Verhuurder verwijderd onkruid wel of niet,

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tiidmasine

Re: Verhuurder verwijderd onkruid wel of niet,

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

HandigeHarrie schreef:
26 sep 2025 16:19
Mijn eerste gedachte bij de OP was dat (vanaf een zeker moment) nieuwe huurders een huurcontract krijgen waarin tuinonderhoud is meegenomen en in de servicekosten verwerkt en dat Ts zou gaan schrijven dat het niet eerlijk is om deze huurders te verplichten om hun tuinonderhoud tegen betaling uit te besteden aan de WBV (zonder de kans te krijgen om zelf de tuin te doen).
Maar het blijkt anders te zijn, Ts denkt dat de WBV dit als liefdewerk voor die huurders heeft opgepakt.

De bovenbuurvrouw (die er mss ook al vanaf 1988 woont) heeft aangegeven het aan de WBV te gaan vragen en toen Ts navraag deed over de kosten heeft zij gezegd dat de WBV dit geheel gratis voor haar doet - daarmee heeft zij Ts succesvol op de kast gejaagd want bewijs dat de WBV dergelijke tuinhulp gratis levert is er niet.
Ik heb nog geen antwoord van de WBV maar heb inmiddels wel wat dingen uitgezocht die op de website van de wbv staan. Zo wordt er geen serviceabonnement tuinonderhoud aangeboden. Gemeenschappelijke tuinen worden door wbv ondehouden. Verder gelden de volgende regels: https://www.woning-unie.eu/blog/34-tuin ... n-plichten
Deze website geeft de rechten en plichten van een huurder van een sociale huurwoning weer aangaande tuinonderhoud. Uit deze voorwaarden blijkt, dat ik juridisch gezien in mijn gelijk sta. Onze wbv biedt in sommige plaatsen wel gratis uitleen van tuingereedschap aan maar niet inclusief personeel.
By the way De betreffende buurvrouw woont niet vanaf 1988 daar. De onderburen wel; een vriendelijk echtpaar uit Shri Lanka wat zelf hun tuin onderhoud en ook voor ons regelmatig klaar staat. Dat ze de bovenbuurvrouw niet helpen komt gewoon door de gemakzuchtige mentaliteit van betreffende buurvrouw.

Tiidmasine

Omdat is eigenlijk zelf mijn vraag van deze topic beantwoord heb kan dit topic op slot.

Elkeen die heeft gereageerd bedankt. Misschien heeft dit topic ook voor anderen een bijdrage kunnen leveren in duidelijkheid over tuinonderhoud van sociale huurwoningen.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U kunt juridisch dan wel gelijk hebben maar wat wil u er mee bereiken want de WBV zal als dat het geval is stoppen met het volgens u gratis tuinonderhoud.
De WBV gaat echt niet alle tuinen onderhouden en dat heeft weer tot gevolg dat sommige tuinen o.a. die van de halsstarrige buurvrouw nog verder verloederen.

Uw gevoel van oneerlijkheid van buren met een migratieachtergrond wel en ik niet verdwijnt dan wel maar u schiet er helemaal niets mee op want u dient uw eigen tuin zelf te blijven onderhouden en u kunt die buren niet dwingen dat ook te gaan doen.

Voor uw gemoedsrust wacht de reactie van de WBV af want u trekt nu voorbarige conclusies.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het zelf onderhouden van je eigen tuin is de standaard. Het onderhouden van je privé tuin door de woningbouw op kosten van de gemeenschap is dat niet. Het kan niet zo zijn dat omdat iemand een migratieachtergrond heeft en/of lui is dat dat plotseling wel gratis is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tiidmasine schreef:
27 sep 2025 14:14
Deze website geeft de rechten en plichten van een huurder van een sociale huurwoning weer aangaande tuinonderhoud. Uit deze voorwaarden blijkt, dat ik juridisch gezien in mijn gelijk sta.
Het lijkt erop dat je uit die website concludeert dat de WBV geen onverplicht tuinonderhoud mag doen bij sommige van haar huurders. Als dat inderdaad je conclusie is, is die onjuist.

