Midden in de nacht worden er mobiele data verbruikt terwijl WiiFi aanstaat

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Ron5300

Re: Midden in de nacht worden er mobiele data verbruikt terwijl WiiFi aanstaat

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Zolang er een goede wifiverbinding is zal de telefoon van die wifiverbinding gebruik blijven maken dus op de één of andere manier valt de wifiverbinding uit of het signaal is te zwak.

Als u zoals velen doen de telefoon mee naar de slaapkamer neemt denk ik eerder dat de afstand tussen het wifi modem en de telefoon te groot is waardoor het wifi signaal te zwak geworden is.

Bij een te zwak wifi signaal schakelt de telefoon op het mobiele netwerk over om de updates binnen te halen en dat kost een boel data.

U kunt de sterkte van het wifi signaal zelf testen door bij wifi instellingen van de telefoon de wifiverbinding te kiezen waarna u kunt zien of de wifi verbinding goed genoeg is.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het kan ook zo simpel zijn als ADSL dat er uitligt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
22 jul 2025 12:15
Als het een keer gebeurt wel, maar als dat repeterend rond dezelfde tijd gebeurt lijkt me dat niet logisch.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Mocht het gaan om een (recent) Samsung toestel dan kunt via de Intelligent Wifi optie uit het Wifi menu heel veel zaken instellen. Als U dan ook nog via de Connectivity Labs naar de Wi-Fi Developer options gaat kunt U de Wi-Fi connection history en link status history raadplegen. Ook de Network Connection History is daar te zien.
Mocht U dit allemaal niet snappen (wat heel goed mogelijk is) dan zou ik instellen dat updates nooit automatisch gedownload moeten worden. Dan kunt U ze namelijk zelf uitvoeren als U zeker weet dat Wifi wel werkt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
22 jul 2025 12:40
alfatrion schreef:
22 jul 2025 12:15
Als het een keer gebeurt wel, maar als dat repeterend rond dezelfde tijd gebeurt lijkt me dat niet logisch.
Een resettende modem kan natuurlijk ook. Niet heel waarschijnlijk, want dat moet je meestal aanzetten.

Janzegt

Ongelezen bericht door Janzegt »

Als er data wordt verbruikt, dan betekent dit dat je telefoon geen verbinding heeft met je router. Dat wil zeggen dat je telefoon signaal te zwak is om bij de router te komen, of dat het routersignaal te zwak is om bij je telefoon te komen. Op dat moment schakelt je telefoon naar mobiele data. En aangezien er veel apps zijn die op de achtergrond verbinding maken met externe services (denk aan facebook, instagram, maar ook andere), zullen dan een aanslag doen op je data bundel.
Een aantal leden suggereren dat er ook mobiele data wordt verbruikt als je modem geen verbinding heeft met de buitenwereld. Dat is niet zo. Als je geen verbinding hebt met de buitenwereld, dan is je intern wifi signaal nog wel beschikbaar en je telefoon blijft iedere keer proberen data via wifi te sturen, maar dat lukt niet, maar zolang je wifi signaal in de lucht is en je telefoon maakt verbinding met de router en visa versa, dan schakelt deze niet naar mobiele data.
Wat wel eens voorkomt is dat je internet provider op afstand een software update doet van de modem. Bij modem en ingebouwde router gaat in dit geval wel het wifi signaal down.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
21 jul 2025 16:28
Bij veel telefoons ( in ieder geval bij android ) kun je instellen via welk netwerk er geupdate kan/mag worden. Zowel voor de software-updates als voor de app-updates kun je instellen of deze alleen via wifi of ook via mobiele data kunnen worden uitgevoerd.

PToenink

Ongelezen bericht door PToenink »

Je telefoon ligt op dat moment op een plek waar WiFi zwakker is en 4G sterker.

Binnen het iPhone menu zit onder het menu “mobiel netwerk” een functie genaamd “Wifi assistentie” en als die aan staat dan geef je de telefoon toestemming om bij een zwak wifi signaal over te schakelen naar 4G. Dit staat standaard altijd aan.
Waar dit bij Android in het menu zit en hoe dat heet weet ik niet, maar ongetwijfeld staat daar onder het menu mobiel netwerk of provider instellingen ook een functie die ongeveer zo heet.

Dit moet je ten alletijde dus uitzetten. Dan is je probleem opgelost.

De overige antwoorden die ik las zijn maar deels een oplossing. Immers mogen de apps die geen blokkade hebben nog steeds overspringen naar 4G. Hetzelfde geldt voor nieuw geïnstalleerde apps. Die hebben de blokkade nog niet.

