Blokkade digitale betaalpassen voor OV
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Heb je netjes je vervoersbewijs voor het OV gedigitaliseerd, zodat je met je telefoon in en uit kan checken - wordt het geblokkeerd. Het gaat om digitale kaarten van Paysafe, Revolut en Vivid. Zie link.
Wil je netjes inchecken omdat je naar je werk moet, kan dat niet. Wat nu dan? Fysieke pas aanvragen? Gaat een week duren...
https://nos.nl/artikel/2577609
Wil je netjes inchecken omdat je naar je werk moet, kan dat niet. Wat nu dan? Fysieke pas aanvragen? Gaat een week duren...
https://nos.nl/artikel/2577609
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Als je het verhaal erachter goed leest dan is dit volkomen logisch. Het was heel eenvoudig om er fraude (lees: gratis reizen) mee te plegen. En de aanbieders van de kaarten die dit mogelijk maken weigerden actie te ondernemen.
En helaas worden dus de mensen die deze digitale passen eerlijk gebruikten er nu de dupe van. En dat komt omdat het tijdens de reis niet te controleren is.
En helaas worden dus de mensen die deze digitale passen eerlijk gebruikten er nu de dupe van. En dat komt omdat het tijdens de reis niet te controleren is.
BL2
, AxBeer123987
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
J. Deltoer
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Kaartje kopen.
Weer een probleem minder.
BL2
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
StevieNL81
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Gelukkig hebben ze Bunq niet geblokkeerd 
Open een bunq bankrekening online in een paar minuten. Profiteer van tot 25 IBANs, slimme budgettools en instant betalingen. Beheer je financiën moeiteloos.
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Waarom specifieke aandacht voor deze bank ?
Is daar soms ook fraude mee te plegen in het OV ?
Maar goed en terecht dat er nu (eindelijk) maatregelen zijn genomen tegen deze manier van fraude. Logisch ook, het verlies bij NS van 10 miljoen Euro per maand (!) moet teruggebracht worden.
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Volgens het artikel gaat het om een serieuze kwestie, maar het zal toch niet om 10 miljoen euro per maand gaan, wat NS aan verlies lijdt door deze grappenmakers?
-
J. Deltoer
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Begin maar eens die huidige directeur te vervangen door iemand die wel capabel is. En geef niet een paar ton bonus mee, maar laat hem een paar ton bonus betalen.
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Laat ze gewoon eens stoppen met het bouwen van die megalomane stations. Kost klauwen met geld, en maakt het voor de reis uit of je een superdeluxe station binnen loopt of gewoon een functioneel maar eenvoudig station? Je loopt naar binnen en naar buiten, en dat is het...
Maar dat heeft eigenlijk niks te maken met de blokkade van een aantal digitale OV-betaalpassen.
Maar dat heeft eigenlijk niks te maken met de blokkade van een aantal digitale OV-betaalpassen.
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Kan NS niet gewoon de rekening voor misgelopen inkomsten bij Paysafe, Revolut en Vivid neerleggen ?
Daarna is het aan die platvorms om dit door te belasten aan de gebruikers.
Daarna is het aan die platvorms om dit door te belasten aan de gebruikers.
J. Deltoer
vindt dit leuk
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Dat staat inderdaad nergens en is natuurlijk ook niet zo. Dat is het totale verlies op concern niveau.witte angora schreef: ↑05 aug 2025 11:15Volgens het artikel gaat het om een serieuze kwestie, maar het zal toch niet om 10 miljoen euro per maand gaan, wat NS aan verlies lijdt door deze grappenmakers?
Maar fraude verkomen helpt natuurlijk wel om de verliezen te beperken.
Het verbouwen/bouwen van stations is geen zaak van NS, maar ProRail. Een geheel ander bedrijf.
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Vraag is natuurlijk wel of dat soort zaken überhaupt iets met het verlies te maken heeft. Ik heb me er niet teveel op ingelezen dus het zou kunnen, maar vaker is het zo dat vastgoed, en de uitgaven / inkomsten die daarbij horen in ander bedrijfsonderdeel zit dan de bedrijfsonderdelen die het verlies veroorzaken. Ik zie in de nieuwsartikelen erover stations niet genoemd worden als een primaire oorzaak van de verliezen bij de NS.witte angora schreef: ↑05 aug 2025 11:25Laat ze gewoon eens stoppen met het bouwen van die megalomane stations. Kost klauwen met geld, en maakt het voor de reis uit of je een superdeluxe station binnen loopt of gewoon een functioneel maar eenvoudig station? Je loopt naar binnen en naar buiten, en dat is het...
Maar dat heeft eigenlijk niks te maken met de blokkade van een aantal digitale OV-betaalpassen.
Zo'n zeer luxe station kan er bijvoorbeeld ook heel goed voor zorgen dat de NS minder verlies maakt, omdat het geld oplevert door middel van exploitatie, en dus het verlies van andere bedrijfsonderdelen helpt drukken. Je zal dus eerst moeten bekijken waar de pijnpunten liggen voor de NS en welke individuele bedrijfsonderdelen winst en verlies maken voordat je kan stellen dat het bouwen of renoveren van stations een (grote) verlies post is.
