Gratis thuisaccu intimidatie

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Ajaxfjm
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2025 15:19

Gratis thuisaccu intimidatie

Ongelezen bericht door Ajaxfjm »

Goedendag
Donderdag 18 september om 20:00 uur werd ik door twee verschillende nummers gebeld.
Een persoon deelde mij mee dat ik een thuisaccu krijg omdat onder contract staat bij mijn installateur van mijn zonnepanelen. Dat bevreemde mij, omdat ik daar geen contract van heb, maar aangesloten bij Essent.
De persoon heeft mijn adresgegevens en dat verifieerde dat bij mij, zodat ik een paar keer met ja bevestigde.
Dat ik een contract met hem heb daar klopt helemaal niks van.
Ik voelde nattigheid doordat dat ik het gevoel krijg dat hij mij zijn wil ging opleggen.
Hij zij dat ik een gratis thuisaccu krijg omdat ik daarvan zogenaamd een contract heb afgesloten. Ik meldde dat ik geen heb maar hij blijft aandringen en wilde een afspraak maken voor bij mij thuis. Ik heb gezegd dat ik geen behoefte aan had en vervolgens werd hij boos en hij dreigde mij dat ik het verplicht ben om een afspraak te maken om bij mij langs te komen om de accu te plaatsen. Ik kreeg daar een intimiderend gevoel bij.
Ik zei dat gaat niet gebeuren desnoods haal ik er een advocaat erbij. Hij gaf aan, dat het er niet toe deed, omdat ik onder contract staat.

Nu heb ik in het begin vragen over mijn adres etc. van hem beantwoord met Ja. Ik ben bang, dat hij met dit gesprek kan gaan plakken en knippen, zodat het lijkt, dat ik mondeling akkoord ben gegaan.

Wat kan of moet ik nu doen? Ik heb beide telefoonnummers geblokkeerd.
N.B. ik herinner mij niet, dat hij zich met een naam voorstelde. Ik heb dus alleen deze twee telefoonnummers.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 sep 2025 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

riddert
Berichten: 2368
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Gratis thuisaccu intimidatie

Ongelezen bericht door riddert »

Een gratis accu is niet te duur. Laat ze maar zo'n ding neerzetten.

BL2
Berichten: 5503
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gratis thuisaccu intimidatie

Ongelezen bericht door BL2 »

Tijdens het hele gesprek nooit gedacht aan ophangen. Met zulk soort types ga je toch niet in gesprek.

Sira
Berichten: 688
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Gratis thuisaccu intimidatie

Ongelezen bericht door Sira »

Ik ben vrouw, aow'er en ook nog blond :D maar ik heb nog nooit last gehad van intimidatie, niet aan de telefoon, niet aan de deur, niet per mail, per sms of schriftelijk.
Hoe dar kan? Ik kap het gewoon af. Ik weet zelf het best wat ik wel of niet nodig heb.

Ook ik krijg weleens mailtjes over betalingsachterstanden, beslagleggingen, erfenissen. Die gaan gelijk naar de spam.
Wat betreft facturen, ik weet welke ik kan verwachten, die ik overigens meteen na binnenkomst betaal ongeacht de betalingstermijn en ik weet wat om en nabij het saldo op mijn bankrekening is.
Als ik in al die jaren op elk erfenis mailtje was ingegaan, was ik nu miljonair geweest.

Bij bellers geef ik aan "als ik jullie nodig heb, neem ik zelf wel contact met jullie op", en daarna blokkeer ik het nummer (inmiddels 45 stuks).
Beslagleggingen per sms of een sufferd die z'n telefoon heeft laten vallen en het nieuwe nummer aan mij doorgeeft, blokkeer ik ook.

Resultaat hiervan is: ik word nooit meer gebeld en ze komen ook niet aan de deur. Enkel nog zo nu en dan een sms'je en de mailtjes komen uitsluitend op mijn oude zakelijke account binnen.

