Raadselgids

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
friezin1984

Raadselgids

Ongelezen bericht door friezin1984 »

Mijn moeder had eerder dit jaar 2 dezelfde puzzelboekjes ontvangen na telefonisch contact met naar nu blijkt raadselgids, ze heeft gelijk aan gegeven geen geld te hebben voor dat dure maandelijkse abonnement,dat was geen probleem ,ze moest het binnen 2 weken stop zetten,maar mijn moeder heeft er daarna nooit weer wat van gehoord en had geen idee hoe het stop te zetten ,mede ook omdat ze de naam van het bedrijf vergeten was.
Mijn moeder kan telefoon gesprekken lastig volgen door gehoorproblemen en ik denk dat ze daardoor de naam ook gemist heeft van het bedrijf en helaas heeft ze zo zonder er bij na te denken haar belgeschiedenis gewist dus kon ik ook het telefoonnummer ook niet opzoeken .
Maar op dinsdag ochtend 1 juli werd ze gebeld zgn door dit bedrijf, ze had het niet op tijd opgezegd (binnen 2 weken) dus ze zat zoals die man zei zowiezo voor 3 maanden vast aan een abonnement a 43 euro per maand,ze was hier telefonisch mee akkoord gegaan en dat stond op band en blabla.
Hij wilde haar rekeningnummer hebben voor automatisch incasso , maar dit heeft ze niet gegeven.
Hij was heel snel aan het praten, we konden het amper volgen ,daar ze haar telefoon op speaker had gezet kon ik meeluisteren .
We moesten weg dus mijn moeder heeft het gesprek afgekapt en gezegd zet alles maar op de mail en dan neem ik wel weer contact op.
Dit zou hij doen, maar dit is niet gebeurd,
Nu krijgt ze vandaag een brief (zie bijlage)dat er inmiddels incassokosten bij gekomen zijn omdat ze niet gereageerd had .Afbeelding
Wat moeten we nu doen,want mijn moeder kan dit bedrag niet betalen ..

J. Deltoer

Re: Raadselgids

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Stonden in die ontvangen raadselgidsen geen contactgegevens?

Hoe zijn ze telefonisch bij uw moeder terechtgekomen? Cold calling is verboden.

Geen geld (er voor over) hebben is geen excuus.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De incassokosten zijn gehalveerd, dus dat scheelt alweer een slok op een borrel. Je kan natuurlijk proberen een betalingsregeling te treffen. Het telefoonnummer van de contactpersoon staat duidelijk aangegeven.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je een kans maakt dit te cancellen. Je komt met een aantal excuses, maar die zijn stuk voor stuk voor rekening van je moeder. Of het nu om gehoorproblemen gaat, niet weten hoe binnen twee weken de boel te stoppen, de naam van het bedrijf vergeten, de belgeschiedenis wissen - dat is niet voor rekening en risico van het bedrijf. De mail die niet aankwam, kan dat in de spammap terecht zijn gekomen? Of is er een verkeerd mailadres gecommuniceerd? Dat kan ook nog. Hopelijk vind je toch een weg om deze rekening te betalen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het verhaal van je moeder is wel vaag. Ik durf geen standpunt in te nemen of er nu wel of geen overeenkomst tot stand is gekomen.

Je kunt sowieso de incassokosten betwisten, omdat je niet voorafgaand de vereiste zogenaamde "14-dagen-brief" hebt ontvangen.

Ik zou ze een bericht sturen waarin je:

1) hen vraagt om aan te tonen dat er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen;
2) de incassokosten betwist om bovengenoemde reden;
3) je je bereid verklaart om, zodra het bestaan van de overeenkomst bewezen is, alsnog binnen 14 dagen (zonder kosten!) te betalen;
4) je voor zover nodig de veronderstelde overeenkomst, als die toch blijkt te bestaan, per direct opzegt.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik sluit me aan bij Moneyman. Het is een vaag verhaal. Kennelijk beschikt men over de gegevens van uw moeder inclusief haar telefoonnummer en haar email adres. Op één of andere manier moeten ze daaraan gekomen zijn.

Raadselgids is geen onbekende, zie webwinkels-f69/direct-drie-maanden-vast ... 02452.html. Hier kunt u verder nog tips en andere informatie vinden.

