Leen Bakker en Kwantum in zwaar weer

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witte angora

Leen Bakker en Kwantum in zwaar weer

Bericht door witte angora »

Vanmorgen kwamen al de eerste geruchten, nu staat het ook op de NOS-site: Leen Bakker en Kwantum zitten in zwaar weer. Vorige week werd al bekend dat de 44 Leen Bakker winkels in België in de verkoop gaan, en ook Kwantum lijkt op het punt te staan verkocht te worden. Zie: https://nos.nl/artikel/2580758-woonwink ... -problemen

- Gaat dit net zo'n lijdensweg worden als Blokker indertijd?
- Zou je, met dit bericht in gedachten, daar nog iets kopen waar garantie op zit?
- Hoe komt het eigenlijk dat beide bedrijven het zwaar hebben? Wordt er minder verkocht, staan de marges onder druk, of is er wat anders?

Zelf kom ik er nog nauwelijks. Vind het assortiment niet echt sprankelend, genoeg andere winkels ook waar je ongeveer dezelfde stijl kan kopen. De kwaliteit is volgens mij ook niet meer wat het vroeger was.

NeoDutchio
Beste antwoord
Gekozen door witte angora

Re: Leen Bakker en Kwantum in zwaar weer

door NeoDutchio » 01 sep 2025 14:10

Joop Steenbergen zou zich omdraaien in zijn graf. Groot pand, lange rijen met bakken vol met aanbiedingen. Onder de vlag van Macintosh moest het netter en anders. Door het succes werd nog een poging gedaan voor een nieuwe keten en daar is dan weer de nieuwe inrichting van Kwantum uit voortgekomen. Luxer, maar qua verkoopbare artikelen een stuk minder. Geen vloerbedekking die zo mee te nemen is, veel minder meubelen en juist meer decoratie.
En ook Leen Bakker is zijn identiteit kwijt geraakt en is een eenheidsworst geworden. Teveel van hetzelfde in dezelfde straat.
Misschien weer tijd voor een nieuwe generatie winkels. Onderscheidend, anders.
Dagkoers

Bericht door Dagkoers »

Ik heb gehoord dat het vooral komt omdat mensen naar Ikea en Jysk gaan.

riddert

Bericht door riddert »

Ik heb gehoord dat mensen naar de kringloop gaan.

Dagkoers

Bericht door Dagkoers »

dat klopt ook.

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

Joop Steenbergen zou zich omdraaien in zijn graf. Groot pand, lange rijen met bakken vol met aanbiedingen. Onder de vlag van Macintosh moest het netter en anders. Door het succes werd nog een poging gedaan voor een nieuwe keten en daar is dan weer de nieuwe inrichting van Kwantum uit voortgekomen. Luxer, maar qua verkoopbare artikelen een stuk minder. Geen vloerbedekking die zo mee te nemen is, veel minder meubelen en juist meer decoratie.
En ook Leen Bakker is zijn identiteit kwijt geraakt en is een eenheidsworst geworden. Teveel van hetzelfde in dezelfde straat.
Misschien weer tijd voor een nieuwe generatie winkels. Onderscheidend, anders.

witte angora

Nou kan ik me van een jaar of 15 geleden nog wel herinneren hoe dat bij Kwantum inderdaad met de vloerbedekking ging, althans het zeil. Stuk af laten snijden, op een kartonnen rol, en achter in de auto. Helaas was die kartonnen rol niet zo heel stevig, dus halverwege de rit sleepte de boel al over het asfalt. Dat was het filiaal in Qruquius. Heb er nadien nooit meer wat gekocht. Wat wel fijn was, was dat je goed kon zien en voelen wat je kocht. Je kocht het immers van de rol. De kwaliteit was verder prima.

