Blokkade digitale betaalpassen voor OV

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Moneyman

Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
06 aug 2025 16:48
Moneyman schreef:
05 aug 2025 15:23
't Is gewoon een debitcard. De aanbieder doet niets verkeerd en faciliteert niets illegaals. Dat een gebruiker fraudeert, is aan de reiziger.
Als ik een boete rij met mijn auto en voordat de bekeuring binnen is verkoop ik de auto, dan nog krijg ik die bekeuring toegestuurd. Waarom zou een bank dan geen rekening kunnen sturen naar de fraudeur als blijkt dat er een poging gedaan word om geld te incasseren van de gesloten rekening?
Omdat er voor die boete een wettelijke basis is, voor een mislukte incasso niet.

Los daarvan is het primair niet aan een debit en/of creditcardaanbieder (want het kan bij beide type kaarten) om een probleem op te lossen wat de NS in haar processen zelf creëert.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

StevieNL81 schreef:
05 aug 2025 21:58
Ik vraag met af wie bepaalt wanneer men afrekent. Als ik mijn Rabo of Knab rekening gebruik is het enige tijd na het uitchecken, maar met mijn Bunq is het binnen enkele seconde na uitchecken.
Lotte van Bunq beweert dat de digitale betaalpas sowieso niet gebruikt kan worden in het openbaar vervoer.
Bunq virtual cards are primarily designed for secure online payments. They don’t have NFC capability on their own, so you can’t use them directly on OVpay terminals like you would a physical card. However, if you add your virtual card to Apple Pay or Google Pay, contactless payments may work where those digital wallets are accepted.
Misschien dat de ene robot de ander niet wil verlinken...

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

AxBeer123987 schreef:
06 aug 2025 14:58
Volgens mij ligt de ontwikkeling van stations (zeker de grotere) bij NS Vastgoed. Prorail doet infrastructuur.
De verbouwing van station Groningen is bijvoorbeeld een project van ProRail, in samenwerking met de gemeente Groningen en NS. ProRail is verantwoordelijk voor de spoorweginfrastructuur, zoals de perrons en sporen. De gemeente Groningen was betrokken bij de aanpassingen rondom het station, zoals de herinrichting van het stationsplein en de fietsparkeervoorzieningen. NS was verantwoordelijk voor de perronvoorzieningen en de stationshal.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
06 aug 2025 17:17
NeoDutchio schreef:
06 aug 2025 16:48
Moneyman schreef:
05 aug 2025 15:23
't Is gewoon een debitcard. De aanbieder doet niets verkeerd en faciliteert niets illegaals. Dat een gebruiker fraudeert, is aan de reiziger.
Als ik een boete rij met mijn auto en voordat de bekeuring binnen is verkoop ik de auto, dan nog krijg ik die bekeuring toegestuurd. Waarom zou een bank dan geen rekening kunnen sturen naar de fraudeur als blijkt dat er een poging gedaan word om geld te incasseren van de gesloten rekening?
Omdat er voor die boete een wettelijke basis is, voor een mislukte incasso niet.

Los daarvan is het primair niet aan een debit en/of creditcardaanbieder (want het kan bij beide type kaarten) om een probleem op te lossen wat de NS in haar processen zelf creëert.
Er is ook een wettelijke basis voor het betalen voor de zelf gemaakte kosten. En het is de taak van een bank om de betalingen te verwerken. Wat dat betreft blijkt de praktijk achter te blijven op de werkelijkheid. Waarom zou een bank niet achteraf nog kunnen incasseren?
En niet de NS creëert dit probleem, hier zal elk bedrijf mee te maken kunnen hebben die achteraf factureren aanbiedt. Ook weer een gevalletje dat de creatieve praktijk de theorie inhaalt.

Consumenneke

NeoDutchio schreef:
06 aug 2025 21:48
En niet de NS creëert dit probleem, hier zal elk bedrijf mee te maken kunnen hebben die achteraf factureren aanbiedt.
Werk die gedachte eens uit.