Als je met “ ik sta juridisch in mijn gelijk” iets anders bedoelt,m ben ik benieuwd wat dat dan zou zijn.

Tiidmasine

Ron5300 schreef:
28 sep 2025 09:41
U kunt juridisch dan wel gelijk hebben maar wat wil u er mee bereiken want de WBV zal als dat het geval is stoppen met het volgens u gratis tuinonderhoud.
De WBV gaat echt niet alle tuinen onderhouden en dat heeft weer tot gevolg dat sommige tuinen o.a. die van de halsstarrige buurvrouw nog verder verloederen.

Uw gevoel van oneerlijkheid van buren met een migratieachtergrond wel en ik niet verdwijnt dan wel maar u schiet er helemaal niets mee op want u dient uw eigen tuin zelf te blijven onderhouden en u kunt die buren niet dwingen dat ook te gaan doen.

Voor uw gemoedsrust wacht de reactie van de WBV af want u trekt nu voorbarige conclusies.
De halstarrige buurvrouw is in Nederland geboren en getogen vrouw van net in de veertig. Ze heeft bewust gekozen voor de achternaam van haar Marokkaanse vader die wel in Marokko woont. Haar moeder is hertrouwd met een Nederlandse man. De moeder heeft hetzelfde karakter als dochterlief. Je kunt in dit geval niet stellen dat mevrouw een migratieachtergrond heeft. Genetisch misschien maar dat doet niet terzake

De wbv onderhoud wel gemeenschappelijke tuinen wat voor enkele duplexwoningen hier in de buurt het geval is.

Even ter info: het betreft bij haar een stukje betegelde grond van minder dan 6 vierkante meter. In haar schuurtje is een elektra aansluiting, hetgeen de mogelijkheid biedt een elektrische trimmer aan te sluiten. Ook een waterkoker om daarmee heet water tussen voegen te gieten, Haar broer heeft de tegels geplaatst maar heeft verzuimd er worteldoek onder aan te brengen.

Wij hebben sinds 1988 ook zelf onze tuintje moeten onderhouden. We hebben een paar jaar een mannetje gehuurd om bepaalde snoeiwerkzaamheden te doen. Nu niet meer nodig omdat we de overgroeiende klimplanten hebben verwijderd. De naaste buurman wiedt zo nu en dan het onkruid. In ruil daarvoor mag hij mijn elektrisch gereedschap gebruiken wanneer hij dit nodig heeft. Ik had trouwens de luie buuf aangeboden om onze streamer te gebruiken op voorwarde dat ze eigenhandig de werkzaamheden zou uitvoeren. Dat werd geweigerd.......................

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus het gaat om een stukje van 6 vierkante meter dat betegeld is, en tussen de voegen groeit wat onkruid. Een stukje van zo'n 2 x 3 meter. De wbv houdt het bij omdat mevrouw het niet kan. Althans, volgens jou kan ze het wel, maar doet ze het niet.

Kan het ook zijn dat de groenwerker van de wbv die de achterpaden kennelijk bij houdt er niet van op de hoogte is dat die 6 m2 niet van de wbv is, en het per abuis mee pakt?

En hoeveel onkruid staat er eigenlijk tussen de voegen? Toch geen meters hoog neem ik aan?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
28 sep 2025 11:20
Tiidmasine schreef:
27 sep 2025 14:14
Deze website geeft de rechten en plichten van een huurder van een sociale huurwoning weer aangaande tuinonderhoud. Uit deze voorwaarden blijkt, dat ik juridisch gezien in mijn gelijk sta.
Het lijkt erop dat je uit die website concludeert dat de WBV geen onverplicht tuinonderhoud mag doen bij sommige van haar huurders. Als dat inderdaad je conclusie is, is die onjuist.

Als je met “ ik sta juridisch in mijn gelijk” iets anders bedoelt,m ben ik benieuwd wat dat dan zou zijn.
Dat je mijn vraag niet beantwoord, zegt me al wat het antwoord is.

Gesloten