Lebara Prepaid houdbaarheid

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
gezondheid

Lebara Prepaid houdbaarheid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Heb een maand de prepaid kaart niet gebruikt. Lebara verstuurd dan al een waarschuwing? Volgens de klantenservice kan ik deze mail als niet verzonden beschouwen?

Hebben meer klanten dit?

Verzonden mail van Lebara:

Je hebt je simkaart van Lebara al een tijdje niet meer gebruikt. Houd je simkaart en tegoed actief door te bellen, sms'en, data te verbruiken of op te waarderen. Doe je dit niet? Dan wordt je simkaart geblokkeerd. Je bent dan dus niet meer bereikbaar.

Consumenneke

Re: Lebara Prepaid houdbaarheid

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Die systeemfout zit er al heel lang in. Kan me iets vergelijkbaars herinneren van een jaar of twee geleden. MyLebara moet je wel in de peiling houden, met name het onverklaarbaar weglekken van tegoed.

gezondheid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je precies met weglekken van beltegoed? Waar gaat dat precies naar toe?

Consumenneke

gezondheid schreef:
14 aug 2025 17:30
Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je precies met weglekken van beltegoed? Waar gaat dat precies naar toe?
Je begint met 20 of 50 euro. Dan is het verstandig om regelmatig via MyLebara te checken of je account nog bestaat en hoeveel tegoed er op staat. Mijn moeder (bijna 90) was ineens alles kwijt, onherstelbaar verdwenen. Nadeel is dat ze via haar mobieltje (nooit gebruikt om te bellen) ook verbonden was met de bank en DigiD.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Op de site van Lebara staat duidelijk de "houdbaarheid" van prepaid bundels aangegeven. Ze zijn heel goedkoop en dat wordt (deels) gefinancieerd uit niet gebruikte bundels. Het moet uit de lengte of de breedte komen. Het is net als Ryanair. Daarmee kan je goedkoop vliegen maar je levert op andere gebieden wat in. Meer of betere service = meer betalen.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik vind dat je een vliegtuigmaatschappij niet mag vergelijken met een telecomaanbieder.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bij budget-aanbieders is het altijd zaak om extra goed op de kleine lettertjes te letten.
Dagkoers schreef:
14 aug 2025 22:23
Ik vind dat je een vliegtuigmaatschappij niet mag vergelijken met een telecomaanbieder.
Tuurlijk wel. Het principe is hetzelfde, ongeacht het product.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Gezondheid werd tijdig gewaarschuwd om de telefoon een keer te gaan gebruiken maar dat deed Gezondheid al en kon de verstuurde mail als niet verzonden beschouwen.

Prima service van Lebara om klanten er aan te herinneren om de prepaid simkaart te kunnen blijven gebruiken.

Ik sluit niet uit dat alle Lebara prepaid simkaart klanten zo'n zelfde mail hebben ontvangen want heel veel telefoons met een prepaid simkaart liggen ergens ongebruikt in een la liggen of zijn zelfs al bij het grof vuil gegooid.

Wat dat betreft begrijp ik Lebara wel want bij niet gebruik vervalt het beltegoed en wordt het mobiele telefoonnummer definitief opgeheven waardoor er ruimte op het mobiele netwerk wordt gecreëerd.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
15 aug 2025 21:41
rwolters schreef:
14 aug 2025 21:32
Ze zijn heel goedkoop en dat wordt (deels) gefinancieerd uit niet gebruikte bundels. Het moet uit de lengte of de breedte komen. Het is net als Ryanair.
Nou snap ik de lege stoelen in het vliegtuig. Ze laten een deel van de passagiers achter op het vliegveld en zo wordt vlucht gefinancierd.
Inderdaad. Die lege stoelen zijn van de mensen die een lettertje van de naam verkeerd gespeld hadden of de vrouw vergat haar meisjesnaam te gebruiken. Herstel bij de gate kost je dan 160 euro. En dan kiezen veel mensen met een spotgoedkoop ticket eieren voor hun geld en gaan niet mee. Scheelt Ryanair weer gewicht en dus brandstof. Plus bij een retour betalen ze geen luchthaven kosten voor de terugweg, ook die steken ze in hun zak.

Het is gewoon een feit dat low-budget ook betekend dat je een low service niveau krijgt.

Alle gekheid op een stokje, Lebara heeft geen eigen netwerk ze rekenen af met haar provider voor wat haar klanten daadwerkelijk gebruiken. Dus vervallen bundels en tegoed is inderdaad goed voor Lebara, scheelt haar kosten.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
15 aug 2025 22:31
Alle gekheid op een stokje, Lebara heeft geen eigen netwerk ze rekenen af met haar provider voor wat haar klanten daadwerkelijk gebruiken. Dus vervallen bundels en tegoed is inderdaad goed voor Lebara, scheelt haar kosten.
Ik snap de logica, maar ik ben net met een oude VMNO-aanbieder in gesprek over wholesale prijzen want de twee grote MNO's proberen samen de prijzen op te drijven. Zij hebben alle VMNO's zo'n beetje opgekocht.

Lebara is KPN. Die krijgt een deal van KPN, voor een X-bedrag zoveel data over het netwerk. Spraak kost deze jongens helemaal niks, het zijn video en games die veel data behoeven. Dus ik snap wel dat ze winst maken op ouderen die amper data verstoken. Maar om een oude dame dan geld te ontfutselen, gaat me weer te ver.