Wellicht is het wel een goed moment om na te denken of uw moeder nog wel volledig wilsbekwaam is? Nu gaat het om iets van 130 euro maar er zijn veel duurdere abonnementen, die ook gewoon aan de deur of via advertenties verkocht worden. Cold calling wordt vaak via een advertentie met prijsvraag e.d. omzeilt.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als u moeder maar 2 puzzelboekjes heeft ontvangen, en dan ook nog eens dezelfde, is het de vraag of Raadselgids zich zelf wel aan de overeenkomst heeft gehouden.
Voor de rest sluit ik mij aan bij de opmerking van Moneyman.

J. Deltoer

Die moeder zal inmiddels vast wel meer raadselboekjes hebben gekregen, dat lijkt mij geen groot raadsel.
Voor de rest sluit ik me aan bij seinhuis.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

J. Deltoer schreef:
05 aug 2025 19:53
Die moeder zal inmiddels vast wel meer raadselboekjes hebben gekregen, dat lijkt mij geen groot raadsel.
Voor de rest sluit ik me aan bij seinhuis.
Denkt u werkelijk dat een rechtsbijstandverzekering deze zaak gaat behandelen?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het Juridisch Loket, ook een 'Seinhuisje', zou wel informatie kunnen geven wat TS het beste zou kunnen doen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk het hele verhaal te vertellen. In het topic zijn al voldoende vragen gesteld naar de belangrijkste zaken.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik dacht dat bij telefonische verkoop een schriftelijke bevestiging vereist was, een schriftelijke akkoordverklaring van de koper ?
Als er een bevestigingsverzoek in haar mail terecht gekomen is dan stond daar toch ook de naam van het bedrijf in en kon ze hen (met uw hulp) benaderen om binnen 2 weken aan te geven ervan af te zien?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Een vraag die nog niet gesteld is: zijn de mails niet toevallig in de spam folder terechtgekomen?

Edit: vraag is al wel gesteld. Excuses.
Laatst gewijzigd door kuklos op 06 aug 2025 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer

Jawel, die vraag is al door de heer Angora gesteld. Ik vrees echter dat we geen antwoorden gaan krijgen van friezin1984. Of pas over 14 jaar.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Wat ook een oplossing is dat ze de rekening gaan betalen en die spullen op Marktplaats zetten.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Raadselgids is een activiteit van Premiumservices BV (KvK 68927789) in Etten-Leur, dat al een jaar of zeven actief is met de telefonische verkoop van puzzelboekjes en andere uitgaven. De ACM heeft het bedrijf onder de naam ServiceCollect in 2021 reeds een boete opgelegd van €25.000 vanwege de misleidende verkoop van puzzeldiensten onder namen als Geheugensport, Puzzelspelen en Quizatlas.

Raadselgids gebruikt momenteel adresgegevens die verzameld zijn door Premium Advertising International met prijsacties op social media. Wie in aanmerking wil komen voor een prijs gaat onbedoeld accoord met het delen van NAW-gegevens die als opt-in bestand verkocht worden.

Koud bellen en vervolgens loze claims op argeloze ouderen loslaten is een vast bestanddeel van de aanpak van deze puzzelscammer.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Die regio is toch wel berucht als het gaat om dit soort dubieuze bedrijven. De bedrijven die vroeger in de Kampioen adverteerden met allerlei wonderlijke producten zaten ook vaak in die regio.

Consumenneke

Consumenneke schreef:
07 aug 2025 00:50
Raadselgids is een activiteit van Premiumservices BV (KvK 68927789).
<>
Raadselgids gebruikt momenteel adresgegevens die verzameld zijn door Premium Advertising International.
Premium Services zit in Etten-Leur; Premium Advertising International is gevestigd in de UAR.

Een andere beruchte dienstverlener die adressen ontfutselt aan deelnemers van nep-wedstrijden op social media is My Collections BV. Onder de afnemers van deze adressen staan ook diverse activiteiten van DPG Media.

jochemd

Ongelezen bericht door jochemd »

Consumenneke schreef: Raadselgids gebruikt momenteel adresgegevens die verzameld zijn door Premium Advertising International met prijsacties op social media.
De verklaring die ze mij recent hebben gestuurd is dat ze hun bestand met opt-outs aan het nabellen zijn:
U heeft toen aangegeven geen verdere communicatie te wensen. Wij hebben daar direct gehoor aan gegeven door uw gegevens op te nemen in ons bezwaar bestand (uitsluit bestand), dat uitsluitend dient om herhaald contact te voorkomen. Deze verwerking is toegestaan onder de AVG op basis van een gerechtvaardigd belang, zolang dit beperkt blijft tot dat doel.