-
J. Deltoer
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Ik denk dat het belangrijk is om eens echt te gaan benoemen met welke problemen de NS kampt die zoveel kosten opleveren cq waarmee ze zoveel opbrengsten mislopen.
Wie zijn de zwartrijders, en hoe pakken we deze aan.
Wie zijn degene die vernielingen aanrichten en hoe pakken we deze groep aan
Hoe kunnen we onzinnige kosten verminderen, zoals het ontwikkelen van een ns datingapp, overmatige marketing enz.
Hoe kunnen we snijden in peperduur personeel dat niets toevoegt. Bijvoorbeeld, d66er Koolmees vangt ruim 5 ton per jaar voor zijn activiteiten. Prorail heeft een eigen directeur, in 2015 was zijn salaris 207.000 euro. Dan heb je nog directeuren bij de kleinere spoorlijnen....
Al met al is het niet raar de prijs van de treinkaartjes voor den gewoonen Nederlander.
Wie zijn de zwartrijders, en hoe pakken we deze aan.
Wie zijn degene die vernielingen aanrichten en hoe pakken we deze groep aan
Hoe kunnen we onzinnige kosten verminderen, zoals het ontwikkelen van een ns datingapp, overmatige marketing enz.
Hoe kunnen we snijden in peperduur personeel dat niets toevoegt. Bijvoorbeeld, d66er Koolmees vangt ruim 5 ton per jaar voor zijn activiteiten. Prorail heeft een eigen directeur, in 2015 was zijn salaris 207.000 euro. Dan heb je nog directeuren bij de kleinere spoorlijnen....
Al met al is het niet raar de prijs van de treinkaartjes voor den gewoonen Nederlander.
-
StevieNL81
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Consumenneke
vindt dit leuk
Consumenneke
vindt dit leuk
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Meestal is reizen met een abonnement voordeliger. Populaire abonnementen zijn;
Weekend Vrij €36,95 (nu in de aanbieding eerste maand €18,45) per maand
Dal Voordeel €5,95 per maand
Het duurt een week om de abonnement in te laten gaan indien je geen OV chipkaart hebt, deze krijg je gratis erbij.
Heb je wel een persoonlijke OV chipkaart, dan kan je abonnement binnen een uur in laten gaan.
Alle abonnementen van NS kunnen na 1 maand dagelijks opgezegd of aangepast worden.
U kunt ook in de NS app een treinkaart kopen. Op de dag zelf altijd tegen vol tarief, enkele dagen van tevoren kan met korting treinkaartjes gekocht worden binnen tijdsloten.
Elk station heeft een kaartjes automaat, hier worden alle pinpassen geaccepteerd. In dit geval betaalt u altijd vol tarief.
Weekend Vrij €36,95 (nu in de aanbieding eerste maand €18,45) per maand
Dal Voordeel €5,95 per maand
Het duurt een week om de abonnement in te laten gaan indien je geen OV chipkaart hebt, deze krijg je gratis erbij.
Heb je wel een persoonlijke OV chipkaart, dan kan je abonnement binnen een uur in laten gaan.
Alle abonnementen van NS kunnen na 1 maand dagelijks opgezegd of aangepast worden.
U kunt ook in de NS app een treinkaart kopen. Op de dag zelf altijd tegen vol tarief, enkele dagen van tevoren kan met korting treinkaartjes gekocht worden binnen tijdsloten.
Elk station heeft een kaartjes automaat, hier worden alle pinpassen geaccepteerd. In dit geval betaalt u altijd vol tarief.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 05 aug 2025 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
In principe hebben die bedrijven niets fout gedaan. Ze geven hun klanten de mogelijkheid om een tijdelijke, digitale pas te maken en deze weer in te trekken wanneer ze willen.
Het is aan de acceptant, in dit geval de NS, om te beslissen of ze klanten met deze tijdelijke passen op krediet willen laten reizen.
De acceptant heeft dat tot voor kort gedaan en heeft er nu voor gekozen dat niet langer toe te staan omdat teveel klanten de passen alweer intrekken voordat de reis afgerekend kon worden.
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Sowieso verwacht ik dat ze gebruikers kunnen herleiden. Is het niet bij de aanschaf van de prepaid anonieme kaart, dan wel bij het "verwijderen" daarvan. Blijkbaar trekt de foute reiziger de kaart leeg, voordat de NS dit doet.
Is gewoon fraude, wat de aanbieder van kaarten faciliteert.
Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV
Even voor de duidelijkheid, er kan nog steeds gereisd worden met Revolut, echter dan wel alleen met de echte betaalpas. Enkel de tijdelijke virtuele passen zijn geblokkeerd.
Het is dus niet zo dat mensen die bij Revolut bankieren geheel niet meer met OV Pay met NS kunnen reizen.
Het is dus niet zo dat mensen die bij Revolut bankieren geheel niet meer met OV Pay met NS kunnen reizen.
Consumenneke
en wikop
vinden dit leuk