Zo te zien beperkt het probleem zich tot bedrijven die leveren op basis van een registratie met een (virtuele) creditcard en pas later afrekenen. Er zijn ontzettend veel bedrijven die achteraf factureren, aan een bestaande klant.

Maar er zijn vast meer bedrijven die kwetsbaar zijn. En digitale betaalpassen waarmee dezelfde truc uitvoerbaar is. :shock:

Consumenneke

StevieNL81 schreef:
06 aug 2025 14:11
Durf bijna geen ja te zeggen...
Voor zover ik kan nagaan is bij andere (virtuele) betaalkaarten geen probleem. Ook op Tweakers worden geen andere achterdeurtjes genoemd. De suggestie dat er meer mogelijkheden zijn om gratis te reizen met tijdelijke digitale pasjes of andere transacties te doen, wordt niet ingevuld.

Ze zullen best wel bestaan, daar niet van. 8)

jagio

Ongelezen bericht door jagio »

Dit alles zo lezend, is het wel duidelijk dat de gebruikers die een virtuele pas aanmaken en na gebruik verwijderen dus precies weten wat ze doen, namelijk frauderen. Het is m.i.z. aan de 3 banken die dit faciliteren om deze fraudeurs aan te pakken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat niet bekend is wie een pas aanmaakt (die hebben een pas-nummer, gekoppeld aan een telefoon, dus aan een persoon, en mag toch aannemen ook aan een echte rekening.) Het is aan de bank om die koppeling een tijdje te bewaren, juist voor dit soort gevallen. Hoe moeilijk kan dat zijn?

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Vooralsnog weet ik dus dat er andere mogelijkheden zijn.
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 07 aug 2025 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke

Consumenneke schreef:
07 aug 2025 15:54
Ook op Tweakers worden geen andere achterdeurtjes genoemd. De suggestie dat er meer mogelijkheden zijn om gratis te reizen met tijdelijke digitale pasjes of andere transacties te doen, wordt niet ingevuld.
Nu zie ik iemand die vertelt dat op festivals soms virtuele betaalkaarten (wave & pay) gebruikt kunnen worden in een offline setting, waardoor de feitelijke betaling pas later plaatsvindt. Ook daar zou misbruik van gemaakt worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Even terug naar on-topic...

Net een bestelling gedaan, en zoals gebruikelijk staat de betaling (via IDeal) direct op de rekening van het bedrijf, en ligt er al een mail in de mailbox dat de bestelling is gedaan, bestelnummer, verzendinformatie en alles. Volkomen geautomatiseerd dus. Bij de meeste, zo niet alle, bedrijven gaat dat zo.

Dan vraag ik me toch af waarom dat bij de NS blijkbaar niet kan.

Moneyman

witte angora schreef:
07 aug 2025 17:08
Dan vraag ik me toch af waarom dat bij de NS blijkbaar niet kan.
Heel simpel: omdat dat teveel tijd kost.

Als je per reiziger bij het uitchecken een payment-proces moet doorlopen, staan de rijen tot in de trein.

witte angora

Ik bedoel de snelheid. Uitchecken, en meteen incasseren. Dat is toch niet zo moeilijk?

StevieNL81

witte angora schreef:
07 aug 2025 17:33
Ik bedoel de snelheid. Uitchecken, en meteen incasseren. Dat is toch niet zo moeilijk?
Ik woon in een dorp zonder poortjes; uitchecken dan een keuze. Tegen de tijd dat ze willen incasseren wegens een "vergeten" uitcheck is de pas al *poef*.

En even voor de duidelijkheid: hoewel ik dit puur toevallig ontdekte heb ik het maar 2x daadwerkelijk "gebruikt". Still wrong maar goed.

StevieNL81

Je kan het alleen soort van oplossen door de OV Chip methode toe te passen:

Reserveer bij inchecken in een bus 4 euro, en voor de trein 20 euro. Digitale pas of niet...dan moet je ook echt geld op die rekening zetten (want zelfs dat hoeft niet).

