Van het kastje naar de muur - geen geld terug online webshop
Van het kastje naar de muur - geen geld terug online webshop
Beste lezers,
Ik zit al paar weken met mijn handen in mijn haar. Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb in juli een aantal online bestellingen gedaan bij twee verschillende webshops. Ik heb voor het eerst met ApplePay betaald, het geld is wel direct van mijn SNS bank afgeschreven. Ik heb een aantal items getourneerd en de webshops gaven aan dat de retour is verwerkt. Alleen heb ik mijn geld na vier weken nog steeds niet ontvangen.
Ik heb navraag gedaan bij beide webshops. Ik heb ARN-nummers gekregen van de webshop (nummers waarmee de transactie te traceren is). Verder nog een screenshot met overzicht van de betaling (payment details) ontvangen. Ik geloof dus wel echt dat het geld ''weg'' is bij de webshops. Alleen nu komt het: mijn bank wilt mij absoluut niet verder helpen. Zij geven aan dat ik contact op moet nemen met Apple. Apple geeft aan dat zij enkel een 'doorgeefluik' zijn en er geen transacties/betalingen bij hun kunnen blijven hangen. Ik lees hetzelfde ook op het internet.
Ik zit dus vast tussen drie partijen die mij niet verder willen helpen. Hebben meerdere mensen dit ooit meegemaakt? Als alle drie de partijen mij niet verder willen helpen, bij wie moet ik dan aankloppen? Is een juridische procedure het waard? Of eventueel rechtsbijstand?
Het vervelende is dat beide webshops slecht te bereiken zijn (alleen via Whatsapp chat en online chat) en de medewerkers vaak het probleem niet begrijpen. De bankmedewerker van SNS heeft mij vanochtend afgesnauwd aan de telefoon. Inmiddels wel een klacht ingediend maar goed.. voel me hopeloos. Het gaat ook om een totaal bedrag van ongeveer 400,- euro.
Ik hoor graag of een van jullie dezelfde ervaringen heeft met betalingen die via ApplePay zijn gegaan. Of als jullie een advies voor me hebben.
Bedankt alvast!
Ik zit al paar weken met mijn handen in mijn haar. Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb in juli een aantal online bestellingen gedaan bij twee verschillende webshops. Ik heb voor het eerst met ApplePay betaald, het geld is wel direct van mijn SNS bank afgeschreven. Ik heb een aantal items getourneerd en de webshops gaven aan dat de retour is verwerkt. Alleen heb ik mijn geld na vier weken nog steeds niet ontvangen.
Ik heb navraag gedaan bij beide webshops. Ik heb ARN-nummers gekregen van de webshop (nummers waarmee de transactie te traceren is). Verder nog een screenshot met overzicht van de betaling (payment details) ontvangen. Ik geloof dus wel echt dat het geld ''weg'' is bij de webshops. Alleen nu komt het: mijn bank wilt mij absoluut niet verder helpen. Zij geven aan dat ik contact op moet nemen met Apple. Apple geeft aan dat zij enkel een 'doorgeefluik' zijn en er geen transacties/betalingen bij hun kunnen blijven hangen. Ik lees hetzelfde ook op het internet.
Ik zit dus vast tussen drie partijen die mij niet verder willen helpen. Hebben meerdere mensen dit ooit meegemaakt? Als alle drie de partijen mij niet verder willen helpen, bij wie moet ik dan aankloppen? Is een juridische procedure het waard? Of eventueel rechtsbijstand?
Het vervelende is dat beide webshops slecht te bereiken zijn (alleen via Whatsapp chat en online chat) en de medewerkers vaak het probleem niet begrijpen. De bankmedewerker van SNS heeft mij vanochtend afgesnauwd aan de telefoon. Inmiddels wel een klacht ingediend maar goed.. voel me hopeloos. Het gaat ook om een totaal bedrag van ongeveer 400,- euro.
Ik hoor graag of een van jullie dezelfde ervaringen heeft met betalingen die via ApplePay zijn gegaan. Of als jullie een advies voor me hebben.