Al zijn de Paygo-tarieven tegenwoordig veel meer in tijd begrensd dan een paar jaar geleden. IK heb ooit zelfs IKEA Paygo simcards voor mijn kids gekocht, dat was een superdeal. En later *bliep dat ook ineens verdwenen was...
Speedy123 schreef:
15 aug 2025 22:31
Het is gewoon een feit dat low-budget ook betekend dat je een low service niveau krijgt.
Helemaal stom ben ik niet. In tegendeel, ik volg de hard discount en low-cost trends al jaren. Het is vaak vooral een kwestie van slimme waardeketens. En juist daarom weet ik dat verklaringen achteraf meestal smoezen zijn van klantenservice (en soms zelfs juridische afdelingen) om teleurgestelde klanten af te schepen. De uitdrukking lilliletterputters is best treffend.

Ron5300

Dus vervallen bundels en tegoed is inderdaad goed voor Lebara, scheelt haar kosten.
Als dat zo zou zijn waarom verzend Lebara dan een waarschuwing per mail want als het een verdienmodel zou zijn dan zou de waarschuwing alleen per SMS verzonden worden.

De kans dat de SMS waarschuwing niet gelezen wordt is vele malen groter omdat klanten die de telefoon bijna niet gebruiken veelal de telefoon uitzetten en er na weer aanzetten pas achter komen dat de prepaid simkaart niet meer bruikbaar is.

Prepaid simkaarten zij qua belkosten per minuut veel duurder dan een goedkoop sim only abonnement dus maakt Lebara winst op het gebruiken van de telefoon.

Er valt echter wel iets voor te zeggen dat prepaid simkaart providers klanten die de telefoon regelmatig gebruiken er op te wijzen dat ze met een sim only abonnement goedkoper uit zijn.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een restaurant dat goedkoop eten aanbiedt, maar waar je wel vooraf moet betalen, die heeft er geen problemen mee als mensen niet komen. Op het eten zit minder marge namelijk.

Consumenneke

De vergelijking met lowcost airlines gaat in zoverre op dat die natuurlijk een manier bedenken om tickets goedkoop te maken. Volgens mij ga ik daar (afgezien van de kwinkslag*) ook op in door te benoemen dat de eerste 'winst' al zit in doelmatigheid. Vervolgens gaan ze slimmer inkopen. Dus niet 111 merken koffie, maar slechts een paar en dan in enorme hoeveelheden. Aldi en Lidl doen dat fantastisch, die werken inmiddels nauw samen met toeleveranciers om steeds betere producten te ontwikkelen.

Het gebeurt eigenlijk zelden dat ze hun model werkend maken door een deel van hun klanten te scammen.

De suggestie dat Lebara en andere telecom-discounters pas winst kunnen maken als een deel van de klandizie zijn tegoed laat verwateren, vind ik ontzetten naïef. En de vergelijking met Ryanair is gemakzuchtig. Het zijn prijsstunters, dus dan moet je als klant maar beter opletten! Ofwel: eigen schuld, dikke bult.

Dan heb je wel een apart idee van wat een kritisch consumentenplatform wil zijn. :roll:

Ik kwam net een screenshot tegen dat ik gemaakt hebt toen Lebara mijn oude moeder loskoppelde van de wereld. Haar tegoed was geldig tot 2036. Staat op de factuur! Wat was haar misdaad? Ze moest geloof ik elke zoveel maanden tenminste één keertje bellen. Stond in de kleine lettertjes, de lilliletters. En ze was dat vergeten. Alzheimer is soms fnuikend. Als je daar je winst mee moet maken, klopt er iets niet.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 aug 2025 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron5300

On topic is de vraag waarom Lebara prepaid simkaart houders vroegtijdig informeert dat bij niet gebruik van de telefoon de prepaid simkaart na verloop van tijd geblokkeerd wordt.

Het antwoord is vrij simpel, de enige voorwaarde die Lebara aan het behouden van de simkaart stelt is binnen 90 dagen minimaal één keer te bellen of te SMSén en met de waarschuwing klanten daar aan herinnert.

Ts kreeg die waarschuwing per mail te vroeg en na contact opnemen met de klantenservice kon Ts die mail als zijnde niet verzonden beschouwen.

Bromsax
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bromsax »

Ook ik heb een Lebara pre-paid kaart. Deze waarschuwingsmails krijg je inderdaad veel te vroeg (als je je kaart niet gebruikt). De eerste komt na 30 dagen zonder gebruik, de 2de een maand later. Helaas staat het niet echt duidelijk in deze mails wanneer de einddatum is.

Aanhef: Houd je tegoed en simkaart actief

Mail:
Beste klant,
Je hebt je simkaart van Lebara al een tijdje niet meer gebruikt. Houd je simkaart en tegoed actief door te bellen, sms'en, data te verbruiken of op te waarderen. Doe je dit niet? Dan wordt je simkaart geblokkeerd. Je bent dan dus niet meer bereikbaar.

Zo houd je jouw simkaart actief
  • • Je moet eens per 90 dagen bellen, sms'en, data verbruiken of opwaarderen om je simkaart actief te houden. Hierna wordt je simkaart geblokkeerd.

• Is je simkaart geblokkeerd? Waardeer dan binnen 30 dagen op om 'm weer te deblokkeren. Eventueel geblokkeerd tegoed wordt automatisch vrijgegeven.

• Waardeer je niet binnen 30 dagen op? Dan sluiten we je nummer af. Je nummer en simkaart kunnen dan niet meer worden gebruikt.
Vragen over Prepaid of opwaarderen? Check dan onze veelgestelde vragen.
Vriendelijke groet,
Team van Lebara

Met geen woord over op welke termijn dit in gaat. Je zult dus in de app van Lebara moeten kijken wanneer de laatste keer is geweest en dan bedenken dat je over 2 (of 1) maand moet opwaarderen.

Plaats reactie