaagd bedrag: € 17.586.

Tien procent over dit bedrag is € 2326 of € 1759 per jaar, dat scheelt een borrel op een slok.

Een deel van de rente was bovendien niet opeisbaar, maar we zien niet of die onderweg in mindering gebracht is.

De hele berekening is te maken door de tijdlijn te volgen, kan ook zonder medewerking van de deurwaarder. Maar dan heb je wel iemand nodig die precies is en geen warhoofden die niet weten wie met wie getrouwd is, of ineens gaan roepen dat er twee schulden openstaan en dat alles te complex is.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
16 jul 2025 15:39
De hele berekening is te maken door de tijdlijn te volgen, kan ook zonder medewerking van de deurwaarder. Maar dan heb je wel iemand nodig die precies is en geen warhoofden die niet weten wie met wie getrouwd is, of ineens gaan roepen dat er twee schulden openstaan en dat alles te complex is.
Eh nee, dat kan niet. U kwam zelf met 57.000 euro aanzetten en ging redenaties verzinnen om maar op dat bedrag te komen.

De schuld bestaat uit drie componenten, de hoofdsom, de (oplopende) rente en de kosten.

We hebben twee bronnen, een overzicht van de deurwaarder en wat Snoetekke ons verteld. En die twee komen duidelijk niet met elkaar overeen.

Snoetekke stelt dat de hoofdsom verlaagt is naar 17.586 euro. De deurwaarder spreekt nog altijd over 23.263 euro

Snoetekke zegt dat binnenkort alleen de hoofdsom van 17.586 euro nog openstaat en dat die dan snel naar beneden gaat door de aflossingen. De deurwaarder laat iets heel anders zien, die stelt dat er in totaal 22.000 euro open staat.

Dus hebben we een discrepantie van 3.000 euro tot 4.000 euro. We weten niet of de betalingsregeling correct is nagekomen of niet. Snoetekke meent dat er wel altijd correct betaald is. De deurwaarder meent van niet, die eist nu alles op.

Dus heeft u de motivatie van de deurwaarder nodig waarom die meent dat dat de betalingsregeling niet is nagekomen en het overzicht van de door Snoetekke gedane betalingen. Alleen zo kunt u bepalen hoe het nu in elkaar steekt en wat er nu mis gegaan is en welke partij daar verantwoordelijk voor is.

snoetteke72

Hoevaak ik al niet gevraagd heb hoeveel de hoofdsom nu is.
Ik krijg standaard deze email met de hoofdsom van 23262.

Terwijl uit een email blijkt die ik gestuurd hebben zeggen ze dit.

Tekst van iemand van die afdeling in mei 2023

Het rentepercentage is inderdaad 9,8% per jaar maar slechts over een bedrag van € 17.586,52.

Met vriendelijke groet,

Daar gaat ik van uit.

snoetteke72

https://imgur.com/a/35s0d9I
Deze heb ik net gescreend. Via het inlogportaal.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

snoetteke72 schreef:
16 jul 2025 16:17
Hoevaak ik al niet gevraagd heb hoeveel de hoofdsom nu is.
Ik krijg standaard deze email met de hoofdsom van 23262.

Terwijl uit een email blijkt die ik gestuurd hebben zeggen ze dit.

Tekst van iemand van die afdeling in mei 2023

Het rentepercentage is inderdaad 9,8% per jaar maar slechts over een bedrag van € 17.586,52.

Met vriendelijke groet,

Daar gaat ik van uit.
Dat maakt een hoop duidelijk. De jaarlijkse 9,8 procent rente gaat over een bedrag van 17.586,52 en niet de gehele hoofdsom. De hoofdsom is dus 23.262. Over iets minder dan zes duizend euro van de hoofdsom wordt dus niet de jaarlijkse 9,8 procent rente in rekening gebracht.

Plaats reactie