WilMarie

Ongelezen bericht door WilMarie »

Beste forumleden, hartelijk dank voor jullie pogingen om mij te helpen.
Ik ga een aantal suggesties opvolgen:

Van HenkHH: mobiel netwerk automatisch inschakelen:Uit
Databesparing: Aan
Achtergrond gegevens toestaan : Uit

Van Angel1978: Updates alleen via WiFi
Van P Toenink: WiFi assistentie: Uit
Zal even duren voordat ik weet of e.e.a. helpt

WilMarie

Ongelezen bericht door WilMarie »

Nog even een update: ik heb een aantal adviezen opgevolgd, helaas zonder resultaat.
Nu zet ik mobiele data alleen aan, als het noodzakelijk is.
Zodra ik in de buurt ben van een Vodafonewinkel, zal ik daar advies vragen.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de adviezen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Dirkie schreef:
22 jul 2025 11:35
En hoe stuurt de ip-camera een melding als die geen verbinding meer heeft met het netwerk. Heeft U dit getest?
Die camera is always-on. Zodra er geen beeldsignaal meer komt, krijg ik van mijn guardian angel in the cloud een signaal dat er iets scheelt in mijn huis. Is echt heel simpel. Valt niks aan te testen.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Consumenneke schreef:
11 aug 2025 16:35
Dirkie schreef:
En hoe stuurt de ip-camera een melding als die geen verbinding meer heeft met het netwerk. Heeft U dit getest?
Die camera is always-on. Zodra er geen beeldsignaal meer komt, krijg ik van mijn guardian angel in the cloud een signaal dat er iets scheelt in mijn huis. Is echt heel simpel. Valt niks aan te testen.
Ik mag aannemen dat dit geheel tenminste een keer getest is. Er zijn zo te lezen aardig wat punten waarop het mis kan gaan. Als mijn internet verbinding wegvalt blijft alles binnen mijn huis gewoon werken, zoals printen, benaderen van mijn NAS enz enz. Maar van binnen naar buiten en andersom werkt niet meer. Dus als ik een camera zou hebben dan zou de melding bijvoorbeeld niet via Wifi op mijn telefoon doorkomen want dit is via Wifi niet meer verbonden met internet.
Dit alles heeft overigens helemaal niets met dit topic te maken, levert ook geen enkele bijdrage aan een eventuele oplossing van het probleem van TS en mag dus door de moderatie volgens de geldende regels daarvoor ook gewoon verwijderd worden.

Janzegt

Ongelezen bericht door Janzegt »

Iemand in mijn omgeving vertelde me onlangs dat hij ook heeft meegemaakt dat er data werd gebruikt, terwijl hij zeker wist dat de instellingen goed stonden. Uiteindelijk bleek het een software fout van de telefoon/systeem te zijn. Na een update van de Android software, was het probleem over.
Geen idee welk telefoon u heeft en hoe oud deze is, maar in dit geval ging het om een Oppo telefoon.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Dirkie schreef:
12 aug 2025 09:24
Dit alles heeft overigens helemaal niets met dit topic te maken, levert ook geen enkele bijdrage aan een eventuele oplossing van het probleem van TS en mag dus door de moderatie volgens de geldende regels daarvoor ook gewoon verwijderd worden.
Ik noemde het als bewijs dat mijn wifi niet wegvalt terwijl mijn mobiel overschakelt van wifi naar het mobiele netwerk. Dat Dirkie vervolgens de slimmerd gaat uithangen, daar kan ik niks aan doen.

Er kunnen talloze redenen zijn waarom mijn bewakingscamera geen signaal doorgeeft in de cloud en één daarvan is wegvallende wifi. Als hij wel signaal doorgeeft, is de wifi dus niet weggevallen. Hoef ik niks voor te testen.

Ik heb een simpel-abonnement dus mijn bijdrage was wel op-topic. Dat Dirkie afwijkt is niet mijn schuld. Beste is gewoon negeren, ik ga het leren. Practice as I preach!

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Consumenneke schreef:
11 aug 2025 16:35
Dirkie schreef:

Het gaat hier toch echt om wifi en jij kan je cloud niet benaderen zonder wifi. Dus het voorbeeld dat je hier probeert te geven raakt kant noch wal en is inderdaad niet de discussie.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als de cloud aangeeft ik kan de camera niet benaderen is geen wifi voor nodig. Alleen een connectie met de telefoon dus via 5g/4g of wifi, zodat deze kan aangeven er is iets mis.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Consumenneke haalde de camera's als voorbeeld aan, die wifi verbinding viel niet weg maar die van de telefoon met een Simpel abonnement wel.

Het vermoeden rees dat Simpel op afstand de wifi verbinding van de telefoon uit kon schakelen om meer data te verkopen.

Technisch zou het mogelijk kunnen zijn door in de mijn Simpel app een stukje software in te bouwen die de controle van de telefoon overneemt.
Als dat het geval zou zijn zouden alle Simpel klanten overmatig veel data gebruiken en had het klachten geregend.

De vergelijking tussen camera's die op vaste afstand van het wifi modem zijn geplaatst met een mobiele telefoon gaat niet op omdat een mobiele telefoon steeds van plaats wisselt en na mate die verder van het wifi modem komt het wifi signaal afneemt.

De meest simpele manier is om bij thuiskomst de mobiele data in zijn geheel uit te zetten want daarmee worden alle opties voor de mobiele data uitgezet.

Plaats reactie