Wees niet naïef en durf een gesprek af te kappen, ga niet in discussie, maar doe het netjes en resoluut. Verbreek desnoods het gesprek.

de auditu
Berichten: 874
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Gratis thuisaccu intimidatie

Ongelezen bericht door de auditu »

En vraag eerst duidelijk met wie je spreekt en vermijd het woordje "ja".

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gratis thuisaccu intimidatie

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Ajaxfjm schreef:
22 sep 2025 15:54
Donderdag 18 september om 20:00 uur werd ik door twee verschillende nummers gebeld. Een persoon deelde mij mee dat ik een thuisaccu krijg omdat onder contract staat bij mijn installateur van mijn zonnepanelen. Dat bevreemde mij, omdat ik daar geen contract van heb, maar aangesloten bij Essent. De persoon heeft mijn adresgegevens en dat verifieerde dat bij mij, zodat ik een paar keer met ja bevestigde.
Er zijn in Nederland enkele telemarketing- en straatwerverbureaus actief die steeds van naam veranderen die dubieuze verkoopmethodes hanteren voor diverse deals. Ze hebben energie verkocht, zijn overgeschakeld naar telecomdiensten en we zien ze de laatste jaren in zonnepanelen en thuisbatterijen.

Koud bellen is tegen de wet. Adresgegevens verwerken zonder toestemming is tegen de wet. Anoniem bellen mag niet. Maar als ze bellen 'namens' een opdrachtgever is die opdrachtgever (mede) aansprakelijk.

Het lijkt er op dat dit bureau jouw gegevens had verkregen via Essent of de installateur van jouw zonnepanelen.

Het is vooralsnog tamelijk vaag, maar zo'n scam heeft meer slachtoffers. Dus we komen vanzelf meer te weten.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gratis thuisaccu intimidatie

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Zie nu dat dit thema al veel aandacht heeft gekregen in de media, onder andere in Trouw.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kreeg de afgelopen twaalf maanden bijna 700 meldingen over de misleidende verkoop van thuisbatterijen. Vooral het afgelopen half jaar stroomden de klachten binnen. Televisieprogramma Radar maakte meerdere items, de laatste vorige week, met camerabeelden waarop een verkoper een oudere man thuis onder druk zet om duizenden euro’s af te tikken, omdat ook hij ‘al getekend’ heeft. De Fraudehelpdesk kreeg ‘honderden’ meldingen, rechtsbijstandsverzekeraars ook.
Batterijnet, Zonnepaneelmeester, Solaar en Batteroo: sommige van de bedrijven waar veel klachten over binnenkomen lijken onderdeel te zijn van een netwerk schimmige ondernemers, stelde Radar vast. Dit netwerk is al langer bekend. De ondernemers blijken gelinkt aan de Hollandse Energie Maatschappij (Hem), die jarenlang dubieuze en dure stroomcontracten verkocht via agressieve telefonische verkoop. Vorig jaar wist de ACM dit bedrijf stil te leggen.
Hoe liep het af met de slachtoffers? Veel verkopers zeggen dat ze geen geld teruggeven omdat de bedenktijd van veertien dagen al voorbij is – soms komt dat omdat de afspraak met de ‘specialist’ pas twee weken na de krabbel ingepland wordt. Maar consumenten hebben wel recht op geld terug, zegt hoogleraar Pavillon. “Als een bedrijf de bedenktijd niet actief noemt, verlengt die automatisch naar twaalf maanden.” Toch blijven veel slachtoffers met lege zakken achter. Verkopers zijn vaak onbereikbaar of hebben bedrijfjes alweer opgedoekt. Soms blijken de bedrijfsnamen waarmee ze belden niet eens te bestaan, en zijn ze onvindbaar.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gratis thuisaccu intimidatie

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Radar stond vanavond in het spotlicht tijdens het praatprogramma Eva omdat het kritisch consumentenplatform genomineerd is voor de Televizier-ring Impact, onder andere vanwege alle aandacht voor de misleidende verkoop van thuisbatterijen.

Wil je het rustig terugkijken: ga naar NPO Start.

Wil je een stem uitbrengen op je favoriete programma: ga naar deze webpagina.

Plaats reactie