Moet ik voorwaarden gaan bekijken en doornemen van de auto's die ik niet kies?Speedy123 schreef: ↑31 jul 2025 12:03Maar u ziet toch al meteen een verschil? Bij de ene auto gelden specifieke voorwaarden voor de waarborg, bij de andere niet.RaymondObbes schreef: ↑31 jul 2025 11:47Persoonlijk vind ik dat partijen als Sunny Cars duidelijker moeten zijn op hun site, en geen verschillende foto's moeten tonen van verschillende auto's uit dezelfde categorie, met verschillende prijzen. Toon een silhouette van een type auto en 1 prijs voor die categorie. Ik vind het ontzettend misleidend dat je een duurdere auto kunt kiezen, die helemaal niet beschikbaar is, zodat een goedkopere meegegeven kan worden.
Dit is wat je ziet. Je kiest duurder, maar krijgt goedkoper. Bied dan gewoon alleen de goedkopere aan, als die andere optie er helemaal niet is.
Het is dan de vraag, wat zijn die specifieke voorwaarden? Rechtvaardigen die een prijs verschil of niet?
Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
-
RaymondObbes
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 27 jul 2009 18:44
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Een mogelijk verschil in voorwaarden voor de waarborg rechtvaardigen natuurlijk niet het prijsverschil.
Simpel: nee.RaymondObbes schreef: ↑31 jul 2025 12:07Moet ik voorwaarden gaan bekijken en doornemen van de auto's die ik niet kies?
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Dat is mij te kort door de bocht. Dan zou ik graag eerst de specifieke voorwaarden graag willen zien.
Wellicht kan TS de voorwaarden openen en hier posten?
Wel als u later zich wilt beroepen op de prijs van die andere auto die u niet gekozen heeft. Want de specifieke voorwaarden kunnen de prijs beïnvloeden.RaymondObbes schreef: ↑31 jul 2025 12:07Moet ik voorwaarden gaan bekijken en doornemen van de auto's die ik niet kies?
-
StevieNL81
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Persoonlijk ben ik met je eens, maar ik vrees dat het gewoon zo niet werkt. Met vakanties heb je hetzelfde:
Je hebt 4* hotel A voor 500 euro en 4* hotel B voor 600 euro.
Als je hotel B boekt en die is overboekt moet men je bij een soortgelijk hotel onderbrengen....en dat kan ook hotel A zijn. Dat die ttv je oorspronkelijke boeking 100 euro goedkoper was betekent niet dat je 100 euro terug krijgt.
Ik vind het wel ver gaan om te zeggen dat het echt jouw fout is. Zie het meer als een leerpunt in deze klantonvriendelijk business van autoverhuurRaymondObbes schreef: ↑31 jul 2025 11:47Ik heb veel geleerd van de discussies hier.
1: Het is mijn fout dat ik een duurdere auto reserveer en een goedkopere meekrijg (uit dezelfde categorie).
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Het verhuur bedrijf waar u uw auto oppikt, heeft geen prijsverschil tussen auto A en auto B. Beide zijn uit dezelfde categorie en hebben dezelfde prijs.RaymondObbes schreef: ↑31 jul 2025 11:47Ik heb veel geleerd van de discussies hier.
1: Het is mijn fout dat ik een duurdere auto reserveer en een goedkopere meekrijg (uit dezelfde categorie).
2: Als je een auto reserveert, kies dan altijd de goedkoopste uit een bepaalde categorie, want je krijgt toch niet mee wat je reserveert.
Op Sunny Cars ziet u auto's van verschillende verhuur bedrijven zonder dat de naam van de bedrijven vermeldt worden. De verschillende verhuurbedrijven kunnen andere prijzen hanteren voor dezelfde auto's.
U heeft bij verhuur bedrijf A een auto gereserveerd uit categorie XY. De auto die u had willen hebben, is niet beschikbaar. U krijgt een andere auto uit dezelfde categorie XY mee van verhuur bedrijf A tegen de prijs van een categorie XY auto.
Dan ziet u op Sunny Web dat de auto die u meegekregen heeft bij verhuurbedrijf B goedkoper zou zijn geweest. Daarom vind u dat u teveel betaald heeft en wilt u het prijsverschil terughebben van Sunny Cars.
De open vraag is dan, zijn de voorwaarden tussen verhuurbedrijf A en verhuurbedrijf B hetzelfde of zijn er verschillen die een andere prijs rechtvaardigen?