Bedankt alvast!
Re: Van het kastje naar de muur - geen geld terug online webshop
Apple Pay is inderdaad een doorgeefluik, of het geld is niet verstuurd of het is ontvangen door uw bank of creditcard maatschappij die u aan uw Apple pay gekoppeld heeft. Het kan niet bij Apple Pay geparkeerd staan.
De vraag is, wat heeft u aan uw Apple pay gekoppeld?
U heeft het over de SNS bank (ASN tegenwoordig) dus neem ik aan dat het uw betaalrekening is. De ASN bank is dan de partij om de ARN-nummers te controleren.
Mocht het uw SNS creditcard zijn, dan zult u contact op moeten nemen met ICS. Dan kunnen zij de ARN-nummers controleren.
Als de ASN bank weigert en u afsnauwt dan kunt u een officiële klacht indienen bij de ASN bank. Zij zijn verplicht deze serieus te bekijken. Zie onderstaande link.
https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... ij-je-bank
De vraag is, wat heeft u aan uw Apple pay gekoppeld?
U heeft het over de SNS bank (ASN tegenwoordig) dus neem ik aan dat het uw betaalrekening is. De ASN bank is dan de partij om de ARN-nummers te controleren.
Mocht het uw SNS creditcard zijn, dan zult u contact op moeten nemen met ICS. Dan kunnen zij de ARN-nummers controleren.
Als de ASN bank weigert en u afsnauwt dan kunt u een officiële klacht indienen bij de ASN bank. Zij zijn verplicht deze serieus te bekijken. Zie onderstaande link.
https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... ij-je-bank
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 17 sep 2025 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
StevieNL81
Welk rekeningnummer staat op de betaalbewijzen die u heeft ontvangen? Uw IBAN of een ander nummer?
-
Consumenneke
-
StevieNL81
Hoezo? Als zij een ARN nummer hebben overlegd is de bank van de ontvangende partij aan zet; nergens voor nodig de webshop te shamen.
Dank voor jullie antwoorden.
Het gaat om een grote fashion keten (valt onder Inditex). Geen idee of ik de webshop echt bij naam mag noemen hier. Overigens heb ik verder altijd goede ervaringen gehad met retourneren en geld terug krijgen. Maar toen heb ik wel elke keer betaald met iDEAL. Het gaat me niet om het shamen van de webshop maar ben nogal verbaasd hoe mijn bank hiermee omgaat. Continue aangeven dat ik het probleem moet neerleggen bij Apple. Of dat de webshop contact moet opnemen met Apple.
ApplePay is gekoppeld aan mijn normale betaalrekening van ASN (geen creditcard oid).
Op de screenshot staat het volgende:
Payment method: Apple Pay Visa
Co-branded with: Vpay
Card type: Apple Pay - Visa
Untokenised card summary: hier staan de laatste 4 cijfers van mijn ASN rekeningnummer
Token payment variant: visa_applepay
Card holder: Apple Pay Placeholder
Payment token: x cijferige code
Funding source: DEBIT
Issuer name: VOLKSBANk nv
Ik ben vandaag teruggebeld door ASN. Helaas net niet op tijd kunnen opnemen. Ik heb een klacht ingediend vanwege de geïrriteerde medewerker maar ik ga morgen nog een keer bellen om te vragen of ze toch gewoon een onderzoek kunnen doen met die ARN nummers en andere bewijsstukken van de webshop.
Volgens Apple zijn er veel mensen die problemen ervaren met terugbetalingen. Medewerker van Apple gaf aan dat banken elke keer hun klanten doorverwijzen naar Apple, terwijl zij niks kunnen doen. Erg jammer en frusterend.
Edit: typefouten
Het gaat om een grote fashion keten (valt onder Inditex). Geen idee of ik de webshop echt bij naam mag noemen hier. Overigens heb ik verder altijd goede ervaringen gehad met retourneren en geld terug krijgen. Maar toen heb ik wel elke keer betaald met iDEAL. Het gaat me niet om het shamen van de webshop maar ben nogal verbaasd hoe mijn bank hiermee omgaat. Continue aangeven dat ik het probleem moet neerleggen bij Apple. Of dat de webshop contact moet opnemen met Apple.