Tegenwoordig zitten er stalen op een houten plaat, en dáár ging het laatste keer bij Leen Bakker goed mis. Het zeil dat ik er bestelde was niet de beloofde 2,4 mm dik, maar 2,0 mm. En dat maakte nogal een verschil in kwaliteit. Hebben we het niet eens over de leggers die totaal niet wisten waar ze mee bezig waren.

witte angora

Joop Steenbergen ken ik niet, dus even wat gegoogled. En dat geeft aardig wat achtergrondinformatie over Kwantum: https://www.quotenet.nl/quote-500/in-me ... 1937-2024/

16again

Bericht door 16again »

witte angora

Helaas zit je link achter een betaalmuur.

riddert

Bericht door riddert »

Lees dan via archive

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
01 sep 2025 14:29
Joop Steenbergen ken ik niet, dus even wat gegoogled. En dat geeft aardig wat achtergrondinformatie over Kwantum: https://www.quotenet.nl/quote-500/in-me ... 1937-2024/
Zijn zonen leken op zijn vader. In de tijd dat de wielerploeg gesponsord werd, waren er 13 sponsoren. Joop deed de boekhouding, maar all kosten werden door 12 gedeeld. En zo betaalde hij nooit mee terwijl zijn naam het grootst op de shirts stond.
Zelfs na de verkoop van Kwantum Hallen bleef hij groots inkopen. Loodsen vol met van alles en nog wat, een echte handelaar. Mooie man (in die tijd).

sergio1963

Bericht door sergio1963 »

Blokker is bij ons in Assen weer opgestart , maar ik zie geen veranderingen met voor het faillissement.
Loop er dagelijks langs maar de winkel is nog net zo leeg als voor die tijd, terwijl het bij Action en Xenos druk is.
Dus volgens mij is het aftellen tot de deuren weer sluiten.
Wat Leenbakker en Kwamtum betreft 2 grote winkels, bij ons naast elkaar met de dezelfde eigenaar en veel dezelfde producten.
. Misschien kunnen ze beter samen gaan en er 1 mooie maar goedkope winkel van maken.

Dagkoers

Bericht door Dagkoers »

Misschien de tent verkopen aan Ahold.
Die kunnen de toko winstgevend maken.

kuklos

Bericht door kuklos »

Dagkoers schreef:
01 sep 2025 20:02
Misschien de tent verkopen aan Ahold.
Die kunnen de toko winstgevend maken.
Ahold houdt zich in Nederland qua fysieke zaken alleen maar bezig met food, niet met meubels (Leen Bakker) of met wat Kwantum dan tegenwoordig ook verkoopt.

kuklos

Bericht door kuklos »

Ik ken Leen Bakker alleen als een tent die goedkope meubels verkocht van een kwaliteit die te wensen overlaat; en dan kan je net zo goed naar Ikea gaan. Ook betaalbaar, maar betere kwaliteit.
Kwantum zou ik niet eens weten wat ze tegenwoordig verkopen.

Dat ze in zwaar weer verkeren verbaast me dan ook niet.

Dagkoers

Bericht door Dagkoers »

Ik vermoed ook dat Temu en Ali daar een beetje schuldig aan zijn.

kuklos

Bericht door kuklos »

Als Ali en Temu dezelfde producten verkopen die ook bij Leen Bakker en Kwantum te koop zijn wellicht wel. Maar sinds wanneer kan je via die twee sites meubels kopen?

Dagkoers

Bericht door Dagkoers »

Sinds het begin dat ze zijn opgericht.
https://www.temu.com/search_result.html ... zfxpjehjbs

rwolters

Bericht door rwolters »

De afgelopen jaren een paar keer bij die winkels geweest (je weet immers maar nooit) maar het is zo'n rommel wat ze verkopen dat ik er eigenlijk nooit iets hebt gekocht. Het kan dan wel relatief goedkoop zijn wat ze verkopen maar als dat producten zijn die maar weinig mensen willen hebben dan houdt het toch op.

AnnekeS1
Contacteer:

Bericht door AnnekeS1 »

Seats en sofa's rommelen met de aanbiedingsprijzen. Dat doet Leen Bakker ook al jaren. Daar eens een bank gekocht en bijna elke week had deze een andere prijs. Ik hield het een tijd in de gaten. Van mijn vakantiegeld wilde ik een bank kopen en zag een juiste bij Leen. Toen ik hem wilde bestellen hadden ze hem 70 euro duurder gemaakt. Toen dezelfde bij een ander gekocht voor 100 euro minder. In Dronten zitten Leen en Jysk naast elkaar. Wat een groot prijsverschil in accessoires. Veel klanten bij Jysk, heel weinig bij Leen. Leen B heeft zijn eigen glazen ingegooid zo ik denk.

Plaats reactie