Vandaar mijn vraag om de links naar de auto's te posten en niet de screenshots, want dan kunnen we zien of het hetzelfde product is of niet.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Het is absoluut niet te kort door de bocht.
Wat jij schrijft, zou erop neerkomen dat TS de specifieke voorwaarden voor de waarborg (!) van een auto die hij überhaupt niet eens gaat huren (!) zou moeten lezen. Dat slaat nergens op.
Dat het niet gebeurt, betekent niet dat het niet zou moeten gebeuren. Waarom zou je in jouw voorbeeld geeft recht op teruggaaf van die 100 euro hebben?StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 12:23Persoonlijk ben ik met je eens, maar ik vrees dat het gewoon zo niet werkt. Met vakanties heb je hetzelfde:
Je hebt 4* hotel A voor 500 euro en 4* hotel B voor 600 euro.
Als je hotel B boekt en die is overboekt moet men je bij een soortgelijk hotel onderbrengen....en dat kan ook hotel A zijn. Dat die ttv je oorspronkelijke boeking 100 euro goedkoper was betekent niet dat je 100 euro terug krijgt.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
TS wil zich wel beroepen op de prijs van verhuurbedrijf B maar de specifieke voorwaarden van verhuurbedrijf B buiten beschouwing laten.
Dus een auto afnemen bij verhuur bedrijf A met de specifieke voorwaarden van verhuurbedrijf A tegen de prijs van de auto bij verhuurbedrijf B.
Ik kijk nog eens en zie ook nog dat het verschil niet alleen in de waarborg zit, bij beide auto's wordt sowieso naar specifieke voorwaarden gewezen.
Om te bepalen of er een terecht prijsverschil is tussen de auto's, zijn de specifieke voorwaarden wel degelijk van belang.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Ligt het dan niet meer voor de hand dat SC direct de voordelen benoemt zodra men met de vervangende auto op de proppen komt?
Als dat niet gebeurt, zijn er mi geen voordelen.
Moneyman
vindt dit leuk
-
StevieNL81
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Nou bijvoorbeeld omdat je dat niet hebt afgesproken. Zowel bij reizen of autohuur is de regel dat men een gelijkwaardig alternatief moet bieden; enkel als dit niet voor handen is (je bv auto uit lagere categorie krijgt) krijg je ook geld terug. Nergens staat een afspraak over verrekening of geld terug.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het praktisch niet uitvoerbaar is. Het volgende is een aanname maar toch:
Je zal moeten kunnen bewijzen dat in dit geval die auto goedkoper was tegen dezelfde voorwaarden ... iets wat je eigenlijk achteraf nooit kan. Probleem is dus bv al de bewijslast.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Nope. De onderzoekspicht van een consument gaat niet zover als jij hier weergeeft. Als auto A en auto B tegen behoorlijk verschillende prijzen worden aangeboden, en dus de kernprestatie al wezenlijk verschilt, kan een consument zich er gewoon op beroepen dat auto A geen gelijkwaardig alternatief is voor auto B.Speedy123 schreef: ↑31 jul 2025 13:04TS wil zich wel beroepen op de prijs van verhuurbedrijf B maar de specifieke voorwaarden van verhuurbedrijf B buiten beschouwing laten.
Dus een auto afnemen bij verhuur bedrijf A met de specifieke voorwaarden van verhuurbedrijf A tegen de prijs van de auto bij verhuurbedrijf B.
Ik kijk nog eens en zie ook nog dat het verschil niet alleen in de waarborg zit, bij beide auto's wordt sowieso naar specifieke voorwaarden gewezen.
Om te bepalen of er een terecht prijsverschil is tussen de auto's, zijn de specifieke voorwaarden wel degelijk van belang.
TS doet zaken met Sunny Cars. Dat er achter de schermen mogelijk verschillende partijen schuilgaan, is iets waar TS geen rekening mee hoeft te houden. Het wordt immers niet als zodanig gepresenteerd.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 31 jul 2025 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Consumenneke
vindt dit leuk
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Exact - en een prijsverschil van 20% is niet "gelijkwaardig".StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 13:25
Nou bijvoorbeeld omdat je dat niet hebt afgesproken. Zowel bij reizen of autohuur is de regel dat men een gelijkwaardig alternatief moet bieden; enkel als dit niet voor handen is (je bv auto uit lagere categorie krijgt) krijg je ook geld terug. Nergens staat een afspraak over verrekening of geld terug.