ApplePay is gekoppeld aan mijn normale betaalrekening van ASN (geen creditcard oid).
Op de screenshot staat het volgende:
Payment method: Apple Pay Visa
Co-branded with: Vpay
Card type: Apple Pay - Visa
Untokenised card summary: hier staan de laatste 4 cijfers van mijn ASN rekeningnummer
Token payment variant: visa_applepay
Card holder: Apple Pay Placeholder
Payment token: x cijferige code
Funding source: DEBIT
Issuer name: VOLKSBANk nv
Ik ben vandaag teruggebeld door ASN. Helaas net niet op tijd kunnen opnemen. Ik heb een klacht ingediend vanwege de geïrriteerde medewerker maar ik ga morgen nog een keer bellen om te vragen of ze toch gewoon een onderzoek kunnen doen met die ARN nummers en andere bewijsstukken van de webshop.
Volgens Apple zijn er veel mensen die problemen ervaren met terugbetalingen. Medewerker van Apple gaf aan dat banken elke keer hun klanten doorverwijzen naar Apple, terwijl zij niks kunnen doen. Erg jammer en frusterend.
Edit: typefouten
Ik begrijp uw frustraties volkomen. Medewerkers op de helpdesk die niet begrijpen dat Apple geen gebruik maakt van een tussenrekening zoals iDeal en dus maar naar Apple gaan wijzen want dan zijn ze er makkelijk vanaf. Het geld zou daar wel ergens staan... het is gewoon afpoeieren.
Terwijl het echt heel eenvoudig is, als de ASN bank op basis van de ARN nummers niets terug kan vinden van de betalingen, dan heeft de bank van de webshops gewoon het geld nog. Dat kan de ASN bank aan uw terug communiceren bij voorkeur via email of reguliere post en dan kan u claimen bij de webshops met overlegging van de verklaring van de ASN bank. Die dan de discussie op basis van het verkregen verklaring van de ASN bank bij hun eigen bank beginnen.
-
Consumenneke
Dat is al genoeg om te constateren dat het geen vage dropshipper was.
We weten wel dat er in de betaalketen van webshop > bank > klant iets niet goed gaat en dat de service van shop en bank te wensen over laat - volgens deze klant. Kan het iets te maken hebben met de manier waarop Volksbank/ASN de Apple Visa-betaaldienst koppelt aan rekeningen van klanten?
Ik heb inmiddels een update van mijn bank: namelijk dat zij geen onderzoek kunnen starten omdat de betaling niet door hun is gedaan of door hun is ontvangen. Het verzoek vanuit de bank is om contact op te nemen met de Webshop.
Inmiddels de webshop via de chat gesproken en daar hebben zij aangegeven mij helaas niet verder te kunnen helpen. De chat is daarna ook direct beëindigd.
Echt ongelofelijk. Ik ben gewoon mijn geld kwijt.
Inmiddels de webshop via de chat gesproken en daar hebben zij aangegeven mij helaas niet verder te kunnen helpen. De chat is daarna ook direct beëindigd.
Dat is een keuze. Uw bank stelt dat het geld nimmer ontvangen is. Dan dient u de webshop schriftelijk in gebreke te stellen en van hun terugbetaling van uw geld eisen binnen een redelijke termijn.ann09 schreef: ↑19 sep 2025 14:47Ik heb inmiddels een update van mijn bank: namelijk dat zij geen onderzoek kunnen starten omdat de betaling niet door hun is gedaan of door hun is ontvangen. Het verzoek vanuit de bank is om contact op te nemen met de Webshop.
Doen ze dat niet, dan heeft u twee opties. De route via de rechter of de route via de geschillen commissie om het af te dwingen.
Wellicht is het handig als u ook meldt om welke webshop(s) het gaat want dan kunnen we kijken of ze bij een geschillen commissie aangesloten zijn.