Helaas is er onlangs een technische fout opgetreden bij het ontdubbelen van gegevens, waardoor uw gegevens onbedoeld opnieuw zijn meegenomen in een andere campagne. Dit had uiteraard niet mogen gebeuren, en wij bieden u hiervoor onze oprechte excuses aan.

Om herhaling te voorkomen, zijn de volgende aanvullende maatregelen genomen:
  • Er is een extra handmatige controle toegevoegd op het bezwaar bestand voorafgaand aan iedere campagne;
    Onze bel software is aangepast zodat elk telefoonnummer automatisch wordt gecontroleerd op bezwaar status;
    Alle bestaande bezwaren zijn opnieuw herbevestigd in ons systeem;
    Externe medewerkers zijn nogmaals geïnstrueerd dat zij uitsluitend goedgekeurde, gezuiverde belbestanden mogen gebruiken.

Mielke

Ongelezen bericht door Mielke »

Ik heb hetzelfde probleem met het verhaal van friezin1984 en ik heb dit grondig onderzocht.

Echter mogen ze je niet zomaar opnemen als bewijs; dat is in strijd met de AVG en wettelijk niet toegestaan. Na een telefoontje sturen ze je een e-mail met inloggegevens en herhalen ze hun voorwaarden over de bedenktijd. Er is dan nog geen bevestiging van jouw kant gegeven want alles gebeurt vanuit het bedrijf zelf. Je hebt pas een overeenkomst zodra jij aan het bedrijf zwart-op-wit hebt bevestigd dat je akkoord gaat. Dat kan via een bevestigingslink of een simpele knop. Volgens de wet is enkel een opname als bewijs niet voldoende. De bevestiging moet ook schriftelijk plaatsvinden.

Dan sturen ze je het boekje op en geven ze je 14 dagen bedenktijd. Daarna gaat het automatisch over in een verplichting van drie maanden, waarna je vast zou zitten aan een zogenaamd abonnement. Dat is niet toegestaan. De consument mag te allen tijde opzeggen. Het is niet toegestaan iemand drie maanden aan het lijntje te houden. Als consument mag je bij dit soort verkooppraktijken maandelijks opzeggen, hetzelfde geldt voor tijdschriften.

Na het kwartaal bellen ze je anoniem, wat ook niet mag. Een bedrijf moet je kunnen bellen met een zichtbaar telefoonnummer.

Tip: betaal niets en laat geen rekeningnummer achter.
Zolang zij alleen je adres en telefoonnummer hebben, kunnen ze niets met een incassobureau of deurwaarder doen tenzij ze naar de rechter stappen of een jurist inschakelen. In dat geval verliezen ze, omdat zij meerdere wetten overtreden.

Nog een tip: neem contact via e-mail en niet via de telefoon. Dan heb je alles zwart-op-wit en kunnen ze je niet telefonisch overhalen of beïnvloeden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mielke schreef:
21 okt 2025 20:07
Echter mogen ze je niet zomaar opnemen als bewijs; dat is in strijd met de AVG en wettelijk niet toegestaan.
Onjuist. Het is -uiteraard binnen kaders- wel degelijk toegestaan. Bedrijven mogen telefoongesprekken opnemen op grond van "gerechtvaardigd belang", waarbij dat meestal het gebruik voor kwaliteits- en trainingsdoeleinden is.

Consumenneke

Mielke schreef:
21 okt 2025 20:07
Ik heb hetzelfde probleem met het verhaal van friezin1984 en ik heb dit grondig onderzocht.
Lees nog eens na: Verkoop via telemarketing (ACM) > voor verkopers.
Vraag schriftelijk akkoord voor abonnementen en leveringscontracten

U stuurt dan een contract per post of e-mail waarin u de klant vraagt om akkoord. Pas na het schriftelijk akkoord zit uw klant eraan vast.

Zo’n schriftelijk akkoord is verplicht bij telefonische verkoop van:
  • abonnementen op diensten, bijvoorbeeld cv-onderhoud of een sportschool
    abonnementen op telefonie, internet of tv
    energiecontracten voor levering van elektriciteit, gas of warmte
    levering van water
Voor andere diensten en producten is een schriftelijk akkoord niet nodig. Het is dan voldoende als de consument:
  • duidelijk akkoord gaat met uw aanbod
    uw bedrijf dit kan bewijzen, bijvoorbeeld via een opname (voicelog)

Plaats reactie