Dat is niet zo moeilijk te bewijzen als de auto's op hetzelfde platform nu ook tegen een soortgelijk verschillende prijs worden aangeboden.StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 13:25Je zal moeten kunnen bewijzen dat in dit geval die auto goedkoper was tegen dezelfde voorwaarden ... iets wat je eigenlijk achteraf nooit kan. Probleem is dus bv al de bewijslast.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Zo te zien reageren hier een heleboel kleine letter experts die ter plekke op zoek gaan naar kleine lettertjes of ze anders zelf bedenken. Maar zo werd de auto niet verkocht. Let op de beloftes van Sunny Cars!
Vooraf al weten dat er ook achteraf geen gedoe is. Dát is all-in autohuur van Sunny Cars.
Dat wordt nader toegespitst.
Huur je een auto bij Sunny Cars, dan krijg je een zorgeloze huurauto voor een transparante huursom. We maken het je graag makkelijk! Niet alleen tijdens het reserveren van jouw favoriete huurauto maar ook bij het administratieve deel van je reservering. Daarom kan je bij ons zelf online je reservering beheren.
Tip: je kan gratis een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Die vraagt wel naar de voorafgaande correspondentie, dus wellicht moet je nog een mail wijden aan de gebroken belofte. Ik wed dat Sunny dan snel met een oplossing komt!
En laat je niet afleiden door de lilliletterputters.
Vooraf al weten dat er ook achteraf geen gedoe is. Dát is all-in autohuur van Sunny Cars.
Dat wordt nader toegespitst.
Huur je een auto bij Sunny Cars, dan krijg je een zorgeloze huurauto voor een transparante huursom. We maken het je graag makkelijk! Niet alleen tijdens het reserveren van jouw favoriete huurauto maar ook bij het administratieve deel van je reservering. Daarom kan je bij ons zelf online je reservering beheren.
Tip: je kan gratis een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Die vraagt wel naar de voorafgaande correspondentie, dus wellicht moet je nog een mail wijden aan de gebroken belofte. Ik wed dat Sunny dan snel met een oplossing komt!
En laat je niet afleiden door de lilliletterputters.
RaymondObbes
vindt dit leuk
-
StevieNL81
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
En dan komt het dus aan op wat is gelijkwaardig. Voor mijn eerder genoemde voorbeeld van een reis geldt bv:Moneyman schreef: ↑31 jul 2025 13:49Exact - en een prijsverschil van 20% is niet "gelijkwaardig".StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 13:25
Nou bijvoorbeeld omdat je dat niet hebt afgesproken. Zowel bij reizen of autohuur is de regel dat men een gelijkwaardig alternatief moet bieden; enkel als dit niet voor handen is (je bv auto uit lagere categorie krijgt) krijg je ook geld terug. Nergens staat een afspraak over verrekening of geld terug.
Nergens noemt men een prijsvergelijking dus dit is geen factor.De gelijkwaardigheid van een alternatieve accommodatie wordt beoordeeld naar objectieve maatstaven en moet worden bepaald naar de volgende omstandigheden: 1. de situering van de accommodatie in de plaats van bestemming; 2. de aard en de klasse van de accommodatie; 3. de faciliteiten die de accommodatie biedt. Voorts zijn bij de beoordeling van de gelijkwaardigheid van belang: de samenstelling van het reisgezelschap, de bij de reisorganisator bekendgemaakte bijzondere eigenschappen en persoonlijke omstandigheden van de reizigers, en de door de reizigers verlangde en door de reisorganisator bevestigde afwijkingen van het programma.
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Natuurlijk wel. De prijs is onderdeel van punt 2: de aard en klasse.StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 13:58En dan komt het dus aan op wat is gelijkwaardig. Voor mijn eerder genoemde voorbeeld van een reis geldt bv:Moneyman schreef: ↑31 jul 2025 13:49Exact - en een prijsverschil van 20% is niet "gelijkwaardig".StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 13:25
Nou bijvoorbeeld omdat je dat niet hebt afgesproken. Zowel bij reizen of autohuur is de regel dat men een gelijkwaardig alternatief moet bieden; enkel als dit niet voor handen is (je bv auto uit lagere categorie krijgt) krijg je ook geld terug. Nergens staat een afspraak over verrekening of geld terug.