Moneyman

witte angora schreef:
Dat kost nog steeds meer tijd dan de huidige methode.

jagio

Ongelezen bericht door jagio »

StevieNL81 schreef:
07 aug 2025 17:58
Je kan het alleen soort van oplossen door de OV Chip methode toe te passen:

Reserveer bij inchecken in een bus 4 euro, en voor de trein 20 euro. Digitale pas of niet...dan moet je ook echt geld op die rekening zetten (want zelfs dat hoeft niet).
Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Maar wat er hier in NL mis is gegaan: ooit was er een betaalpas van Postbank (nu ING) die Chipper heette en kwamen ook de andere banken met hun eigen pas, de ChipKnip. De Chipper had de mogelijkheid om, naast een saldo, meerdere abonnementen te bevatten (zoals bijv. de latere OV-Chipcard), de ChipKnip kon alleen saldo bevatten. Raad eens wie won... ChipKnip dus (vgl het videosysteem V2000 en VHS, de één beter in kwaliteit en mogelijkheden de ander simpel en goedkoop [geen discussies hierover]).
Nu komen we erachter dat met één pas reizen wel handig is. Alleen moeten daar allerlei manieren gevonden worden door bedrijven om aan hun geld te komen, omdat fraude dus nogal simpel is.
Ook senioren die van korting gebruik willen maken, moeten nu hun betaalpas eerst registreren voor de korting, terwijl de OV-Chipkaart dat automatisch doet.
Dus ja, keuzes in het verleden leiden soms tot bizarre zaken in de toekomst.

witte angora

Moneyman schreef:
07 aug 2025 18:50
witte angora schreef:
Zou niet weten waarom... als je tankt gebeurt er in feite hetzelfde. Er wordt een bedrag gereserveerd, je tankt, en na afloop wordt het geld daadwerkelijk van de rekening afgeschreven. Exact dat moet met een OV-pas toch ook kunnen?

Moneyman

witte angora schreef:
07 aug 2025 19:01
Moneyman schreef:
07 aug 2025 18:50
witte angora schreef:
Zou niet weten waarom... als je tankt gebeurt er in feite hetzelfde. Er wordt een bedrag gereserveerd, je tankt, en na afloop wordt het geld daadwerkelijk van de rekening afgeschreven. Exact dat moet met een OV-pas toch ook kunnen?
Nu haal je de mogelijkheid tot reserveren erbij, maar dáár hadden we het helemaal niet over. Jouw opmerking ging over direct betalen, en dát is een proces wat al gauw 5-10 seconden per betaling kost. En dat zorg direct voor enorme rijden.

Het systeem van reserveren is weer een heel andere manier, maar die is met de huidige gebruikte techniek dan weer niet mogelijk.

Ergo: keuzes van de NS hebben dit probleem tot gevolg. Exact de reden dat ik eerder al schreef dat het niet de banken zijn die dit probleem veroorzaken, maar de NS zelf.

StevieNL81

Maar het zijn alle vervoerders...niet alleen NS. Waarom zou reserveren niet kunnen? Gebeurt immers ook als ik tank. Tankbeurt afsluiten cq uitchecken en verrekenen. Zelfde pinpas.

De pomp weet zelfs mijn saldo als dat <200 euro is....

Consumenneke

witte angora schreef:
Iemand die een virtuele betaalkaart gebruikt om in de trein een geldig vervoersbewijs te hebben, hoeft na de treinreis niet uit te checken. Dan kan er dus ook niet afgerekend worden.

Deze discussie wordt op Tweakers uitgebreid gevoerd. Best interessant, want daar zitten diverse mensen met verstand van de toegepast technieken.

Zelfs een controller van NS die meepraat. Die beweert notabene dat ze geen cijfers kunnen noemen vanwege het mededingingsrecht... :lol:

Plaats reactie