Nergens noemt men een prijsvergelijking dus dit is geen factor.De gelijkwaardigheid van een alternatieve accommodatie wordt beoordeeld naar objectieve maatstaven en moet worden bepaald naar de volgende omstandigheden: 1. de situering van de accommodatie in de plaats van bestemming; 2. de aard en de klasse van de accommodatie; 3. de faciliteiten die de accommodatie biedt. Voorts zijn bij de beoordeling van de gelijkwaardigheid van belang: de samenstelling van het reisgezelschap, de bij de reisorganisator bekendgemaakte bijzondere eigenschappen en persoonlijke omstandigheden van de reizigers, en de door de reizigers verlangde en door de reisorganisator bevestigde afwijkingen van het programma.
-
StevieNL81
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Dat is jouw interpretatie
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Je huurt een auto van een bepaalde categorie bij verhuurder A. Je kunt niet de prijs vergelijken van een auto van die categorie bij verhuurder B. In dit geval heeft TS een vergelijkbare (heel erg vergelijkbaar) auto in die bepaalde categorie gekregen bij verhuurder A. Het heeft geen nut om naar verhuurder B te kijken, misschien had deze de auto die TS wilde huren ook wel 100 euro goedkoper aangeboden als ze die hadden.Moneyman schreef: ↑30 jul 2025 22:14Maar Sonny Cars komt er natuurlijk niet mee weg om enerzijds 100 euro meer te vragen voor het ene model, om dan vervolgens doodleuk te zeggen “ja, maar dat goedkopere model zit toevallig in dezelfde categorie, dus dat is ook OK”. Dan hadden ze voor beide auto’s gewoon dezelfde prijs moeten vragen.
-
StevieNL81
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Ware het niet dat de RCC enkel aanbevelingen doet en zich beperkt tot de reclameuitingen. Er zal dus geen oplossing voor TS worden geboden.Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 13:52
Tip: je kan gratis een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Die vraagt wel naar de voorafgaande correspondentie, dus wellicht moet je nog een mail wijden aan de gebroken belofte. Ik wed dat Sunny dan snel met een oplossing komt!
En laat je niet afleiden door de lilliletterputters.![]()
Laat je niet afleiding door zinloze adviezen.
-
Consumenneke
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Tuttut. Zinloos? Laten we het wel netjes houden...StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:19Ware het niet dat de RCC enkel aanbevelingen doet en zich beperkt tot de reclameuitingen. Er zal dus geen oplossing voor TS worden geboden.
Laat je niet afleiding door zinloze adviezen.
StevieNL81 kent de definities van reclame volgens de reclamecode blijkbaar niet.
Een bonafide bedrijf zoals Sunny Cars wordt niet graag op de vingers getikt vanwege misleidende reclame.Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden.
-
StevieNL81
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Je kent mij helemaal niet want ik ken die definitie heel goed. Stop eens met voor anderen te denken en steek die energie in jezelf.Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 14:28
StevieNL81 kent de definities van reclame volgens de reclamecode blijkbaar niet
Hoe helpt je advies TS zijn geld terug te krijgen? Want nogmaals...daar gaat de RCC niet over. Ze geven hooguit advies over hoe Sunnycars het beter kan doen (ALS dat al moet) maar doen niets met de onderliggende klacht
-
Consumenneke
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?
Wederom fout. De SRC gaat een adverteerder niet vertellen wat ze wel kunnen doen. Die bevestigt alleen dat de beloofde prestatie (de reclame) niet waargemaakt wordt.StevieNL81 schreef: ↑31 jul 2025 14:33Hoe helpt je advies TS zijn geld terug te krijgen? Want nogmaals...daar gaat de RCC niet over. Ze geven hooguit advies over hoe Sunnycars het beter kan doen (ALS dat al moet) maar doen niets met de onderliggende klacht
Zo'n afkeuring is een tik op de vingers die Sunny Cars niet wil. Sunny Cars zal dus vooraf erkennen dat ze deze belofte niet waargemaakt hebben en voorkomen dat de klacht behandeld wordt, door vraagsteller een vergoeding aan te bieden voor het genot dat hem ontzegd is door de verhuurder.
Leuk van de Stichting Reclame Code is dat de voorzitter en de commissie zich niet laten leiden door allerlei kleine lettertjes maar gewoon naar de reclame kijken zoals de consument die ziet. Is best grappig om eens mee te maken.


